Mass Effect 3 kräver Origin och släpps inte på Steam

Medlem
Skrivet av Simmoo:

Tycker faktiskt inte Origin är så dåligt. Har fungerat felfritt för mig med BF3 och det kräver tom mindre av datorn än Steam. Att det blir lite konkurrens är också bra.

Origin använder mer än dubbelt så mycket minne som Steam.

Medlem

Gör väl ingen skillnad om det är steam eller origin. Båda är samma produkt i olika skal.

När HL:3 kommer ska vi se om det kommer på flera plattformar eller bara steam också!

Medlem

Men åååh, alla vännerna hänger på Steam...jävla skit EAm tack för det här!


signatur

Game long and prosper

Inaktiv
Skrivet av Stephan:

Nej, Reckoning kommer inte kräva Origin. Jag är vän med en designer från Big Huge Games och frågade specifikt om Origin, och han sa att det inte kommer krävas.

Trevligt att höra. Jag kommer förboka på Gamersgate då de har bra pris på Reckoning. Jag har ett par andra EA-spel som jag köpt där och de nyare EA-spelen kan man registrera på Origin ifall man vill, men även bara använda Gamersgate egen download utan Origin.

Ser förstås fram emot ME3 också, men Reckoning är det jag är mest intreserad av just nu.

Har inget problem med Origin, har ett par spel på det och fungerar fint. Det är ungefär som Steam, varken bättre eller sämre (förutom att fler använder Steam och har en mycket större community).

Medlem

Tycker personligen inte Origin är något problem, inget jag märker av, lika mycket som jag inte märker av Steam, för att vara så nytt så funkar det bättre än vad Steam gjorde back in the days, som mer eller mindre bara va dynga som valve ville du skulle ha på din dator. Kommer endå köpa ME3 till 360, av nån anledning tyckte jag det va jobbigt som fan att köra ME på datorn.

Medlem

Mass effect 3... ...släpps till origin... ...men inte till Steam. ...wait what?

Blir verkligen inte en förhandsbokning nu inte. Tyvärr så kan det t.om bli som det blev för Mass Effect 1 för min del. 20kr på steam. Tills dess finner jag en annan lösning...

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Simmoo:

Tycker faktiskt inte Origin är så dåligt. Har fungerat felfritt för mig med BF3 och det kräver tom mindre av datorn än Steam. Att det blir lite konkurrens är också bra.

Origin använder mer än dubbelt så mycket minne som Steam.

Tydligen inte för mig.

Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av LentoMan:

Förstår allvarligt talat inte vad de menar med:

Citat:

Steam har ett gäng restriktiva användarvillkor som begränsar hur spelutvecklare kan interagera med kunder för att lansera patchar och nedladdningsbart materia

Saxat från steampowered.com:

Citat:

In-game DLC
Sell additional content from within your game to the customers who want it most. Steamworks provides true in-game DLC, allowing customers to select, buy, and use DLC — all without leaving the game. Additionally, using Steamworks' DLC does not close off your other channels. You are still free to sell the content at retail, either with other online sites or through the Steam store. källa

Auto-updating
Be confident that all of your customers are running the most current version of your game. Update and expand your game as you see fit. Your community stays current, and your support burden will be significantly reduced. With no certification process, you're in control. Update as much as you want, with as much as you want—there is no charge for bandwidth. källa

Ja det låter ju verkligen restriktivt... Det låter snarare som att det är något som EA inte vill tala om.

Men då blir det väl att kolla någon "Let's Play Mass Effect 3" på youtube, bara för att jag vill se hur det slutar.

Kommer troligtvis inte att installera Origin igen, har testat och förutom att det låg långt efter Steam i utvecklingen så var det relativt buggigt, det gick t.ex ej att hitta kompisar hur man än försökte, en annan miss var att om man ej konfat om så valde det default att installera spel på systemdisken, oavsett var man installerat själva origin. Visst, sådant kanske de fixar eller redan har fixat, men jag kommer nog inte att orka med Origin också, vill helt enkelt ha mina spel och vänner samlade på ett ställe.

Det "restriktiva" är bara ett försök att få Valve att verka som skurken. Det handlar om att Valve har som krav att DLC till spel som finns på Steam måste få säljas på Steam också, inte bara genom andra kanaler - för att allt ska finnas på samma ställe (och självklart för att de vill tjäna en hacka också). EAs affärsplan bygger till stor del på att tjäna pengar på DLC, så de vill inte att Valve ska få en del av kakan. EA vill ha ensamrätt på DLC-försäljning, det är allt det handlar om.

Precis!

Dom biter sig själv i svansen som vanligt. Men det finns massor med andra bra spel att spela i stället, om man inte vill installera anal-prober.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

om några år sitter man med 2-3 till såna här tjänster som man bara måste ha för att köra några av de stora titlarna? blä


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av SWEBarb:

Och vafan kan dom göra på origin och inte på steam? det hela handlar ju om att dom vill gå origin större och inte lansera det nån annanstans.. ta er i röven ea.

