Ryktestråd: NeXtBox 2026!

Medlem
Ryktestråd: NeXtBox 2026!

Det har under en tid gått rykten om att Sony kommer släppa en PS5 Pro under November 2024, men att Microsoft inte kommer möta den med någon mid gen refresh av Xbox Series X|S - och nu börjar det rapporteras om att de istället kommer lansera sin nästa generations konsol, som vi tills vidare kan kalla NextBoX, under 2026. Verkar som den kommer ha dedikerad CPU för AI och uppskalning! Vad tror ni om allt detta? Är det för tidigt eller är det strategiskt smart mot Sony?

Medlem

Blir nog tvingade att lansera sin nästa generation "tidigt" för att tyst kunna dumpa Series S-potatisen. Den hänger knappt med i nuvarande generation så en "Pro"-halvgeneration baserat på Series X är väl ganska omöjligt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Blir nog tvingade att lansera sin nästa generation "tidigt" för att tyst kunna dumpa Series S-potatisen. Den hänger knappt med i nuvarande generation så en "Pro"-halvgeneration baserat på Series X är väl ganska omöjligt.

Du.

Med Series S kan man faktiskt spela i äkta 4k-format och upp till 120fps...

https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/xbox/xbox-...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Blir nog tvingade att lansera sin nästa generation "tidigt" för att tyst kunna dumpa Series S-potatisen. Den hänger knappt med i nuvarande generation så en "Pro"-halvgeneration baserat på Series X är väl ganska omöjligt.

Ja, det är nog möjligt att det är så de tänker. Får hoppas på en modell nästa vända eller att de gör som Sony och att den ena är digital only men annars lika stark. Så den inte håller tillbaka dem lika hårt.

Skrivet av Sapiens:

Du.

Med Series S kan man faktiskt spela i äkta 4k-format och upp till 120fps...
<Uppladdad bildlänk>
https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/xbox/xbox-...

HAHA! Som PS5 som marknadsförs med 8k. Ser ju bra ut på kartongen men i realiteten? Nä. Men visst, den har output-möjligheter för det (säkert).

Inaktiv

Xbox behöver inte starkare hårdvara, de behöver roliga spel. Tror dessvärre de skjuter sig lite i foten om de gör så, visst de får ut lite konsoler tills ps6 kommer. Men ska de hålla på så här så fort de säljer dåligt ?

Skrivet av kebbe:

Blir nog tvingade att lansera sin nästa generation "tidigt" för att tyst kunna dumpa Series S-potatisen. Den hänger knappt med i nuvarande generation så en "Pro"-halvgeneration baserat på Series X är väl ganska omöjligt.

Väldigt svårt att se det.

Ser man t ex på reddit och i xbox kanalen så är det överlägset mest S som folk köper. Inte så konstigt egentligen då casual gamers antagligen inte bryr sig om 4K, FPS och annat vi andra lite mer nördar gör.

Så varför ska dom då betala nästan det dubbla för en X?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det är nog möjligt att det är så de tänker. Får hoppas på en modell nästa vända eller att de gör som Sony och att den ena är digital only men annars lika stark. Så den inte håller tillbaka dem lika hårt.

HAHA! Som PS5 som marknadsförs med 8k. Ser ju bra ut på kartongen men i realiteten? Nä. Men visst, den har output-möjligheter för det (säkert).

Håll i hatten nu, den klarar faktiskt inte ens av det enligt Digital Foundry i deras recension av The Touryst (ett spel som faktiskt renderas i 8K). Så det känns väldigt… skevt att de annonserar det på kartongen.

”PlayStation 5 does not support 8K output via HDMI 2.1, despite proudly displaying an 8K logo on the box.”


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Xbox behöver inte starkare hårdvara, de behöver roliga spel. Tror dessvärre de skjuter sig lite i foten om de gör så, visst de får ut lite konsoler tills ps6 kommer. Men ska de hålla på så här så fort de säljer dåligt ?

De har investerat kraftigt och förhoppningsvis visar det resultat nu under 2024-2025, men om de planerar en ny konsol till 2026 kanske de redan nu börjat utveckla spel mot den tilltänkta hårdvaran så det är först då vi kommer se riktigt hur de satsar. För Series-maskinerna är ju mest för Gamepass och tredjepart nu.

Skrivet av Balunan:

Håll i hatten nu, den klarar faktiskt inte ens av det enligt Digital Foundry i deras recension av The Touryst (ett spel som faktiskt renderas i 8K). Så det känns väldigt… skevt att de annonserar det på kartongen.

