Hur höga blev egentligen SimCity-betygen?

Medlem

Mitt problem med detta spelet är inte att det var svårt att spela det och att supporten inte brydde sig. Det är alltid strul med releaser nu så det är bara något man måste inse.

Det problemet jag har med spelet är att det är så brutalt enformigt. Skapade en ny stad och ja gjorde exakt samma procedur som jag gjorde med min förra stad. 5/10 pga att det var trevligt att spela igenom en gång. Aldrig igen dock.


signatur

-Because I can

Medlem

Många grafikglitchar, tillräckligt ofta för att jag ska störas av det (Det är texturer som dras ut etc), och marknivåer som höjs/sänks på dumma sätt när man bygger vägar, avsaknaden av ett verktyg att kunna ändra på höjdskillnaderna och en massa andra saker gör att jag kan förstå dålig kritik och dåliga betyg på det nya TheSims (eh, Sim City menar jag.. De är så snarlika på så många punkter att man mixar ju nästan ihop dem).
Tråkigt att de valt att låta sitt The Sims-gäng få koda det nya Sim City, på något sätt känns det som att de bara kopierat den level-editor de använt till The Sims och filat till den lite och släppt den som ett eget spel.
Det känns som att all svaghet från TheSims-gänget fortsätter existera i SimCity.. Vad hände med det gamla SimCity-gänget som gjorde avesome stads-management-spel? :/

Medlem

Metacritics funkar alltid fint.

Många som röstade osant men att SimCity fick 1.7 i MC är otroligt.

http://www.metacritic.com/game/pc/simcity


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Och nu har någon tydligen lyckats spela spelet utan uppkoppling enligt http://www.rockpapershotgun.com/2013/03/14/modder-runs-simcit...

AI´n verkar inte alls vara så bra som Maxis/EA sagt att den ska vara och det förklarar ju varför spelet verkar gå att köra på en medioker dator (AI är väldigt krävande) och detta enligt http://www.rockpapershotgun.com/2013/03/13/simcitys-sims-dont...

Om EA tror att de kan sälja ett spel som SimCity i "delar" som med The Sims så tror de nog väldigt fel, istället för att fortsätta mot branten (som de onekligen är på väg mot) så borde de ha insett att enda sättet att inte hamna där är att återgå till det som gjorde detta bolag stora från början.

Avstängd
Skrivet av Kharif:

Är det NÅGON som har haft bra erfarenhet med EA's kundsupport?

Ja. En (ung) kompis hade problem då han glömt login och lagt sin BF3-nyckel på fel konto etc när de bytte till origin. Löstes snabbt och smidigt över telefon.

nE
Medlem

Skulle vilja spela, men efter vad jag hört från vänner och läst så väntar jag nog tills spelet dyker upp på någon billig rea istället...

Medlem

Jag måste säga att för mig har DRM gått och blivit det minsta problemet. Det finns så många problem i grunden i spelet som är värre.

Inaktiv
Skrivet av Satheus:

JAg tycker vissa borde kolla in spelet inte allt annat runt spelet. Själva spelet är bra (vad jag vet iaf, har ju inte spelat själv än) men det är "alltid online" kravet och det enormt dåliga bemötandet från EA som är problemet.

Finns många bra spelutvecklare som jag väldigt gärna inte var under EA:s banner. Varav Dice och Maxis är dem största.

Skrivet av bavver:

Skulle vara kul om man på något sätt kunde få betyg för spelet och inte bara för att det varit server problem och alla hatar EA.
tror själv det skulle ligga på 7/10 minst på dom flesta sidorna

Det är ju vad som händer nu, betygen har inte enbart med en katastrofal lansering att göra, utan det har också med gameplay att göra.

Utlovade features stämmer inte med verkligheten, som jag skrev ovan, simuleringen är på låtsas, fakesims lägg till för att höja befolkningen, saker o ting som industri etc fungerar inte.

Läs på deras egna forum (http://answers.ea.com/t5/Miscellaneous-Issues/bd-p/sim-city-m...) så ser du att folk har glömt bort lanseringen o undrar nu varför man inte fått det spel som utlovats, och varför det är fullt av bugga o broken features.

Men lite det jag hoppades på när lanseringen misslyckades, att det skulle ligga mer skit bakom, jag antog också att simuleringen och framför allt online drm bara skulle vara en lögn, något som nu verkar stämma alldeles för väl. Det kan komma något bra ur detta, och det är att det inte händer igen.

