Medlem

jag kan seriöst inte komma på vad jag brukar säga, båda ligger lika bra i min mun


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

ett äpple
en äpple

ett guild
en guild

hmm?

En Äpplen heter det ju. Jesus....


signatur
Medlem

En äpplen, flera äpplet hehe


signatur
Inaktiv

Säg "Ett guild" 10 gånger snabbt.
Säg nu " En guild" 10 gånger snabbt.
Vilket känns bäst?

En klan, en guild, en grupp, en trupp etc...så jag skulle nog säga en guild.

Medlem

Någon som spelade syndicate wars på tiden då man fortfarande tyckte att det var vettigt att översätta tal i engelska titlar till svenska?

Varje gång spelaren bytte vapen på sina karaktärer fick hen höra härligheter så som "minigevär" (minigun), uusi, taktisk nukleär granat eller neutronförstörargevär.

Medlem

Trodde det skulle falla naturligt för det flesta till att säga likadant, ack så fel jag hade, jävla splittring.

Själv tycker jag "ett guild" låter urfånigt, precis som någon innan skrev "ett bil" Jag säger "en guild" och "ett gille"


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av Weyzer:

Jag säger:

En guild

Ett gille


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem

En guild! Flera Guildar?
Ett gille flera gillen?

Inaktiv
Skrivet av Strumpa:

En guild! Flera Guildar?
Ett gille flera gillen?

Flera Guilder kanske?

Medlem

Fast när det gäller pluralformen finns det ju många som har svårt att släppa det engelska plural-s:et också, dvs flera guilds.

Språkrådet, som bland annat har språkvård och bevarandet av en funktionsduglig svenska som uppgift avråder från användande av engelska låneord när det finns ett fullgott svenskt alternativ. Med andra ord är denna debatt meningslös ur ett språkriktighetsperspektiv eftersom det korrekta ur det perspektivet inte är att använda "guild" över huvud taget.

Ett gille, med andra ord.

Medlem
Skrivet av Martyzx:

En guild
Ett gille

En guild=grupp spelare.

Hur skulle ett grupp spelare låta rent logiskt så är en guild rätt enligt mig;)

Resten låter helt galet:P

ett guild är inte en grupp spelare... så sämst du är

Skrivet av Vaizard3:

Men hör ni själva hur det låter?

Ett bil? Ett boll? Ett motocykel? ett penna? Ett guild? Alla har något gemensamt - De låter förjävliga. vill ni ha ett argument för "en"?
Strunt samma vilka argument eller teorier ni har, det låter ju bara fel, det gör nämnligen inte "en guild"

OJ vad bra argument du la fram!

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:
Skrivet av Martyzx:

En guild
Ett gille

En guild=grupp spelare.

Hur skulle ett grupp spelare låta rent logiskt så är en guild rätt enligt mig;)

Resten låter helt galet:P

ett guild är inte en grupp spelare... så sämst du är

Skrivet av Vaizard3:

Men hör ni själva hur det låter?

Ett bil? Ett boll? Ett motocykel? ett penna? Ett guild? Alla har något gemensamt - De låter förjävliga. vill ni ha ett argument för "en"?
Strunt samma vilka argument eller teorier ni har, det låter ju bara fel, det gör nämnligen inte "en guild"

OJ vad bra argument du la fram!

150 post och du klagar på hur han argumenterar. Håller med han till 100% EN GUILD!:up:


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

ett gille - ett guild
flera gillen - flera guild/guilden

EN guild fö fan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

150 post och du klagar på hur han argumenterar. Håller med han till 100% EN GUILD!:up:

Oj, du har högre postcount, växte din e-peen nu eller? Och du kastade bara sten i glashus eftersom du sög lika mkt på att argumentera själv.

Medlem

En guild


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem
Skrivet av Weyzer:

Jag säger:

En guild

Ett gille

This

Inaktiv
Skrivet av Vaizard3:

Men hör ni själva hur det låter?

Ett bil? Ett boll? Ett motocykel? ett penna? Ett guild? Alla har något gemensamt - De låter förjävliga. vill ni ha ett argument för "en"?
Strunt samma vilka argument eller teorier ni har, det låter ju bara fel, det gör nämnligen inte "en guild"

En äpple, en hus, en torn, en guild låter fel, det sk vara ett guild

Medlem

Jag känner mig mindre och mindre ensam hehe.

"Ett guild" for teh big win!


signatur
Medlem

En guild.....jag är finne så vette fan..men så säger jag iaf hehe

Medlem
Skrivet av Carl G:

Fast när det gäller pluralformen finns det ju många som har svårt att släppa det engelska plural-s:et också, dvs flera guilds.

Språkrådet, som bland annat har språkvård och bevarandet av en funktionsduglig svenska som uppgift avråder från användande av engelska låneord när det finns ett fullgott svenskt alternativ. Med andra ord är denna debatt meningslös ur ett språkriktighetsperspektiv eftersom det korrekta ur det perspektivet inte är att använda "guild" över huvud taget.

Ett gille, med andra ord.

Enda vettiga inlägget i hela tråden?

En guild är dock vad jag använder, mest för att jag snackar sån sjuk svengelska. Blir nästan 50/50 ibland.

Medlem

En guild låter mycket bättre i mina öron


signatur

<a href="http://www.shatteredcrystal.com/signup.php?ref=6518">Join Our Affiliate Program</a>

Medlem
Skrivet av Vaizard3:

Men hör ni själva hur det låter?

Ett bil? Ett boll? Ett motocykel? ett penna? Ett guild? Alla har något gemensamt - De låter förjävliga. vill ni ha ett argument för "en"?
Strunt samma vilka argument eller teorier ni har, det låter ju bara fel, det gör nämnligen inte "en guild"

Men hör ni själva hur det låter?

En kastspö? En barn? En badrum? en plantage? En guild? Alla har något gemensamt - De låter förjävliga. vill ni ha ett argument för "ett"?
Strunt samma vilka argument eller teorier ni har, det låter ju bara fel, det gör nämnligen inte "ett guild"

Inaktiv

En guild, flera guilds/guilder.

12
Skriv svar