Dragon's Dogma 2 slaktas av Steam-köparna på grund av mikrotransaktioner

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Att lägga till pay to win och liknande efter att man gett en annan version till de recensenter man samarbetar måste vara ett marknadsföringsbrott. Det är medveten förvirring av konsumenter för egen vinning.

Har något spel någonsin haft mikrotransaktioner tillgängliga att köpa innan spelet släppts?

Sedan brukar väl PEGI-märkningen alltid lista "in-game purchases" om de finns och den märkningen är väl klar långt innan släpp?

ZF
Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Jag håller med. Helt sjukt dåligt av ALLA recensenter (inkl. FZ) att inte inte märka och/eller nämna sånt här. Va fan.. Oproffsigt och slappt!

Det är ju svårt att lägga märke till något som inte finns än. Och det var kanske mer av en kontrovers än microavgifterna i sig.

Men, inget i spelet är ju faktiskt beroende av dem.

Och de PC-spelare som klagar på att det inte går att radera sparfilen borde ju få både sitt datorkörkort och symaskinskörkort indraget. ;D

ZF
Medlem
Skrivet av Margy:

Har något spel någonsin haft mikrotransaktioner tillgängliga att köpa innan spelet släppts?

Sedan brukar väl PEGI-märkningen alltid lista "in-game purchases" om de finns och den märkningen är väl klar långt innan släpp?

Ptja.. kommer inte ihåg ur minnet hur det legat till för allting, men det låter ju troligt.

I annat kan man ju utan att vara orimlig räkna alla specialversioner som kan bokas. Då blir det ju fullständigt glasklart att de grejerna kommer vara MTX för den vanliga versionen av spelet.

Men visst, DD2 kanske inte hade en sådan av den anledningen då om man vill gå lite folieSherlockmössa. : /

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Att lägga till pay to win och liknande efter att man gett en annan version till de recensenter man samarbetar måste vara ett marknadsföringsbrott. Det är medveten förvirring av konsumenter för egen vinning.

Hur är detta ”Pay to win ” ?
Är bokstavligt talat ett singleplayer spel och om någon nu vill köpa det där ”lilla extra” för att komma längre i sitt singleplayer spel så skadar väl det knappast dig?

Jag märker ju inte om min granne har betalat en hundralapp extra för att kunna köpa till sig den där extra utrustningen för att slippa grinda till sig den och på så sätt sparat 3 timmar. Förstår forfarande inte problemet med detta i DD2. Hade det varit i ett MP spel så är det ju såklart jättefel med tanke på att förutsättningarna inte blir samma för alla. Men i ett singleplayer spel? Nja..

Man borde istället fokusera på att spelet faktiskt är slappt polerat. Att ha ett 4090 och den senaste i7an få 30fps i storstäderna då är det ju såklart något som är fel. Det visste utvecklarna om när dom släppte spelet och troligtvis så kommer detta aldrig att bli riktigt bra då det verkar vara något i motorn som gör så att CPUn överbelastas. Att lira detta på ett PS5 med ca 35fps är ju såklart också off, då vi redan har många open world spel som är bra mycket bättre rent grafiskt och inte har några som helst problem med att köra dessa i 60 fps.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Då kritiken gäller bredare saker än spelet i sig känns det i mina ögon inte särskilt relevant huruvida man köpt spelet eller ej. Det känns som att det inte riktigt går fram att åtminstone min kritik inte är fokuserad just på själva spelet eller den individuella spelupplevelsen spelet kan ge.

Sen exakt hur hårt man ska kritisera, där finns väl inget rätt eller fel? Om du inte har några problem med spelet och/eller företaget eller hur det agerar, helt okej, du måste inte framföra några klagomål. Men det innebär inte att andra inte kan/får/bör framföra kritik. Detsamma gäller även vilka aspekter av spel som kritiseras och varför. Helt okej att *du* inte har problem med det som många kritiserar, kul för dig. Men det här handlar återigen om lite mer och lite andra aspekter än den individuella spelupplevelsen, vilket är vad du tycks fokusera på ganska stenhårt.

