Den officiella Star Citizen-tråden

Medlem

Hur länge är det kvar innan man kan förvänta sig slippa dom massiva frame stutters och drops i spelet ?

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Hur länge är det kvar innan man kan förvänta sig slippa dom massiva frame stutters och drops i spelet ?

Svårt att säga. Lösningen kommer vara server meshing när de direkt kan avlasta lite bakgrunds arbete från den virtuella servern som spel sessionen ligger på. Stora förbättringar kommer när de kan dela upp solsystemet så varje planet ligger på sin egna virtuella server och spelaren flyttas sömnlöst mellan dem när man närmar sig dem. Då kan man också öka spelarantalet kraftigt då en virtuell server endast kommer hantera sin egna planet och direkt närområde.

När? Vem vet, CIG har lärt sig att inte säga när. Men det har varit på tapeten och det diskuteras oftast bland spelarna. Förhoppningarna var väl tidigast förra hösten men Covid satte stop för det. Andra hoppas på mer information på CitizenCon som är den 9 oktober.

https://robertsspaceindustries.com/roadmap/progress-tracker/d... (Sök på "server meshing)

Kollar man på roadmappen så arbetar vissa teams på det så långt som roadmappen räcker sig, men vissa tror att det släpps innan det och teamen kommer bara fortsätta arbeta på det efteråt.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Hur länge är det kvar innan man kan förvänta sig slippa dom massiva frame stutters och drops i spelet ?

Svårt att ha nån uppfattning om egentligen då spelet är i alfa-stadiet och det du upplever som frame stutter och drops kan orsakas av olika saker?
Med det sagt,

Under september ska migreringen till Vulkan och DX12 vara klar så när det implementeras (inte nödvändigtvis i sep) finns det chans att du kommer uppleva förbättringar.

Desync kommer troligen inte förbättras nämnvärt innan Server meshing kommer och det "hoppas vi" kommer Q1-2 nästa år.

Men ren optimering brukar väl vanligtvis göras i slutet så det kan dröja ett bra tag.
Samtidigt är Star Citizen "Live development" så det är möjligt att dom anser att viss optimering kan implementeras om DX12/Vulkan är klart.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Svårt att säga. Lösningen kommer vara server meshing när de direkt kan avlasta lite bakgrunds arbete från den virtuella servern som spel sessionen ligger på. Stora förbättringar kommer när de kan dela upp solsystemet så varje planet ligger på sin egna virtuella server och spelaren flyttas sömnlöst mellan dem när man närmar sig dem. Då kan man också öka spelarantalet kraftigt då en virtuell server endast kommer hantera sin egna planet och direkt närområde.

När? Vem vet, CIG har lärt sig att inte säga när. Men det har varit på tapeten och det diskuteras oftast bland spelarna. Förhoppningarna var väl tidigast förra hösten men Covid satte stop för det. Andra hoppas på mer information på CitizenCon som är den 9 oktober.

https://robertsspaceindustries.com/roadmap/progress-tracker/d... (Sök på "server meshing)

Kollar man på roadmappen så arbetar vissa teams på det så långt som roadmappen räcker sig, men vissa tror att det släpps innan det och teamen kommer bara fortsätta arbeta på det efteråt.

Skrivet av JRico:

Svårt att ha nån uppfattning om egentligen då spelet är i alfa-stadiet och det du upplever som frame stutter och drops kan orsakas av olika saker?
Med det sagt,

Under september ska migreringen till Vulkan och DX12 vara klar så när det implementeras (inte nödvändigtvis i sep) finns det chans att du kommer uppleva förbättringar.

Desync kommer troligen inte förbättras nämnvärt innan Server meshing kommer och det "hoppas vi" kommer Q1-2 nästa år.

Men ren optimering brukar väl vanligtvis göras i slutet så det kan dröja ett bra tag.
Samtidigt är Star Citizen "Live development" så det är möjligt att dom anser att viss optimering kan implementeras om DX12/Vulkan är klart.

Allright, blir att vänta en bra stund med andra ord tycker spelet tar sig fantastiskt, men jag klarar inte av när spel är en bergodalbana mellan 60 och 20 fps, spyr i munnen av det.
Så SC har mao fått vänta flera år redan med ens en enda ordentlig spel session.

