FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Har Soft lock off, med drivrutin menar du i T.M ? Men det är där jag ej märker skillnad mellan 540 o 450.
Kan ej trycka verkställ, även genväg är svårt att fixa med Win 10 o 11. Får gå via control panel.
Det var därför jag undrade om man tex kunde sätta 80 i saturation, så styrningen blev rappare.

Precis drivisen menar jag rattens mjukvaruprogram. Testa att ställa ner Saturation 10 i taget från 100 och hitta något som passar. Du kan också testa Linearity men skulle inte rekommendera det.

Kolla också i spelet så att det inte är satt någon form av deadzone på styrningen. De introducerade större deadzones by default i patch 1.4, har för mig att det bara var broms/gas/handbroms dock.

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Har Soft lock off, med drivrutin menar du i T.M ? Men det är där jag ej märker skillnad mellan 540 o 450.
Kan ej trycka verkställ, även genväg är svårt att fixa med Win 10 o 11. Får gå via control panel.
Det var därför jag undrade om man tex kunde sätta 80 i saturation, så styrningen blev rappare.

Första gången man installerar TM Control Panel ska det dyka upp en mapp i startmenyn som heter "Thrustmaster FFB Racing wheel" och där kan man hitta en genväg som heter "Control Panel". Det låter kanske som att det redan är den du använder.
När man använder TM Control Panel bör man inte ha nåt spel igång och sedan när man är färdig stänger man den genom att klicka OK. Det står en varning om detta längst ned till vänster i fönstret.

Själv kör jag 900 grader, 100 saturation och Soft Lock på. Enligt en YouTube-kommentar från RALLYTechnical så vill man också ställa in linearity så här:
"Now linearity, that is slightly out in game. I do have a per car guide but forgot to add it into the video"
"Linearity is as follows:
540 = 0
720 = -1
900 = -2
1000+ = -3"

Medlem
Skrivet av LOVEMEISTER:

Första gången man installerar TM Control Panel ska det dyka upp en mapp i startmenyn som heter "Thrustmaster FFB Racing wheel" och där kan man hitta en genväg som heter "Control Panel". Det låter kanske som att det redan är den du använder.
När man använder TM Control Panel bör man inte ha nåt spel igång och sedan när man är färdig stänger man den genom att klicka OK. Det står en varning om detta längst ned till vänster i fönstret.

Själv kör jag 900 grader, 100 saturation och Soft Lock på. Enligt en YouTube-kommentar från RALLYTechnical så vill man också ställa in linearity så här:
"Now linearity, that is slightly out in game. I do have a per car guide but forgot to add it into the video"
"Linearity is as follows:
540 = 0
720 = -1
900 = -2
1000+ = -3"

Precis, men om man gör en ändring borde man inte behöva trycka verkställ, så ändringen sparas ?
Får testa mer, borde känna stor skillnad mellan 540 o 450 grader.
Tack för tipset

Medlem
Skrivet av bogani:

Precis drivisen menar jag rattens mjukvaruprogram. Testa att ställa ner Saturation 10 i taget från 100 och hitta något som passar. Du kan också testa Linearity men skulle inte rekommendera det.

Kolla också i spelet så att det inte är satt någon form av deadzone på styrningen. De introducerade större deadzones by default i patch 1.4, har för mig att det bara var broms/gas/handbroms dock.

Deadzon ligger på 0, men ska testa ställa ner 10 o testa. Tack för tipset

Medlem
Skrivet av LOVEMEISTER:

Första gången man installerar TM Control Panel ska det dyka upp en mapp i startmenyn som heter "Thrustmaster FFB Racing wheel" och där kan man hitta en genväg som heter "Control Panel". Det låter kanske som att det redan är den du använder.
När man använder TM Control Panel bör man inte ha nåt spel igång och sedan när man är färdig stänger man den genom att klicka OK. Det står en varning om detta längst ned till vänster i fönstret.

Själv kör jag 900 grader, 100 saturation och Soft Lock på. Enligt en YouTube-kommentar från RALLYTechnical så vill man också ställa in linearity så här:
"Now linearity, that is slightly out in game. I do have a per car guide but forgot to add it into the video"
"Linearity is as follows:
540 = 0
720 = -1
900 = -2
1000+ = -3"

Fattar inte varför man någonsin skulle behöva använda sig av Linearity med ratt. Allt annat än 0 gör att styrningen inte är linjär med rattutslaget. Du får alltså antingen en styrning som är skarpare initialt men avtar ju mer du vrider ratten, eller tvärtom.

