Homosexualitet: religion och vetenskap

Medlem

Ambidextriös är det fina ordet.:)

Och det hade du redan hittat när jag tryckte på svarsknappen hehe.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Att kunna göra vissa saker med vänster och vissa med höger är inget speciellt, och 99% av alla människor kan göra det.

Man brukar ta den hand som man skriver med som sin "primära" hand, och det är oftast med den handen som man har mer finmotorik.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

just det att det är mer att det varierar från sak till sak, vänsterfotad, rightare på golf, och på hockey/innebandy också där det är vanligare med left. variationshänt?


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag skulle inte vilja vara så svartvit att jag säger att all kärlek alltid är fin kärlek, men det är en annan historia. Saken är den att jag inte tror att homosexualitet rör sig om äkta kärlek.

Så för att min kärlek ska vara äkta kärlek måste jag älska någon som har en fitta och två mjölkmaskiner?

Skrivet av EliasN:

I det här fallet får jag helt enkelt lita på att Gud, som har skapat allt, har koll.

HAHA.

Skrivet av EliasN:

Okej. Vi tar ett annat exempel: kan en människa känna äkta kärlek (jag vet, det finns otroligt många "kärlekar", men du vet vilken jag menar) till sin förälder? En farmor? En farbror? En vuxen till ett barn? Ett barn till en vuxen? Listan kan göras lång. Nå, är det möjligt? Och varför ska det i sådana fall inte vara lagligt att gifta sig med någon av dessa? I Sverige är det förbjudet att gifta sig med en nära släkting: "Äktenskapsbalk 2:3 1 st Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon".

Incest och pedofili är inte heller relaterade till homosexualitet över huvud taget.

Det som är skadligt med dessa två är väl ganska självklart? När det gäller incest så blir barnen genetiskt deformerade. När det gäller pedofili så har inte barnet utvecklat en fullt fungerande vilja än.

Den sexualitet som homosexualitet liknar allra mest är heterosexualitet. Så istället för att dra liknelser till en massa andra sexualiteter som faktiskt skadar folk kan du dra liknelser med heterosexualitet.

Enda skillnaden är att den jag gillar har en penis istället för en fitta. Big deal?

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Döbringer:

Det är väl antagligen lika skadligt som att ha sex före äktenskapet eller nåt sånt...

Antagligen.

Oj...
Fyfan så störda åsikter du har. Jag måste vara jätteskadad som t o m skaffade barn innan äktenskapet.

Skrivet av EliasN:

Förresten, är det inte lite intressant hur de flesta som inte har något emot homosexualitet alltid säger något i stil med: "Jag är inte homosexuell, men jag tycker inte att det är något fel på homosexualitet så länge de inte strular framför mig/tafsar på mig"?

Hmm ja, det är homofobi light du beskriver där.

Men, du argumenterar som en typiskt kristen:

"det bara är så, inte ens jag själv förstår det här flummet men det är så, Gud säger så. Tro mej."

Det är lustigt att inte ens alla kristna håller med dej.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av EliasN:

Förresten, är det inte lite intressant hur de flesta som inte har något emot homosexualitet alltid säger något i stil med: "Jag är inte homosexuell, men jag tycker inte att det är något fel på homosexualitet så länge de inte strular framför mig/tafsar på mig"?

Tänk efter lite, för satan. Är ju inte direkt så att jag, som heterosexuell tycker om att varken bli tafsad på (av alla tjejer) eller att ett tvåkönat par står och slickar ansikte framför mig. Har ingenting med homofobi att göra.

Medlem
Skrivet av Fredas:
Skrivet av EliasN:

Förresten, är det inte lite intressant hur de flesta som inte har något emot homosexualitet alltid säger något i stil med: "Jag är inte homosexuell, men jag tycker inte att det är något fel på homosexualitet så länge de inte strular framför mig/tafsar på mig"?

Tänk efter lite, för satan. Är ju inte direkt så att jag, som heterosexuell tycker om att varken bli tafsad på (av alla tjejer) eller att ett tvåkönat par står och slickar ansikte framför mig. Har ingenting med homofobi att göra.

What he said.

Plus att man måste "hålla hårt" på sin manlighet. För många killar/män så är det "omanligt" med homosexualitet.

Tjejer har mindre eller inga problem med homosexualitet, vad tror du det beror på?

