Valve: Playstation 3 är för komplicerad

Medlem

Som redan har poängterats tidigare så handlar det givetvis om vad som är värt att investera i. Ska de sitta och krångla i några månder för att få över ett spel till en platform som är mindre än PC och Xbox, eller ska de använda den tiden till att putsa på spelet / utveckla nya spel? Det är knappast en hemlis att PS3 är tekniskt annorlunda, och således är det kanske inte alltid värt mödan - särskilt inte för mindre spelbolag.

Medlem
Skrivet av Aer0:

Mer idiotisk kommentar får man leta efter. Har du utvecklat någonting till PS3 över huvud taget?

Enligt kommenterna här så verkar det som väldigt många är GRYMMA spelutvecklare/programmerare som vet nästan allt och kan kommentera ett av de största namnen inom spelvärlden.

Verkligheten ser nog annorlunda ut där 90% av de som uttalat sig inte vet ett skit om programmering. Stör mig verkligen på alla idiotiska kommentarer...

Tack för en vettig röst bland allt skräpsnack. De som hävdar att Valve är dåliga på att programmera vet uppenbarligen inte ett JOTA om programmering.

Följande är inte bara en personlig åsikt, utan ett faktum: Valve är FÖREDÖMEN inom spelutveckling. Deras egenutvecklade motor, generell programmeringskapacitet och kreativitet slår de flesta inom området. X360 ligger nära PCn ur utvecklingssynpunkt, PS3 är som en helt egen värld med en dessutom grymt otillräcklig SDK och om Valve inte ser en tillräcklig lönsamhet i plattformen så gör de rätt som skiter i den.

Jag tycker synd om de som sitter på en för risig PC och en PS3, men ni kan inte slänga ur er vad som helst bara för att ni blir griniga.

Fearnox: Nej inte L4D3... HL2 Episode3.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av kebbe:

De flesta utvecklare har inga problem med att utvecklas med tekniken. Om Valve är för inkompetenta för att tänka utanför ramen så är det inte Sonys fel..

Att man sedan mjölkat sin halvtaskiga Source-motor mer än vad Nintendo mjölkar Mario, tyder ju dessutom på att man hade stora problem med att ens ta fram den "När vi haft sådana enorma problem med att ta fram motorn så skall vi fan använda den också!".

Nej, Valve ligger inte bakom någonting som överstiger medioker kvalité (om man exkluderar TF2). Det inkluderar HL-serien.

tröttnar du aldrig på ditt ordbajsande..

Hail to the valve baby! :up::up:

Medlem

Av Valve släppta spel fram till idag finns det väl inget som gör sig särskilt bra på konsoll? Frågan är dock om de väljer att utveckla mer konsollämpade titlar i framtiden och att de då eventuellt exkluderar PS3 tycker jag inte är så bra.

Inaktiv

Har inte Valve redan uttalat sig om detta typ 3 ggr innan?

Aja hursom, tycker de är rätt att de säger ifrån till Sony översittarstil. Soppiga utvecklarverktyg och dålig arkitektur är det värsta som finns. Finns bättre saker att ödsla tid på.

Medlem
Skrivet av Dogge:

Har inte Valve redan uttalat sig om detta typ 3 ggr innan?

Aja hursom, tycker de är rätt att de säger ifrån till Sony översittarstil. Soppiga utvecklarverktyg och dålig arkitektur är det värsta som finns. Finns bättre saker att ödsla tid på.

Fast kanske Valve inte är det bästa företaget att uttala sig då de suttit med samma motor sedan solens första strålar anlände till jordens yta.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Mikzarn:

Säger killen som tycker att FC2 är Jesus i spelförpackning.

Inte så konstigt i och med att FC2 är bättre än någon del i HL-serien någonsin varit.

Haha det absolut dummaste jag hört någon säga, någonsin... faktiskt. Helt sjukt... haha kan inte sluta garva *tårar i ögat*

Viken fanboi du är alltså. Worst of the worst

Medlem

valve är ett företag, företag kostar, företag vill tjäna pengar, finansen är skit just nu, valve väljer lättare väg.

Och valve skriver att det är onödigt krångligt. Inte att dom inte kan.. Effektivitet + bra spel = pengar.. Seg effektivitet + bra spel = mindre pengar i vinst

Medlem

Själv klarar jag mig. Spelar hellre valves spel på PC. Och tycker det är intressant hur många som säger att "Valve är dumma i huvet" eftersom dom säger att det är svårt att uttveckla till ps3. Kan mycket väl vara komplicerat och dyrt. Är väl inget som gör dom dumma i huvet.

