Mindre än 6 timmars speltid i The Order: 1886

Medlem

Går väl inte att bestämma en fast tid ett spel måste räcka.
Några timmar kan ju vara värd flera hundra kronor om det faller en i smaken.

Vissa tycker det är absurt med 300kr för en middag ute när man kan slänga ihop nudlar o fläsk hemma. För andra är det värt varenda krona.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Egentligen är det kostnad/speltimmr och därmed re-playability som är viktigast.

Köpte FTL för runt 25 kr, har nog lagt ca 100 timmar totalt, förmodligen ännu mer. Köpt andra spel för runt 400 kr som jag bara spelat igenom och sedan aldrig rört igen.

Så oftast när jag värderar spelköp nuförtiden så är det kr/förväntad speltimme som gäller.

Tex far cry 3 för 30 kr, hade ingen egentligt sug att spela det men köpte för att det var billigt. Spelade ca tre timmar och kom fram till att det var skit. MEN, bra pris för skit, så upplevelsen var positiv överlag.

Sry för stavfel mm, mobilen har för små tangenter.

Medlem

Seriöst FZ vad är det här för skräpnyhet ... Det pågår en hård smutskastnings kampanj av det här spelet på NeoGaf och nu har det spridit sig hit... 5:40 min är vad spelet går att klara på om du springer igenom det, medan de som faktiskt spelat och klarat spelet säger att det är mellan 8 - 12 timmar beroende på spelstil och hur mycket extra kuriosa man vill hitta.

Med resonemanget som använts här är väldigt många spel med singelplayer del korta t.ex. Tomb Raider 2013 (1h 44min)
https://www.youtube.com/watch?v=Nl6hoN4y3zo

eller Gears of War (1h, 33min)
https://www.youtube.com/watch?v=oUXzuws8BsI

För mig tog Tomb Raider 12+ timmar, så allt går att vrida om man är ute efter att klanka ner på något vilket verkar vara väldigt populärt med den här titeln... ta tiden den korta tiden med en nypa salt och invänta recensionerna

Ambassadör
Xbox

Det är skönt att det enda spel som gjorde att jag funderade på att gå över till PS i stället för Xbox blir bajs.


signatur

Jump in.

Inaktiv

Jag blir faktiskt bara glad när vissa spel är korta. Inte alla men vissa. Det finns så otroligt mycket bra spel och jag hinner inte köra alla vilket gör mig stressad så fler korta (bra) spel får tummen upp. Dock så förväntar jag mig att prislappen justeras, 400 kr är vad jag är beredd att lägga på nya spel, annars så får man vänta på rea-priser

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av Sillgam:

Ni som använder argumentet att ett spel som är 6-7 timmar långt inte är värt 5-600, vad anser ni att ett spel som t.ex. Civilization eller Skyrim är värt? Tycker ni det är rimligt att dessa två exemplen ska kosta flera tusen kronor med tanke på de hundratalstimmar man kan spendera i dessa spel?

Absolut inte, stora/långa spel idag är redan dyra med dyra DLC för lite material.

Men det är inte rimligt att betala fullpris på 500-600:- för ett AAA-spel som inte räcker längre än 5 timmar och hälften är cutscenes år 2015.

Ett spel bör vara 10 iaf, och då pratar vi korridorshooters, är det open world bör ju storyn räcka runt 15-20 iaf plus sidestuff!

Diablo 3 Reaper of Souls DD expansionen går på 580kr på battle.net och den är ca 2 timmar lång med alla mellanscener inräknade och rätt säker på att en Diablo veteran springer igenom den på mycket kortare tid än vad jag gjorde.

Alltså 580kr för en 2 timmar lång expansion...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

http://www.lazygamer.net/general-news/the-order-1886-is-five-...

Citat:

Still, the five-and-a-half-hours that being touted is for the game being run through, skipping many of the game’s story elements.

http://www.dualshockers.com/2015/02/15/heres-how-quickly-you-...

Citat:

In fact other users that have played the game report over social media and forums times varying between eight and even as long as fifteen hours (for example, one of the first players to achieve the platinum trophy took about nine hours to complete his first playthrough, even if he had to go back to find some collectibles afterwards), if you spend a lot of time getting immersed in the beautiful world, look at everything there’s to look at, and if you die a reasonable amount of times.

Men den som lever får väl se, jag hoppas då att det ska bli en härlig upplevelse om jag kan ägna större delen av min helg åt.