Medlem
Skrivet av bogani:

Fattar inte varför man någonsin skulle behöva använda sig av Linearity med ratt. Allt annat än 0 gör att styrningen inte är linjär med rattutslaget. Du får alltså antingen en styrning som är skarpare initialt men avtar ju mer du vrider ratten, eller tvärtom.

Handlar helt om körstil som alla inställningar.

Medlem

Nu när vi ändå är inne på lite rattprat, har vi någon här som använder Mozas grejer? Tänker främst på ratt+rattbas. Har mer eller mindre bestämt mig men samtidigt dyker det upp mycket snack om överhettningsproblem och att den tappar uppkopplingen.

Skulle uppskattas om någon har lite synpunkter för självklart är ju youtube videos överdrivet positiva och det är ju oftast första intrycken och inte användning under längre tid.

Har faktiskt Mozas HBP handbrake och är mer än nöjd men det är ju inte riktigt samma sak.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Nu när vi ändå är inne på lite rattprat, har vi någon här som använder Mozas grejer? Tänker främst på ratt+rattbas. Har mer eller mindre bestämt mig men samtidigt dyker det upp mycket snack om överhettningsproblem och att den tappar uppkopplingen.

Skulle uppskattas om någon har lite synpunkter för självklart är ju youtube videos överdrivet positiva och det är ju oftast första intrycken och inte användning under längre tid.

Har faktiskt Mozas HBP handbrake och är mer än nöjd men det är ju inte riktigt samma sak.

Jag har ingen personlig erfarenhet av Moza men det är som med Fanatec gissar jag på, eftersom användarbasen ändå verkar vara rätt stor då Moza slagit igenom pga prismässigt ligga väldigt bra till så är ju sannolikheten ändå fortfarande stor att du får något som fungerar utan problem än något annat. Men precis som med Fanatec så ska tydligen Moza ha rätt dålig support tyvärr så OM det strular kan det bli lite jobbigare. Jag skrev det i kommentarerna till Moza-recensionen på FZ också att som företag verkar dom inte haft en långsiktig plan med sina enheter utan bara ut fort och hårt och hoppas folk nappar. Ett gott tecken på det är att man redan släppt en "ny" version av R16 och R21 om jag minns rätt där enda skillnaden är fler portar för deras egna extragrejer samt "bättre force feedback algoritm" varav det sistnämnda åtminstone borde släpps som firmware till nuvarande versionerna också.

Med det sagt så försök att hitta videos/texter om enheterna som inte är officiellt reviews eller från folk som faktiskt köpt enheten själv och testat.

Med det sagt, jag tror inte du kommer bli missnöjd oavsett och sannolikheten är ändå liten skulle jag säga att du får problem med hårdvaran. Men det kommer ändå alltid vara en risk oavsett vad du köper.

Medlem
Skrivet av Doed:

Ne det är ju precis det, jag får helt enkelt se till att beställa från någon återförsäljare så jag har garanti med mera och sen hoppas på det bästa. Det är ju oftast folk som faktiskt har problem med grejerna som skriver på t.ex. reddit o klagar. Fanatec hade kunnat vara intressant det också men bara sitta och försöka sig på vad som är kompatibelt med vad får en att tröttna, speciellt nu när det är ny quick release osv på gång och i samma veva har dom problem med leveranser.

Hade helst köpt Logitechs pro wheel men den är lite för dyr och så satans klumpig.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Ne det är ju precis det, jag får helt enkelt se till att beställa från någon återförsäljare så jag har garanti med mera och sen hoppas på det bästa. Det är ju oftast folk som faktiskt har problem med grejerna som skriver på t.ex. reddit o klagar. Fanatec hade kunnat vara intressant det också men bara sitta och försöka sig på vad som är kompatibelt med vad får en att tröttna, speciellt nu när det är ny quick release osv på gång och i samma veva har dom problem med leveranser.

Hade helst köpt Logitechs pro wheel men den är lite för dyr och så satans klumpig.

Fanatecs kompabilitet är inte så jätteklurig egentligen men jag skulle personligen inte handla där förrän dom bytt ut hela utbudet till QR2 då den är så fruktansvärt mycket bättre. Jag skiftade på min DD1 och det är som natt och dag. Äntligen sitter det ordentligt och det är så svinenkelt att byta ratt verkligen. Men just att jag praktiskt taget inte kan köpa någon ratt utan att betala en ganska stor summa extra det... känns väldigt fel minst sagt.

Hade jag vetat det jag visste idag om vad jag skulle tycka i slutändan kring force feedback och vilka krafter jag skulle vilja ha hade jag kanske köpt en simucube istället. Möjligtvis en simagic. Lite mer hardcore, dock väldigt mycket dyrare med rattar. Men nu vart det DD1 och den är inte dålig på något sätt, det bara vart så många steg på vägen.

brrap brrap pew pew
FZDZ 2024 - Säsong 1, rally 4 avslutat!