Skrivet av Fisse:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Mikzarn:

Säger killen som tycker att FC2 är Jesus i spelförpackning.

Inte så konstigt i och med att FC2 är bättre än någon del i HL-serien någonsin varit.

Haha det absolut dummaste jag hört någon säga, någonsin... faktiskt. Helt sjukt... haha kan inte sluta garva *tårar i ögat*

Viken fanboi du är alltså. Worst of the worst

Kille måste ha världens sämsta spelsmak. Jämför bara FC2's score på metacritic med HL2 eller HL1 så ser man vilket som är överlägset bättre. Far Cry 2 var nog förra årets (eller var det, detta årets?) sämsta spel.

Medlem

Det är ju väldigt kul att se hur alla fanboys kan sitta och säga att alla spelföretag suger för att de påstår att PS3 är svår att utveckla till, när de själva inte vet ett j*vla skit om spelprogrammering..................

Xbox 360 Rules!!!11!

I didn't start the flamewar! D:

Medlem

Det handlar nog mest om att man kan dela en stor del av kodbasen mellan PC och XBOX360, ps3 är för "anorlunda" för att man skall kunna dela kodbas med Xbox360 och PC.

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

Själv klarar jag mig. Spelar hellre valves spel på PC. Och tycker det är intressant hur många som säger att "Valve är dumma i huvet" eftersom dom säger att det är svårt att uttveckla till ps3. Kan mycket väl vara komplicerat och dyrt. Är väl inget som gör dom dumma i huvet.

Skrivet av Fisse:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Mikzarn:

Säger killen som tycker att FC2 är Jesus i spelförpackning.

Inte så konstigt i och med att FC2 är bättre än någon del i HL-serien någonsin varit.

Haha det absolut dummaste jag hört någon säga, någonsin... faktiskt. Helt sjukt... haha kan inte sluta garva *tårar i ögat*

Viken fanboi du är alltså. Worst of the worst

Kille måste ha världens sämsta spelsmak. Jämför bara FC2's score på metacritic med HL2 eller HL1 så ser man vilket som är överlägset bättre. Far Cry 2 var nog förra årets (eller var det, detta årets?) sämsta spel.

Sen så kan man ju fråga sig om man själv är så smart om man dömmer om spel är bra beroende på någon annans åsikt *lol*:up:

Medlem

Man tycker ju att Valve som är en av världens mest skillade speltillverkare borde klara av PS3. Många företag har släppt bra spel till PS3, så de är ingen ursäkt längre att PS3 är svår att utveckla till, de gäller bara att va påläst.

Medlem
Skrivet av liath:

Fast kanske Valve inte är det bästa företaget att uttala sig då de suttit med samma motor sedan solens första strålar anlände till jordens yta.

Det där säger inte så mycket om Valve som hur gammal du är.

Source är fortfarande en grym motor, de gjorde dessutom en liten revamp till "Orange Box"-generationen. (TF2/HL:EP2/Portal/L4D)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Mikzarn:

Säger killen som tycker att FC2 är Jesus i spelförpackning.

Inte så konstigt i och med att FC2 är bättre än någon del i HL-serien någonsin varit.

Haha det absolut dummaste jag hört någon säga, någonsin... faktiskt. Helt sjukt... haha kan inte sluta garva *tårar i ögat*

Viken fanboi du är alltså. Worst of the worst

Det dummaste är väl ändå att tro att ALLA tycker lika? 8)

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av liath:

Fast kanske Valve inte är det bästa företaget att uttala sig då de suttit med samma motor sedan solens första strålar anlände till jordens yta.

Det där säger inte så mycket om Valve som hur gammal du är.

Source är fortfarande en grym motor, de gjorde dessutom en liten revamp till "Orange Box"-generationen. (TF2/HL:EP2/Portal/L4D)

Precis, det är sällan en ny motor helt plötsligt poppar fram ur tomma intet utan man bygger vidare på det man har. Precis som de flesta andra företagen även om dom lägger till ett nytt versionsnummer då och då... Har man någon som helst koll så vet man att man kan skapa otroligt fina prylar med Source fortfarande, inte minst tack vare det köttiga ljussystemet. Lightmapbaserat, ja, men det är fortfarande det snyggaste alternativet utan tvekan rent ljusmässigt, sen att det har många andra nackdelar är en annan sak.