/ LordDaimos

Medlem

Det här är ju en smaken är som baken grej. Men rent ekonomiskt räknat kan det ju skilja rätt mycket.

Själv har man väl lagt närmare 1000kr på Civ 5 med exp och dlc. Men så har jag lagt ner över 2000 speltimmar på det sen det kom också. Helt okej pris per nedlagd timme på ett spel.

Sen har vi ju Bioshick infinite. Köptes för fullpris. En genomspelning. Närmare 20 speltimmar. Inte helt ovärt.

Ska man jämföra med andra underhållningsmedier som tex biofilm så är ju pengar per timme underhållning för en film ca 75kr/timme. (Exempel 150kr för 3D rulle på 2 timmar, finns dyrare och billigare såklart).

Ovan nämnda spel är på 5,5 timmar för 600 spänn. Det ger ca 110kr/timmes underhållning. Om man nu spelar igenom det i ett svep utan att köra om något eller leta efter nån secret etc.

Sen kan man ju köpa spelet senare än release och då är det ju klart mer kul för pengarna vid en steam-rea eller dylikt.

Medlem

signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Enda fullpris spelen jag känner var värda pengarna är Guild wars 2 och Final Fantasy VII till gamla goa playstation.

När jag jämför spelvärde brukar jag jämföra med FF7 och än så länge är det få som ens kommit i närheten av speltid/värde.

Guild wars 2 för det e så förbaskat snyggt år efter år... en milf bland datorspel... allså inte lättklädda charr females utan äkta grafikpr0n...

Medlem

Om det enbart är SP så åtminstonde 10 timmar. Beror på hur pass mkt omspelningsvärde det finns med.
Men då räknar jag normalt spelande, dvs man försöker inte klara av det så snabbt som möjligt.

Medlem

Innehållet spelar roll, inte längden.
Hellre ett par timmar kvalité än massa kvantitet bara för att..

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Deli:
Skrivet av Sillgam:

Ni som använder argumentet att ett spel som är 6-7 timmar långt inte är värt 5-600, vad anser ni att ett spel som t.ex. Civilization eller Skyrim är värt? Tycker ni det är rimligt att dessa två exemplen ska kosta flera tusen kronor med tanke på de hundratalstimmar man kan spendera i dessa spel?

Absolut inte, stora/långa spel idag är redan dyra med dyra DLC för lite material.

Men det är inte rimligt att betala fullpris på 500-600:- för ett AAA-spel som inte räcker längre än 5 timmar och hälften är cutscenes år 2015.

Ett spel bör vara 10 iaf, och då pratar vi korridorshooters, är det open world bör ju storyn räcka runt 15-20 iaf plus sidestuff!

Diablo 3 Reaper of Souls DD expansionen går på 580kr på battle.net och den är ca 2 timmar lång med alla mellanscener inräknade och rätt säker på att en Diablo veteran springer igenom den på mycket kortare tid än vad jag gjorde.

Alltså 580kr för en 2 timmar lång expansion...

Mja för mig kostar expansionen enbart, 39€ vilket är typ 396:-, säker på att du har rätt valuta? Eller syftar du på när det släpptes?

Sen får man ju även tänka på att expansionen inte bara innehåller Act V utan även ny klass, nya gamemodes osv.

Men nä alltså dyra DLC är inte heller det minsta rimligt, allt jobb är i princip redan gjort, alla resurser finns färdiga och det kostar ofta 2/3 av originalspelets fullpris men oftast inte mer än 1/3 av innehållet om man har tur!

Det handlar om att DLC ger mycket pengar för lite jobb!

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Deli:
Skrivet av Sillgam:

Ni som använder argumentet att ett spel som är 6-7 timmar långt inte är värt 5-600, vad anser ni att ett spel som t.ex. Civilization eller Skyrim är värt? Tycker ni det är rimligt att dessa två exemplen ska kosta flera tusen kronor med tanke på de hundratalstimmar man kan spendera i dessa spel?

Absolut inte, stora/långa spel idag är redan dyra med dyra DLC för lite material.

Men det är inte rimligt att betala fullpris på 500-600:- för ett AAA-spel som inte räcker längre än 5 timmar och hälften är cutscenes år 2015.

Ett spel bör vara 10 iaf, och då pratar vi korridorshooters, är det open world bör ju storyn räcka runt 15-20 iaf plus sidestuff!

Diablo 3 Reaper of Souls DD expansionen går på 580kr på battle.net och den är ca 2 timmar lång med alla mellanscener inräknade och rätt säker på att en Diablo veteran springer igenom den på mycket kortare tid än vad jag gjorde.

