Medlem

Jag tankar lite porr då och då. Tror ni att dom går på sånt, skickar en faktura? Herr Nilsson du har laddat ner Anal Sex 3000 cd2, 2300 spänn

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Såklart den stört dyker när precis varenda människa har hört att lagen inte är retroaktiv och fyller hela sin hårddisk/hårddiskar innan lagen träder i kraft. Alla jag känner som håller på med illegal fildelning gjorde just detta.

Tror helt ärligt att lagen gjorde mer skada innan den trädde i kraft, nu har varenda medelsvensson bunkrat upp med "kultur" för flera månader framöver. Men det är min uppfattning hehe

Du kan ha rätt i att det handlar om uppbunkring för man ser att trafiken ökat fram tills lagen dök upp. Fast jag tror också att det att fler och fler människor intresserat sig för pirattjänsterna tack vare att media uppmärksammat thepiratebay och andra alternativ också spelat en stor roll.

Skrivet av flaseb:

Om alla pirater i Sverige hjälpes åt så kan vi nog segra. MP3raid är en bra sida där du iaf inte åker fast (vad jag tror)

För mig personligen går kampen inte ut på att ladda hem trots att vi har en lag. Det är rätt dumt faktiskt. Som jag nämnt tidigare så tycker jag att man skall visa sitt missnöje genom att inte köpa IPRED-förespråkarnas produkter.
För vad är bättre:
1. Du åker fast, de får pengar av dig och dessutom en anledning att säga att lagen gör en verkan och behövs.
2. Du bojkottar företagen, sparar pengar och de känner av detta.

?

Edit:
Ops. Ser att Mp3 raid är en sida som är lite annorlunda utformad av vad jag trodde. Rätt svårt att avgöra om den är olaglig eller inte. Men jag förstår nu bättre vad du menade med "där du iaf inte åker fast". Alternativet är lagligt, eller presenteras som lagligt och då håller jag med dig. Dessa gratistjänster skulle vara något för alla, inte bara pirater.

edit2:
sak till apropå MP3 Raid

Man blir inte mindre osäker av det här:

"The content of links provided from Mp3raid.com is determined solely by other parties. These parties have no affiliation with Mp3raid.com and are alone responsible for the content of the files they place available for public download on the Internet. Before downloading any file, you understand that all the links provided by Mp3raid.com are all on other servers, and Mp3raid.com only have links to those servers. "

"When you listen/download Mp3 Files from Mp3Raid you do so with the understanding that Mp3Raid and its operators will not be held accountable or responsible for violations of copyright or intellectual property laws that may occur as a result of your action."

Frågan är hur pass mycket problem det kan ställa till med.

En annan tjänst som erbjuder en sökmotor är http://beemp3.com/ men med den vet man heller inte riktigt var man står.

Medlem

Borde försöka skrapa ihop någon sorts lista på företag att bojkotta.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Jag kommer då inte köpa en enda film eller skiva till


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem

Mm, skulle vara mycket intresant om man kunnde få folk att sammarbeta och vägra köpa produkter av ett företag som inkräktar på folks privat liv och leker polis.
Det skulle inte ta många dagar innan dom kommer krypande till korset gråtade
Det skulle bli samma effekt som tex våran masstrek 1980 här i swe.

Folket vinner alltid. (bara man kommer igång och håller ihopp dvs )


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Mm, skulle vara mycket intresant om man kunnde få folk att sammarbeta och vägra köpa produkter av ett företag som inkräktar på folks privat liv och leker polis.
Det skulle inte ta många dagar innan dom kommer krypande till korset gråtade
Det skulle bli samma effekt som tex våran masstrek 1980 här i swe.

Folket vinner alltid. (bara man kommer igång och håller ihopp dvs )

Låt mig bara köpa Orange Box, sen är jag med på bojkottningen


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Ett uttlande från Avalanche Studios, inte för att jag någonsin tänkt köpa några av deras titlar efter just cause men ändå:

": Jag tycker det var fel att bekämpning av piratkopiering skulle behöva bli en polissak. Nu stöder jag sanktionsdirektivet och hoppas på att det fungerar. Det finns ingen utvecklare i världen som vill dra en 15-åring inför rätta för att man kopierat ett spel"

Nej, för 15-åringen mår mycket bättre att få ett hotbrev hem på 25.000 kr av ett företag med privata intressen.

Enda företaget som verkar ha en vettig syn är valve, en piratkopierande kund är en onöjd kund men även en potentiell kund.

Bojkottar förtillfället nästan hela marknaden tills ja ser vilka företag som kommer utnyttja denna lag.

Medlem

Gick med i Ung pirat för några dagar sen, bojkottar även i stort sett hela marknaden(excl Valve)

Vill se statistik nästa år som visar att spel/musik/filmkonsumtion minskat efter ipred införts.