Äntligen måndag!

Fjärde rallyt för säsongen är avslutat och om jag får säga det själv - herrejävlar vilka dåliga vägar de har i Kenya Men jag tyckte ändå det var en rätt trevlig kombo. Lite svårt att få iväg bilen på låga varv men det kan jag ju känna igen mig själv i...

Ett extra stort grattis till @Balkp som tog hem grand slam med förstaplats samt även snabbaste tid på samtliga sträckor. 56 poäng rakt ner i fickan! Vi gratulerar även @fishfugg och @MrZteevee till andra och tredje plats

Den här veckan blir det furhjulsdrivna as på grus "down under", ha så skoj!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Äntligen måndag!

Fjärde rallyt för säsongen är avslutat och om jag får säga det själv - herrejävlar vilka dåliga vägar de har i Kenya Men jag tyckte ändå det var en rätt trevlig kombi. Lite svårt att få iväg bilen på låga varv men det kan jag ju känna igen mig själv i...

Ett extra stort grattis till @Balkp som tog hem grand slam med förstaplats samt även snabbaste tid på samtliga sträckor. 56 poäng rakt ner i fickan! Vi gratulerar även @fishfugg och @MrZteevee till andra och tredje plats

Den här veckan blir det furhjulsdrivna as på grus "down under", ha så skoj!

i.imgur.com/pdMVOjj.png

i.imgur.com/QspGoo4.png

i.imgur.com/PGCVpZE.png

i.imgur.com/JAcKDye.png

Tack för snabb rapport @Lerb!

Nej, Kenya var ingen favorit. Jävlar vad det hoppar o far emellanåt. Finns det några bra källor på vettiga setups för WRC än?

Eller ännu bättre om ni här som ligger i övre skiktet har lust att dela med er lite mer löpande av era tankar kring specifika bilval och inställningar så vore det grymt uppskattat. Gärna innan/i början av veckorna.

Jag gjorde ett par justeringar på fjädringen och drog ner växlarna lite i Kenya för o försöka öka på accelerationen och hantera underlaget lite bättre. Men det är små ändringar då jag inte vill sabba heller. Sen har jag inte tid o köra flera timmar med tester varje vecka då vi byter bilar. Därav skulle det vara guld värt för mig och säkert vissa andra också.

Vill man inte säga exakt vad ni kör för settings av tävlingsskäl kanske man kan skriva i mer generella ordalag

Medlem
Skrivet av Ringo:

Tack för snabb rapport @Lerb!

Nej, Kenya var ingen favorit. Jävlar vad det hoppar o far emellanåt. Finns det några bra källor på vettiga setups för WRC än?

Eller ännu bättre om ni här som ligger i övre skiktet har lust att dela med er lite mer löpande av era tankar kring specifika bilval och inställningar så vore det grymt uppskattat. Gärna innan/i början av veckorna.

Jag gjorde ett par justeringar på fjädringen och drog ner växlarna lite i Kenya för o försöka öka på accelerationen och hantera underlaget lite bättre. Men det är små ändringar då jag inte vill sabba heller. Sen har jag inte tid o köra flera timmar med tester varje vecka då vi byter bilar. Därav skulle det vara guld värt för mig och säkert vissa andra också.

Vill man inte säga exakt vad ni kör för settings av tävlingsskäl kanske man kan skriva i mer generella ordalag

Tackar!
Jag satt och var rädd att spelet skulle krascha hela rallyt 😛

Angående inställningar så är jag tyvärr rätt dålig på att veta vad jag ska ändra.

Finns mycket bra på nätet dock. Har inte testat själv men rallytechnical på youtube tror jag ska vara bra.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Ringo:

Tack för snabb rapport @Lerb!

Nej, Kenya var ingen favorit. Jävlar vad det hoppar o far emellanåt. Finns det några bra källor på vettiga setups för WRC än?

Eller ännu bättre om ni här som ligger i övre skiktet har lust att dela med er lite mer löpande av era tankar kring specifika bilval och inställningar så vore det grymt uppskattat. Gärna innan/i början av veckorna.

Jag gjorde ett par justeringar på fjädringen och drog ner växlarna lite i Kenya för o försöka öka på accelerationen och hantera underlaget lite bättre. Men det är små ändringar då jag inte vill sabba heller. Sen har jag inte tid o köra flera timmar med tester varje vecka då vi byter bilar. Därav skulle det vara guld värt för mig och säkert vissa andra också.

