Castlevania: LoS 2-chef tycker spelkritiker är korkade

k3m
Medlem
Skrivet av flippp:

En luttrad gamer har inga problem med att läsa flera recensioner/bloggar/previews/youtube/alpha/beta you name it. Så speljournalistiken är inte det enda som "skvallar" om exackt vad för nytt skit som släppts, eller är på väg att släppas. Konsumenter informerar sig själva. Istället för att låta mer eller mindre inbäddade speljournalister - inbäddade i spelindustrins famn och i beroendeställning via reklam etc - göra jobbet åt dem.

Dussinutvecklade spel förtjänar dussinomdömen i media. Litet så känns det. Därmed håller jag med om att många recensenter inte direkt håller sig till ämnet utan tjatar på i talspråk precis som man gör med en kompis, Att detta kan upplevas som onödigt subjektivt.

Inte är det underhållande att läsa recensentens personliga funderingar när man hellre vill höra om spelmekanik och detaljer, banor, invisible walls, rails, kollision, aim/vapen känsla etc etc etc,, istället för något putslustigt jävla kåseri om spelet i fråga. EA köpta Sopor verkar det finnas gott om!

En bra benchmark för recensenter torde vara insatta bloggar/nördar som går loss ordentligt, och först och främst inte för att ge något betyg utan för att leverera så mycket underlag som möjligt för att presumtiva spelare ska förstå exakt vad för något lir det handlar om.

Sen att sitta och behöva skriva text om det massproduerade formelskit som faktiskt släpps gör ju inte jobbet enklare. Att behöva och recensera reskinnade fps måste ju vara dödande för kreativiteten om något. Skit ska skit ha. 4/10.

Alldeles rätt!

k3m
Medlem
Skrivet av Draug:

ANALYS = OBJEKTIV

RECENSION = SUBJEKTIV

Vi som vill ha objektivare recensioner pratar inte om svart och vitt här. Recension, i brist på ett bättre ord. Kan innehålla objektiva delar. Såsom spelyta, inställningar, art-typ etc. Då kan de som gillar exempelvis realistisk grafik fortsätta läsa om spelet som har realistisk grafik.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Aldrig lyssnat på spel-kritiker, never will.

LoS 2 är helt okay. Förtjänar mer än "4" på en 10 skala.

Personen fick väl inte en tillräckligt stor muta och blev upprörd. Kappa.

Du sa nu själv att det var "helt ok" vilket borde vara ca 4-5 på 1-10 skala.

Medlem
Skrivet av motionfield:

Jag ska fan i mig starta bloggen Subjective Critic där jag recenserar spel och bara pratar om fov-sliders, open-world, konsol-portning, linjaritet, fps och 1080p och allt annat som alla bryr sig om. Helt subjektivt.

Pls do.

Medlem
Skrivet av penne:

Ett Castlevania med hagelgevär och kulsprutor förtjänar inte högre än 4/10

Inte det första Castlevania spelet där fiender använder den typen av vapen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Märkligt vad åsikterna verkar skilja sig.

Jag tog en titt på några av de negativa recensionerna och kunde bara konstatera att jag absolut inte höll med dem. Skakade bara på huvudet och undrade om vi spelat samma spel.

Själv gillar jag LOS2 som tusan och det får mycket starkt betyg.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Draug:

ANALYS = OBJEKTIV

RECENSION = SUBJEKTIV

Vi som vill ha objektivare recensioner pratar inte om svart och vitt här. Recension, i brist på ett bättre ord. Kan innehålla objektiva delar. Såsom spelyta, inställningar, art-typ etc. Då kan de som gillar exempelvis realistisk grafik fortsätta läsa om spelet som har realistisk grafik.

En recension är i sin natur en analys med ett omdöme, så ja, naturligtvis innehåller den objektiva delar, men de delarna är fria att presenteras med personlig vinkling, det är inte tillåtet i exempelvis en uppsats där ens tes hela tiden måste garderas för att inte bli kritiserad.

I en sådan vetenskaplig text måste också ens egna åsikter hela tiden betonas och separeras från andras. Det jag önskar är institutioner som akademiskt granskar tv/dataspel liksom film och litteratur studeras, men mediet har än inte omfamnats helt av den akademiska paradigmen.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av penne:

Ett Castlevania med hagelgevär och kulsprutor förtjänar inte högre än 4/10

Inte spelat spelet men du kan inte vara seriös. Måste vara helt tokigt att byta ut piskan mot en AK.

Är för trött för att läsa igenom allt men jag har klarat ut spelet och Jag kan inte minnas att man springer runt med en AK... Vissa monster har skjutvapen, men sedan utspelar sig spelet i modern tid. Din ikoniska piska är där hela tiden

ZF
Medlem
Skrivet av orkamera:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av penne:

Ett Castlevania med hagelgevär och kulsprutor förtjänar inte högre än 4/10

Inte spelat spelet men du kan inte vara seriös. Måste vara helt tokigt att byta ut piskan mot en AK.

Är för trött för att läsa igenom allt men jag har klarat ut spelet och Jag kan inte minnas att man springer runt med en AK... Vissa monster har skjutvapen, men sedan utspelar sig spelet i modern tid. Din ikoniska piska är där hela tiden

det tokiga blev mao helt enkelt bara inverterat då..