Den manliga kulturen, helt enkelt. Men det håller på att ändras sakta men säkert.

En annan kul grej är att samma män som står och bashar bögar själva kollar på lesbisk porr. Dubbelmoral? xD

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Fredas:
Skrivet av EliasN:

Förresten, är det inte lite intressant hur de flesta som inte har något emot homosexualitet alltid säger något i stil med: "Jag är inte homosexuell, men jag tycker inte att det är något fel på homosexualitet så länge de inte strular framför mig/tafsar på mig"?

Tänk efter lite, för satan. Är ju inte direkt så att jag, som heterosexuell tycker om att varken bli tafsad på (av alla tjejer) eller att ett tvåkönat par står och slickar ansikte framför mig. Har ingenting med homofobi att göra.

What he said.

Plus att man måste "hålla hårt" på sin manlighet. För många killar/män så är det "omanligt" med homosexualitet.

Tjejer har mindre eller inga problem med homosexualitet, vad tror du det beror på?

Den manliga kulturen, helt enkelt. Men det håller på att ändras sakta men säkert.

En annan kul grej är att samma män som står och bashar bögar själva kollar på lesbisk porr. Dubbelmoral? xD

Förvänta dig inga mirakel. Det kommer nog inte förändras värst så mycket. Testa att jobba i byggbranschen så får du se. Berör för visso inte mig men kan tänka mig att vissa tycker det är jobbigt.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Fredas:
Skrivet av EliasN:

Förresten, är det inte lite intressant hur de flesta som inte har något emot homosexualitet alltid säger något i stil med: "Jag är inte homosexuell, men jag tycker inte att det är något fel på homosexualitet så länge de inte strular framför mig/tafsar på mig"?

Tänk efter lite, för satan. Är ju inte direkt så att jag, som heterosexuell tycker om att varken bli tafsad på (av alla tjejer) eller att ett tvåkönat par står och slickar ansikte framför mig. Har ingenting med homofobi att göra.

What he said.

Plus att man måste "hålla hårt" på sin manlighet. För många killar/män så är det "omanligt" med homosexualitet.

Tjejer har mindre eller inga problem med homosexualitet, vad tror du det beror på?

Den manliga kulturen, helt enkelt. Men det håller på att ändras sakta men säkert.

En annan kul grej är att samma män som står och bashar bögar själva kollar på lesbisk porr. Dubbelmoral? xD

Ang , porr varför dubbelmoral ?
Vore konstigt om en heterosexuell kille gillar att se 2 killar gå påt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd
Skrivet av Mikaelh:

Så för att min kärlek ska vara äkta kärlek måste jag älska någon som har en fitta och två mjölkmaskiner?

Du kanske inte inser det, men det blir mycket svårare att ta dig på allvar när du använder sådana uttryck ...

Skrivet av Mikaelh:

HAHA.

... precis som detta ...

Citat:

Enda skillnaden är att den jag gillar har en penis istället för en fitta. Big deal?

... och detta.

Alltså, Mikael. Du inser väl att det är mer skillnad på män och kvinnor än det fysiska?

Citat:

Incest och pedofili är inte heller relaterade till homosexualitet över huvud taget.

Relaterade och relaterade. Båda är sexuella avarter och därmed så relaterade de kan bli, skulle jag säga.

Citat:

Det som är skadligt med dessa två är väl ganska självklart? När det gäller incest så blir barnen genetiskt deformerade. När det gäller pedofili så har inte barnet utvecklat en fullt fungerande vilja än.

Den sexualitet som homosexualitet liknar allra mest är heterosexualitet. Så istället för att dra liknelser till en massa andra sexualiteter som faktiskt skadar folk kan du dra liknelser med heterosexualitet.

... och du har fortfarande inte svarat på varken den nya frågan eller den gamla!

Är det bara jag, eller känns det som att du överger fler och fler av de ämnen vi "diskuterar", allt eftersom jag svarar på dem? Vad är du ute efter, egentligen? Du kallar mig hjärntvättad (i PM) och säger en hel massa saker till mig som jag har all rätt att känna mig båda sårad och ledsen av. Du skrattar mig rätt upp i ansiktet, kallar mina åsikter efterblivna och för dig med fula uttryck, samtidigt som du konstant vägrar att beröra vissa frågor jag ställer.