Sluta för helvete att släppa spel som inte fungerar, sluta hypa och ljug för era kunder innan release, och ge pengarna tillbaks till dom som ångrar sitt köp, och sluta censurera era kunder. Finns ju en anledning varför EA "vann" pris som sämst företag förra året. Men av någon korkad anledning så fortsätter dom att tjäna pengar. Kanske kan det bli någon ändring, för nu har dom ju gått för långt. Nu är det inte bara fjortisar som lipar om nerfs, utan "vuxna" gamers som ger konstruktiv feedback och kritik på deras forum, det kan dom inte trolla bort. Dom har gjort bort sig rejält, och jag hoppas att detta ger konsekvenser i hela gamingvärlden, att man inte kan behandla sina kunder hursomhelst.

Medlem

Borde kallas SimVillage.

Medlem
Skrivet av Hanga:

Du kan uppnå ett invånarantal på flera hundra tusen utan att ens bygga industrial zones. Man kan alltså ha 800000 invånare i en stad som helt saknar arbetstillfällen.

Som Spanien och Grekland då?? Verklighetstroget!

Medlem

Ibland undrar man ju i fall recensenterna sätter ett betyg som dom vet att läsarna kommer tycka om. Jag ser absolut inget fel i själva spelet, och nu när servrarna är stabila så märker man inte direkt av att det är online only heller.

Polygon har sänkt betyget två gånger. Först var det 9.5, sen 8 och till sist 4.

Det känns som att folk sätter betyg på EA snarare än SimCity. Jag tycker att det är ett bra spel, och det kommer garanterat att finputsas i framtiden så det blir ännu bättre. Det enda jag egentligen saknar är en sparfunktion. DRM tycker jag inte är till besvär längre, och trafikbuggen påverkar knappast spelupplevelsen så länge du inte spelar för att enbart förfölja simmarna i deras vardag.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Satheus:

JAg tycker vissa borde kolla in spelet inte allt annat runt spelet. Själva spelet är bra (vad jag vet iaf, har ju inte spelat själv än) men det är "alltid online" kravet och det enormt dåliga bemötandet från EA som är problemet.

Finns många bra spelutvecklare som jag väldigt gärna inte var under EA:s banner. Varav Dice och Maxis är dem största.

Skrivet av bavver:

Skulle vara kul om man på något sätt kunde få betyg för spelet och inte bara för att det varit server problem och alla hatar EA.
tror själv det skulle ligga på 7/10 minst på dom flesta sidorna

Det är ju vad som händer nu, betygen har inte enbart med en katastrofal lansering att göra, utan det har också med gameplay att göra.

Utlovade features stämmer inte med verkligheten, som jag skrev ovan, simuleringen är på låtsas, fakesims lägg till för att höja befolkningen, saker o ting som industri etc fungerar inte.

Läs på deras egna forum (http://answers.ea.com/t5/Miscellaneous-Issues/bd-p/sim-city-m...) så ser du att folk har glömt bort lanseringen o undrar nu varför man inte fått det spel som utlovats, och varför det är fullt av bugga o broken features.

Men lite det jag hoppades på när lanseringen misslyckades, att det skulle ligga mer skit bakom, jag antog också att simuleringen och framför allt online drm bara skulle vara en lögn, något som nu verkar stämma alldeles för väl. Det kan komma något bra ur detta, och det är att det inte händer igen.

Sluta för helvete att släppa spel som inte fungerar, sluta hypa och ljug för era kunder innan release, och ge pengarna tillbaks till dom som ångrar sitt köp, och sluta censurera era kunder. Finns ju en anledning varför EA "vann" pris som sämst företag förra året. Men av någon korkad anledning så fortsätter dom att tjäna pengar. Kanske kan det bli någon ändring, för nu har dom ju gått för långt. Nu är det inte bara fjortisar som lipar om nerfs, utan "vuxna" gamers som ger konstruktiv feedback och kritik på deras forum, det kan dom inte trolla bort. Dom har gjort bort sig rejält, och jag hoppas att detta ger konsekvenser i hela gamingvärlden, att man inte kan behandla sina kunder hursomhelst.

Om nu detta är sant är det ju sjukt konstigt att fz och många andra sidor inte tar upp det i sin recension och istället klagar på att det inte finns tunnelbanor, dlc kommer komma i massor och servrarna är dåliga

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ibland undrar man ju i fall recensenterna sätter ett betyg som dom vet att läsarna kommer tycka om. Jag ser absolut inget fel i själva spelet, och nu när servrarna är stabila så märker man inte direkt av att det är online only heller.