Jag förstår ärligt talat inte hur du kan tycka att det inte är relevant om man har köpt det eller inte, för det ju gör en rätt stor skillnad på hur man upplever något, särskilt när du ska ge kritik åt något. Kan du rättvist betygsätta något utan att ha tagit del av materialet, utan att ha tittat på filmen/serien, eller spelet igenom ett visst spel? Det skulle ha varit som om man hade gett ett automatisk 1/5 i betyg, oavsett hur bra spelet är, för att man ogillar mtx.

Ja, det stämmer att mitt fokus ligger på spelupplevelsen, för det värderar jag högre och viktigare än att fokusera mig på sådant som inte är ett tillräckligt stort bekymmer eller hinder (som jag nämnde innan så hade jag bojkottat spelet om det vore ett stort hinder och trycktes upp i ansiktet). Ditt fokus verkar enbart ligga på själva mtx aspekten, utan att tänka på kontexten om hur utbrett eller icke utbrett det är i själva spelet, och hur det egentligen, eller om det ens påverkar spelupplevelsen negativt. För dig verkar det vara psykologiskt, mtx = automatiskt dålig upplevelse, trots att du aldrig behöver ta del av det. Och om det skulle finnas jävligt lata personer som faktiskt väljer att köpa vissa små fördelar, hur påverkar det din egna spelupplevelse egentligen?

Vi har ett exempel framför oss.

En grupp personer A: Har inte köpt spelet, vissa tänkte kanske aldrig köpa det oavsett. Hör av andra att det finns mtx i spelet och börjar "gapa" om skandal och bojkott, hittar på och ljuger om att du måste betala för få vissa saker, utan att ta reda på fakta först.

En grupp personer B: Har köpt spelet, spelat igenom allt ifrån 10-50 tim. Nämner att de inte har upplevt några som helst problem, en del visste inte ens att det fanns mtx. Förklarar snällt att allt du kan köpa, kan du få naturligt i spelet och rätt snabbt. Deras största kritik är prestandan till ett annars väldigt bra spel, men säger att reaktionen för mtx är sjukt överdriven för just detta spel, då den är totalt meningslös.

Vem utav dessa grupper tycker du låter mer trovärdiga, grupp A eller B?

För mig känns det som om du förlitar dig mer på grupp A än B, och ignorerar totalt vad den andra gruppen än säger, kan det vara så för att det passar ditt narrativ bättre än att ta reda sanningen? Hade jag bara lyssnat på den ena sidan så hade jag lätt trott att DD2 inte går att spela utan mtx. Men jag kollade upp vad andra hade att säga, de som spelade det, innan jag bildade min egen uppfattning. Det är väldigt viktigt att se båda sidorna av myntet, för att kunna ge rättvis kritik mot något man tycker är dåligt.

Jag har aldrig sagt att man inte får lov att kritiserar, utan nämnde att det är en överreaktion, likt att göra en höna av en fjäder. Men ska man kritisera något på ett rättvist sätt så får man ta reda på all fakta först. Är det fel med mtx? Ja, självklart, och kritiken är befogad, särskilt för ett sp-spel. Problemet vi har här dock, är återigen, att folk hittar på saker, ljuger och sprider missinformation om saker som inte stämmer, och många går automatiskt på det...Att ljuga och förstora upp saker i sociala medier, bara för att det ska passa ens egna narrativ, oavsett vilken sida du står på, är bara fel.

Min känsla är om några få veckor, när prestandan förhoppningsvis har förbättras och fler har tagit del av spelet, så kommer snacket om mtx vara helt bortblåst, när folk inser att det inte var så farligt som det överdrevs om. Igår blev folk upvotade på reddit för sin missinformation, redan idag såg jag personer som försökte spridda samma falska negativitet, bli kraftigt nedröstade.

Medlem
Skrivet av submariner:

Tycker Capcom gör helt rätt. Varför ska saker o ting vara gratis. Spela färdigt kampanjen för låsa upp det efteråt. Svårare än så e det inte

Det tänket öppnar upp för utvecklare att medvetet designa sina spel för att öka incitament till att köpa saker. Man kommer alltså få en sämre produkt om man inte öppnar börsen. Detta har vi sett många gånger redan.

Jag måste säga att denna tråden gör mig något nedstämd. Många naiva och kortsiktiga kommentarer som bäddar för en sämre framtid för oss gamers. Att företag är giriga och försöker komma undan med usla lösningar som i detta fallet är egentligen inte problemet. Problemet är att det finns så många konsumenter som inte ser det som ett problem och därmed godkänner/accepterar det. Till och med aktivt försvarar det.