Orkade inte göra någon research därav frågan, man lär väl märka på nyheter när det väl tar sig.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Allright, blir att vänta en bra stund med andra ord tycker spelet tar sig fantastiskt, men jag klarar inte av när spel är en bergodalbana mellan 60 och 20 fps, spyr i munnen av det.
Så SC har mao fått vänta flera år redan med ens en enda ordentlig spel session.

Orkade inte göra någon research därav frågan, man lär väl märka på nyheter när det väl tar sig.

Det är svårt att göra efterforskningar runt Star Citizen då information om utvecklingen är så utspridd över roadmap, åratal av videor, inlägg på hemsidan och spectrum inlägg från utvecklarna. Enklaste sättet är att prata med någon som har koll eller hitta en väldigt informativ video på yt. Tyvärr så lider SC lite av att det är populärt att hata utan att faktiskt veta något om det och det är lätt för folk att göra clickbait videor där de spyr galla på det efter fem minuter efterforskningar på r/starcitizen_refunds.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Det är svårt att göra efterforskningar runt Star Citizen då information om utvecklingen är så utspridd över roadmap, åratal av videor, inlägg på hemsidan och spectrum inlägg från utvecklarna. Enklaste sättet är att prata med någon som har koll eller hitta en väldigt informativ video på yt. Tyvärr så lider SC lite av att det är populärt att hata utan att faktiskt veta något om det och det är lätt för folk att göra clickbait videor där de spyr galla på det efter fem minuter efterforskningar på r/starcitizen_refunds.

Hehe kändes lite så, därav frågan till fz experterna

Medlem

Då jag får en del frågor om det så kan jag lika gärna göra en guide här direkt ^_^

Man kan skicka meddelanden till varandra på RSI-hemsidan. Detta systemet är inte kopplat till ingamechatten...än. Det betyder att alla ni som spelar star citizen, men aldrig loggar in på hemsidan kan ha fått en massa meddelanden utan att ens veta om det. Det är också ett bra redskap att komma i kontakt med spelare som man kanske spelat med online, så det kan vara bra att känna till det

Hur gör man då? Jo, man loggar in på sitt konto på hemsidan (1) och sedan trycker man på de 3 små sträcken uppe i vänstra hörnet (2).

Sen trycker ni på Community

Sedan spectrum

Tryck på dom tre linjerna uppe i vänstra hörnet

Och har ni fått några meddelanden så ser ni det likt bilden visar. pluset ovanför meddelanden är för att skapa nya meddelanden för att få kontakt med andra spelare. Kom bara ihåg namnen på de ni spelar med


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Vecka 36:s community information från CIG
Den här veckan blev det inget Star Citizen Live då gruppen som skulle vara med fastnade i försenade filmtagningar inför CitCon.

.
.

Inside Star Citizen: Dealing With Healing | Summer 2021
Vi får veta mer om Medical gameplay vilket går över till looting och inventory som nästa veckas ISC kommer handla om.

.
.

Dynamic Events AMA
Luke Pressley, Edward Fuller, Rob Reininger och Ben Dorsey svarade på frågor om Star Citizens Dynamiska events.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/183...

.
.

Road mappen
Det var färre förseningar än jag trodde den här vecka och Salvage T0 klarade sig!
Tyvärr flyttades FPS Radar & Scanning, Actor Feature – EVA T2, Hacking – Tech och Zero G Push & Pull till nästa år.
Cutting T2 och Weapon Charge/Drain T0 – Tech togs temporärt bort.
Trots detta så ser 3.15 ut att bli en riktigt bra patch.
Läs mer här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

.
.

Till sist hittade Nabel en imponerande video om Xenothreat eventet som Dedan gjort.