Antar att du ogillar Valve för att dom inte lanserar sina spel någon annanstans också?

Skrivet av magma:

Det jobbiga är ju att man tydligen behöver program för det mesta idag. Undantaget är t ex the witcher 2 som jag köpte digital via game.co.uk. Behöver inget extraprogram för att köra det spelet. Flyter mycket bättre än alice - madness returns som körs via origin (då är the witcher 2 bra mycket mer krävande än alice).

Håller med, ogillar verkligen att majoriteten av spel idag kräver extra program för att spelas. Köpte Witcher 2 via GOG för att slippa allt sådant tjafs, så trevligt

Skrivet av Manley:

Pest eller kolera..

Båda suger..

Jo, tyvärr så är det så. Men det är något man tvingas leva med som en laglydig medborgare som köper sina spel, suck. Så fel.

Så sant!

Medlem

Riktigt drygt blir det då alla vill köra promotion för deras egna nedladdningstjänster. Då sitter man med en dator med ett helt gäng nedladdningstjänster som alla behöver vara aktiva.
Enda fördelen jag kan se med det hela är om man har någon som ska spela något på den ena datorn medans man spelar något annat på den andra. :/ Men sjukt irriterande. Pest om man i framtiden ska behöva ha 4-5 olika tjänster :/

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av PaLL3:

Muppar som klagar på Origin och lovordar Steam i samma mening. Pinsamt, löjligt och totalt meningslöst.
Jag har inte haft något problem med Origin till BF3, lär säkert inte bli ett problem med ME3 heller.

Finner det underhållande att du kallar dem för "muppar". Om du hade tittat på hur Origin är kodat så hade du sett att stor del av koden verkar vara skriven av en mentalt handikappad praktikant.

Visst är det löjligt med Steam anhängare. Men men , orka bry sig!? En är pest och en annan är kolera. Så enkelt är det ju.

Medlem

Det enda jag stör mig på är att typ 95% av mina spel är på Steam. Har båda Mass Effect spelen där också men nu när trean kommer så måste jag skaffa Origin BARA för att få spela Mass Effect 3 (Jag sitter inte med battlefield 3) Vad kommer härnäst?
Enda anledningen till att jag igentligen sitter med Steam är för att JAG tycker det är smidigt, autopatchar o sånt, om Steam nu scannar av min dator som några av er säger så orka bry sig. Jag kommer med största sannolikhet inte spela den avslutande delen för att jag tänker inte skaffa mig ännu en plattform BARA för ett spel, då bojkottar jag hellre.

Ett bra exempel på detta är att min far köpte Skyrim och Battlefield 3 och han va flyförbannad när han va TVUNGEN att installera Steam för att få spela Skyrim och sedan Origin för Battlefield 3. Det slutade med att han bara installerade Steam. Han har inte rört Battlefield 3 sedans den installationen (Som han avbröt)

Medlem
Skrivet av Segas:

Både Steam och Origin är totalt värdelösa; slutar deras tjänst att fungera, går det inte att spela majoriteten av spel ordentligt. Sen är deras EULA som kikar på alla program du har installerade, 'spyware' som försöker identifiera dig och ständigt scannar datorn på vem-vet-vad.

Än en gång segrar piraterna.

Vilket inte är ofta att tjänsten är nere och spelen går fortvarnade att spela ifall man spelar single player spel ifall något strular. Sen har jag för mig att man frivilligt scannar datorn om man använder Steam, vilket inte Origin gör.

Medlem
Skrivet av Ankan:
Citat:

The non-personally identifiable information that EA collects includes technical and related information that identifies your computer (including the Internet Protocol Address) and operating system, as well as information about your Application usage (including but not limited to successful installation and/or removal), software, software usage and peripheral hardware.

Source

Jag tänker då inte använda ett program som gör det jag citerade ovan.

+1
Men har inget emot att det kommer upp fler tjänster som Steam. Bara ifall EA ändrar detta så blir det inga problem att använda Origin.

Medlem

Alltså...

1) Jag vill verkligen spela ME3 för att se hur historien utvecklar sig. Efter att ha spelat de två tidigare titlarna känns det snopet att missa hur det hela slutar.

2) Jag vill verkligen inte installera spyware som segar ned min dator och registrerar vad jag gör. Jag tycker det är otäckt med intrusiv och onödig programvara, oavsett om den heter Steam, Origin eller Spybot2000.

3) Jag vill verkligen inte piratkopiera. Dels finns det risk att få ovan nämnda program på köpet, dels finns det ingen att vända sig till om något går fel och dels är jag själv konstnärlig utövare och ogillar dubbelmoral.

Nu har ju EA effektivt elliminerat två av mina argument för att inte piratkopiera, men om vi ändå väljer att avstå från det - finns det något vettigt sätt att få njuta av ett spel i en serie jag faktiskt har uppskattat?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Det var ju synd att de skyller på DLC:er för hur EA sköt DLC:er i DA-serien t.ex. så är det ju en fullständig katastrof.