Inaktiv
Skrivet av Crunchy:

Gick med i Ung pirat för några dagar sen, bojkottar även i stort sett hela marknaden(excl Valve)

Vill se statistik nästa år som visar att spel/musik/filmkonsumtion minskat efter ipred införts.

Håller med dig helt 8)


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem
Skrivet av Crunchy:

Vill se statistik nästa år som visar att spel/musik/filmkonsumtion minskat efter ipred införts.

ja, det skulle vara välldigt roligt dom det skedde, jag skulle nästan dö av garv


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Enda företaget som verkar ha en vettig syn är Valve, en piratkopierande kund är en onöjd kund men även en potentiell kund.

Så där ja. Helt fångad av Valves feta reklam kanpanj. Precis så där vill de att du ska tänka.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

^- Jag tror mer på valves goodwill än något annat företag, speciellt efter dom släpptes the orange box som gav spelvärde långt över vad man förväntar sig för dom slantarna. Och släpper gratis stora uppdateringar. Dom har inte givit mig någon anledning att tro något annat.

Men har du något som helst belägg för att det inte är deras inställning utan bara en reklam Kampanj utan substans?

Medlem

Ja det finns väl ingen anledning att spy galla över dem. Skulle det senare visa sig att de haft andra planer finns det dock inga hinder mot att göra det.

Och någon här i världen måste ju ändå ha hjärtat på rätt plats! Eller

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Jag tror mer på valves goodwill än något annat företag, speciellt efter dom släpptes the orange box som gav spelvärde långt över vad man förväntar sig för dom slantarna. Och släpper gratis stora uppdateringar. Dom har inte givit mig någon anledning att tro något annat.

Men har du något som helst belägg för att det inte är deras inställning utan bara en reklam Kampanj utan substans?

De flesta utvecklarna skulle nog vilja se att deras spel fick jättemycket omspysling att de släppte uppdatering efter uppdatering. Valve är bara ett företag som har råd att göra det.

Men om vi tittar tillbaka då på det här med inställningen till kopierings skydd så utalla de sig efter det visade sig att EA fick en massa kritik för Spore. De klättrar alltså på EA misslyckande för att komma upp. Vi kan tex jämföra detta med när polisen i Storbrittanien slog till mot en massa fildelare. DICE kommentar efter alla klagat på raiden blir något i stil med vi här på DICE jagar inte fildelare utan istället kommer vi på nya lösningar till problemet som tex BF: Heros.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Crunchy:

Gick med i Ung pirat för några dagar sen, bojkottar även i stort sett hela marknaden(excl Valve)

Vill se statistik nästa år som visar att spel/musik/filmkonsumtion minskat efter ipred införts.

I tidernas begynnelse fanns inga kopierings skydd. Man kunde installera spelet utan koder internet uppkoppling och ibland t o m skiva. Företagen märkte att folk inte längre betala de skaffar massa DRM. Piraterna svarar med att fildela. Företagen kontrade fildelningen med IPRED. Piraterna kontrar med att gömma sin address företagen kommer att kontra med vad? Något värre. Ni pirater lever inte bara på att vi andra betallar ni gör också våra produkter som vi betalar sämre.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

jag ladda ner musik ifrån pirate bay senast igår och jag har då inte åkt fast!

*hoppas inte IPRED hänger på FZ*


signatur

"What do a PC and an air conditioner have in common?"
"They both stop working if you open Windows!"

Medlem
Skrivet av Neco246:

jag ladda ner musik ifrån pirate bay senast igår och jag har då inte åkt fast!

*hoppas inte IPRED hänger på FZ*

Nä, men det är inte dig privatpolisen är ute efter, inte i början i alla fall.

Till att börja med kommer dom att leta efter folk i toppen- dom som lägger ut originalen av ännu osläppta filmer, skivor och vad det nu kan vara. Det är ju ganska enkelt, allt bygger ju på att någon får tag på förhandsexemplar av filmer eller skivor och gör den första kopian- material dyker ju liksom inte upp på internet på någon sorts magiskt vis.

Det ska bli intressant att se hur dom "angriper" den så kallade scenen. Jag försöker resonera konstruktivt kring det här: det borde ju rimligtvis vara antingen folk anställda på själva filmbolagen eller liknande som lägger ut dom här kopiorna. Alternativet är att det är folk inom media- journalister som får förhandsexemplar eller recensionsexemplar. Det är ju märkligt att dessa antipiratbyråer och allt vad dom nu heter haft så svårt att bromsa tillgången på material. Nånting är lurt här, men vi får väl följa hur utredningarna utvecklas. Det har ju knappt ens gått en vecka sedan lagen trädde i kraft...