Dags för skärpning!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Margy:

Har något spel någonsin haft mikrotransaktioner tillgängliga att köpa innan spelet släppts?

Sedan brukar väl PEGI-märkningen alltid lista "in-game purchases" om de finns och den märkningen är väl klar långt innan släpp?

Skillnaden är att oftast brukar in-game affären finnas med i spelet även under review-perioden. Bara att den inte går att använda eller ibland är allt upplåst. Men man kan i alla fall se att det är en in-game shop. Som jag förstod här så fanns det inget spår av den, alternativt att den var rejält gömd.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Skrivet av Freakon:

Det tänket öppnar upp för utvecklare att medvetet designa sina spel för att öka incitament till att köpa saker. Man kommer alltså få en sämre produkt om man inte öppnar börsen. Detta har vi sett många gånger redan.

Ja, men det är ju exakt det som är problemet här. Att vi redan sett det. De tågen har redan tuffat på länge. Så då är det ju bra dumt att börja gnälla som mest när ett rejält snälltåg rullar in på stationen vid jämförelsen. Och att huvudsakligen kritisera att kaffe inte ingår istället för ett riktigt problem. Som att gummilagren på hjulen är utslitna så det går ryckigt.

Hade många av recensenterna klagat på att det kändes onödigt grindigt innan MTX publicerades?

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skillnaden är att oftast brukar in-game affären finnas med i spelet även under review-perioden. Bara att den inte går att använda eller ibland är allt upplåst. Men man kan i alla fall se att det är en in-game shop. Som jag förstod här så fanns det inget spår av den, alternativt att den var rejält gömd.

Det om något tycker jag låter som bästa möjliga alternativ, utöver inga sorts tillägg alls då. Köper man något utanför spelet dyker det upp i spelet, eventuellt i en "butik" där med. Men att det inte finns en faktisk DLC-butik i spelet eller reklam och länkar till en extern snyggar ju upp både presentation, samt att det rimligen är raka motsatsen till att pusha för köp. Som var en punkt i tidigare invändningar.

De flesta plattformar idag har ju ändå en startsida för spelet där saker kan krängas.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ja, men det är ju exakt det som är problemet här. Att vi redan sett det. De tågen har redan tuffat på länge. Så då är det ju bra dumt att börja gnälla som mest när ett rejält snälltåg rullar in på stationen vid jämförelsen. Och att huvudsakligen kritisera att kaffe inte ingår istället för ett riktigt problem. Som att gummilagren på hjulen är utslitna så det går ryckigt.

Hade många av recensenterna klagat på att det kändes onödigt grindigt innan MTX publicerades?

Håller inte med.

Vi ska klaga när skit sker och även helst vägra att köpa.

Då slipper vi skit i framtiden och alla blir glada.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag litar hellre på de som faktiskt har spelat DD2 än de som ej har spelat och far med osanning, förstorar upp saken (något som tyvärr är populärt och vanligt idag) och "skricker" sig hesa över något som inte verkar vara något problem i spelet. För det märks väldigt tydligt över vem som har gjort vad och inte. Den person som Mightykeef länkade till, hade rusat igenom och endast spelat 2 tim för att kunna refunda på steam. Han påstod flera saker i sina tweets trots att han aldrig hann uppleva dem och upptäcka det på så kort tid, t.ex. hitta de omtalade mikrotransaktions objekten.

Allt du nämner i dessa s.k "dlc" kan du tjäna inom loppet av några timmar av naturligt spelande. Det förstör inte din upplevelse och trycks inte upp i ansiktet att du måste köpa något. Ta t.ex. fast travel, vad jag har förstått det så kan du samla på dig max 10 objekt samtidigt, med "dlc" kan du köpa på dig en extra fast travel (samtliga dlc går endast köpa en gång). I deluxe utgåvan av spelet finns många utav de "viktigaste" dlc med. Oftast brukar "deluxe" utgåvor av spel innehålla värdelösa saker, som extra dräkter, vapen, in game valuta. Det är alltså helt valbart att köpa versionen som tilltalar dig mest.