Polygon har sänkt betyget två gånger. Först var det 9.5, sen 8 och till sist 4.5.

Det känns som att folk sätter betyg på EA snarare än SimCity. Jag tycker att det är ett bra spel, och det kommer garanterat att finputsas i framtiden så det blir ännu bättre. Det enda jag egentligen saknar är en sparfunktion. DRM tycker jag inte är till besvär längre, och trafikbuggen påverkar knappast spelupplevelsen så länge du inte spelar för att enbart förfölja simmarna i deras vardag.

Det är ju snarare du som hakar upp dig på DRM kritiken och är blind för övriga problem som presenteras, får se hur länge det tar för dig att upptäcka allt som är fel med själva spelet och blir frustrerad över att en stadsimulator egentligen inte simulerar vad man förväntar sig.

Medlem
Skrivet av zaphox:
Skrivet av joonsson:

Det värsta tycker jag är att det inte simulerar ens befolkning överhuvudtaget. Finns flera videos på youtube som visar att tex när skolan slutar så väller barnen ut och går från hus till hus, fyller en plats och går vidare tills de hittar ett tomt hus.

Samma sak med vuxna simmar, de åker till närmsta tomma jobbplats, sen åker de till närmsta tomma hemplats. Detta betyder att de oftast inte har varken samma jobb eller samma hem två dagar i rad. Dåligt.

Precis som de beskrev det i trailers innan spelet släpptes med andra ord så inte direkt någon överraskning att det funkar så.

Det tycker jag väl inte. Jag tycker de har framställt det som att du kan följa en sim genom sitt lev med arbete, hem och shopping. Det funkar ju inte direkt om de aldrig har samma hem eller jobb utan bara är små entiteter som inte har något högre mål än att färdas kortaste möjliga väg hela tiden.

Som tidigare sagt blir detta ett större problem när fabriker står utan arbetare för att ingen tar sig bort till dem i tid, för hela ens samhälle sitter och åker från jobb till jobb längs samma väg så den fabrik som ligger sist får inga arbetare. Kollektivtrafiken i de städer jag byggde bestod av ett tåg bussar som åkte runt runt efter varandra utan att göra någon nytta förutom att kosta pengar. Bygger du ett casino inne i staden eller en busshållplats närmare tågstationen än casinot är kommer simmarna antagligen åka och shoppa istället för att gå dit.

Som någon på reddit påpekade, det känns inte som en simulation av en stad, det är en simulation av en simulation av en stad.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ibland undrar man ju i fall recensenterna sätter ett betyg som dom vet att läsarna kommer tycka om. Jag ser absolut inget fel i själva spelet, och nu när servrarna är stabila så märker man inte direkt av att det är online only heller.

Polygon har sänkt betyget två gånger. Först var det 9.5, sen 8 och till sist 4.

Det känns som att folk sätter betyg på EA snarare än SimCity. Jag tycker att det är ett bra spel, och det kommer garanterat att finputsas i framtiden så det blir ännu bättre. Det enda jag egentligen saknar är en sparfunktion. DRM tycker jag inte är till besvär längre, och trafikbuggen påverkar knappast spelupplevelsen så länge du inte spelar för att enbart förfölja simmarna i deras vardag.

Ja det är lite så att alla sänkta betyg är snarare ett betyg till EA. Men dock så är det nästan ingen förutom FZ som har tagit upp de enorma problemen med simuleringen och spelets begränsningar, hade fler gjort det hade betygen varit ännu sämre (förutom eurogamer sweden).

ALLA som spelat det är spelet mer än 3h som inte är efterblivna märker snabbt hur 150 olika saker inte fungerar / fungerar dåligt. Om de nu lägger så stor vikt på sin lilla sandbox ruta borde ju allt vara optimerat och fungera? Svar:nej

Men även som många påpekat, spelet släpptes precis innan EAs kvartalsrapport, vilket förklarade varför det släpptes halvfärigt.

Medlem

grundtanken med simcity har för mig varit utmaningen i att hitta balansen i R.C.I. triangeln för att kunna utveckla stan.
Så om den är bruten är spelet helt värdelöst.

Så glasbox engine är alltså motorn som ska ta Sim City och stadsbyggnads genren in i framtiden?

