Schweiz bannlyser byggandet av muslimska bönetorn

Medlem

Denna jul önskar jag mig en flygbiljett till Teheran, men inte till mig utan till HollowMan så att han kan få se saker med egna ögon och se dem han så snabbt dömer i ögonen och träffa deras barn och familj!

Då kanske han låter bli att förmedla hans "sanningar" som han verkar bilda utifrån youtube-klipp och saker han hör om rosengård på SD-forumet...

Oj förlåt, fel tråd??

Hmm... isåfall frågar jag er som tycker det är bra att förbjuda bönetornen hur man i ett sekulariserat land kan välja ut en specifik religion och förhindra dem att etablera deras kultur och kalla det demokrati?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HollowMan:

GAME OVER subject terminated....Hasta la vista..im out........

Nu struntar jag i detta ämne för all framtid,kul att diskutera med er...även om ni har jävligt fel så respekterar jag era åsikter.Jag skall försöka i vilket fall att stanna utanför diskussioner om Islam och muslimer i framtiden.Skall försöka att ha roligt istället,då detta är ett evighetsämne att diskutera.

Du är varmt välkommen tillbaks om du någon gång hittar något som styrker dina påståenden.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ja, så varmt välkommen är han. Känner en spya glida uppp i rännan av din uppriktiga vänlighet.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Ja, så varmt välkommen är han. Känner en spya glida uppp i rännan av din uppriktiga vänlighet.

Jag menade vad jag skrev. Jag uppskattar dock inte ditt inlägg som implicerar att jag ljuger. Ett riktigt lågvattenmärke ostmjuk.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Denna jul önskar jag mig en flygbiljett till Teheran, men inte till mig utan till HollowMan så att han kan få se saker med egna ögon och se dem han så snabbt dömer i ögonen och träffa deras barn och familj!

Då kanske han låter bli att förmedla hans "sanningar" som han verkar bilda utifrån youtube-klipp och saker han hör om rosengård på SD-forumet...

Oj förlåt, fel tråd??

Hmm... isåfall frågar jag er som tycker det är bra att förbjuda bönetornen hur man i ett sekulariserat land kan välja ut en specifik religion och förhindra dem att etablera deras kultur och kalla det demokrati?

Du har redan fått massvis med förklaringar. Lyckas ni skriva inlägg borde ni minsann lyckas läsa några också. Men ni vill inte. Det är det som är saken. Jag säger inte ett ord mer heller. Jag har länkat till klipp på styckade barn, sjuka anspråk ifrån muslimer i demokratiska länder och artiklar om hederskulturen mord, steningmhänging e.t.c. o.s.v m.m.
Försvinn ur min åsyn ditt troll.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Ja, så varmt välkommen är han. Känner en spya glida uppp i rännan av din uppriktiga vänlighet.

Jag menade vad jag skrev. Jag uppskattar dock inte ditt inlägg som implicerar att jag ljuger. Ett riktigt lågvattenmärke ostmjuk.

Vad du har att säga bryr jag mig inte om ärligt talat längre. Jag har läst dina inlägg och du försvarar bara en politisk ideologi som stödjer positiv särbehandling av vissa grupper.

Jag försvarar alla människor som är fredliga.

"Kul" signatur du har. Tyvärr framstår du bara som korkad med den.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Ja, så varmt välkommen är han. Känner en spya glida uppp i rännan av din uppriktiga vänlighet.

Jag menade vad jag skrev. Jag uppskattar dock inte ditt inlägg som implicerar att jag ljuger. Ett riktigt lågvattenmärke ostmjuk.

Skrivet av ostmjuk hamster:

Vad du har att säga bryr jag mig inte om ärligt talat längre.

Du verkar berörd av vad jag säger.

Skrivet av ostmjuk hamster:

Jag har läst dina inlägg och du försvarar bara en politisk ideologi som stödjer positiv särbehandling av vissa grupper.

Vilka grupper vill jag särbehandla positivt?