Jag klarade t.ex. ut ett annat Capcom spel för några månader sedan, DMC 5, först igår kväll fick jag reda på att det fanns mikrotransaktioner. Bara det säger en hel del. Efter att ha läst på mer, så har Capcom haft dessa typer av "harmlösa" mikrotransaktioner i snart 10 år i sina spel, så det är inget nytt direkt, men folk blir fortfarande förvånade varje gång. Något jag tycker är värre, är att de inte implementerade det för samtliga recensenter, som då kunde ha påtalat hur pass det "förstör" för spelupplevelsen. Jag förmodar att de flesta hade sagt att de inte märkte av dem.

Helldivers 2 (äger spelet) jämförelsen, var för att visa att folk är väldigt selektiva över vad som är rätt eller fel. I båda spelen kan du tjäna till dig "pengar" och resurser för att låsa upp saker naturligt utan att behöva betala ett extra öre. Helldivers 2 mikrotransaktioner kallades för snälla och harmlösa, men i DD2 är det skandal och ska bojkottas.

Det största problemet DD2 har just nu, är inte mikrotransaktionerna, utan prestandan som behöver fixas.

Slutligen så tänker jag så här om spel med mikrotransaktioner. Så länge det inte trycks upp i mitt ansikte, är påtvingande, och inte förstör min spelupplevelse, så har jag inte så stora problem med det. Hade ett spel varit utformat så, pay to win, så hade jag definitivt bojkottat det.

Jag skulle säga att hela argumentet du försöker framföra föll rätt rejält med: "Ta t.ex. fast travel, vad jag har förstått det..". I ena meningen säger du att "Jag litar hellre på de som faktiskt har spelat DD2 än de som ej har spelat och far med osanning" och försöker förklara för oss att vi ska lyssna på dig, som uppenbarligen inte själv spelat det själv, men för talan åt någon annan som du i alla fall tror har gjort det, och väljer att lyssna på den personen.

Okej.

Det jag kommer göra är att se på hur Capcom beter sig genom vad de "erbjuder", inte på vad man kan välja att blunda för när man väl köpt skiten, för nu när jag vet vad de står bakom kommer jag aldrig ge dem mina pengar för att "se det med egna ögon. Ifall det inte har någon som helst betydelse för spelet så finns det ju absolut ingen anledning att försöka sälja det. När du väl inser att "ja, men det var ju konstigt, varför riskera detta bakslag utan något att vinna?" så kanske du förstår att de har ett mål som du inte sett än.
Man vill ju hoppas att du kan se det i alla fall, men än så länge verkar det som att du bara ser folk som du ägnade hela din inledande mening med att beskriva.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ja, men det är ju exakt det som är problemet här. Att vi redan sett det. De tågen har redan tuffat på länge. Så då är det ju bra dumt att börja gnälla som mest när ett rejält snälltåg rullar in på stationen vid jämförelsen. Och att huvudsakligen kritisera att kaffe inte ingår istället för ett riktigt problem. Som att gummilagren på hjulen är utslitna så det går ryckigt.

Hade många av recensenterna klagat på att det kändes onödigt grindigt innan MTX publicerades?

Exakt. Detta har pågått i över 10 år och lite naivt att tro att det kommer försvinna oavsett vad folk argumenterar för. Var det inte Bethesda som startade det hela i Oblivion med sitt horse armor? Capcom har haft det i sina spel under nio års tid, från första DD, Resident Evil-spelen, Monster Hunter och nu DD2.

Jämför mikrotransaktioner i detta spel och Helldivers, med t.ex. Nba 2k-spelen, så är det som dag och natt. I Fifa spenderar folk 1000-tals kr varje år på ultimate team. Det stora problemet är folk som köper mikrotransaktionerna, hade ingen gjort det så hade det kanske inte varit så vanligt idag.

Bara för att man nämner detta betyder inte att vi "försvarar" företagen. Det finns ingen med vett i skallen, som skulle säga mtx i spel är något bra att ha. Hade vi konsumenter fått bestämma så hade vi velat se det förbjudas helt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skillnaden är att oftast brukar in-game affären finnas med i spelet även under review-perioden. Bara att den inte går att använda eller ibland är allt upplåst. Men man kan i alla fall se att det är en in-game shop. Som jag förstod här så fanns det inget spår av den, alternativt att den var rejält gömd.