Alltså 580kr för en 2 timmar lång expansion...

Ja, efter att ha köpt den så kände jag mig blåst på konfekten. Hade ju räckt med patchen...men det är bättre att vara efterklok än inte alls klok.

Medlem

Det är klart att man blir besviken på kort speltid men det kan vägas upp om grafiken, storyn eller liknande är något utöver det vanliga. Om man ska betala efter speltid så borde bl.a CoD kosta 150-200:-.

Medlem

Man får vara glad att man inte betalar för speltiden iaf, hade man gjort det så hade Paradox alla spel kostat mig tusentals kronor per spel.

För min del så blev detta spelet ännu ett skäl till att inte köpa en ps4 ännu, det har inte direkt kommit några intressant titlar änsålänge.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Deli:
Skrivet av Sillgam:

Ni som använder argumentet att ett spel som är 6-7 timmar långt inte är värt 5-600, vad anser ni att ett spel som t.ex. Civilization eller Skyrim är värt? Tycker ni det är rimligt att dessa två exemplen ska kosta flera tusen kronor med tanke på de hundratalstimmar man kan spendera i dessa spel?

Absolut inte, stora/långa spel idag är redan dyra med dyra DLC för lite material.

Men det är inte rimligt att betala fullpris på 500-600:- för ett AAA-spel som inte räcker längre än 5 timmar och hälften är cutscenes år 2015.

Ett spel bör vara 10 iaf, och då pratar vi korridorshooters, är det open world bör ju storyn räcka runt 15-20 iaf plus sidestuff!

Diablo 3 Reaper of Souls DD expansionen går på 580kr på battle.net och den är ca 2 timmar lång med alla mellanscener inräknade och rätt säker på att en Diablo veteran springer igenom den på mycket kortare tid än vad jag gjorde.

Alltså 580kr för en 2 timmar lång expansion...

Mja för mig kostar expansionen enbart, 39€ vilket är typ 396:-, säker på att du har rätt valuta? Eller syftar du på när det släpptes?

Sen får man ju även tänka på att expansionen inte bara innehåller Act V utan även ny klass, nya gamemodes osv.

Men nä alltså dyra DLC är inte heller det minsta rimligt, allt jobb är i princip redan gjort, alla resurser finns färdiga och det kostar ofta 2/3 av originalspelets fullpris men oftast inte mer än 1/3 av innehållet om man har tur!

Det handlar om att DLC ger mycket pengar för lite jobb!

Du tog priset från PSN vilket är det dyraste stället att köpa the Order så jag valde priset DD utgåvan av expansionen på battle.net vilket är bland det dyrare butikerna.

Jag betalade 299kr för Diablo+expansion till PS4 så visst går det att få spelet billigare om man förhandsbokar och plockar reor med mera. Men poängen var att spelet är jävligt dyrt för så få timmar speltid man får och tycker man the Order för 600kr på PSN är dyrt för få antal speltimmar är ändå Diablo 3 många gånger värre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Man kan inte kräva någonting, men man kan önska.

Jag tycker det är bra att info om detta läckt ut, men man behöver inte köpa spelet fullpris. Om ett år ligger det på lagom nivå.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Personligen föredrar jag korta spel och episode baserade spel.
Kör i stort sett inte andra spel längre utan håller mig till spel utan story och endast multiplayer t.ex. CS:Go , hearthstone och mobas då o då.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Deli:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Deli:
Skrivet av Sillgam:

Ni som använder argumentet att ett spel som är 6-7 timmar långt inte är värt 5-600, vad anser ni att ett spel som t.ex. Civilization eller Skyrim är värt? Tycker ni det är rimligt att dessa två exemplen ska kosta flera tusen kronor med tanke på de hundratalstimmar man kan spendera i dessa spel?

Absolut inte, stora/långa spel idag är redan dyra med dyra DLC för lite material.

Men det är inte rimligt att betala fullpris på 500-600:- för ett AAA-spel som inte räcker längre än 5 timmar och hälften är cutscenes år 2015.

Ett spel bör vara 10 iaf, och då pratar vi korridorshooters, är det open world bör ju storyn räcka runt 15-20 iaf plus sidestuff!

Diablo 3 Reaper of Souls DD expansionen går på 580kr på battle.net och den är ca 2 timmar lång med alla mellanscener inräknade och rätt säker på att en Diablo veteran springer igenom den på mycket kortare tid än vad jag gjorde.