Jag gissar att det dröjer ett tag innan dom börjar skicka hotbrev till privatpersoner. Det vore dumt PR-mässigt att ge sig på någon som kan försvara sig, dom vill hitta solklara fall som gör sig bra i tidningar och TV. Om nedladdningen stiger igen, om de får svårt att hitta folket i toppen, om man inte ser någon effekt i antalet sålda DVD:er, skivor och vad det nu kan vara, först då kommer hotbreven mot "vanligt folk" att börja skickas.

Så oroa dig inte du, det är förmodligen ganska riskfritt att tanka ett par skivor eller filmer olagligt, åtminstone på kort sikt. Men fundera på detta: de förmodat kränkta upphovsrättsinnehavarna har (med vissa juridiska förbehåll) laglig rätt att kolla upp ditt IP-nummer nu, och begära ut ditt namn och adress och vad det nu kan vara från din internetleverantör. Men dom har inga krav på sig att göra något omedelbart, dom behöver inte lämna ärendet till polis eller åklagare, dom behöver inte stämma dig inför domstol inom en viss tid. Dom kan samla informationen nu, och vänta- en vecka, en månad, ett år. Bara så att du är medveten om riskerna.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Devices:

Så oroa dig inte du, det är förmodligen ganska riskfritt att tanka ett par skivor eller filmer olagligt, åtminstone på kort sikt. Men fundera på detta: de förmodat kränkta upphovsrättsinnehavarna har (med vissa juridiska förbehåll) laglig rätt att kolla upp ditt IP-nummer nu, och begära ut ditt namn och adress och vad det nu kan vara från din internetleverantör. Men dom har inga krav på sig att göra något omedelbart, dom behöver inte lämna ärendet till polis eller åklagare, dom behöver inte stämma dig inför domstol inom en viss tid. Dom kan samla informationen nu, och vänta- en vecka, en månad, ett år. Bara så att du är medveten om riskerna.

Ja jag skulle aldrig få för mig att ladda ner något, speciellt nu så att de kan förstöra mitt liv. Nej, jag tycker som jag tidigare nämnt att bojkott av produkter är en bättre och säkrare metod att visa sitt missnöje på. Vem försöker ni som fortsätter att ladda ner övertyga? Jag menar... lagen är ju där redan. Skulle ni åka fast får ni säkert betala mångdubbelt mer för det ni dragit hem. Ni blir dubbla förlorare.

Medlem
Skrivet av Devices:
Skrivet av Neco246:

jag ladda ner musik ifrån pirate bay senast igår och jag har då inte åkt fast!

*hoppas inte IPRED hänger på FZ*

Dom kan samla informationen nu, och vänta- en vecka, en månad, ett år. Bara så att du är medveten om riskerna.

Jag har svårt att tro att de sparar information för senare bruk, skulle de då ha 1 miljon Svenskar i databasen som de SENARE ska handskas med?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av WaltX:

Är det någon som vet om man får ladda ner TV-serie avsnitt som redan har sänts i USA?

Stod i aftonbladet för några dagar sen att det fanns en sida som var laglig och man kunde se tv-serier från USA, jag kan kolla upp det senare.


signatur

Wai

Medlem
Skrivet av Exeron:

Jag har svårt att tro att de sparar information för senare bruk, skulle de då ha 1 miljon Svenskar i databasen som de SENARE ska handskas med?

Ja, självklart. Det är ju hela poängen! När ett pilotfall är etablerat och tolkningen av lagstiftningen är klarare kan de börja med massutskick om det verkar ekonomiskt hållbart.

@Ostmjuk:
Att fortsätta ladda ner nu bevisar naturligtvis ingenting, det har du helt rätt i. Men nu var frågan vad de faktiska riskerna är, och dom är relativt små för den stora majoriteten svenska fildelare. Än så länge. Jag vill absolut inte uppmuntra någon att ladda ner eller upp upphovsrättsskyddat material olagligt, särskilt inte under rådande omständigheter. Men det hoppades jag framgick.

Att bojkotta produkter är ett bra sätt att protestera, det håller jag med om. Dessutom lätt för alla att delta i, bara att hålla i slantarna. Ett annat bra sätt är (med risk för att låta som en papegoja) att man om man har rösträtt letar upp en kandidat till europaparlamentet i det parti man gillar som är emot Ipred och alla de andra dumheter som håller på att genomföras i Bryssel. Jag är inte helt säker, men jag tror att det finns kandidater i alla riksdagspartier, så man behöver knappast dagtinga med sin övertygelse och överge sitt favoritparti för att hitta en bra kandidat. Och så gäller datumet 7 juni gott folk, då är det dags att gå och rösta. Nästa år är det valår här i Sverige och då blir det ännu viktigare att visa sitt missnöje, men tills dess är EU-valet en bra "uppvärmning".


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Devices:
Skrivet av Exeron:

Jag har svårt att tro att de sparar information för senare bruk, skulle de då ha 1 miljon Svenskar i databasen som de SENARE ska handskas med?