Inaktiv
Skrivet av Toro:

[ironi]Jag tycker alla spelutvecklare ska sitta o skriva i assembler och uppfinna hjulet en gång i veckan, minst. Om de inte gör det suger de.[/ironi]

Ja typ, håller med

Till alla andra:

Klart man åstadkommer bättre saker på maskinen om man får syssla med samma maskinvara i typ 10år. Det handlar ju inte om att hårdvaran blir bättre utan att man kommer på smartare metoder att göra saker på ...

Valve är väl ett typiskt PC-spel företag i grunden. Klart de lärt sig MS produkter och har anställda som bara sysslat med dessa i massa år nu och personal omsättningen är kanske inte så stor. Sen är det ju också ett företag som får sin kod snodd pga. att de skickar den via mail (om jag inte minns fel)... säger kanske en del om hur professionella de är i sin helhet från början. Tittar man i deras nuvarande port folio så är den ju idealisk för 360 just nu. (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_developed_by_Valve)

Ti.
Medlem

Typiskt oproffsigt uttalande.

Ti.
Medlem
Skrivet av XaaR:

Det är ju väldigt kul att se hur alla fanboys kan sitta och säga att alla spelföretag suger för att de påstår att PS3 är svår att utveckla till, när de själva inte vet ett j*vla skit om spelprogrammering..................

Xbox 360 Rules!!!11!

I didn't start the flamewar! D:

Men ärligt, håll med: Det är ju som att säga att skriva böcker på engelska suger för det är så jobbigt - att man mycket hellre skriver på svenska. Jag menar: kan man både och är ju ingetdera svårt.. Valve verkar helt sonika inte kunna både och.

Medlem
Skrivet av kebbe:

De flesta utvecklare har inga problem med att utvecklas med tekniken. Om Valve är för inkompetenta för att tänka utanför ramen så är det inte Sonys fel..

Att man sedan mjölkat sin halvtaskiga Source-motor mer än vad Nintendo mjölkar Mario, tyder ju dessutom på att man hade stora problem med att ens ta fram den "När vi haft sådana enorma problem med att ta fram motorn så skall vi fan använda den också!".

Nej, Valve ligger inte bakom någonting som överstiger medioker kvalité (om man exkluderar TF2). Det inkluderar HL-serien.

Idiotvarning

Medlem

haha, snacka om att de är inkompetenta, så svår kan inte ps3:an vara, då borde det inte finnas så många bra spel till ps3 som det gör och heller inte multiplatforms spel där spelen är identiska på alla plattformar.

Har dom problem med att lära sig något nytt?

Medlem

vadå spelar någon fortfarande ps3?
rätt av Valve att pissa på en undermålig arkitektur

Medlem

PS3 är ju ett tevespel.
Xbox360 är en dator med begränsningar och handkontroll.

Jag har bara 360 men lär ju skaffa PS3an snart, den här diskussionen spelar väl inte mig stor roll ändå för fps spel ska fan inte liras med kontroll. det suger ju för fan, usch!

Medlem

Kebbe, jag hjälper AMS att hjälpa dig:

http://valvesoftware.com/job-SenProgrammer.html


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av liath:

Fast kanske Valve inte är det bästa företaget att uttala sig då de suttit med samma motor sedan solens första strålar anlände till jordens yta.

Du är född November 2004 eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag älskar fan Internet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om de nu ska skippa PS3, så kan de väl skippa konsolvärlden över huvud taget?! Inte kul när alla spel man längtar efter blir "konsolifierade" ! Titta bara på Left4Deads serversökning. Haha ett skämt.

Nej, rikta er till PC endast!
Annars ta fingret ur och koda till alla plattformar.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Det är nog bäst om Valve håller sig borta från PS3.

Ett företag som tar lika lång tid på sig att göra en "episod" fast de redan har spelmotorn färdig (med undantag för en del mindre modifikationer) som andra företag tar att skapa en spelmotor och ett helt spel behöver inget mer som försenar arbetet.

"Vi satsar på episoder som är kortare men som kommer ofta istället". Ja, den taktiken funkade ju bra.

Medlem

Valve gör väl som alla företag i dessa tider, man har inte råd att spilla tid på krångel... När man kan få samma produkt ut på marknaden med samma resultat men mycket enklare och snabbare, dom måste väl betala sina anställda också.

Inaktiv

Skönt att man har en Xbox 360 isåfall!

Tänker köpa nästa Half life till X360

Skriv svar