Medlem

https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Då var det dags för den första wipen sedan CIG lät oss behålla den kosing och skepp som vi tjänat ingame mellan patcherna.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Då var det dags för den första wipen sedan CIG lät oss behålla den kosing och skepp som vi tjänat ingame mellan patcherna.

perfekt timing, har precis köpt en 600i ingame

tycker ändå att det är OK, så länge de lägger till nytt gameplay

Medlem
Skrivet av superlim:

perfekt timing, har precis köpt en 600i ingame

tycker ändå att det är OK, så länge de lägger till nytt gameplay

Ja, perfekt genom att du fakriskt hann spendera dina auec innan dom försvinner. Förvisso även det du köpte men aja 😄

Det har funnits såna exploits innan som gjort att vissa sitter mer än miljoner. Lirade med en annan svensk. Han och hans pirat-org hade miljarder auec genom att bugga systemet i 3.10 vill jag minnas. Hela ekonomin är helt galen idag så detta är väl på sätt å vis välkommet. Samtidigt hade det varit trevligt om man skulle kunna tjäna nånting på trading igen som är i närheten av de risker man tar när man fyller upp skeppet med alla auec man äger. Greifers, pirater eller en vanlig hederlig (?) 30k gör att man drar sej för att ens försöka sej på den branschen nu för tiden, vilket är synd. Sen är mining-radarn allmänt buggig sedan 3.14 vilket CIG också bör fixa. Så vad finns kvar då? Det blir fps eller flightcombat sålänge för att få ihop sitt levebröd igen 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ja, perfekt genom att du fakriskt hann spendera dina auec innan dom försvinner. Förvisso även det du köpte men aja 😄

Det har funnits såna exploits innan som gjort att vissa sitter mer än miljoner. Lirade med en annan svensk. Han och hans pirat-org hade miljarder auec genom att bugga systemet i 3.10 vill jag minnas. Hela ekonomin är helt galen idag så detta är väl på sätt å vis välkommet. Samtidigt hade det varit trevligt om man skulle kunna tjäna nånting på trading igen som är i närheten av de risker man tar när man fyller upp skeppet med alla auec man äger. Greifers, pirater eller en vanlig hederlig (?) 30k gör att man drar sej för att ens försöka sej på den branschen nu för tiden, vilket är synd. Sen är mining-radarn allmänt buggig sedan 3.14 vilket CIG också bör fixa. Så vad finns kvar då? Det blir fps eller flightcombat sålänge för att få ihop sitt levebröd igen 😁

ja precis, hade gärna ägnat mig åt trading, men 30k och ganska dålig profit stoppar mig.
lite samma grej med mining

verkar som att köra vhrt-bounties är enklaste och snabbaste sättet att grinda pengar.

Medlem
Skrivet av superlim:

ja precis, hade gärna ägnat mig åt trading, men 30k och ganska dålig profit stoppar mig.
lite samma grej med mining

verkar som att köra vhrt-bounties är enklaste och snabbaste sättet att grinda pengar.

Innan 3.14 gick det riktigt bra å tjäna pengar på mining med prospector om man enbart bröt quantanium. Lämnade in en last med 99.9%quantanium vilket gav mej strax över 144 000 auec i rått format. Det brukar väl ge det dubbla om man refinar det, men jag hade ingen lust å vänta på processen 😁
Men sålänge radarn buggar så är det inte roligt. ROC-mining gav väl mest i 3.13 patchen, vet dock inte hur den fungerar nu. Hört en del buggar och dylikt med den med sedan 3.14 men jag har inte testat själv.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Vecka 37:s community information från CIG
Star Citizen Live uteblir även denna vecka och det beror återigen på planeringar inför CitCon den 9 oktober.

.

Vi varnades för det och efter 18 månader så är det (äntligen?) dags för en reset. Har ni mycket aUEC så gör ni bäst i att spendera dom innan 3.15 patchen kommer.
Det ni köpt för riktiga pengar och den UEC ni har berörs ej.

.

3.15 har potential att bli en av dom viktigaste patcherna detta året men också den mest kontroversiella.
Med 3.15 kommer både Medical gameplay och Physical/local Inventory support.
I korthet betyder det att du inte dör på en gång utan kan återupplivas av kompisar eller främlingar.
Det betyder också att OM du dör ligger all utrustning som du hade på dig kvar vid din kropp och kan lootas av andra spelare.
Vi pratar inte längre om bara det vapen du hade i handen vid dödsögonblicket utan armor, vapen, magasin, medpens etc.
Om du kan ta dig tillbaka till din kropp så får du givetvis tillbaka allt, förutsatt att ingen tagit det redan.
Du kan inte heller ta med dig ALLT utan bara det som får plats på din kropp eller det fordon du tar med dig. Så det gäller att planera vad man ska ta med sig beroende på vad man ska göra.