Skrivet av ostmjuk hamster:

Jag försvarar alla människor som är fredliga.

Toppen!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Jag försvarar alla människor som är fredliga.

Vem försvarar brottslingar?

Citat:

"Kul" signatur du har. Tyvärr framstår du bara som korkad med den.

Det är ju dock ett riktigt citat.

Medlem

Det här är ett extremt känsligt ämne. Låt mig till en början vara lite "islamofobisk" (löjligt ord) och säga att man inte ska gnälla på Schweiz då dom faktiskt har röstat om det och en majoritet har sagt att dom inte vill ha några minareter i Schweiz. Det går inte emot några som helst mänskliga rättigheter och dom får göra så om dom vill oavsett vad alla andra säger.

Sedan kan jag säga det att det är rätt löjligt att förbjuda vissa byggnader men vill dom så gör dom. Det har trots allt skett genom en demokratisk process som ingen utomstående kan säga emot.

Olyckligt för alla muslimer men ni har fått säga ert och regeringen i Schweiz har lyssnat men ni vann inte så det är bara att gilla läget hur dåligt det än är.

Medlem

[quote=visan]
Det här är ett extremt känsligt ämne. Låt mig till en början vara lite "islamofobisk" (löjligt ord) och säga att man inte ska gnälla på Schweiz då dom faktiskt har röstat om det och en majoritet har sagt att dom inte vill ha några minareter i Schweiz.
]/quote]
vill ha fler minareter.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Och om religion inte hade uppfyllit någon funktion så vill jag gärna höra en bra förklaring till varför så många fortfarande är religiösa.

Den enda religioner gör idag precis som dom alltid har gjort är att kontrollera människor. Reglerna är inte skrivna av gud, böckerna är inte skrivna av gud. Människor har skrivit böckerna och dom fyller i stort sätt ingen annan funktion än att styra människor.

Medlem
Skrivet av visan:

... man inte ska gnälla på Schweiz då dom faktiskt har röstat om det och en majoritet har sagt att dom inte vill ha några minareter i Schweiz. Det går inte emot några som helst mänskliga rättigheter och dom får göra så om dom vill oavsett vad alla andra säger.

Så följande stämmer inte?

Från källa 1.

"German daily Sueddeutsche Zeitung called the result a "disaster", noting Switzerland was the only country in Europe to have such a building ban and that it violated the Swiss constitution and the European Human Rights convention."


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Såhär står det i European Convention on Human Rights:

Article 9 provides a right to freedom of thought, conscience and religion. This includes the freedom to change a religion or belief, and to manifest a religion or belief in worship, teaching, practice and observance, subject to certain restrictions that are "in accordance with law" and "necessary in a democratic society"

Alltså måste religionsutövning följa ett lands lagar och står det i lagarna att man inte får bygga minareter så följer landet ändå konventionen och man nu ska tolka fritt. Hursomhelst så är jag helt övertygad om att det går att tillbe Allah utan att ha en minaret. Eller Jehova utan en synagoga eller Gud utan en kyrka eller Oden utan ett tempel. En byggnad är inget krav för att kunna utöva sin religion.

För övrigt håller jag med visan eller vem det nu var. Schweiz hade en demokratisk omröstning om det här, schweiziska folket sa nej, varför kan ni inte respektera det, ni som inte gillar det? Ska ni bestämma vad folk ska tycka och tänka om saker?

Medlem

Som alla sidor och punkter på den politiska barometern säkert håller med om så betyder "acceptera" och "tycka om" absolut inte samma sak.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av visan:

... man inte ska gnälla på Schweiz då dom faktiskt har röstat om det och en majoritet har sagt att dom inte vill ha några minareter i Schweiz. Det går inte emot några som helst mänskliga rättigheter och dom får göra så om dom vill oavsett vad alla andra säger.

Så följande stämmer inte?

Från källa 1.

"German daily Sueddeutsche Zeitung called the result a "disaster", noting Switzerland was the only country in Europe to have such a building ban and that it violated the Swiss constitution and the European Human Rights convention."

