Diskutera – Vilket spels releaseskick har svidit mest?

Medlem

Brink! Odiskutabelt!

Medlem

Max Payne till PS2.
Wikipedia: The PlayStation 2 version suffered from reduced detail and occasional slowdowns, as the game stressed the limits of the console's power.
Occasional slowdowns? Det hackade så mycket så det var ospelbart.

FEAR till PS3. Jag hade spelat det på 360 och när jag senare skaffade det till PS3 så tänkte jag att det inte var lika snyggt som jag mindes det. Färgerna kändes urvattnade t ex. Mycket riktigt, läste att PS3-versionen var sämre.

Cyberpunk. Första spelet där jag var tvungen att ladda ner en fucking update för att kunna fortsätta.

Jedi Survivor. Största updaten jag sett, för att kunna fortsätta, 100 fucking GB. Ett PS5-spel som kostade 700:- och såg ut som ett PS3-spel ibland. Coolt.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Total War: Rome 2. Jag var så extremt taggad på detta spel att jag svettades dagligen. Köpte sprillans nytt GTX 780 och allt. Blev såklart gruvligt besviken. Maken till ofärdigt spel hade aldrig skådats. Men främst av allt blev det spelet som fick mig att inse att spelbranshen var för alltid förändrad.
Fejkade förhandstittar och bilder. Spelkritiker fick putsade versioner av spelet. Mycket utlovat innehåll saknades. Hela spelet var lurendrejeri även om det blev bra sen. Rome 2 blev för mig någon slags tröskel över hur jag ser på branschen. Sånt hade kanske hänt innan men det var så det liksom då gick upp för mig på allvar.
Sedan dess är jag mycket mer negativt inställd till branschen. Är aldrig hypad över ett spel längre. Spelar alltid spel 6 månader efter release. CA står också lägre i kurs såklart. Och idag 10 år senare är det standard att låta spelarna betala och buggtesta gratis.

Skrivet av Hejsanhoppsan:

Detta var mitt förslag också. Det är inte ofta man känner igen sig så mycket i någon annans text.

Jag har aldrig blivit så besviken över ett spel som jag blev över Rome 2s release. Mitt förtroende för utvecklare dog den dagen och har inte återkommit. Det var sista gången jag förbokade ett spel. Det var på en egen nivå av icke tidigare skådad trasigt spel, och falskheten runt det var fruktansvärd.

Är nog därför jag köpte Cyberpunk först förra veckan. Ett lyckat beslut förvisso.

FZ gav spelet 4/5 så där fick ju förtroendet ett törn också. Kommer ihåg att det var väldigt rungande kritik mot det.

Helt klart min värsta upplevelse också. Jag och polaren hade införskaffat varsitt GTX 780 och skulle LAN:a spelet i co-op. Trots miserabla försök med co-op på releasehelgen med Shogun 2, så hade vi faktiskt höga förväntningar. Men det var så illa att jag inte startade det igen förrän de släppte Emperor Edition. Typ ett år senare.

Jag måste ändå säga att min tro på Creative Assembly återuppstod iom Warhammer. Näst mest spelade spelet i serien (efter Rome: Total War) för egen del.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

GTA IV är det första som ploppar upp i minnet.
EB Games hade nattöppet och peppen var total. När jag väl kom hem och skulle spela så kom jag förbi introt men Niko hann bara gasa iväg ett par meter innan hela spelet frös. Startade om gång på gång på gång men samma sak. Tror problemet enbart uppstod på ps3 och minns inte riktigt när det fixades men är relativt säker på att det tog nån vecka.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Battlefield 2042.
Efter dunderfloppen med BF:V satt man och väntade på att återuppleva BF3/4-dagarna med ett nytt BF i modern miljö men så blev det bara magplask.

Var det dock så förvånande? Hade man kört eller enbart tittat på betan så visste man ju vad som skulle komma. Efter jag spelade betan var jag helt klar med att det inte skulle bli ett köp. Betan föll mig inte i smaken alls, tråkigt då jag annars gillar bf serien.

Men det som kommer till minnet är väl no man sky, men det kanske inte riktigt passar in här då det inte nödvändigtvis föll pga prestandarn utan mer sin hype.

Asså no man sky så klart .finns det ens ett spel som är i närheten ?


signatur

New life, New hope

Medlem

Halo Master Chief Collection är det enda spelet jag köpt som varit trasigt på release. Helt omöjligt att få igång en match.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Var det dock så förvånande? Hade man kört eller enbart tittat på betan så visste man ju vad som skulle komma. Efter jag spelade betan var jag helt klar med att det inte skulle bli ett köp. Betan föll mig inte i smaken alls, tråkigt då jag annars gillar bf serien.