Medlem

Jag hade önskat att alla betygsskalor togs bort helt och hållet så alla faktiskt blev tvungna att läsa recensioner och bilda en egen uppfattning utifrån det istället för betyget. Det är lätt hänt att ett spel man skulle tyckt om glider en mellan fingrarna bara för att man själv har olika kriterier på vad ett bra/utmärkt spel är jämt emot recensenten i fråga.
Det här är anledning till varför jag gillar TBs "WTF is..."-serie så mycket (edit: det är inte recensioner jag vet, önskar att spelsidor började med något liknande)

En utmjölkad spelserie, som är uppbyggd av 32 spel om en sabba vampyr, med Marvel Proportioner, ska enligt mig inte få mer än 3/10 enligt mig. Och det är ingen bra spel design, eftersom det är flera tutorials runt om i spelet. Du måste typ när du lärt dig en attack använda denna på ett flertal fiender. Jag lider med er spel recisenter där ute. Ett spelserie som inte håller måttet längre ska inte behöva spotta ur mer pengar. Gå till veterinären med den och låt den somna in. Och inte är det top - notch spelgrafik heller.

Medlem
Skrivet av SirJeanPhilippe:

En utmjölkad spelserie, som är uppbyggd av 32 spel om en sabba vampyr, med Marvel Proportioner, ska enligt mig inte få mer än 3/10 enligt mig. Och det är ingen bra spel design, eftersom det är flera tutorials runt om i spelet. Du måste typ när du lärt dig en attack använda denna på ett flertal fiender. Jag lider med er spel recisenter där ute. Ett spelserie som inte håller måttet längre ska inte behöva spotta ur mer pengar. Gå till veterinären med den och låt den somna in. Och inte är det top - notch spelgrafik heller.

Så bara för att du inte gillar serien så ska den få 3/10? Vilken tur att du inte recenserar spel då. Nu finns det ju folk som faktiskt gillar spelen och då kan det vara bra för oss o få en recension som ger sina + & - baserat på storyn, gameplay, om det är buggigt etc. Eller? Detta va ju iof off topic och För att gå tillbaka till ämnet så är det iof en rätt kass kommentar att slänga ur sig av LoS chefen.

Medlem
Skrivet av SirJeanPhilippe:

En utmjölkad spelserie, som är uppbyggd av 32 spel om en sabba vampyr, med Marvel Proportioner, ska enligt mig inte få mer än 3/10 enligt mig. Och det är ingen bra spel design, eftersom det är flera tutorials runt om i spelet. Du måste typ när du lärt dig en attack använda denna på ett flertal fiender. Jag lider med er spel recisenter där ute. Ett spelserie som inte håller måttet längre ska inte behöva spotta ur mer pengar. Gå till veterinären med den och låt den somna in. Och inte är det top - notch spelgrafik heller.

Det är bara att gå vidare min gode vän, och lämna spelet till oss andra hardcore gamers som gillar det skarpt!

ZF
Medlem
Skrivet av sanctier:

Jag hade önskat att alla betygsskalor togs bort helt och hållet så alla faktiskt blev tvungna att läsa recensioner och bilda en egen uppfattning utifrån det istället för betyget.

bra idé. en text kan man bilda sig en uppfattning om även utan att väl känna recensenten, en siffra är absolut och måste värderas mot vad av denne man redan läst. och det måste vara en hel del i det senare fallet.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av penne:

Ett Castlevania med hagelgevär och kulsprutor förtjänar inte högre än 4/10

Inte spelat spelet men du kan inte vara seriös. Måste vara helt tokigt att byta ut piskan mot en AK.

Man har fortfarande piskan, men där är fiender som har moderna vapen. Spelet utspelar sig i både nutid och tidshoppande i Draculas minnen.

Jag tyckte spelet var riktigt bra (8/10), bara lite besviken på att man byta bort Quest/Chapter-systemet mot Metroidvania som är ganska segt och mentalt utmattande om man måste slåss mot samma fiender om och om igen. Metroidvania gör sig bäst i 2D och med fiender som dör på ett hugg, inte efter långa God of War-strider.

Medlem

Alltså, det är inte svårt att se var Castlevania-chefen kommer ifrån. Att göra ett spel är inte riktigt samma sak som att bara ord-bajsa fram en låt eller något liknande. Det är jättemånga programmerare och designers jobb som är på spel när låga betyg kommer in om deras verk och då dessa betyg mer handlar skribentens spelsmak istället för spelutvecklarnas hantverk och talang är det klart att man blir purken.

Men det är så det är och jag tycker att de spelrecensenter som inte gilla spelet iaf har ett slags ansvar att ge spelet beröm i texten på de fronter där spelet förtjänar beröm, t.ex. på de mer "objektiva" fronterna: är grafiken bra? är ljudkvaliten hög? osv. Att även om man i slutändan sågar spelet och ger det ett dåligt betyg behöver inte betyda att man helt och hållet skiter på en produkt som iaf är välprogrammerad och allting funkar osv.

12
Skriv svar