Så, vad är det som är så kontroversiellt med detta?
Vi har vetat om det här sen kickstarten i princip?

Vi är alla medvetna om spelets förmåga att ta död på oss med alla möjliga sorters buggar och det i kombination med de ganska fundamentala ändringar som 3.15 för med sig kan göra att Star Citizen, initialt, kan bli ännu mer frustrerande för oss spelare i och med 3.15.
Inte bara fler buggar än vanligt (till en början) men också det faktum att man kan komma att förlora så mycket mer på grund av en bugg istället för ens egna, eller andras, handlingar.

Det här är vad de flesta backers velat ha från första början så istället för att lacka ur om det blir för mycket kan det kanske vara en ide att ta en paus då och då efter att 3.15 släppts tills dess att det är mer stabilt.

.
.

Inside Star Citizen: Inventory Repertory | Summer 2021
Vi får veta mer om looting och physical/local inventory.

.
.

Månadens sneak peek: Spannmål från en av utposterna?

Medlem

Morphologis förklarar reseten i och med 3.15 mycket bättre än mig här,

Medlem

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/183...

Tydligen en "piratförsäljning" just nu. Det som dock är lite konstigt är att dessa skepp som säljs, inte gör det med pirat-skin av nån konstig anledning, vilket några på RSI-forumet påtalat. Vi får väl se om det leder nånstans.

Värt att veta är att bland annat pirat caterpillar och den vanliga caterpillar är två helt skilda skepp, även om de idag har samma kaross. Detta kan få konsekvenser i framtiden ifall CIG får för sej att justera det ena eller andra skeppet. Men det kan också betyda att enda skillnaden förblir färgskillnaden och döskallen.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Vecka 38:s community information från CIG
För att vara bara några veckor kvar till Citizen Con så har det varit en ganska händelserik vecka.
Evocati-testgruppen har äntligen fått lägga vantarna på 3.15, let the leaks begin!

Lore teamet har skrivit en artikel om hur respawning går till från ett Lore perspektiv.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/spectrum-dispatc...

Citizen Con 2951 har fått en egen sida med en nedräkning till eventets start och vilka föreläsningar och annat gott som vi kan se fram emot.
https://robertsspaceindustries.com/citizencon/

.
.

Inside Star Citizen: Report Purport | Summer 2021
Denna vecka är det 100% Sprint report!

.
.

Star Citizen Live: Regeneration Elaboration
Dave Haddock och Will Weissbaum svarar på alla de frågor spelarna har efter att ha läst Loremakers Guide To Regeneration.

.
.

Road mappen
Inga större ändringar denna gång.
Läs mer här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

.
.

Denna veckas Sneak peek. "A shepherd must tend his flock. And at times... fight off the wolves."

Medlem

Veckans Inside SC med Jared är riktigt bra.

Apropå 13:56... Pooping AI confirmed. 😁

Medlem

Är någon där ute som kan ta mig i PVP? Eller vill strida med mig mot andra?

Jag är en ganska duktig pilot och letar efter någon som vill pang panga. Antingen med mig, mot mig, eller med mig .Sa jag med mig?

Om du vill lära dig så kan Farsan Baloo lära dig allt han kan. Eller så kan du spöa skiten ur mig och vinna! Den som kan slå mig i bäst av tre kommer jag ge aUEC 100000 i patch 3.15.

Om det finns någon där ute som gillar flygstrid skriv gärna till mig här eller skicka ett PM. För att se vad jag går för titta gärna på videon

Jag gör detta som en kul grej och hoppas att någon vill spela med mig och förhoppningsvis kan vi lära av varandra.


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Medlem
Skrivet av zemion:

Är någon där ute som kan ta mig i PVP? Eller vill strida med mig mot andra?

Jag är en ganska duktig pilot och letar efter någon som vill pang panga. Antingen med mig, mot mig, eller med mig .Sa jag med mig?