Nu är frågan: är detta hur man beter sig i en mogen och sansad diskussion? Och ännu värre: är detta hur man beter sig mot en vän? Vad är du ute efter, egentligen?

Detta kan man ju tycka att jag borde ta via PM, men med tanke på att du inte tog den här tråden via PM, tänker jag heller inte ta dessa frågor via PM.

Skrivet av Döbringer:

Oj...
Fyfan så störda åsikter du har. Jag måste vara jätteskadad som t o m skaffade barn innan äktenskapet.

(Man kan ju tycka att jag skulle ha gett ett lite mer utförligt svar med en gång, men jag kände inte riktigt för det där och då.)
Alla våra handlingar får konsekvenser på oss själva och vår omgivning, och det som inte bygger upp, det river ner.
Jag har fram tills nyligen haft en småliberal syn på sex före äktenskapet (typ att det inte gör just nåt om man lix ska gifta sig). Denna min syn förändrades när jag läste en artikel, som berörde ämnet ur kristen synvinkel. Nu gissar jag på att du inte är särskilt intresserad av vad som där står, men om du nu är det är det bara att läsa på.

Detta säger jag heller inte för att fördöma någon, utan för att jag helt enkelt tror att sex hör hemma inom äktenskapet och ingen annanstans. Jag tror helt enkelt inte att det är bra att göra det på något annat vis.

Citat:

Hmm ja, det är homofobi light du beskriver där.

Men, du argumenterar som en typiskt kristen:

"det bara är så, inte ens jag själv förstår det här flummet men det är så, Gud säger så. Tro mej."

Det är lustigt att inte ens alla kristna håller med dej.

Så vad vill du att jag ska säga? *Uppläses i akademisk ton* "Tja, jag har efter många års studier kunnat bevisa att det som är skadligt, om man så säger, med homosexualitet är att ... bla bla"? Problemet är att jag inte har studerat det i flera år, helt enkelt för att jag inte har levt i så väldans många år och för att jag inte ser det som nödvändigt.

Men om jag ställer en motfråga: hur vet du att det inte är skadligt? Besitter du någon djup kunskap inom ämnet?

Förr trodde man t.ex. att tobak var närmast nyttigt, om jag har förstått det rätt (om jag inte gjorde det finns det alltid andra saker att byta ut det mot), men ack så fel man hade!

Nej, jag menar inte att flumma (om det nu har uppfattats så). Det jag menar är att jag inte har några direkta kunskaper inom ämnet och därmed inte kan gå in djupare än jag har gjort. Jag kan spekulera, om någon nu vill det, men det tror jag inte är till någon nytta.

Skrivet av Fredas:

Tänk efter lite, för satan. Är ju inte direkt så att jag, som heterosexuell tycker om att varken bli tafsad på (av alla tjejer) eller att ett tvåkönat par står och slickar ansikte framför mig. Har ingenting med homofobi att göra.

Nej naturligtvis inte. Jag tror inte någon människa vill bli tafsad på. Min fråga är bara varför du kände dig tvungen att nämna detta. Jag tror nämligen inte att någon tänker: "Oj då, Fredas har inget emot homosexualitet ... han bör nog gilla att bli tafsad på".
Snarare är det så, att man skulle kunna läsa ut att du tycker/tror att de som inte har något emot homosexualitet borde gilla att bli tafsade på, eftersom du nämnde att du inte gillade detta och därmed ville särskilja dig från dem (för annars finns det ju inget att särskilja sig från. Jag känner mig t.ex. aldrig tvungen att säga: "Nä, jag har inget emot att spela dator, men jag gillar inte att döda folk i verkligheten").
Observera att detta bara är spekuleringar och jag vill inte attackera dig, eller så. Det är bara det att vi ofta avslöjar mer genom våra ordval än vi kan tro. Jag avslöjade t.ex. för en lärare en gång att jag och en klasskompis kanske hade samarbetat lite mer än acceptabelt på ett arbete, när jag i en beskrivning av det gemensamma problem vi hade, sa att "vi" hade gjort på ett visst sätt. Jag sa alltså "vi" istället för "jag", helt omedvetet och avslöjade därmed vital information.

Medlem

"Du kallar mig hjärntvättad..."

Alla som växt upp med kristna föräldrar är hjärntvättade. Inklusive mig själv.

"...och säger en hel massa saker till mig som jag har all rätt att känna mig båda sårad och ledsen av."

