Diskutera – Dina första intryck av Diablo IV

Robot
Diskutera – Dina första intryck av Diablo IV

En vecka alternativt några dagar med Diablo IV. Vilken är din initiala dom?

#diablo-iv, #diskutera


Medlem

Sjukt roligt! Riktigt härligt otrevlig och Diablo II-aktig atmosfär. Spelar som sorceress, och förmågorna känns bara så jävligt sköna med otroligt bra känsla i ljud och grafisk design.

Medlem

Gillar det, bra variation på builds och spelet är sådär mörkt som det ska vara. Gillar den öppna världen och dess höjdskillnader i miljöerna, Diablo har ju historiskt varit ganska platt.
Tiden får se hur bra det är men lvl 60 på HC med main så inte kört så mycket, spelar på Xbox och PC och det fungerar bra på båda.

Medlem

Älskar det! Tycker dock det blir lite rörigt med alla olika trådar här på fz, vi har ju den stora tråden om d4 🙂

Medlem

Det blev helt okej till slut. 6.5/10 rätt bra 🙂

Storyn hade några bra moments och coola cutscenes. Den var inte alltid jätterolig att spela med bitvis väldigt låg mob density och bullet sponge-bossar som inte är farliga typ. Alla "följ med mig" quests är bara dryga och tycker de kan gå tillbaks mer till Diablo 2 med mer fokus på enbart action och snabbare dialoger. Saknar moments när man möter the butcher i Diablo 1 för första gången eller i Diablo 2 när man springer på Duriel.

Level scaling gör också så att man aldrig riktigt springer in i en vägg där man vill samla gear och överkomma något eller att man kan känna sig överlägsen efter några bra itemcombos eller mer levels. Inte så illa som jag upplevde det under betan men fortfarande inte helt tillfredställande.

Combat höjer spelet och allt känns rappt och fungerar bra. Det är roligt att samla ihop lilith statyer och göra en del av eventsen, speciellt strongholds. Väldigt blandad kvalité med side-quests och mindre events i världen men i överlag finns det roliga saker att göra en stund.

Spelade lite blandat på world tier 1 och 2 som Wizard. Dog inte någon gång under kampanjen och längtade ganska ofta efter att bara göra mer skada så jag inte behövde kita runt mobs/bossar lika mycket.

I överlag så kommer spelet nog samexistera med Diablo 2 för mig, båda spelen har för och nackdelar. Diablo 4 är väldigt likt diablo 3 dock så kommer nog inte besöka trean mer i framtiden

Medlem

Skoj! Kört druid sen riktiga releasedagen. Skön känsla i spelet!
Härja runt som en Bjärv är kul men lite klumpigt! Döpte även gubben till det 😁

Medlem

Jag gick in med noll förväntningar. Spelade knappt D1 och D2. När D3 släpptes så körde jag endast igenomkampanjen.
Igårkväll klarade jag ut kampanjen som lvl 49 i Diablo 4. Jag fokuserade väl på att göra mainstoryn, men om jag sprang över något annat så gjorde jag även det. Utforskande en del men inte allt.
Fullkomligt älskade storyn och karaktärerna. Sedan är atmosfären, ljudet, lore, gameplay osv top-notch. Det är verkligen ett härligt och på något vist ett väldigt fräscht spel att spela (trots sitt tema).
Eftersom jag verkligen sugit mig in i världen så vill jag bara ha mera nu. Så nu börjar mitt endgame. Just nu känns det som jag kommer spela det här hela sommaren. Men vi får se.
Ser verkligen fram emot expansionerna som kommer förlänga storyn.
Tycker dock ens huvudkaraktär gjorde ett par riktigt dumma beslut mot slutet av storyn.
Lilith är bäst.

Många av mina kompisar är redan klar med spelet. De har köttat 20 timmar per dag sedan i Fredags och skippat precis allt som har med story att göra. De har bara gjort det som är absolut effektivast för att snabbast öka siffror och stats.
Snacka om att verkligen göra sitt bästa för att bränna ut sig asap. Aja.