Besvikelsen kom ju mest när betan sattes nära inpå release och sedan visade vilket skick DICE ansåg färdigt för release. Inte så stor besvikelse på releasedagen men innan betan såg jag enormt mycket fram emot spelet.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

GTA IV är det första som ploppar upp i minnet.
EB Games hade nattöppet och peppen var total. När jag väl kom hem och skulle spela så kom jag förbi introt men Niko hann bara gasa iväg ett par meter innan hela spelet frös. Startade om gång på gång på gång men samma sak. Tror problemet enbart uppstod på ps3 och minns inte riktigt när det fixades men är relativt säker på att det tog nån vecka.

Oj. Jag köpte det först på 360, det var mitt första HD-spel. Senare köpte jag det på PS3, så jag hade tur som slapp det där.

Medlem

Jag köper extremt sällan spel på release, men det värsta jag varit med om när det väl har hänt: Battlefield 4.

Skulle på ett lan dagen efter release ägnat just åt detta spelet, alla hade skaffat det utom jag som tagit fel på dag.. Så fick åka till ett gamestop som hade nattöppet.

Väl på lanet och installerat och vi spelade insåg jag hur otroligt trasigt det var. Konstanta krascher förstörde hela upplevelsen.

Var tror inte jag köpt ett spel på release sedan dess vad jag kan komma ihåg... Lesson learned.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Diablo 3, släpptes samtidigt som min ledighet började, vilket var helt oplanerat. Men tog flera dagar innan det gick att ens starta…

KoP
Medlem

Duke Nukem Forever.

Medlem
Medlem

Av de spel jag personligen spelat, definitivt SimCity 2013.

Always online. Launch day fungerade inte servrarna alls, upp till en timmes eller mer kö för att kunna komma in, bara för att direkt bli disconnectad och börja om. Även om man lyckades starta en stad och få den sparad så var det inte alls säkert att den kunde laddas när du startade upp igen (vare sig det var frivilligt slutande eller blev nedkopplad) p g a diverse errors. Om andra spelare startade städer i din region så samma sak för dem, din stad kanske fungerade ett par minuter men regioner blev fyllda med övergivna och ospelbara städer - i ett spel där samarbete mellan städerna i en region var en säljpunkt för att "du kan inte göra allt i en och samma stad, ta hjälp av dina grannar!".

Även om du försökte skapa regioner för dig och dina polare - samma sak. Ren RNG om man kunde spela vidare på sin stad.

När servrarna väl samarbetade lite bättre ett par dagar senare så var hjälpen mellan städer fortfarande plågat av så pass mycket lag att det kunde ta upp till timmar innan något hände. Du sitter med din polare i Skype eller TS/Vent och koordinerar byggande av city services så ni kan dra nytta av varandra? Nice. Jag har lite extra el, säljer det till dig, kan du bygga den här formen av universitet så tar jag istället detta så vi båda kan få nytta av det, very nice, oh wait, vi byggde allt det för en halvtimme sedan och servrarna fattar fortfarande inte? Du får ingen el? Men jag exporterar hur mycket som helst!

Ett halvår efter launch satt jag och kollade en YTvideo om buggiga spel och skrockade gott, och hela tiden gnagde någonting i huvudet om att, "Vänta lite, spelade inte jag något horribelt nyligen..?".

Jag hade helt glömt bort och förträngt att jag ens ägde SimCity 2013.

Medlem

BF 2042 och nu Cities Skylines 2.

Så besviken på BF 2042 gällande riktningen spelet tog designmässigt och att det var ofärdigt release. Allt jag önskar mig är en remaster av BF3/4...

Såg verkligen fram emot Cities Skylines 2 men det har en del buggar och prestandan är rent usel. Får komma tillbaka om ett år eller så (tur att jag har gamepass annars hade det blivit refund).


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

cyberpunk 2077 utan tvekan, men det är jävligt bra fixat nu med patch 2.02 tycker jag


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Dito! Cyberpunk 2077 var helt horribelt vid släppet.

Många som har olika uppfattning om CP2077 releasen. Vi som spelade på Stadia hade en fantastisk upplevelse från start till slut. Inte en enda bugg stötte jag på och det hackade inte till en enda gång.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Många som har olika uppfattning om CP2077 releasen. Vi som spelade på Stadia hade en fantastisk upplevelse från start till slut. Inte en enda bugg stötte jag på och det hackade inte till en enda gång.

Jag spelade på en vanlig PS4. Men sen när jag skulle starta igen så var jag tvungen att ladda ner 45 fucking GB. Läste att PS4-versionen var en av de sämre och den kraschade hela tiden. Spelet kraschade inte en enda gång för mig.

Medlem

Vampire the masquerade - bloodlines.
Det är ett av de bästa spelen som släppts men också ett av de trasigaste.