Som? Att religion bara är ett sätt att kontrollera människor på?

"Du skrattar mig rätt upp i ansiktet,"

Bara när du argumenterar med "därför att Gud har sagt det".

"kallar mina åsikter efterblivna"

Ja, när du förolämpar mig och min kärlek till min sambo.

"och för dig med fula uttryck,"

Fula uttryck? Vad är det för fult med penis och fitta? Det är könsorgan, något alla har.

"samtidigt som du konstant vägrar att beröra vissa frågor jag ställer."

Som? Menar du kvinnan som är kär i Berlinmuren? Jag svarade att jag inte kan uttala mig om det eftersom jag själv inte har erfarenhet av sådant. Varför ska jag uttala mig om det?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Förresten: om kristendomen bara är något man ärver från föräldrarna, hur kommer det sig då att tiotusentals människor runtom i världen, utan kristna föräldrar (och somliga till och med trots dödshot), bekänner sig till Jesus?

Detsamma kan sägas om t.ex. Islam.
Betyder detta att Islam är en sanningens religion?

Skrivet av EliasN:

Alla människor är värda precis lika mycket och älskade precis lika mycket, det vill säga mer än vi kan förstå.

Hur vet du att vi människor är värda mer än vi kan förstå?

Skrivet av EliasN:

Nazisterna dödade judar i vetenskapens namn (inte bara, dock).

"I believe that I am acting in accordance with the will of the Almighty Creator: by defending myself against the Jew, I am fighting for the work of the Lord"
- A. Hitler, Mein Kampf

Skrivet av EliasN:

Nu säger inte jag att det är vetenskapens fel, utan bara att vetenskap och kunskap inte utrotar ondska, som du verkar tro

Varken kristendomen eller den allgoda, allvetande och allsmäktiga gud du tror på utrotar ondska, hur kan du tro att det ens är möjligt?

När du säger att nazisterna dödade judar i vetenskapens namn så låter det ungefär lika troligt som när någon säger att det var ateismen som drev Hitler.

Skrivet av EliasN:

Jag tror att den "skadan" som homosexualitet leder till är av en djupare sort. Om vi böjer och bänder vår sexualitet till något den inte är tänkt att vara får det vissa konsekvenser.

Hur vet du att vår sexualitet är tänkt att vara?

Varför tror du som du gör i denna fråga och varför skall någon annan tro som du?

Skrivet av EliasN:

Till exempel porr, även om detta nu inte är någon "läggning" eller något åt det hållet, är skadligt då det leder till en konstig syn på sex och en objektifiering av kvinnor (vare sig man vill erkänna det för sig själv eller inte).

Manlig homosexualitet är skadligt för att det leder till "bögporr" som i sin tur är skadligt p.g.a. dess objektivifiering av kvinnor... eller... va?

Skrivet av EliasN:

Om man alltså lever som homosexuell missbrukas sexualiteten, kan man säga (inte överanvänds, utan brukas på ett felaktigt sätt).

Kan du demonstrera för oss andra att det finns ett korrekt sätt att använda sin sexualitet på?

Skrivet av EliasN:

Tror du att kärlek kan existera mellan en människa och ett föremål, eller rättare sagt att en människa kan uppleva äkta kärlek för ett föremål, som Berlinmurenkvinnan verkar mena att hon gör?

Om en annan människas hjärna reagerar på samma sätt när denne ser en tegelsten som när jag ser en kvinna så bara är det så.

Skrivet av EliasN:

I det här fallet får jag helt enkelt lita på att Gud, som har skapat allt, har koll.

Hur vet du att Yahweh har skapat någonting?

Skrivet av EliasN:

Detta säger jag heller inte för att fördöma någon, utan för att jag helt enkelt tror att sex hör hemma inom äktenskapet och ingen annanstans. Jag tror helt enkelt inte att det är bra att göra det på något annat vis.

Människan är det enda (?) djur som håller på med vigselritualer och dylikt trams.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Inaktiv

Jag gillar inte homosexualitet, och jag hatar det inte.
Där är min synpunkt på frågan.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Muhammed:

Jag gillar inte homosexualitet, och jag hatar det inte.
Där är min synpunkt på frågan.

Varför gillar du det inte och varför hatar du det inte?

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Muhammed:

Jag gillar inte homosexualitet, och jag hatar det inte.
Där är min synpunkt på frågan.