”PlayStation 5 does not support 8K output via HDMI 2.1, despite proudly displaying an 8K logo on the box.”

Haha, ännu mer skamlöst!

Medlem

DF spekulerar i frågan!

Medlem

Verkar som MS nu har skrivit på kontrakt med AMD för APU till nästa generations Xbox! Så arbetat börjar puttra på! Verkar också som de har greenlightat "flertalet Xbox-projekt" vilket kan tolkas som flera versioner av nya konsolen (X|S typ) och/eller kanske även en bärbar konsol också? Spekulation dock då det inte specificerades mer än så. Men kan vara ett sätt för dem att möta konkurrens från Switch 2, Steam Deck/ROG Ally och beryktade PS Vita 2 som tycks bli mer som Deck/Ally än förra Vita (enligt rykten).

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/bJufuvxo_EI

Verkar som MS nu har skrivit på kontrakt med AMD för APU till nästa generations Xbox! Så arbetat börjar puttra på! Verkar också som de har greenlightat "flertalet Xbox-projekt" vilket kan tolkas som flera versioner av nya konsolen (X|S typ) och/eller kanske även en bärbar konsol också? Spekulation dock då det inte specificerades mer än så. Men kan vara ett sätt för dem att möta konkurrens från Switch 2, Steam Deck/ROG Ally och beryktade PS Vita 2 som tycks bli mer som Deck/Ally än förra Vita (enligt rykten).

Trots att det verkar som MS börjar ge upp om konsolmarknaden och vilja fokusera på spel som släpps multiplattform ryktas det vidare om nästa generations konsolER där S-varianten tycks bli en Switch-liknande hybridkonsol som både kan spelas dockad men också tas med och spela "på språng". Och att den Series X-liknande varianten ska bli än mer high-end! Så det verkar som de gör en sista satsning innan de ger upp helt om hårdvarufronten. Eller så har de inga planer på att ge upp alls utan vill bara öka spelförsäljningen för att den minskat iom Game Pass. Dock verkar det inte som de gör någon "Series Pro" denna generationen utan satsar helhjärtat på nästa.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/utkDDWIcQPM

Trots att det verkar som MS börjar ge upp om konsolmarknaden och vilja fokusera på spel som släpps multiplattform ryktas det vidare om nästa generations konsolER där S-varianten tycks bli en Switch-liknande hybridkonsol som både kan spelas dockad men också tas med och spela "på språng". Och att den Series X-liknande varianten ska bli än mer high-end! Så det verkar som de gör en sista satsning innan de ger upp helt om hårdvarufronten. Eller så har de inga planer på att ge upp alls utan vill bara öka spelförsäljningen för att den minskat iom Game Pass. Dock verkar det inte som de gör någon "Series Pro" denna generationen utan satsar helhjärtat på nästa.

Oj håller verkligen tummarna för en switchbox, vore fullständigt kanon!

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Oj håller verkligen tummarna för en switchbox, vore fullständigt kanon!

Haha, ja, ser hellre en sådan än "bara" ytterligare en S-variant

Medlem

Om det nu kommer en Xbox handheald så är jag övertygad att den blir enbart digital. Microsoft gillar ju inte fysiska spel, men så är det nog vad framtiden blir för Xbox också.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om det nu kommer en Xbox handheald så är jag övertygad att den blir enbart digital. Microsoft gillar ju inte fysiska spel, men så är det nog vad framtiden blir för Xbox också.

Nä, har svårt att se att MS bemödar sig med kassetter eller extern skivläsare - speciellt som de redan nu gör allt för att göra Xbox "adorable discless". Dock känns det inte lika stort minus som en stationär traditionell konsol skulle sakna skivläsare för mig.

Medlem

Verkar inte som "NextBox" designas av samma team som designade Xbox Series X|S!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nä, har svårt att se att MS bemödar sig med kassetter eller extern skivläsare - speciellt som de redan nu gör allt för att göra Xbox "adorable discless". Dock känns det inte lika stort minus som en stationär traditionell konsol skulle sakna skivläsare för mig.