Alltså 580kr för en 2 timmar lång expansion...

Mja för mig kostar expansionen enbart, 39€ vilket är typ 396:-, säker på att du har rätt valuta? Eller syftar du på när det släpptes?

Sen får man ju även tänka på att expansionen inte bara innehåller Act V utan även ny klass, nya gamemodes osv.

Men nä alltså dyra DLC är inte heller det minsta rimligt, allt jobb är i princip redan gjort, alla resurser finns färdiga och det kostar ofta 2/3 av originalspelets fullpris men oftast inte mer än 1/3 av innehållet om man har tur!

Det handlar om att DLC ger mycket pengar för lite jobb!

Du tog priset från PSN vilket är det dyraste stället att köpa the Order så jag valde priset DD utgåvan av expansionen på battle.net vilket är bland det dyrare butikerna.

Jag betalade 299kr för Diablo+expansion till PS4 så visst går det att få spelet billigare om man förhandsbokar och plockar reor med mera. Men poängen var att spelet är jävligt dyrt för så få timmar speltid man får och tycker man the Order för 600kr på PSN är dyrt för få antal speltimmar är ändå Diablo 3 många gånger värre.

Förstår hur du tänker men man kan ju inte ta en standardutgåva och jämföra det med en annan utgåva som pyntar på 20€. Dessutom är 589 på PSN inte sån skillnad mot många andra butiker om man kollar på nätet. Dom flesta ligger runt 599:-

Men ja visst det är dyrt, ingen aning hur lång storyn är i D3+exp men då erbjuder det åtminstone en hel del utöver det till skillnad från The order som erbjuder 5 timmar sen finns det inget mer

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av Sillgam:

Ni som använder argumentet att ett spel som är 6-7 timmar långt inte är värt 5-600, vad anser ni att ett spel som t.ex. Civilization eller Skyrim är värt? Tycker ni det är rimligt att dessa två exemplen ska kosta flera tusen kronor med tanke på de hundratalstimmar man kan spendera i dessa spel?

Absolut inte, stora/långa spel idag är redan dyra med dyra DLC för lite material.

Men det är inte rimligt att betala fullpris på 500-600:- för ett AAA-spel som inte räcker längre än 5 timmar och hälften är cutscenes år 2015.

Spel har inte ökat i pris sedan..någon gång alls. Det har snarare sänkts i pris med åren. Jag tycker det är lite konstigt att du tycker 5-600 är mycket för ett spel man kan lägga ner 1000 timmar på. Du anser att 15 timmar är ett måste för open-world, likt Skyrim - det blir 40 kr i timmen (600/15). Tar vi då timpriset om man når 1000 timmar speltid blir det 60 öre i timmen. Är det rimligt? Svaret är nej, men som konsument vill du självklart betala minst och få mest alltså klagar du inte att något är för billigt.

Som tur är så är det att vänta ett par månader så får man i regel spel några hundra billigare. Det är med andra ord billigare än någonsin att spela spel.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag kan förstå "kvalitet framför kvantitet"-tänket, men det vill till att spelet håller en förbannat hög kvalitet för att rättfärdiga den speltiden till det priset, när man ser till konkurrenterna på marknaden.

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Deli:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Deli:
Skrivet av Sillgam:

Ni som använder argumentet att ett spel som är 6-7 timmar långt inte är värt 5-600, vad anser ni att ett spel som t.ex. Civilization eller Skyrim är värt? Tycker ni det är rimligt att dessa två exemplen ska kosta flera tusen kronor med tanke på de hundratalstimmar man kan spendera i dessa spel?

Absolut inte, stora/långa spel idag är redan dyra med dyra DLC för lite material.

Men det är inte rimligt att betala fullpris på 500-600:- för ett AAA-spel som inte räcker längre än 5 timmar och hälften är cutscenes år 2015.

Ett spel bör vara 10 iaf, och då pratar vi korridorshooters, är det open world bör ju storyn räcka runt 15-20 iaf plus sidestuff!

Diablo 3 Reaper of Souls DD expansionen går på 580kr på battle.net och den är ca 2 timmar lång med alla mellanscener inräknade och rätt säker på att en Diablo veteran springer igenom den på mycket kortare tid än vad jag gjorde.

Alltså 580kr för en 2 timmar lång expansion...

Mja för mig kostar expansionen enbart, 39€ vilket är typ 396:-, säker på att du har rätt valuta? Eller syftar du på när det släpptes?