Måste erkänna att jag tvivlar på EA/Maxis kompetens när det kommer till spelutvekling och sunt förnuft.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av Bojkott:

Ibland undrar man ju i fall recensenterna sätter ett betyg som dom vet att läsarna kommer tycka om. Jag ser absolut inget fel i själva spelet, och nu när servrarna är stabila så märker man inte direkt av att det är online only heller.

Polygon har sänkt betyget två gånger. Först var det 9.5, sen 8 och till sist 4.5.

Det känns som att folk sätter betyg på EA snarare än SimCity. Jag tycker att det är ett bra spel, och det kommer garanterat att finputsas i framtiden så det blir ännu bättre. Det enda jag egentligen saknar är en sparfunktion. DRM tycker jag inte är till besvär längre, och trafikbuggen påverkar knappast spelupplevelsen så länge du inte spelar för att enbart förfölja simmarna i deras vardag.

Det är ju snarare du som hakar upp dig på DRM kritiken och är blind för övriga problem som presenteras, får se hur länge det tar för dig att upptäcka allt som är fel med själva spelet och blir frustrerad över att en stadsimulator egentligen inte simulerar vad man förväntar sig.

Jag påstår inte att spelet och simuleringen är perfekt, men spelet fungerar för mig och jag hakar inte upp mig på småsaker som att "åh nej bilen tog inte vägen som jag ville att den skulle ta" eller "hur fan kan det bo så många i ett hus?" eller "alla brandbilar åker till samma brand". Allt jag är ute efter med ett stadsbyggarspel är att bygga staden och få den att gå plus. Resten skiter jag i. Jag visste redan från början att EA's snack om simuleringar var bullshit. Att simulera en storstad i realtid är på tok för mycket för en vanlig hemmadator att hantera. Så jag vet inte, jag gick väl in med ribban satt relativt lågt, medan folk som gick på skitsnacket fick vad dom förtjänade. Det fanns en anledning till varför jag inte köpte spelet på Origin. Spelet är verkligen inte värt 600kr. I stället så köpte jag det för runt 250-300kr, och det tycker jag att spelet var värt.

7/10 tycker jag är ett rättvist betyg för vad spelet är och om man bortser från vad EA har sagt. Hade det varit vad EA lovat så hade det utan tvekan varit 10/10. Hade det varit lite färre buggar än vad det är idag så hade det varit värt en stark 8/10 eller möjligtvis en svag 9/10.

Medlem

jag är väldigt tudelad.
jag har haft väldigt kul med spelet, MEN. det fullkomligen flödar buggar i det här spelet. det är inte bara servrarna som strular. det nya regionsläget har en hel del problem, pathfinding och trafiken överlag fungerar inte som den ska i

det bästa 3/5 någonsin...

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av Bojkott:

Ibland undrar man ju i fall recensenterna sätter ett betyg som dom vet att läsarna kommer tycka om. Jag ser absolut inget fel i själva spelet, och nu när servrarna är stabila så märker man inte direkt av att det är online only heller.

Polygon har sänkt betyget två gånger. Först var det 9.5, sen 8 och till sist 4.5.

Det känns som att folk sätter betyg på EA snarare än SimCity. Jag tycker att det är ett bra spel, och det kommer garanterat att finputsas i framtiden så det blir ännu bättre. Det enda jag egentligen saknar är en sparfunktion. DRM tycker jag inte är till besvär längre, och trafikbuggen påverkar knappast spelupplevelsen så länge du inte spelar för att enbart förfölja simmarna i deras vardag.

Det är ju snarare du som hakar upp dig på DRM kritiken och är blind för övriga problem som presenteras, får se hur länge det tar för dig att upptäcka allt som är fel med själva spelet och blir frustrerad över att en stadsimulator egentligen inte simulerar vad man förväntar sig.

Jag påstår inte att spelet och simuleringen är perfekt, men spelet fungerar för mig och jag hakar inte upp mig på småsaker som att "åh nej bilen tog inte vägen som jag ville att den skulle ta" eller "hur fan kan det bo så många i ett hus?" eller "alla brandbilar åker till samma brand". Allt jag är ute efter med ett stadsbyggarspel är att bygga staden och få den att gå plus. Resten skiter jag i. Jag visste redan från början att EA's snack om simuleringar var bullshit. Att simulera en storstad i realtid är på tok för mycket för en vanlig hemmadator att hantera. Så jag vet inte, jag gick väl in med ribban satt relativt lågt, medan folk som gick på skitsnacket fick vad dom förtjänade. Det fanns en anledning till varför jag inte köpte spelet på Origin. Spelet är verkligen inte värt 600kr. I stället så köpte jag det för runt 250-300kr, och det tycker jag att spelet var värt.