Så länge spelen kan lagras och spelas native så gör det mig inget ifall det endast är digitalt! Men med det sagt föredrar jag fysiskt just på bärbart. Till Switch köper jag enbart digitalt om inget alternativ finns, resten fysiskt. Till xbox sx kör jag bara digitalt

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Så länge spelen kan lagras och spelas native så gör det mig inget ifall det endast är digitalt! Men med det sagt föredrar jag fysiskt just på bärbart. Till Switch köper jag enbart digitalt om inget alternativ finns, resten fysiskt. Till xbox sx kör jag bara digitalt

Varför föredrar du fysiskt till bärbart? Det känns bakvänt... När man ska bära med sig borde ju digitalt vara bättre, mindre att just bära..?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Varför föredrar du fysiskt till bärbart? Det känns bakvänt... När man ska bära med sig borde ju digitalt vara bättre, mindre att just bära..?

Personligen föredrar jag naturligtvis digitalt på allt och speciellt på handheald.
På Steam deck exempelvis är det väldigt najs att ha ett gigantiskt bibliotek som håller många år framöver.

Med det sagt så köper jag ändå Nintendos storspel fysiskt eftersom allt annat vore att kasta bort pengarna i sjön.
Vet att exempelvis Switch inte kommer vara i min ägo om x antal år och fysiska Nintendo spel inte sjunker i priset utan kan snarare börja att trissas upp med tiden i vissa fall begagnat.

Nu är ju dock switch hackad så det kan ju påverka hur attraktiv den begagnade marknaden blir.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_331791:

Xbox behöver inte starkare hårdvara, de behöver roliga spel. Tror dessvärre de skjuter sig lite i foten om de gör så, visst de får ut lite konsoler tills ps6 kommer. Men ska de hålla på så här så fort de säljer dåligt ?

Lite så. Det fungerade en gång (Xbox 360), men då hade de inte två förlorade generationer och en nedåtgående spiral bakom sig utan var fortfarande en spännande uppstickare. Och allt handlade om spel, vilket de levererade.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Varför föredrar du fysiskt till bärbart? Det känns bakvänt... När man ska bära med sig borde ju digitalt vara bättre, mindre att just bära..?

Jag håller med dig om att det verkar bakvänt! Men av någon anledning så gillar jag de små kassetterna och att det blir en liten samling med spel😅 Det känns på något sätt att de digitala spelen jag har på konsollen inte riktigt räknas konstigt nog. Däremot har jag inga känslor för cd-skivor så till stationära konsoller föredrar jag digitalt.

Kan lägga till att fysiska spel till Switch har ett väldigt bra andrahandsvärde jämfört med spel till xbox

Medlem

Verkar som MS skrivit kontrakt med Intel för att förse nästa generations konsoler med CPU:s. Verkar också som de närmat sig Nvidia - osäkert om det rör sig om för CPU (arm) eller gpu-del. Eller om det samarbetet blir av alls. Kanske kör de Intel all the way och kör Arc till grafikdel. Det är inte så troligt dock men kan ju hända. Kan också vara så att detta inte rör konsoler alls utan bara för stor satsning inom AI - som visserligen tycks bli en stor del av nästa generations konsoler också så det kanske inte är antingen eller.

Medlem

Tror ni nästa XBOX GPU kommer vara kraftfullt som ett RTX 4000 serien? Man kan ju alltid drömma att det blir nästan eller lika kraftfullt som ett 4070.


signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Tror ni nästa XBOX kommer vara kraftfullt som RTX 4000 serien? Man kan ju alltid drömma att det blir nästan eller lika kraftfullt som ett 4070.

Ptja, det ryktas ju om att MS vill leverera ett riktigt kraftpaket för nästa generation och de börjar utveckla den nu så inte helt omöjligt

Medlem

Rykte: nästa Xbox får Intel-processorer istället för AMD.

Medlem

Nya uppgifter om en handhållen Xbox-konsol. Återstår att se om det är för nästa generation eller kommer tidigare. Tidigare uppgifter har gjort gällande att det ska vara nästa version av "Series S" - alltså den enklare versionen av "Series X" - som likt Switch kan spelas både handhållet och inkopplad mot TV/monitor. Nu visar det sig att MS redan laborerar med denna version. Så får se hur snabbt den hittar ut.

Medlem

Framtiden för Xbox och hur den ska se ut tycks osäker.

Medlem

Next gen Xbox 2026 och handheld Xbox nästa år?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/mMNClYdSrCA

Next gen Xbox 2026 och handheld Xbox nästa år?

Handheld samma år som Switch 2 då kanske! Känns lite oturligt för Microsoft 😅

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Handheld samma år som Switch 2 då kanske! Känns lite oturligt för Microsoft 😅

Haha ja, det blir jobbigt att konkurrera med men en del känner ju att "Nintendo är för barn, Xbox är för vuxna" så de kan nog hitta sin nisch ändå.

12
Skriv svar