Medlem

gör inget för mig tycker origin fungerar lika bra

Medlem

då blire väl piratkopiering. Blame this on yourselves...

Medlem

tur att man har ps3 och xbox så man slipper origin. köpte inte bf3 pga origin.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Har inget emot varken Origin eller Steam och ser i sig inget fel större fel i det hela, det jag dock stör mig på är att det känns som att alla spel börjar kräva Steam/Origin vilket börjar bli en aning irriterande.

Medlem

Förstår inte varför alla klagar på Origin men jag bryr mig ändå inte om nyheten.Ska liras på Kryss Boxen=D


signatur

- A quarantine zone for a plague that kills turians. Why don't we ever go anywhere nice? /Garrus Vakarian

Medlem

Citerar Cheewie: Så gött ni som skriver ni skall skippa spelet bara för att det inte kommer till Steam - er förlust! Herregud, jag gillar Steam bättre än Origin med, men inte fan bojkottar ett helt spel för det.
Helt Rätt Cheewie!


signatur

- A quarantine zone for a plague that kills turians. Why don't we ever go anywhere nice? /Garrus Vakarian

Medlem

Det är bara snorungar som gråter och skriker för att dom inte får som dom vill och skall "bojkotta" och "ignorera" spelet. Men likväl kommer dom ha det beställt eller köpa det samma dag på Media Markt ändå.

Roligt.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Tur man ska lira det på xboxen då med andra ord


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Remus:

Det är bara snorungar som gråter och skriker för att dom inte får som dom vill och skall "bojkotta" och "ignorera" spelet. Men likväl kommer dom ha det beställt eller köpa det samma dag på Media Markt ändå.

Roligt.

Hur mycket betalt får du för att springa EA:s ärenden? För om du inte får betalt tycker jag att du är grymt lättlurad. Det är väl fullt rimligt att folk protesterar mot inlåsning och att installera spyware-liknande program när det egentligen inte utfyller någon positiv funktion som är till gagn för spelarna? Köper man spelet i butik tycker jag att man har rätt att slippa att installera en annan distributionsplattform som faktiskt inte behövs. Annars borde spelkartongerna ha en varningstext likt de som finns på cigarettpaketen.

Inaktiv

Origin funkade inget vidare för mig under BF3 betan, det crashade och låste datorn lite då och då.
Men det blir säkert ett livsdugligt programm förr eller senare.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Loading:

Tur att man ska spela ME3 på Xboxen då. Som man har gjort med dom andra 2
Slippa ha ett extra program som tar upp plats på datorn = \o/

Webbläsare använder mer minne än Origin.

Origin tar upp mer minne än att inte ha Origin. Dessutom ökar risken för konflikter, fel, etc när Origin också är en del av kedjan för att spelen ska fungera. Att göra spel Origin-låsta är verkligen idiotiskt i ett sånt här tidigt skede. Jag hoppas att folk får grova problem med Origin så kanske de lär sig att det inte finns något positivt med att låsa spel till en distributionsplattform.

Inaktiv
Skrivet av Nilhom:
Skrivet av Segas:

Både Steam och Origin är totalt värdelösa; slutar deras tjänst att fungera, går det inte att spela majoriteten av spel ordentligt. Sen är deras EULA som kikar på alla program du har installerade, 'spyware' som försöker identifiera dig och ständigt scannar datorn på vem-vet-vad.

Än en gång segrar piraterna.

Vilket inte är ofta att tjänsten är nere och spelen går fortvarnade att spela ifall man spelar single player spel ifall något strular. Sen har jag för mig att man frivilligt scannar datorn om man använder Steam, vilket inte Origin gör.

Jag minns när jag lirade Warhammer, räckte med att Steam hade problem så kunde jag inte ens spela singleplayer. Finns en uppsjö av liknande effekter.

Det står rakt upp och ner i EULAn på både Origin och Steam att datorn scannas konturnerligt, läs den gärna om du orkar (vilket är problemet många har, vilket resulterar till okunnighet).

Inaktiv
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Remus:

Det är bara snorungar som gråter och skriker för att dom inte får som dom vill och skall "bojkotta" och "ignorera" spelet. Men likväl kommer dom ha det beställt eller köpa det samma dag på Media Markt ändå.

Roligt.

Hur mycket betalt får du för att springa EA:s ärenden? För om du inte får betalt tycker jag att du är grymt lättlurad. Det är väl fullt rimligt att folk protesterar mot inlåsning och att installera spyware-liknande program när det egentligen inte utfyller någon positiv funktion som är till gagn för spelarna? Köper man spelet i butik tycker jag att man har rätt att slippa att installera en annan distributionsplattform som faktiskt inte behövs. Annars borde spelkartongerna ha en varningstext likt de som finns på cigarettpaketen.

Bra poäng.

"Warning, this product may cause severe trolling on forums - just accept it's EULA and live with it - bitch".

Skriv svar