Ja, självklart. Det är ju hela poängen! När ett pilotfall är etablerat och tolkningen av lagstiftningen är klarare kan de börja med massutskick om det verkar ekonomiskt hållbart.

@Ostmjuk:
Att fortsätta ladda ner nu bevisar naturligtvis ingenting, det har du helt rätt i. Men nu var frågan vad de faktiska riskerna är, och dom är relativt små för den stora majoriteten svenska fildelare. Än så länge. Jag vill absolut inte uppmuntra någon att ladda ner eller upp upphovsrättsskyddat material olagligt, särskilt inte under rådande omständigheter. Men det hoppades jag framgick.

Att bojkotta produkter är ett bra sätt att protestera, det håller jag med om. Dessutom lätt för alla att delta i, bara att hålla i slantarna. Ett annat bra sätt är (med risk för att låta som en papegoja) att man om man har rösträtt letar upp en kandidat till europaparlamentet i det parti man gillar som är emot Ipred och alla de andra dumheter som håller på att genomföras i Bryssel. Jag är inte helt säker, men jag tror att det finns kandidater i alla riksdagspartier, så man behöver knappast dagtinga med sin övertygelse och överge sitt favoritparti för att hitta en bra kandidat. Och så gäller datumet 7 juni gott folk, då är det dags att gå och rösta. Nästa år är det valår här i Sverige och då blir det ännu viktigare att visa sitt missnöje, men tills dess är EU-valet en bra "uppvärmning".

Ja förlåt. Jag skulle ha delat upp texten i två stycken. Egentligen var bara första meningen riktad till dig och sedan var resten som en slags respons till neco246.
Menade bara att trots att fokus ligger på annat i dagsläget hade jag inte känt mig trygg med att ladda ner saker.

Och nej, jag tog det inte som att du uppmuntrade folk till att ladda ner något. Det är lugnt

Medlem
Skrivet av Godnoken:
Skrivet av WaltX:

Är det någon som vet om man får ladda ner TV-serie avsnitt som redan har sänts i USA?

Stod i aftonbladet för några dagar sen att det fanns en sida som var laglig och man kunde se tv-serier från USA, jag kan kolla upp det senare.

Vore schysst om du kunde göra det.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Godnoken:
Skrivet av WaltX:

Är det någon som vet om man får ladda ner TV-serie avsnitt som redan har sänts i USA?

Stod i aftonbladet för några dagar sen att det fanns en sida som var laglig och man kunde se tv-serier från USA, jag kan kolla upp det senare.

Vore schysst om du kunde göra det.

Youtube är nog antagligen den största sidan om man vill vara laglig, kan även rippa videos därifrån


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Menade bara att trots att fokus ligger på annat i dagsläget hade jag inte känt mig trygg med att ladda ner saker.

Och nej, jag tog det inte som att du uppmuntrade folk till att ladda ner något. Det är lugnt

Piu! Blev lite orolig där ett tag...

Youtube är bra.

Många amerikanska tv-kanaler har eller planerar egna streamade tjänster typ SVT play. Kunde bli en bra tråd här på FZ, tips på var man kan få tag på bra serier- lagligt.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Ja det finns väl ingen anledning att spy galla över dem. Skulle det senare visa sig att de haft andra planer finns det dock inga hinder mot att göra det.

Och någon här i världen måste ju ändå ha hjärtat på rätt plats! Eller

nja, företag har alltid högsta prio att tjäna pengar.
Valve har en massa unga kunder, de vill inte krocka med den opinionen och förlora dem så de tar en neutral ställning vilket de antagligen tjänar på.

men valve borde väl inte ha stora problem med piratkopierade spel ändå väl, de utvecklar väl mest online-spel?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Devices:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Menade bara att trots att fokus ligger på annat i dagsläget hade jag inte känt mig trygg med att ladda ner saker.

Och nej, jag tog det inte som att du uppmuntrade folk till att ladda ner något. Det är lugnt

Piu! Blev lite orolig där ett tag...

Youtube är bra.

Många amerikanska tv-kanaler har eller planerar egna streamade tjänster typ SVT play. Kunde bli en bra tråd här på FZ, tips på var man kan få tag på bra serier- lagligt.

Streaming is the future, jag menar nu har vi Spotify, får vi det sedan för TV-serier så vore det prima!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Tja, Joost finns väl fortfarande? Största grejen för typ ett eller två år sen. Alla ville ha en invite, men sen har jag inte hört mer. Hade det själv till och med, funkade ganska okej. Fanns inte så mycket intressant att se på i starten dock.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tja, Joost finns väl fortfarande? Största grejen för typ ett eller två år sen. Alla ville ha en invite, men sen har jag inte hört mer. Hade det själv till och med, funkade ganska okej. Fanns inte så mycket intressant att se på i starten dock.

Vad finns det numera att se på, då?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Skriv svar