Medlem

När jag börjar tänka efter så är det nog ganska många spel som har gjort mig besviken på ett eller annat sätt vid release och även efter, BF2024 ser jag som en lärpenning (tror jag betala runt 1000 kr för versionen jag köpte)

Medlem
Skrivet av kebbe:

Besvikelsen kom ju mest när betan sattes nära inpå release och sedan visade vilket skick DICE ansåg färdigt för release. Inte så stor besvikelse på releasedagen men innan betan såg jag enormt mycket fram emot spelet.

Ja det håller jag med om, för mig dog verkligen allt sug efter man spelat betan. Det var väldigt trist, var till den grad att man valde att inte ens köpte spelet.

Medlem

Kan inte komma ihåg något spel som var direkt ospelbart. Sen kommer jag från en tid där man alltid fick pilla för att få igång spel så det är inte alltid jag minns spelen som trasiga. Lägg till att jag oftast spelar spelen ett tag efter release även om jag köpt det. Det enda jag kan komma ihåg från senare tid är Horizon zero dawn på PC som inte gick att starta ett tag och det fixades på någon vecka har jag för mig. När det ändå diskuteras Cyberpunk så upplevde jag inte det som trasigt bara tomt, bitvis tråkig och lite för linjär story samt dålig crafting.

Sen har ju alla bethesda spel i princip varit helt trasiga men det är liksom förväntat och man har fått in vanan att komma runt allehanda problem. Älskar de spelen ändå.

Medlem

Anthem slåss om förstaplatsen med Diablo 4.
Anthem såg ju så fruktansvärt lovande ut på de första visningarna, för att sedan bli någon slags parodi på vad det kunde ha varit. Jag kan verkligen inte bestämma mig ifall det var värre än Diablo eller inte. Nu köpte jag ju aldrig Anthem, till skillnad från Diablo 4, samt att Anthem itne har någon tidigare historik.
Det var ett nytt IP, så känslan av svek var inte lika stor som med D4.

Diablo 4 däremot var ju så löjligt efterlängtat...här hade det sådan potential för Blizzard att återuppstå som utvecklare. Spelet såg fantastiskt ut inledningsvis. Den svårt efterlängtade betan gav en sådan sjuk mersmak, och när man äntligen hade spelet i hand så var upptäckarglädjen enorm, trots att irritationen över Blizzards fulspel började redan där med en shady fredagsrelease...för de som pyntade extra. De som inte ville fick vänta till en jäkla tisdag.
Spelet visade upp sin allra bästa sida under kampanjen och hade kunnat bli hur bra som helst här, men mot resan till lvl 50 så hopade sig irritationsmomenten, och runt +70 så gick det inte längre att motivera slöseriet med tid med ytterligare irritation som enda belöningen.

Hur man kan schabbla bort så mycket med så få idiotiska medel kommer jag aldrig förstå mig på.

Medlem

Det senaste var väl Konamis släpp utav METAL GEAR SOLID: Master Collection. Då tänker jag specifik på MGS1 till PC.

Helt klart den sämsta versionen av MGS1 någonsin. Inga bildskärmsinställningar, hemskt visuellt filter och joysticken mappad efter d-paddens 8 riktningar istället för 360 grader med tryckkänslighet.

REFUND!

Jag såg för övrigt att MGS1 är nere på Mixed (54% rekommendaktioner utav 549 röster) på Steam.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

No Man's Sky

Köpte det vid release, spelade en kort stund och eftersom det inte var något att
ha så maganiserade jag det ett par år.

Sen ska tilläggas att efter ett par år så började jag spela det igen och är grymt imponerad
av de förbättringar de gjort


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem

RedFall. För mig var det det. Det var inte det spelet som Previewers fick spela. Det skulle ha varit minst 6 månaders försening.

Medlem

Diablo 4 hade man väntat längst på och vilken besvikelse det var! Rip

Medlem

Cyberpunk 2077, av dom spel jag köpt. Annars gissar jag på att senaste battlefield hade ägt den platsen, tur jag aldrig köpte den skiten.

men till Cyberpunks försvar så har det gått från 3/5 till 4/5 lätt med skicket det är i idag.


signatur

//monster

Medlem

1. No Man's Sky, men idag är det mångfaldigt mycket bättre
2.Cyberpunk 2077, även detta spel är mycket bättre
3. Anthem, hade otroligt kul och hade önskat att få se mer av detta spel

Medlem
Skrivet av robbis:

Många som har olika uppfattning om CP2077 releasen. Vi som spelade på Stadia hade en fantastisk upplevelse från start till slut. Inte en enda bugg stötte jag på och det hackade inte till en enda gång.

Alltså, jag hade en fantastisk upplevelse med CP2077 när jag körde igenom det vid release.. prestandaproblem och buggar till trots. Kan inte komma på nåt specifikt spelsläpp som som svidit men CP2077 är inte ett av dem.

Skriv svar