Jag hade blivit fly förbannad ifall jag läst en recension av ett spel som sedan, efter att jag köpt det baserat på spelets goda recensioner, visade sig innehålla köp för spelets basfunktioner. Det som förbryllar mig är att många inte ser vad Capcom sysslar med, eller ens ifrågasätter varför de gör det här. Det jag istället hör är "men man kan spela sig till de här sakerna ändå"...som om det spelade den minsta roll!
IDAG kan man spela sig till sakerna, IDAG kanske man kan radera save-filerna i steam-katalogen och allt annat skräp det nu var de samtidigt sålde. Men nästa gång de släpper ett spel där man INTE kommer kunna spela sig till sakerna lika lätt som idag, eller INTE kan radera en save-fil i steam-katalogen utan att bryta mot en EULA som ingen ändå någonsin läser...då kommer folk fortfarande inte klaga, för då kommer samma människor som ursäktar eländet referera till det här hästpisset till spelupplägg när folk klagar, och säga att "men hallå, det där har de gjort länge, det är så det funkar", eller "men alla gör det nu för tiden", eftersom fler tar efter när de ser var en kommer undan med.

DET är så det funkar.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Exakt. Detta har pågått i över 10 år och lite naivt att tro att det kommer försvinna oavsett vad folk argumenterar för. Var det inte Bethesda som startade det hela i Oblivion med sitt horse armor? Capcom har haft det i sina spel under nio års tid, från första DD, Resident Evil-spelen, Monster Hunter och nu DD2.

Jämför mikrotransaktioner i detta spel och Helldivers, med t.ex. Nba 2k-spelen, så är det som dag och natt. I Fifa spenderar folk 1000-tals kr varje år på ultimate team. Det stora problemet är folk som köper mikrotransaktionerna, hade ingen gjort det så hade det kanske inte varit så vanligt idag.

Bara för att man nämner detta betyder inte att vi "försvarar" företagen. Det finns ingen med vett i skallen, som skulle säga mtx i spel är något bra att ha. Hade vi konsumenter fått bestämma så hade vi velat se det förbjudas helt.

Men sluta. Ge inte upp och kom in i matchen istället? Varför lägger du/ni er platt såhär? Klart att det går att lösa, men det blir betydligt svårare när sådana som du/ni ställer er i vägen och bromsar upp kritiken.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag skulle säga att hela argumentet du försöker framföra föll rätt rejält med: "Ta t.ex. fast travel, vad jag har förstått det..". I ena meningen säger du att "Jag litar hellre på de som faktiskt har spelat DD2 än de som ej har spelat och far med osanning" och försöker förklara för oss att vi ska lyssna på dig, som uppenbarligen inte själv spelat det själv, men för talan åt någon annan som du i alla fall tror har gjort det, och väljer att lyssna på den personen.

Okej.

Men seriöst. Varför skulle flera personer (har läst minst 50 kommentarer som säger samma sak) som har köpt spelet för ca 600-800 kr, inkl mindre kända personer, lagt ner flera timmar på spelet och ljuga för allmänheten? Vad tjänar de på det? Om det hade varit ett så stort problem så hade majoriten varit negativa och försökt kräva återköp. Det folk har mest problem med just nu, är inte mikrotransaktionerna, utan den sketiga prestandan som förstör upplevelsen.

Du tror inte på allvar att folk som aldrig ens tänkt köpa spelet från allra första början, går ut och sprider falsk dynga för att de inte förlorar något på det? Du tror alltså mer på dem än de som faktiskt har spelat spelet? Då litar du förmodlingen inte heller på några recensioner heller?

Säg att samtliga recensenter hade nämnt mikrotransaktionerna i detta spel, och påtalat att de inte påverkar eller är påtvingande på din spelupplevelse. Hade du litat på dem eller mig om jag hade ägt spelet? För det tror jag inte att hade du gjort med den attityden du har, för du har redan bestämt dig på förhand om vad du tycker om saken.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men sluta. Ge inte upp och kom in i matchen istället? Varför lägger du/ni er platt såhär? Klart att det går att lösa, men det blir betydligt svårare när sådana som du/ni ställer er i vägen och bromsar upp kritiken.

Jag har aldrig spenderat ett extra öre på några mikrotransaktioner under mina 30-års spelande för att jag är emot dem. Många utav spelen jag spelar idag är gamla spel som kommer ur Gamepass/PS+, vissa utav dem innehöll mikrotransaktioner.