Om du vill lära dig så kan Farsan Baloo lära dig allt han kan. Eller så kan du spöa skiten ur mig och vinna! Den som kan slå mig i bäst av tre kommer jag ge aUEC 100000 i patch 3.15.

Om det finns någon där ute som gillar flygstrid skriv gärna till mig här eller skicka ett PM. För att se vad jag går för titta gärna på videon

Jag gör detta som en kul grej och hoppas att någon vill spela med mig och förhoppningsvis kan vi lära av varandra. https://youtu.be/SsoelEibKSU

kul initiativ!

Medlem

Reclaimern är inte helt värdelös, körde lite med den på Xeno Threat.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

https://robertsspaceindustries.com/store/pledge/browse/extras...

CIG säljer lite extra skepp-skins för er som går igång på det. En annan håller i sin plånbok då man skall kunna måla om skeppen ingame i framtiden 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv

Gjorde en reklamfilm för underavdelningen Medical av logistikdivisonen på min organisation, Bluetech. Ruskigt kul att redigera faktiskt!

Medlem

Vecka 39:s community information från CIG
Det var inga egentliga nyheter den här veckan vilket kanske inte kommer som en överraskning då Citizen Con är nästa vecka.

Det pågår en hel del tävlingar just nu där man kan vinna en massa olika saker.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/183...

.
.

Inside Star Citizen: Bombshell Clientele | Summer 2021
Bomber och 3.15 info.

.
.

Star Citizen Live Gamedev: Fun With Props
Ännu en video om hur man gör props till spelet.

.
.

cmdr Katie Byrne bjuder på en Tour run Stanton

Medlem

CITCON

Och nedräkningen har börjat!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Hittade detta på nätet och bör tas med en bautastor nypa salt då det enbart är RYKTEN, men skulle detta vara sant så skulle typ samtliga som haft ett större pengaflöde än 1000 dollar via sitt konto på RSI, få ett gratis starterpaket inom kort. Vi får väl se om det stämmer, för isåfall lär dom prata om det på Citizencon ^^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv

Fortsätter med underavdelningen "Shipping" som även den ligger under Logistik hos Bluetech. Försökte mig på att vara tydligare med vad vi erbjuder utan att lägga till text.

Får gärna ge feedback!

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Hittade detta på nätet och bör tas med en bautastor nypa salt då det enbart är RYKTEN, men skulle detta vara sant så skulle typ samtliga som haft ett större pengaflöde än 1000 dollar via sitt konto på RSI, få ett gratis starterpaket inom kort. Vi får väl se om det stämmer, för isåfall lär dom prata om det på Citizencon ^^

https://youtu.be/D3nOf6UCUtY?t=145

Jag uppdaterar mej själv och detta verkar stämma!
Alltså kommer alla som nått concierge-status få en gratis digital download av spelet!
Ni kan se detta skrivet i länken, men man måste vara concierge för att komma åt länken:

https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Lite längre ner i tråden:

Dethixon-CIG@Dethixon-CIG
October 1st at 22:30
At this time it is just the Star Citizen Digital Download, but we can always keep SQ42 in mind for future discussion.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Vecka 40:s community information från CIG
Citizen Con!
Eventet börjar 17:00 och håller på i ca: 8+ timmar.
Ni kan själva välja vilka föredrag ni vill se här.
https://www.twitch.tv/starcitizen

Av förståeliga skäl var det varken ISC eller SCL den här veckan men det betyder inte att vi var helt utan Star Citizen nyheter då vi fick en Monthly report, 3.14 Postmortem samt en Roadmap uppdatering.

Det kommer att komma en uppsjö av nyheter i och med Citizen Con och jag kommer bland annat uppdatera den första posten då en del information är gammal och i vissa fall helt felaktig.
Jag kommer posta alla ändringar som individuella poster dock så ni slipper läsa igenom allt för att hitta ändringarna.

.
.

Den månatliga sammanfattningen för september 2021
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i september.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/183...

.
.

Alpha 3.14 Postmortem
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/183...

.
.

Road mappen
Läs mer här.
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

Skriv svar