Medlem

Riktigt kul spel. Snart level 40 och har precis börjat röra vid main story för det finns så mycket annat att göra.
GOTY?

Medlem

Här kommer en opopulär åsikt Jag gillar det inte För mycket mmo och upprepning, för lite känsla. Jag har och andra sidan spelat ihjäl mig på Lost Ark och det här känns som ett lite fattigare lost ark. Jag hoppas att det blir roligare längre in i spelet och att lite patchar och seasons bygger vidare tills det blir ett trevligt spel. Diablo 3 tog ju trots allt rätt lång tid innan det blev bra.

Jag är lvl 38 sorcerer som fumlar runt omkring första staden på grund av den öppna världen som inte pushar en framåt så som tidigare spel gjort.

Medlem

Ogillar scaling skarpt men har i övrigt kul. Väldigt snyggt och atmosfäriskt och storyn var också över förväntan får jag erkänna!

Jag kommer nog att ha kul med det ett tag till men jag tror inte att det kommer att lyckas hålla kvar mig lika länge som D2 eller PoE.

Medlem

Har spelat diablo 1-3 + immortal (som jag inte tyckte var alls så uselt som vissa får det att låta. Speciellt för att var "gratis".) och även en hel del diablo3, som jag tycker blivit bättre och bättre allt eftersom åren gått.
Kört Diablo4 rätt många timmar nu, och är lvl43. Man skall väl inte göra något större utlåtande förrän man fått några timmar endgame. Men såhär långt så är mitt intryck att d4 är förvånansvärt likt immortal. (mycket mer likt detta än diablo 1-3) Men avsevärt mycket snyggare grafik och mer polerat.
Det jag upplever som trist (och förvånad över att "internet" inte är mer upprört över) är hur d4 till väldigt stor del gått ifrån det som ändå varit diablos "signum. Dvs genererade miljöer. Hela yttre världen är helt statisk, och dungeons finns i 4-6 olika "slumpade" varianter (?).

Medlem

Älskar det! Berättelsen, atmosfären, grafiken, ljudet och framförallt - musiken! Den bästa musiken i Diablo hittills! Har precis spelat klart kampanjen. Sista timmarna var briljanta!

Medlem

Första intryck - 800kr fattigare


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Stört mig på att spelet ska ha en story. Tycker inte arpgs ska ha någon alls.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Började spela i tisdag kväll men hade druckit två rejält starka öl i solen så jag blev helt tjock i huvudet och trött. Inte känt något jättesug att återvända än (mycket pga Zelda) men tror att jag kommer spela mycket i höst.

Medlem

Helt okej, kul.. dock inte haft tid att spela sådär tokmycket,
mest kört själv sporadiskt, men nåt enstaka teamplay också..
Level 34 barberare.. precis klar med första akten eller nåt.. yo!

Edit: varit en hel del segheter sen det släpptes till "the public"


signatur

PC Specs: (ASUS Prime Z690-P, Intel Core-i5-12600K, Gigabyte Geforce RTX 3070,
Corsair 32GB DDR5, Corsair RM750, Windows 11 Pro)
Other machines: (Commodore 64, Commodore Amiga 500, Atari 1040STF, Sinclair Spectrum 48k) and consoles (Sega Master System, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Nintendo NES, Nintendo Gamecube, Nintedo Switch, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Microsoft XBOX, Microsoft XBOX 360)

Medlem

Äh, its ok. Men gillar inte att det, likt D3, är så mycket byggt kring cooldowns. Du ska i en noga utstuderad plan klicka på knappar likt whack-a-mole i ett lagom jämt intervall. Allting har 2-3-4-5-6sekunders cooldowns hit eller dit på ett eller annat vis, bortsett från ultimate då som är på en 60s och några andra grejjer med 30s.