Vill man inte säga exakt vad ni kör för settings av tävlingsskäl kanske man kan skriva i mer generella ordalag

Jag ska vara helt ärlig - jag brukar ta den bil med mest hästkrafter (eller omvänt om det är grupp B - då tar jag oftast lägst om jag inte känner mig modig) och sen lägger jag på 2-3 klick toe in fram, 2-3 klick toe out bak, sänker braking power med 2-3 klick och flyttar brake balance 2-3 klick fram Hur har jag kommit fram till detta? Ingen aning, jag vet inte vad jag gör!

Det är förmodligen placebo som tusan men jag gör samma sak på alla bilar och jag brukar gilla det haha. Jag rör inte växellådan, jag tränar inte inför rallyn, kör bara en eller två shakedowns så jag har liksom ingen bra referens att ställa om utväxlingen från.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Blev inget bra i Kenya. Efter första depå stoppet så blev min ratt helt konstig. Inget motstånd o rapp som en buss. Inte första gången detta händer, fasiken är det min ratt som börjar strula. Då måste jag pausa dra ut strömmen till ratten för att det ska funka. Men det blir tids straff av någon anledning då. O sen komma igång igen, ja man tappar lusten lite. Så resten av sträckorna kördes bara av ilska. O det brukar ju inte alltid funka.. Ja ja vi får ta nya tag, men grupp B i nästa tävling nja inte så sugen. Men vi provar..

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Blev inget bra i Kenya. Efter första depå stoppet så blev min ratt helt konstig. Inget motstånd o rapp som en buss. Inte första gången detta händer, fasiken är det min ratt som börjar strula. Då måste jag pausa dra ut strömmen till ratten för att det ska funka. Men det blir tids straff av någon anledning då. O sen komma igång igen, ja man tappar lusten lite. Så resten av sträckorna kördes bara av ilska. O det brukar ju inte alltid funka.. Ja ja vi får ta nya tag, men grupp B i nästa tävling nja inte så sugen. Men vi provar..

Fy vad tråkigt! Aldrig kul när hårdvaran strular. Oavsett om det är spel som kraschar eller rattar och tillbehör som ger sig.
Det är ju dessutom i princip omöjligt att komma tillbaka utan att krascha om man pausar medan bilen är i full fart då man kommer tillbaka i samma hastighet.

Håller med. Denna vecka kommer bli en övning i självbehärskning och lätt högerfot.

Hoppas du får ordning på grejerna och att du tar dig igenom oskadd på en lite sämre tid än mig.

Medlem
Skrivet av Ringo:

Fy vad tråkigt! Aldrig kul när hårdvaran strular. Oavsett om det är spel som kraschar eller rattar och tillbehör som ger sig.
Det är ju dessutom i princip omöjligt att komma tillbaka utan att krascha om man pausar medan bilen är i full fart då man kommer tillbaka i samma hastighet.

Håller med. Denna vecka kommer bli en övning i självbehärskning och lätt högerfot.

Hoppas du får ordning på grejerna och att du tar dig igenom oskadd på en lite sämre tid än mig.

Nej, vet ju ej heller om det går att kolla upp, om det är fel på ratten eller ej.

Kan ej lova att jag kommer ha sämre tid än dig, men ska försöka 😜

Medlem

Snart så

Medlem

Snyggt! Blir att införskaffa när det släpps. Jag gillade Phil i Dirt 2.0 men i WRC låter kartläsarna som att dom är i mataffären och läser inköpslistan... Om jag inte minns fel så satt Phil i en motion-rig när han läste noter när dom spelade in dom.

Medlem

Ser att vi har några tappra som hunnit köra veckans rally redan. Och att Peugeot'n verkar vara poppis.
Hoppas kunna köra idag eller imorgon för egen del. Och mitt val landar nog på Lancian denna vecka. Testat någon sträcka med alla bilarna förutom MG'n och tyckte det var Lancian som kändes trevligast.

En annan fundering. Är det bara jag eller är WRC stundtals sämre rent grafikmässigt än Dirt Rally 2? Jag kör spelet på Epic eller Ultra eller vad nu max är. Men här i Oceanien ser ju vägarna ut som platta texturer utan skuggor! Har reagerat några gånger tidigare också att det ser ganska fattigt ut. Ibland ser det helt OK ut. Men absolut inte något generationsskifte mot DR2.

Medlem

Fysatan vad grymt! Ett måste att ha

Medlem
Skrivet av Ringo:

Fy vad tråkigt! Aldrig kul när hårdvaran strular. Oavsett om det är spel som kraschar eller rattar och tillbehör som ger sig.
Det är ju dessutom i princip omöjligt att komma tillbaka utan att krascha om man pausar medan bilen är i full fart då man kommer tillbaka i samma hastighet.

