Zelda: Breath of the Wild är redan spelbart på pc

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av kallamamran:

90/100 om man gilla Zelda-typen av spel ja. Det verkar alla recensenter göra.
Personligen har jag extremt svårt för pling-plong- och högpitchade stönljud, så nej tack. Inga 90/100 från mig är jag säker på

Ja, Zelda är fenomenalt i sin genre, och de flesta verkar klokt nog ha valt en recensent som gillar genren. Det omvända hade ju blivit lite clickbait, att sätta nån att kritisera något uppenbart välgjort för chockeffektens skull.

Fast sedan har ju Zelda-serien en tendens att lida av betygsinflation med. Högsta (eller nära på högsta) betyg gäller och ett spel som annars skulle värderas som 6,7 eller 8/10 om det hette "Dragon Crusade 3000" lyfts upp till 10/10.

Exempel med Breath of the Wild:
- Dålig prestanda
- Ojämn svårighetsgrad
- Ofärdig dialog
- Trist nedbrytning av vapen
etc.

Personligen är jag inte mycket för argumentet med objektiva recensioner (spelet är objektivt bra, de som ogillar någonting har fel) och skulle allt finna det intressant att läsa hur någon med annat perspektiv på genren motiverade sin bedömning. Har man en någorlunda kompetent skribent så går ju argumentet "jag gillar inte genren" bort direkt.

Komiskt att du går in i en artikel till ett spel som du inte ens spelat och radar upp exempel på vad andra upplevt som dåligt. Testa spelet och kom med din egen åsikt istället..

Jag har kommit en bit in i spelet och har inte upplevt något som skulle kvala in i "Ofärdig dialog", menar du att alla konversationer inte har voice-acting?

Ojämn svårighetsgrad? Jag älskar att fienderna inte "skalar" med dig, utan om du kommer till ett svårt ställe får du helt enkelt komma tillbaka dit senare när du blivit lite starkare.

Prestandan har problem i dockat läge i vissa gräs/skugga/ljus-förhållanden. I handhållet läge upplever jag att det funkar riktigt bra.

Medlem

Att vapnen bryts ner är dessutom en spelmekanik som ser till att svårighetsgraden hålls jåmt.

Spelet är fullkomligt open world med fokus på överlevnad och det känns som att alla beslut de gjort, inklusive denna, är till för att främja dessa grundpelare.

Att vapnen går sönder är inte ett dåligt designbeslut. Det är näst intill genialiskt.

Att de går sönder snabbt innebär att vapen blir en form av överlevnadsresurs som du måste vara medveten om och hantera. Rätt verktyg vid rätt tillfälle. I andra spel får du "SUPER X WEAPON OF DOOM" och kan äga upp "lågnivå" - områden utan att tänka på det. Här måste du tänka till, använder du ditt supervapen mot lågnivå Bokoblins kommer du inte ha den kvar när du ska slåss mot nånting där det hade varit mer hjälpsamt att använda det.

Att man dessutom kan utnyttja faktumet att vapnet går sönder för stt göra lite extra skada (man gör Critical Strike när vapnet går sönder) visar ytterligare på att detta är något välgenomtänkt.

Det är störande att vapnen går sönder. På samma sätt som det är störigt att man förlorar liv när man blir slagen.

Jyu
Medlem

Jag tycker konsoler gör sig bäst när man kan spela i soffan med vänner. Och Nintendo är överlägsna PS4 och Xbox när det handlar om "couch gaming".

Det var därför jag sålde mitt PS4 efter en vecka med Nintendo Switch. Finns ingen anledning att äga ett PS4 eller Xbox, speciellt inte om man har en hyfsad speldator också.

12
Skriv svar