Dom har inte förbjudit någon religion utan bara förbjudit minareter vilket inte hindrar utövandet av religionen.

Medlem

Problemet är väl att ett förbud lätt blir två förbud, senare tre förbud och och vipps så har vi ett totalt förbud av en religion.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av visan:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av visan:

... man inte ska gnälla på Schweiz då dom faktiskt har röstat om det och en majoritet har sagt att dom inte vill ha några minareter i Schweiz. Det går inte emot några som helst mänskliga rättigheter och dom får göra så om dom vill oavsett vad alla andra säger.

Så följande stämmer inte?

Från källa 1.

"German daily Sueddeutsche Zeitung called the result a "disaster", noting Switzerland was the only country in Europe to have such a building ban and that it violated the Swiss constitution and the European Human Rights convention."

Dom har inte förbjudit någon religion utan bara förbjudit minareter vilket inte hindrar utövandet av religionen.

Ja, jag undrade just för att de skrev att det bröt både mot Mänskliga rättigheterna och Schweiz egna konstitution. Ett rätt starkt uttalande.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Greger:

Problemet är väl att ett förbud lätt blir två förbud, senare tre förbud och och vipps så har vi ett totalt förbud av en religion.

Som att förbjuda folk att tycka illa om annat folk med annorlunda kultur menar du?

Just, jag skulle säga också att jag är helt och hållet för ett förbud mot organiserad religionsutövning. Organiserad religion har inget som helst samhällsvärde här idag.

Medlem
Skrivet av Kamikazeb:

Den enda religioner gör idag precis som dom alltid har gjort är att kontrollera människor.

Religiösa personer är precis lika kontrollerade av sin tro som du och jag är.

Skrivet av Kamikazeb:

Reglerna är inte skrivna av gud, böckerna är inte skrivna av gud.

Om Gud talar till en person och ger honom regler att följa så är det Guds regler, det är väl inte så svårt?

Men det betyder inte att den Guden finns för det, eller att hans regler måste följas.
Om någon väljer att leva efter Guds regler så är det väl ingenting någon annan behöver bry sig om?
Så länge personen inte försöker sprida sin tro med våld.

Du följer också regler och lagar, är dom till för att kontrollera dig?
Ja.
Vem bestämmer att just dom regler och lagar du följer är rätt?
Inte du, men du följer dom ändå.

Skrivet av Kamikazeb:

Människor har skrivit böckerna och dom fyller i stort sätt ingen annan funktion än att styra människor.

Jag förstår vad du menar, men på vilket sätt är det dåligt att vara styrd av en bok?

Alla är styrda av någonting, om någon väljer att följa en bok är det väl ingenting du behöver bry dig om?

Som någon skrev tidigare så har alla, även du, någon tro som liknar en "Gud", dvs någonting som man inte kan bevisa eller förklara.

Någon skrev att religion kommer finnas så länge vi är rädda för döden, det tycker jag låter lite fel,
Hur kan vi vara rädda för någonting som vi inte vet vad det är?

Det är som att sitta o vara rädd för universums utsida.

OnTopic så förstår jag inte hur man kan vara för ett förbud mot minareter,
Så länge dom som vill ha byggnaden har plats och kan betala/bygga den så borde det väl inte vara några problem?

Däremot inte sagt att man behöver respektera religion eller religiösa personer för det.

Först när muslimer och kristna visar respekt för min tro på tomten så visar jag respekt för deras tro.

Skrivet av visan:

Dom har inte förbjudit någon religion utan bara förbjudit minareter vilket inte hindrar utövandet av religionen.

Om det inte hindrar utövandet, vad är då meningen med förbudet?


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

Schweiz är ju en lite udda nation, extremt konservativ. Tror det var knappt 30 år sedan de gav kvinnor rösträtt, och landet gick inte med i FN förs 2002

Citat:

på vilket sätt är det dåligt att vara styrd av en bok?