Varför gillar du det inte och varför hatar du det inte?

Jag personligen tycker att det ser lite halväckligt ut när två snubbar "bögar" sig. Men jag accepterar det och tänker inte säga till folk vad som är "rätt" eller vad som är "fel".
Jag har dock inget emot homosexuella personer, men det är gärningen i sig som jag känner mig lite äcklad av.
Hoppas du förstår min aningen luddiga förklaring.


signatur

Allah är stor men jag har större

Avstängd
Skrivet av Mikaelh:

Alla som växt upp med kristna föräldrar är hjärntvättade. Inklusive mig själv.

Det spelar inte särskilt stor roll i sammanhanget vad du kallar dig själv. "Alla människor är idioter, även jag själv" är precis lika mycket angrepp på alla människor som "Alla människor är idioter".

Citat:

Som? Att religion bara är ett sätt att kontrollera människor på?

Det du säger är först och främst det om hjärntvätten, som t.ex.

Skrivet av Du:

Hjärntvätten sitter riktigt, riktigt djupt i dig.

I resten av texten finns inga specifika punkter jag kan peka ut, men det hela är framfört på ett sådant sätt som säger just det att jag är hjärntvättad och att allt jag tror på bara är amsagor och att jag själv är vidskeplig som tror på sådant strunt och så vidare. Det är framfört på ett sätt som inte visar någon respekt till mig och mina tankar och min tro. Jag har all anledning att ta illa upp av detta, men jag måste säga att så mycket skit som jag har fått ta genom åren för min tro, är det mest principen som spelar roll i det här fallet.

Problemet här, Mikael, är att du antingen vägrar inse själv vad dina ord kan få för konsekvenser, eller att du helt enkelt vägrar erkänna det. Vad är du ute efter, Mikael? Jag frågar igen, eftersom du inte svarar. Vad är du ute efter, egentligen?

Citat:

Bara när du argumenterar med "därför att Gud har sagt det".

Fortfarande skrattar du mig rätt upp i ansiktet. Är det något som kännetecknar en mogen diskussion?
Och jag kan förresten inte påstå att jag la tonvikten på den meningen.

Citat:

Ja, när du förolämpar mig och min kärlek till min sambo.

Jag tycker inte riktigt att jag kan stå till svars för att du blir kränkt av min åsikt, som jag inte heller uttryckte i avsikt att kränka dig eller någon annan. Och även om det nu var så, så är rätta sättet inte att svara med ännu en förolämpning.
Nu kan ju tyckas att jag gjorde samma sak som när du kallade mig hjärntvättad, men detta sa jag först och främst för att jag fick den frågan. Du, däremot, kallade mig hjärntvättad mer eller mindre oprovocerat.

Citat:

Fula uttryck? Vad är det för fult med penis och fitta? Det är könsorgan, något alla har.

Ja, vad är det för fel med det? Först och främst: om du diskuterade detta med din mormor – skulle du då använda dessa ord?

Citat:

Som? Menar du kvinnan som är kär i Berlinmuren? Jag svarade att jag inte kan uttala mig om det eftersom jag själv inte har erfarenhet av sådant. Varför ska jag uttala mig om det?

Skrivet av Jag:

Vad är det jag har missat genom att vara kristen? Du sa att man mister allt som världen har att erbjuda, ungefär. Exakt vad är det jag har missat, egentligen?

Och vad är det du har "missat" (förutom då det uppenbara i sammanhanget)?

Skrivet av Jag:

Okej. Vi tar ett annat exempel: kan en människa känna äkta kärlek ... till ...?

Skrivet av Sacrilege:

Detsamma kan sägas om t.ex. Islam.
Betyder detta att Islam är en sanningens religion?

Nej, det kan det inte. Inte de siffrorna som jag tänker på (och jag synar dödshoten, med). Men det är en annan femma. Poängen var inte: "Eftersom så många omvänds till kristendomen är det en sanningens religion", utan "Eftersom så många omvänds till kristendomen utan troende föräldrar och många t.om. under dödshot, så kan inte kristendomen vara (endast) hjärntvätt från föräldrarna". Oavsett vad man anser om hjärntvätten och allt det där, så kan man inte neka till detta.

