Nya uppsägningar – Star Citizen, Dreamhack, Horizon...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Folk sparkades inte. Deras tjänst flyttades till ett annat kontor. Alla ville inte flytta till en ny stad, men vissa gjorde det. De som inte ville flytta valde ju då att lämna företaget istället.

Så, Cloud Imperium Games kommer behöva anställa en massa i Manchester och de andra kontoren dit de velat flytta folk?

Tror inte det.

Ett bra sätt att bli av med folk, flytta jobben och de som inte vill får gå. Sen nyanställer man inte. "Nej, vi sparkar inte, vi omorganiserar!"

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Spelindustrin går bättre än någonsin, men kostnaderna ökar samtidigt. Hyra för lokaler, el osv. Sen är det nog många arbetsgivare som passar på att säga upp personal för att inom en snar framtid ta hjälp av AI i stället. Ser lite snyggare ut att skylla på världsekonomin än på att de vill ersätta dem med AI.

Svenska Mindark, som var tidigt ute med att offentligt gå ut med att de ersätter personal med AI, ångrar inte det beslutet.
https://www.di.se/nyheter/de-ersatte-40-procent-av-de-anstall...

Håller med AI:n spelar nog en ganska stor roll.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Spelindustrin går bättre än någonsin, men kostnaderna ökar samtidigt. Hyra för lokaler, el osv. Sen är det nog många arbetsgivare som passar på att säga upp personal för att inom en snar framtid ta hjälp av AI i stället. Ser lite snyggare ut att skylla på världsekonomin än på att de vill ersätta dem med AI.

Svenska Mindark, som var tidigt ute med att offentligt gå ut med att de ersätter personal med AI, ångrar inte det beslutet.
https://www.di.se/nyheter/de-ersatte-40-procent-av-de-anstall...

Det har inget med AI att göra. Problemet med de flesta tech bolag är att dom har alldeles för många anställda som inte gör någon nytta. Pandemin fick ALLA företag att tänka om och började se över sin personal och när det kommer till tjänster som verkligen behövs. Stora rekonstruktioner började ta form och nu ser vi utgången. Kan tänka mig att det är mycket support tjänster på de stora bolagen som försvunnit. Låter kanske mycket med att tex sony gör sig av med 900 pers. Men hur många jobbar inte på sonys spelbolag. Sony har runt 120.000 anställda världen över varav ca 13.000 jobbar inom sony interactive. 8% får gå.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Så, Cloud Imperium Games kommer behöva anställa en massa i Manchester och de andra kontoren dit de velat flytta folk?

Tror inte det.

Ett bra sätt att bli av med folk, flytta jobben och de som inte vill får gå. Sen nyanställer man inte. "Nej, vi sparkar inte, vi omorganiserar!"

Det du beskriver kallas "naturlig avgång" och förekommer på i princip alla företag och verksamheter. Man brukar även kalla det ett anställningsstopp. Man återanställer inte för att ersätta folk som naturligt slutar av olika anledningar så färre får göra mer. Görs ofta för att slipa siffrorna inför kvartalsrapporter eller för att försöka komma ifatt ett sämre OPEX än beräknat mot års slut. https://www.investopedia.com/terms/o/operating_expense.asp

När det gäller CIG så är det bara att läsa källartiklarna som FZ hänvisar till. ´Man vill renodla vissa team på vissa orter och inte ha folk på distans över tidszoner. Vissa på USA kontoren som inte ville flytta till Manchester valde att sluta. Hurvida man nyanställer i Manchester för att ersätta de som inte flyttas är inte något som kommenteras i artiklarna. Men den infon går lätt att hitta på annat håll.

https://cloudimperiumgames.com/jobs

Man söker just nu 26 personer i manchester. 46 personer globalt.

Så vi kan nog lägga ned konspirationsteorierna.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Så, Cloud Imperium Games kommer behöva anställa en massa i Manchester och de andra kontoren dit de velat flytta folk?

Tror inte det.

Ett bra sätt att bli av med folk, flytta jobben och de som inte vill får gå. Sen nyanställer man inte. "Nej, vi sparkar inte, vi omorganiserar!"

Fast detta har dem ju hållt på med i några år nu, försökt samla sina utvecklare under ett tak istället för att ha 6 kontor i fyra länder.

Singleplayer spelet är också nu i poleringsstadie och de försöker flytta över folk till att jobba på Star Citizen som är MMO delen. Alla roller behövs inte utan det är mer att strukturera om de team som de har och fylla ut platser där de behövs för att göra färdigt single player spelet och fokusera på mmo spelet som varit underbemannat i ca 2 år.

Håller man sig lite uppdaterad om vad som händer i utvecklingen så kan man oftast hitta en röd tråd och förstå varför något händer. Men såklart, det är ju enklare att bara säga att allt är en scam och kommer gå i grunden i flera år...


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Låter konstigt att Todd Papy fick sluta, han var en av dom bättre utvecklarna. Crytek veteran dessutom. Kanske hamnade på en lägre position på sitt jobb och slutade pga det efter när flera squadron 42 utvecklare flyttade över till star citizen teamet.

Är ganska många som har sagt upp sig senaste tiden, några från vehicle teamet började på Star Atlas. En av dom som jobbade med alien skeppen som tex Banu merchantman. Vissa av sa upp sig för dom gillade inte jobba med samma spel företag i tio år.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av billybob:

Man får hoppas att de inte drar ner på känslighetsläsarna.

Sweet Baby Inc går nog som tåget, så ingen fara där. ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Officiellt uttalande från CIG angående uppsägningarna.