Det finns mycket dåligt i att följa en medeltida bok som om den var skriven av skaparen själv, speciellt om man tar alla kapitel lika seriöst. Kvinnotukt och barnmisshandel är helt OK enligt koranen och bibeln, för att nämna några milda regler.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Det finns mycket dåligt i att följa en medeltida bok som om den var skriven av skaparen själv, speciellt om man tar alla kapitel lika seriöst. Kvinnotukt och barnmisshandel är helt OK enligt koranen och bibeln, för att nämna några milda regler.

Jo, alltså, jag håller med dig,
När man börjar skada andra människor pga. sin tro så är det någonting som är fel.
Men det är väl därför vi har lagar?

Sedan så förstår jag inte varför man gör så stor skillnad mellan Islam, Asatro och Kristendom.

Om någon vill bygga ett hus som han kan offra frukt till Tor i så kan han väl får göra det, så länge han inte skadar någon.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

Så länge en religion inte uppmuntrar till könsstympning av barn så kan jag acceptera den.

Medlem
Skrivet av visan:

Dom har inte förbjudit någon religion utan bara förbjudit minareter vilket inte hindrar utövandet av religionen.

Om det inte hindrar utövandet, vad är då meningen med förbudet?[/quote]

Meningen är att man inte ska få bygga minareter. Det torde väl vara uppenbart?

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Så länge en religion inte uppmuntrar till könsstympning av barn så kan jag acceptera den.

Vilket ingen religion som tur var gör.

Medlem
Skrivet av Sacrilege:

Om Gud talar till en person och ger honom regler att följa så är det Guds regler, det är väl inte så svårt?

Inte riktigt, det blir ju den personens regler. Att han säger att de kommer från Gud betyder ju egentligen ingenting - om man inte väljer att tro att det är så vill säga.

För övrigt tyder forskning tyder på att man tillskriver sina egna åsikter till Gud.
http://www.newscientist.com/article/dn18216-dear-god-please-c...

Citat:

Någon skrev att religion kommer finnas så länge vi är rädda för döden, det tycker jag låter lite fel,
Hur kan vi vara rädda för någonting som vi inte vet vad det är?

Rädslan för det okända är väl ett klassiskt exempel på rädsla. Att vara rädd för att dö är nog något av det vanligaste folk är rädda för.

Citat:

Det är som att sitta o vara rädd för universums utsida.

Den har dock inte samma närhet till ens eget liv.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Inte riktigt, det blir ju den personens regler. Att han säger att de kommer från Gud betyder ju egentligen ingenting - om man inte väljer att tro att det är så vill säga.

Jo precis, "Gud" är ju egentligen personen själv.
Att påstå att det är Guds regler gör det väl enklare att övertala andra helt enkelt.
Vad jag menar är att om någon väljer att tro på att Gud har talat så är det väl egentligen ingenting att bry sig om så länge han inte låter det gå ut över andra?

Skrivet av båtsman:

Rädslan för det okända är väl ett klassiskt exempel på rädsla. Att vara rädd för att dö är nog något av det vanligaste folk är rädda för.

Ja precis, rädslan för det okända,
Då är det ju egentligen inte själva döden man är rädd för?
En person som tror att han kommer till himmelriket när han dör kan omöjligt vara rädd för döden.
Någon som däremot inte har en aning om vad som händer efter döden kanske känner en viss rädsla.

Alla har sin egen tro om vad döden innebär, det betyder inte att någon faktist har rätt.
Dvs. man är rädd för det man själv tror att döden innebär, inte den egentliga döden - om det inte visar sig att man har rätt.

Skrivet av båtsman:
Citat:

Det är som att sitta o vara rädd för universums utsida.

Den har dock inte samma närhet till ens eget liv.

Kanske, kanske inte.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Sacrilege:

Vad jag menar är att om någon väljer att tro på att Gud har talat så är det väl egentligen ingenting att bry sig om så länge han inte låter det gå ut över andra?

Håller med. Sen kan man självklart diskutera etiska frågor et cetera, precis som man gör med människor som inte anser sig ha fått sin moral från Gud.