Sen får man ju även tänka på att expansionen inte bara innehåller Act V utan även ny klass, nya gamemodes osv.

Men nä alltså dyra DLC är inte heller det minsta rimligt, allt jobb är i princip redan gjort, alla resurser finns färdiga och det kostar ofta 2/3 av originalspelets fullpris men oftast inte mer än 1/3 av innehållet om man har tur!

Det handlar om att DLC ger mycket pengar för lite jobb!

Du tog priset från PSN vilket är det dyraste stället att köpa the Order så jag valde priset DD utgåvan av expansionen på battle.net vilket är bland det dyrare butikerna.

Jag betalade 299kr för Diablo+expansion till PS4 så visst går det att få spelet billigare om man förhandsbokar och plockar reor med mera. Men poängen var att spelet är jävligt dyrt för så få timmar speltid man får och tycker man the Order för 600kr på PSN är dyrt för få antal speltimmar är ändå Diablo 3 många gånger värre.

Förstår hur du tänker men man kan ju inte ta en standardutgåva och jämföra det med en annan utgåva som pyntar på 20€. Dessutom är 589 på PSN inte sån skillnad mot många andra butiker om man kollar på nätet. Dom flesta ligger runt 599:-

Men ja visst det är dyrt, ingen aning hur lång storyn är i D3+exp men då erbjuder det åtminstone en hel del utöver det till skillnad från The order som erbjuder 5 timmar sen finns det inget mer

Det är ganska stor skillnad mot vad man har kunnat förboka spelet till för pris. Hade du tex. bokat the Order på wowhd.se igår hade du fått spelet för under 500kr. Hade du bokat på samma sida för 3 månader sedan hade du fått den för ganska precis 400kr.
Just nu innan release blir spelen rejält mycket dyrare.

D3+exp tog mig lite mer än 5 timmar men då spenderade jag stora delar av speltiden med att utforska platser jag inte utforskat tidigare.
Som skrevs tidigare i tråden tog the Order 5 timmar för att spelaren skippade en del story relaterade delar av spelet och bara sprang igenom det.
Kan därför inte göra ett rättvis jämförelse eller spekulation i hur stort spelet är.

Men en sak vet jag säkert och det är att D3+exp är tillsammans det kortaste spelet jag spelat sedan Krazy Ivan till PSX. Har inte bokat the Order och kommer nog inte köpa spelet än, men när jag gör det får jag se hur långt det är.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hmm inte riktigt samma grej men jag tror de tog mig lite över 3 timmar att klara ut halo 3 singleplayer campaign första gången jag spelade det, minns inte om jag körde normal eller hard mode. Halo 3 däremot har multiplayer.
Många spel går att klara på väldigt kort tid men det är ganska tragiskt om det är ett 100% single player spel där det dessutom är en väldigt stram campaign där inget egentligen är öppet. Typ som hur Dark Soul kan man klara på några få timmar eller spela det hur länge man vill.
Men Order ska ju vara mer du springer ner i den korridoren dödar 3 fiender sen springer du genom ett hus dödar 10 fiender sen till nästa ställe döda en boss, sen startar nästa uppdrag.

Medlem

Kvalitet > kvantitet är ju ett vedertaget uttryck men tycker inte det tillämpas särskilt väl på sådant här. Visst vill jag ha kvalitet men jag vill ha en bra blandning mellan det och spellängd. Jag förstår att det inte finns oändliga resurser att tillgå och att kompromisser måste göras, men jag ser hellre ett spel som har 10x den längden om det är aningen mer utspätt.

Medlem

Tycker mainstory kan vara 10-20kr per timme detta spel skulle alltså kosta mellan 60-120kr, ganska rimligt för plånboken


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Tio timar vill jag nog få ut av ett spel iallafall

Medlem

En av anledningarna till att jag valde PS4 var detta spel, nu efter jag läst detta så åkte PS4'an ut till försäljning! Kul...

Far Cry 4 kampanjen kan man säkert springa genom på 2 timmar, om inte mindre. Resten av spelet är utfyllnad i sandlådan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag skulle nästan kunna säga att jag älskar bra korta spel. Finns allt för många spel som bara innehåller en massa "fillers" för att det ska ta lång tid inte för att det är bra innehåll.

Tomb Raider är ett bra exempel på hat. Utan att spoila allt för mycket så kan vi väl säga som så att jag tyckte spelet var bra och lagom långt när man fick shootgunen, det hade blivit ett skönt avslut där.

123
Skriv svar