7/10 tycker jag är ett rättvist betyg för vad spelet är och om man bortser från vad EA har sagt. Hade det varit vad EA lovat så hade det utan tvekan varit 10/10. Hade det varit lite färre buggar än vad det är idag så hade det varit värt en stark 8/10 eller möjligtvis en svag 9/10.

Fast allt du behöver göra är att bygga en stor grid med bostäder och minimalt med support. Folk flyttar in iaf och ger dig pengar. http://www.youtube.com/watch?v=ACdu1ho2Ic4&feature=youtu.be

Medlem

Cities XL är mycket roligare, synd att de nyare är inte online.

Medlem
Skrivet av kabex:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Kharif:

Är det NÅGON som har haft bra erfarenhet med EA's kundsupport?

Jag hade det en gång när jag var lite mindre, de hjälpte mig hitta ett grafikkort till en billig peng som kunde maxa nå spel ^^ det var snällt

Då behövde de ju inte supporta någon av deras produkter, kanske var därför ^^

Men vissa allvarliga buggar och konstiga designval är mer spelförstörande för mig än always online-DRM:

Inga godståg, däremot fraktflyg?

Nu blev det verkligen en instickare mitt i alltet, men godståg finns!

Bygg en trading port så kan du bygga en freight train station kopplade till den, samt frakthamn.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Prajm:

Skapade en ny stad och ja gjorde exakt samma procedur som jag gjorde med min förra stad. 5/10 pga att det var trevligt att spela igenom en gång. Aldrig igen dock.

Det är väl inte spelets "fel" utan ditt eget om du väljer samma väg om och om igen?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag påstår inte att spelet och simuleringen är perfekt, men spelet fungerar för mig och jag hakar inte upp mig på småsaker som att "åh nej bilen tog inte vägen som jag ville att den skulle ta" eller "hur fan kan det bo så många i ett hus?" eller "alla brandbilar åker till samma brand". Allt jag är ute efter med ett stadsbyggarspel är att bygga staden och få den att gå plus. Resten skiter jag i. Jag visste redan från början att EA's snack om simuleringar var bullshit. Att simulera en storstad i realtid är på tok för mycket för en vanlig hemmadator att hantera. Så jag vet inte, jag gick väl in med ribban satt relativt lågt, medan folk som gick på skitsnacket fick vad dom förtjänade. Det fanns en anledning till varför jag inte köpte spelet på Origin. Spelet är verkligen inte värt 600kr. I stället så köpte jag det för runt 250-300kr, och det tycker jag att spelet var värt.

7/10 tycker jag är ett rättvist betyg för vad spelet är och om man bortser från vad EA har sagt. Hade det varit vad EA lovat så hade det utan tvekan varit 10/10. Hade det varit lite färre buggar än vad det är idag så hade det varit värt en stark 8/10 eller möjligtvis en svag 9/10.

Men recensenterna skiter ju inte i dom problemen därav betygen, dom flesta som vill spela en stadssimulator vill att den ska vara någorlunda verklighetstrogen och att saker och ting ska fungera som man förväntar sig, det är nog en minoritet som nöjjer sig med att kunna bygga lite hus och se bilar åka omkring och sen skiter i hur simuleringen i övrigt fungerar, dom flesta vill kunna sätta ut busstationer, lägga sitt kasino var som helst och sen förvänta sig att det ska fungera som det borde att simsen använder bussarna och att folk drar sig till kasinot och så vidare.

Och det handlar inte om vad EA har lovat i olika uttalanden, stadssimulatorer har en viss standard att förhålla sig det är liksom inte det första spelat av sin typ och just Sim City som spelserie har ett arv att leva upp till vilket det inte gör.

Du får mycket väl tycka att det är ett bra spel och nöjja dig med hur det fungerar men dom låga betygen är starkt motiverade.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Eurogamer sweden är typ korrumperade, de gav spelet 100/100...

...

?

Användare från Eurogamer.net har t o m släpat sig över för att kommentera detta. Det har nog aldrig hänt förr. 52 kommetarer till recensionen på Eurogamer.se måste vara rekord med hästlängder. På ett negativt sätt...