Cooldown hit, indirekt cooldown pga för låg resource, cooldown dit. meh.

Medlem

Köpte Deluxe den 2:a eller vad det var, laddade ned, spelade i typ 1 timme sen refundade det. (Blizzard har faktiskt automatisk refund).

Det var väldigt mycket som slog fel för mig. Menyerna fick tankarna direkt till billiga AAA menyer i många storsläppp idag, brist på karaktär och personlighet i dom.

Karaktärerna såg i mångt och mycket ut som the missing link mellan apor och människor.
Grafiken var för mycket åt modern realism, inget jag är fan av. På något sätt hade det många av downsidesen av många Unreal Engine spel, utan att ens använda Unreal Engine.

Fick inte spela oavbrutet i 5 minuter under den timmen jag provade, pga stora mängder dialoger och cutscenes, men den combaten jag fick prova kändes som det saknades omph.

Battlepassen kan jag leva med, men in-game storen med skins som såg ut som ett art project mer än något jag faktiskt ville ha på mig var inte något jag var ett fan av, och bara upplägget med hur den öppnade som kort från en spåtant gav mig PTSD.

en tl;dr är att det kändes som de nyare Assassins Creed spelen fast i top down perspektiv, och jag är inget fan alls av AC.

Det är säkerligen ett bra spel, men det fungerade inte för mig denna gången, just nu, det verkar dock vara en framgång hos många.

Jag gillade annars alla Diablo spelen, inklusive Diablo 3 på launch och spelade väldigt mycket D2R.

Medlem

Har hur roligt som helst! Soundtracket är helt underbart med.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Meh, smekmånadsperioden börjar gå över, jag är INTE ALLS ett fan av endgamet med att köra nightmare dungeons. Dungeons e riktigt tradiga och hela det här med glyphs man ska uppgradera för att sätta i paragon trädet känns inte bra imo..


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Är väl ok. Absolut inte värt 1000kr
Men får väl spela mer, kanske kommer in i det mer…

Medlem

Blev avskräckt av betatestet, +800:-

Medlem

Har gett det 4-5 timmar och det klickar inte alls, har inte den minsta lust att starta spelet igen faktiskt. Nej, jag spelar mycket hellre Grim Dawn än detta. Andra spelare med diverse mindre seriösa namn som delar samma värld får mig helt att falla ur spelvärlden och story, level-scaling som medför att man aldrig känner sig speciellt mycket starkare gör att levlandet och ny gear känns smått meningslöst. Glad att det finns människor som gillar detta, men för mig är spelet långt ifrån något mästerverk.

Medlem

Mitt intryck så här långt är att det är ruskigt välpolerat med få irritationsmoment. Ett av dem rör såklart butiken, som även ifall den än så länge varit blygsammare än väntat, likt förbannat måste ha en sådan där notismarkör som indikerar att "hey, kolla här, här har det hänt något!" Efter ett tag lär man sig kolla efter sådana i det relativa komplexa interfacet som tycks förändras med varje klass.
Jag hade uppskattat en inställning som lät mig stänga av skiten helt och hållet.

Jag gillar skill-trädet mer än vad jag trott vid första anblicken, även ifall jag säkert lär störa mig över det begränsade antalet med färdigheter man kommer kunna använda. Utöver det är det väl en del frågetecken som behöver rätas ut, men jag ger dem chansen att svara sig själva ett tag till då jag bara är lvl 40 (sorc) än så länge, plus ett par mindre alts (barb, rouge).

Medlem

Så otroligt roligt med en Blizzard-release som inte kantas av små-katastrofer, inte minst i dessa tider med AAA-titlar som är i princip konstanta katastrofer. Otroligt positivt överraskad.

Sedan får man banka monster. Hur kul är inte det?