Håller med. Denna vecka kommer bli en övning i självbehärskning och lätt högerfot.

Hoppas du får ordning på grejerna och att du tar dig igenom oskadd på en lite sämre tid än mig.

Tips som iaf underlättar är 3 seconds countdown when returning from pausemenu.

Medlem
Skrivet av stenman:

Tips som iaf underlättar är 3 seconds countdown when returning from pausemenu.

Var hittar jag det ?

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Var hittar jag det ?

Options -> Game preferences -> Un-pause countdown


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av inso:

Options -> Game preferences -> Un-pause countdown

Tack för infon stenman o inso

Medlem

Ja jävlar det där vill man ha!

Hur funkar det dock? Med tanke på att jag hör plus/minus.
Eftersom jag aldrig hört det i spelet så tvivlar jag på att det finns i koden. Är det unika pacenotes för varje strecka, eller baseras det på orginal callsen? (googlade lite på samma till DR2 och där verkar det vara något program som ersätter det)

Medlem
Skrivet av Ringo:

Ser att vi har några tappra som hunnit köra veckans rally redan. Och att Peugeot'n verkar vara poppis.
Hoppas kunna köra idag eller imorgon för egen del. Och mitt val landar nog på Lancian denna vecka. Testat någon sträcka med alla bilarna förutom MG'n och tyckte det var Lancian som kändes trevligast.

En annan fundering. Är det bara jag eller är WRC stundtals sämre rent grafikmässigt än Dirt Rally 2? Jag kör spelet på Epic eller Ultra eller vad nu max är. Men här i Oceanien ser ju vägarna ut som platta texturer utan skuggor! Har reagerat några gånger tidigare också att det ser ganska fattigt ut. Ibland ser det helt OK ut. Men absolut inte något generationsskifte mot DR2.

Jag håller med om grafiken. Inte för att vara negativ men stundtals är det ju ett skämt. Regnet ser ju riktigt dåligt ut, speciellt när det kommer på vindrutan. För att inte tala om upplevelsen i water spalsh, kraftigt lagg och 8-bitars vattendroppar på rutan. Spontant har dem en hel del polering- och optimeringsarbete framför sig.

Medlem
Skrivet av Lappen:

Jag håller med om grafiken. Inte för att vara negativ men stundtals är det ju ett skämt. Regnet ser ju riktigt dåligt ut, speciellt när det kommer på vindrutan. För att inte tala om upplevelsen i water spalsh, kraftigt lagg och 8-bitars vattendroppar på rutan. Spontant har dem en hel del polering- och optimeringsarbete framför sig.

Ja det är minst sagt spretigt visuellt. DR2 var tekniskt mycket mer polerat, även om jag inte är jätteglad i den hur stiliserat det ibland ser ut. Jag föredrar den lite mer realistiska stilen i WRC, men ibland ser det ut som röva, ibland riktigt bra.

Hört från folk på insidan att vädereffekterna hade outsourcats och det återkom i katastrofalt skick, vilket de är bittert medvetna om.
Fun fact är att killen som jobbar med partikeleffekterna är svensk, dammolnen är hans 'baby' och dessa kan man verkligen inte klaga på 🤗

Medlem
Skrivet av bogani:

Ja det är minst sagt spretigt visuellt. DR2 var tekniskt mycket mer polerat, även om jag inte är jätteglad i den hur stiliserat det ibland ser ut. Jag föredrar den lite mer realistiska stilen i WRC, men ibland ser det ut som röva, ibland riktigt bra.

Hört från folk på insidan att vädereffekterna hade outsourcats och det återkom i katastrofalt skick, vilket de är bittert medvetna om.
Fun fact är att killen som jobbar med partikeleffekterna är svensk, dammolnen är hans 'baby' och dessa kan man verkligen inte klaga på 🤗

Håller med, stundtals kan det vara riktigt snyggt med. Just effekten med dammolnet är ju bra och det fick man ju uppleva på förra veckans rally. Hoppas att dem kan plana ut dalarna framöver så helhetsintrycket ökar.

Vad gäller rallykörandet för egen del är det mest frustrerande att köra just nu. Man vill mer än vad skickligheten tillåter, slutar alltid i svåra situationer. Behöver nog ta ett steg tillbaka och börja köra kontrollerat långsamt för att kunna bli snabbare framöver. Ibland hade man velat ha en service efter andra sträckan för att jämna ut oddsen lite mer 😅

Medlem

Inget fan av GruppB då hoppar nog över veckans tävling, hade föredragit Twingo Cup 😋

Skriv svar