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Floppydick:

Tittar man bortom DRM och den dåliga launchen så hittar man fler och fler brister. Vägar man bygger spelar ingen roll alla tar den kortaste vägen oavsett vad vilket leder till trafikstockning, simsen går till närmaste jobb/hus, samma med turister, allt som spelar någon roll är distansen.

Att bygga fler brandstationer och polisstationer ger inte bättre spridning, dom kan bara hantera en händelse i taget, fler stationer gör att dom hanterar dom lite snabbare.

Casinon måste man bygga nära ingångarna till sin stad, annars kommer turist simsen ta kortaste vägen till första bästa mål som affärer.

Massa sånt som man förväntar sig borde vara bättre i en "stadsimulator".

Vet inte varför folk säger att det är ett bra spel i grunden, det är ju inte det. Är det för att dom förpackat det snyggt?

Det är sånt som gör spel dåligt. Men sådant kan man också patcha bort. Frågan är dock hur mycket EA verkligen vill ge support till SimCity. Man har ju sett en del videor där pathfindingen i städerna är extremt dålig samt en där alla sim:arna gick runt en enda korsning.

Inaktiv

Spela Tropico 4 istället, rea på steam just nu.60:-

miljarder gånger bättre

Medlem

Av mig får det max en 3a. Även om vi ignorerar launch issues med server problem så är spelet fortfarande borked. Simuleringen är buggad och hela spelet känns lättare än tidigare, hela simcity känslan för mig är totalt borta.

Otroligt besviken på det mesta med simcity 2013 helt klart


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem
Skrivet av joonsson:

Det värsta tycker jag är att det inte simulerar ens befolkning överhuvudtaget. Finns flera videos på youtube som visar att tex när skolan slutar så väller barnen ut och går från hus till hus, fyller en plats och går vidare tills de hittar ett tomt hus.

Samma sak med vuxna simmar, de åker till närmsta tomma jobbplats, sen åker de till närmsta tomma hemplats. Detta betyder att de oftast inte har varken samma jobb eller samma hem två dagar i rad. Dåligt.

Det är värre än så. Dina invånare räknas bara som folk som är i ett hus då. Jag hade 15 000 invånare i staden och det började gå bra, sen upptäckte jag att jag började blöda pengar och undrade vad fan som händer. Kollade snabbt på min invånarlista och upptäckte att jag då bara hade 400 invånare. Resten satt fast på en trasig motorväg som inte ens jag hade byggt i staden.

Medlem

Inte spelat speciellt mycket så vet inte om det är möjligt att bygga en stad. Min by känns rätt stor men inte som en stad.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hittade en kommentar på reddit som var för bra för att inte citera vidare:

"...How did it come to this? It’s been speculated that perhaps those who pushed for publication at EA considered the customers so stupid that they wouldn’t notice. While it’s abundantly evident that the EA executives think very little of their customers, I suspect the truth is much more sinister. It wasn’t a matter how whether they would be found out, but whether they could maintain the façade for a week. After all, that is when most sales would be made.

Once it was clear that the game was fundamentally broken, damage control was required. In many situations, a delay might have occurred, but perhaps some market research showed that Maxis customers didn’t overlap too heavily with other EA published subsidiaries. Perhaps they felt that the entire Maxis dynasty had been more or less burnt out anyway. And so a decision was made: burn the SimCity fan base and maximize immediate profit. They knew the outcome and thought “They won’t ever buy from EA again, but we won’t need them too. By then we’ll have cut our losses and grabbed as much money from this broken SimCity as possible. Then we’ll never bother with this franchise again.” Everything served this purpose. The one hour beta ensured that no one would be able to see the deep and horrible flaws. Like sleazy used-car salespeople, they only needed it to last for a test-drive. The terrible AI and the inflated population statistics only needed to trick the viewer long enough to secure a sale. The DRM wasn’t expected to deter pirates forever, but maximize the number of impulsive first-week-purchasers who would have otherwise tried a pirated version first. The failed server infrastructure saved costs and in actuality helped delay the inevitable discovery of the game’s many failings. Like good snake-oil salesmen, they knew they would eventually be found out and have planned accordingly. By the time the villagers gather the torches and pitchforks in rage, they will have skipped town – off to con another franchise’s fan base.

In short, you’ve all been screwed."

123
Skriv svar