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Läste lite vad andra skrivit nu, och jag håller med om att cooldowns är rätt störiga att bygga en build kring. Det finns alldeles för få skill-platser för sånt junk. Även skalningen är lite ovant och smått störigt. Då föredrog jag nog mer treans approach där det fanns olika svårighetsgrader i form av zoner, torments eller rift. Att allting bara blir starkare i takt med en själv gör ju att man aldrig får känna sig riktigt mäktig vad man än har, eller vart man än är.
Visst, det kanske är för tidigt då jag bara är lvl 41, men ändå.

Däremot gillar jag verkligen att det finns mer story än tidigare. Möjligen kan det bli lite tjatigt när man levlar många karaktärer att alltid springa runt och hjälpa samma människor med samma problem om och om igen, men det är ju ändå upp till en själv. En annan sak jag gillar skarpt är faction-framgångarna där man låser upp belöningarna för samtliga karaktärer...bland det bästa de gjort!
Det gör det också roligare för efterföljande karaktärer som får den där härliga snabbstarten man tidigare enbart kunde få genom bra gear från den första karaktären. Stor eloge för miljöerna också...riktigt genomarbetade och fina så långt jag sett.

Medlem

Har spelat nu under två dagar och än så länge tycker jag allt är toppen!
Alla dialoger/cutscens har faktiskt hållit mig kvar och det är länge sedan jag körde igenom ett spel där jag faktiskt förstår själv berättelsen.
Det är lagom med historia ifrån förr och lagom mycket namn etc att hålla reda på. Den biten får lätt 9/10 utav mig. (men så gillar jag inte när storyn blir för djup och man måste läsa på vid sidan utav).
Combat och generell gameplay får 8/10 än så länge. Är bara level 40, så kan inte uttrycka mig allt för mycket kring hur det kommer bli, men hittills så gillar jag det slaktande man förväntar av ett sånt här spel.

10/10 på sorc teleport spel, då det låter oerhört likt när dödsätarna i Harry potter teleporterar sig.

Kort och gott så är det ett utav de bästa spelen jag spelat på länge och jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra min glädje med.
Får återkomma om en 10-30 level och se vad jag tycker om grejerna då. Men som sagt, så här långt har jag haft det fruktansvärt roligt!

Medlem

Helt ok. D2 Resurrected bättre.

Medlem

Var helt ärligt talat emot D4 innan jag blev övertalad att införskaffa det. MTX i form av in-game shop och battlepass i ett spel för 70euro är fortfarande enligt mig helt oacceptabelt.

Men helvete vad roligt det är. Har nött skiten sen andra dagen på early access och inte ens tänkt ett dugg på MTX. Hoppas bara innerligt att de inte bloatar spelet med massa p2w aspects eller skins som är så pass häftiga att det någonstans i ens lilla stenålders hjärna väcker en känsla av "must have".

Dock ska det understrykas att man har stött på en del buggar. Exempelvis att hästen får ryck när man går för nära ett objekt eller att nightmare-dungeons buggar ut till och från när man kör i grupp (så pass att man behöver starta igång en ny dungeon och därmed förlora sin key för föregående).

Medlem

Jag är nu lvl 50 och har för det mesta kul. Går in lite då och då för att kötta sidequests och hitta Altars of lilith. Kör således inte hardcore, utan mer casual. D4 är perfekt i lagom doser (någon timme hit eller dit), längre än så och det hela riskerar att bli stelt och tråkigt tyvärr. Att jaga legendariska eller unika items känns inte längre lika belönande, även gula items har följt med från d3 som något ointressant förutom till crafting, ger 0 adrenalinkick. Några andra småsaker jag stör mig på också men inget som påverkar helhetsintrycket. I överlag gillar jag inte MMO-riktningen de valt här, hade föredragit att man gått i d2 fotspår (vilket det görs till en viss del med överlag mörk ton, soundtrack och miljöer) men bär tyvärr också med sig moderna system från diablo immortal...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skriv svar