Resten sparar jag till senare. Nu ska jag köra Prince of Persia: The Sands of Time, så jag hinner varva det innan jag ser filmen. ^^

Medlem
Skrivet av EliasN:

Resten sparar jag till senare. Nu ska jag köra Prince of Persia: The Sands of Time, så jag hinner varva det innan jag ser filmen. ^^

Vafalls? Du har RISK att uppdatera.:) Jag smyger in varje dag för att kolla in tråden men nähä. Kanske nån som ligger efter med order?


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd

Tyvärr är det någon som ligger efter, ja. Annars skulle jag göra uppdateringen.

Medlem
Skrivet av EliasN:

"Eftersom så många omvänds till kristendomen utan troende föräldrar och många t.om. under dödshot, så kan inte kristendomen vara (endast) hjärntvätt från föräldrarna"

Indoktrinering av barn är en orsak till den stora religiositeten i världen.
Kristendomen är inte speciell.
Därmed inte sagt att indoktrinering är den enda orsaken.

Rädsla för det okända, oförmåga att acceptera den bevisliga verkligheten och generell ignorans bidrar säkert till saken.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

Eliasn. Hur kan du vara HELT säker på att kristendomens bok är rätt och inte någon att dom andra religionernas?
Jag menar hade du varit född i irak hade du troligtvis varit islamist, håller du med?

/mvh mr T

Medlem
Skrivet av EliasN:

Men om jag ställer en motfråga: hur vet du att det inte är skadligt? Besitter du någon djup kunskap inom ämnet?

Förr trodde man t.ex. att tobak var närmast nyttigt, om jag har förstått det rätt (om jag inte gjorde det finns det alltid andra saker att byta ut det mot), men ack så fel man hade!

Ja, det kan enkelt bevisas:
Homosexualitet har funnits längre än kristendomen, men det har aldrig någonsin upptäckts och vetenskapligt bevisats att det skulle vara skadligt. Det finns vara sej statistik eller medicinska belägg för det.
Så kvar är bara din tro, du väljer att tro, jag väljer att se på fakta.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Alla är vi olika. Att acceptera det är en del av att växa upp.

wooah, det måste vara det smartaste jag sett dig skriva här på FZ, ändå så har du ju väldigt svårt att acceptera till exempel folk som tror på en religion..

:evil:


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av .357:
Skrivet av Mikaelh:

Alla är vi olika. Att acceptera det är en del av att växa upp.

wooah, det måste vara det smartaste jag sett dig skriva här på FZ, ändå så har du ju väldigt svårt att acceptera till exempel folk som tror på en religion..

:evil:

Jag är emot religionen eftersom religionen är emot människan.

Jag är inte emot religiösa.

Medlem

What?
Är religionen något som finns utan inblandning av människor?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

What?
Är religionen något som finns utan inblandning av människor?

Jag säger såhär istället: Emot människans frihet och personliga utveckling.

Medlem

Alltså är människan själv emot frihet och personlig utveckling?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Alltså är människan själv emot frihet och personlig utveckling?

Vissa människor vill försaka andra människor detta, ja.

Medlem

Jag tror att du reducerar religion och religiositet alldeles för mycket.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Sen så är det också faktiskt så att människor nöjer sig med att säga "gud gjorde så", det går inte att ändra på dessa människor och det enda man kan göra då är att leva och låta leva, vända andra kinden till och visa dom religiösa hur dom BORDE leva.

Allt för ofta så är det ju dom religiösa som försakar sin frälsares ord, och inte lever som man lär.
Och det är allt för ofta just dessa religiösa som låter mest och drar ner dom andra religiösa som faktiskt bara nöjer sig med att kunna säga "ja men, gud gjorde det så" och lever sina liv nöjda med sin lott på livet.

Religion är bara verktyget som människor vill försaka andra människor med, om dom inte haft religionen så hade dom använt andra metoder.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag förstår inte hur någon kan påstå något annat än att religion är skadligt ifall religion kan tolkas av religiösa på ett sätt som är kränkande och nedvärderande för någon annan människa. Till exempel, hela det där argumentet att "homosexualitet är onaturligt, för vi skapades inte så". Jag finner det blott totalt jävla sinnessjukt att någon kan argumentera på det viset, och har fattat den åsikten pga religion.

Alla människor är lika värda (alternativt värdelösa), oavsett vad de gillar. Där finns värre sexualiteter att klanka ner på, och jag tror få skulle säga emot att de blir mer äcklade av pedofili än homosexualitet.

Skriv svar