"As part of our normal processes, we regularly look for ways to make our operations more efficient, which can include restructuring in order to place a position closer to the team it supports. Now that we are back in office and seeing the progress and quality of work when our teams are in-person working together, we have decided to co-locate as much development as possible, which has resulted in some minor staffing changes as we move some development positions closer to their core teams. As a result of this consolidation, a small number of positions were eliminated and we continue to recruit for key roles within the company."

https://www.mmorpg.com/news/reddit-uncovers-multiple-star-cit...


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Officiellt uttalande från CIG angående uppsägningarna.

"As part of our normal processes, we regularly look for ways to make our operations more efficient

Då kanske de skulle fundera på att lägga mer arbetstid på att färdigställa spelen än att designa mikrotransaktioner.

Medlem

Jag anser att spelindustrin alltmer har konsoliderat arbetskraften hos ett fåtal större aktörer, vilket har lett till högre utvecklingskostnader och därmed högre förväntningar på resultat. Det verkar nu som att denna satsning har varit för ambitiös och att industrin anpassar sig till den nya verkligheten. Det skulle inte förvåna mig alls om 5-10 år blir betydligt vanligare med en större andel mellanstora spelföretag med mindre budgetar, eftersom verktygen blir bättre och kostnaderna lägre.

Den ekonomiska situationen i världen var nog bara en utlösande faktor för att agera snabbare.

Inaktiv
Skrivet av Aletheides:

Det du beskriver kallas "naturlig avgång" och förekommer på i princip alla företag och verksamheter. Man brukar även kalla det ett anställningsstopp. Man återanställer inte för att ersätta folk som naturligt slutar av olika anledningar så färre får göra mer. Görs ofta för att slipa siffrorna inför kvartalsrapporter eller för att försöka komma ifatt ett sämre OPEX än beräknat mot års slut. https://www.investopedia.com/terms/o/operating_expense.asp

När det gäller CIG så är det bara att läsa källartiklarna som FZ hänvisar till. ´Man vill renodla vissa team på vissa orter och inte ha folk på distans över tidszoner. Vissa på USA kontoren som inte ville flytta till Manchester valde att sluta. Hurvida man nyanställer i Manchester för att ersätta de som inte flyttas är inte något som kommenteras i artiklarna. Men den infon går lätt att hitta på annat håll.

https://cloudimperiumgames.com/jobs

Man söker just nu 26 personer i manchester. 46 personer globalt.

Så vi kan nog lägga ned konspirationsteorierna.

Älskar hur du beskriver att företag använder fula taktiker som att flytta för att anställa färre, som många fjon skulle kalla konspirationsteori, sen klämmer du ändå in det patetiska ordet konspirationsteori gällande CIG.

På samma sätt de skriver i artiklar att de måste "flytta" tror du helt plötsligt på CIG? Varför tror du att CIG skulle tala sanning?

Den som inte förstår att AI är en del av detta är extremt naiv. Då har man inte koll på vad som händer i industrin eller med AI. Företagen positionerar sig redan nu inför AIs enorma acceleration.

Skrivet av Bojkott:

Spelindustrin går bättre än någonsin, men kostnaderna ökar samtidigt. Hyra för lokaler, el osv. Sen är det nog många arbetsgivare som passar på att säga upp personal för att inom en snar framtid ta hjälp av AI i stället. Ser lite snyggare ut att skylla på världsekonomin än på att de vill ersätta dem med AI.

Svenska Mindark, som var tidigt ute med att offentligt gå ut med att de ersätter personal med AI, ångrar inte det beslutet.
https://www.di.se/nyheter/de-ersatte-40-procent-av-de-anstall...

Intressant artikel.

”Även om uppsägningarna främst drabbade våra grafiker och världsbyggare, har vi fortfarande kvar flera med den inriktningen, men nu tar de hjälp av nya AI-verktyg. Inget är helt automatiserat ännu.

Effekten av nedskärningen har gett ett tydligt resultat där rörelseresultatet väntas uppgå till cirka 25-27 miljoner kronor, en ökning med 140-160 procent jämfört med samma period föregående år. "

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Hur kommer det sig att alla säger upp folk ?
Det säljs väl ungefär lika många spel nu som förra året ?
Har det att göra med att spelföretagen massrekryterade under covid för att pumpa ut skitspel åt alla som satt hemma i isolering?

För att företagen behöver öka sina vinster till aktieägarna, markanden exploderade ju både för spel och hobby under covid men det tar markanden ingen hänsyn till att det var en absurd händelse som händer någon gång var 100 år.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det du beskriver kallas "naturlig avgång" och förekommer på i princip alla företag och verksamheter. Man brukar även kalla det ett anställningsstopp. Man återanställer inte för att ersätta folk som naturligt slutar av olika anledningar så färre får göra mer. Görs ofta för att slipa siffrorna inför kvartalsrapporter eller för att försöka komma ifatt ett sämre OPEX än beräknat mot års slut. https://www.investopedia.com/terms/o/operating_expense.asp

När det gäller CIG så är det bara att läsa källartiklarna som FZ hänvisar till. ´Man vill renodla vissa team på vissa orter och inte ha folk på distans över tidszoner. Vissa på USA kontoren som inte ville flytta till Manchester valde att sluta. Hurvida man nyanställer i Manchester för att ersätta de som inte flyttas är inte något som kommenteras i artiklarna. Men den infon går lätt att hitta på annat håll.

https://cloudimperiumgames.com/jobs

Man söker just nu 26 personer i manchester. 46 personer globalt.

Så vi kan nog lägga ned konspirationsteorierna.

Att sluta för att företaget flyttar produktionen eller kontor är inte "naturlig avgång."
Att anställa 46 stycken globalt är inte ett svar på vad som tidigare anställda, som borde veta mer, kallar "massuppsägningar".

12
Skriv svar