Citat:

Ja precis, rädslan för det okända,
Då är det ju egentligen inte själva döden man är rädd för?

Jag tror nog många är rädda för döden. Om det sedan är det okända eller döden i sig, det vet jag inte.

Citat:

En person som tror att han kommer till himmelriket när han dör kan omöjligt vara rädd för döden.

Underskatta inte tvivlet. Jag tror många som tror på himlen är väldigt rädda när de dör. De kan vara rädda för att ha fel, för att komma till helvetet.

Det finns säkert forskning gjort på vem som känner mest rädsla inför döden. Om inte det finns det säkerligen en massa anekdoter från folk som varit i kontakt med döden.

Citat:

Någon som däremot inte har en aning om vad som händer efter döden kanske känner en viss rädsla.

Jag tror rädslan för döden är förhållandevis universell, så de flesta känner nog en viss skräck inför den.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Jag tror nog många är rädda för döden. Om det sedan är det okända eller döden i sig, det vet jag inte.

Menade mest att det var som att tycka mat man aldrig ätit smakar illa.
Visst kan du ser hur maten ser ut och känna hur den luktar, men du kan omöjligt veta exakt hur den smakar utan att äta den.

Skrivet av båtsman:

Underskatta inte tvivlet. Jag tror många som tror på himlen är väldigt rädda när de dör. De kan vara rädda för att ha fel, för att komma till helvetet.

Jo jag antar att du har rätt, se bara på allt religiöst folk som gråter av sorg så fort någon närstående har kommit till "en bättre plats".

Skrivet av båtsman:

Jag tror rädslan för döden är förhållandevis universell, så de flesta känner nog en viss skräck inför den.

Hm, ja, jo.
Men så länge man lyckas intala sig själv att det är omöjligt för någon att veta exakt vad döden innebär så finns det ju egentligen ingenting att vara rädd för.

Svårigheter att resonera på liknande sätt när allt är på väg att försvinna har jag själv upplevt, så ja, visst finns det en rädsla men jag tror inte att det är en egentlig rädsla på samma sätt.
Jag menar, döden är ändå en del av existensen, så varför vara rädd?

Det där med att Universum inte har lika stor närhet till livet kom jag också att tänka på,
Universum är ändå det som skapade oss, och platsen vi befinner oss i, ändå vet vi i princip ingenting om vad det är för någonting.

Och då är det ändå vid oss hela tiden, döden har inte ens kommit då vi fortfarande är vid liv.

Lite väl OffTopic kanske, nåja.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Sacrilege:

Menade mest att det var som att tycka mat man aldrig ätit smakar illa.
Visst kan du ser hur maten ser ut och känna hur den luktar, men du kan omöjligt veta exakt hur den smakar utan att äta den.

Självklart är det så. Men många vill verkligen inte äta den där maten.

Citat:

Hm, ja, jo.
Men så länge man lyckas intala sig själv att det är omöjligt för någon att veta exakt vad döden innebär så finns det ju egentligen ingenting att vara rädd för.

Finns nog många olika anledningar till varför folk är rädda. De jag nämnde i tidigare inlägg bland annat. Men bara en sådan sak som tanken att inte vara vid liv längre är nog ganska konstig. Så länge man kommer ihåg har man ju varit det.

Citat:

Jag menar, döden är ändå en del av existensen, så varför vara rädd?

Ja, egentligen finns det kanske ingen anledning att vara det, men rädsla är ofta irrationell.

Citat:

Det där med att Universum inte har lika stor närhet till livet kom jag också att tänka på,
Universum är ändå det som skapade oss, och platsen vi befinner oss i, ändå vet vi i princip ingenting om vad det är för någonting.

Vi har inte kommit så långt i utvecklingen som vi vill tro.

Medlem
Skrivet av Greger:

Problemet är väl att ett förbud lätt blir två förbud, senare tre förbud och och vipps så har vi ett totalt förbud av en religion.

eller så går det åt ett annat håll:

Skriv svar