Det handlar inte om att "ge upp" eller lägga sig "platta". Problemen är större än så och det är jag säker att du är medveten om själv. På sociala medier kritiseras det om mycket, men vi är bara i minoritet, eller i en "echo chamber". Samtidigt finns det miljontals andra som glädjande betalar för dessa mtx... Det är som att jämföra med att lilla Sverige ska få ner klimatutsläppen, samtidigt som enorma länder som USA och Kina skiter i vilket.

Det är svårt att uppnå något, när det finns större "bovar" där ute som trycker ner all goodwill vi må göra.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag har aldrig spenderat ett extra öre på några mikrotransaktioner under mina 30-års spelande för att jag är emot dem. Många utav spelen jag spelar idag är gamla spel som kommer ur Gamepass/PS+, vissa utav dem innehöll mikrotransaktioner.

Det handlar inte om att "ge upp" eller lägga sig "platta". Problemen är större än så och det är jag säker att du är medveten om själv. På sociala medier kritiseras det om mycket, men vi är bara i minoritet, eller i en "echo chamber". Samtidigt finns det miljontals andra som glädjande betalar för dessa mtx... Det är som att jämföra med att lilla Sverige ska få ner klimatutsläppen, samtidigt som enorma länder som USA och Kina skiter i vilket.

Det är svårt att uppnå något, när det finns större "bovar" där ute som trycker ner all goodwill vi må göra.

Jag förstår dig, absolut.

Men jag tycker att du har fel i ditt tänk.

"Samtidigt finns det miljontals andra som glädjande betalar för dessa mtx..."

Om man tänker så och därför skiter i att kritisera eller avstå köp så är det att lägga sig platt/ge upp.

Det går att förändra men det kräver vilja och engagemang i stora antal. Och det uppnås inte genom att se förändringen som omöjlig.

Må så vara att jag är naiv här, men jag kan inte se någon annan lösning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag förstår dig, absolut.

Men jag tycker att du har fel i ditt tänk.

"Samtidigt finns det miljontals andra som glädjande betalar för dessa mtx..."

Om man tänker så och därför skiter i att kritisera eller avstå köp så är det att lägga sig platt/ge upp.

Det går att förändra men det kräver vilja och engagemang i stora antal. Och det uppnås inte genom att se förändringen som omöjlig.

Må så vara att jag är naiv här, men jag kan inte se någon annan lösning.

Jag kan se annan lösning som möjligtvis skulle vara mer effektiv. Att samtliga länder förbjuder skiten. Det gjorde Belgien eller Holland angående ultimate team, då det räknades som gambling. Fifa spelen där kommer utan mikrotransaktioner. Har för mig att Storbritannien också diskuterar om att förbjuda det, och det är easports största marknad i världen.

Mtx i spel som DD2 kan vara tuffare att förbjuda, då det är engångs köp du gör.

ZF
Medlem
Skrivet av Freakon:

Men sluta. Ge inte upp och kom in i matchen istället? Varför lägger du/ni er platt såhär? Klart att det går att lösa, men det blir betydligt svårare när sådana som du/ni ställer er i vägen och bromsar upp kritiken.

Något annat som tenderar bromsa kritik är en flod av rent allmänt och osakligt gnäll om ingenting. Som dessutom spär ut gnället till ett förväntat bakgrundsljud när något riktigt händer på riktigt.

Fotbollsromantik funkar heller inget vidare som emotionellt övertalande va. Det är ju blend de aktiviteter som är mest besudlade med MTX. Både i dataspelsform och verkligheten... ;D

Hursomhelst, ett annat MTX-avhängigt talesätt är:

"Välj dina strider."

Bättre alltså att spela boll när det som saknas inte ens är saker som borde förväntas vara på planen. Inte undantaget från nästan alla andra spel som har grejer som inte ändå går att hitta i spelet planerade redan innan det släpps. Om så bara en tröja med ett magiskt nummer på.

ZF
Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag kan se annan lösning som möjligtvis skulle vara mer effektiv. Att samtliga länder förbjuder skiten. Det gjorde Belgien eller Holland angående ultimate team, då det räknades som gambling. Fifa spelen där kommer utan mikrotransaktioner. Har för mig att Storbritannien också diskuterar om att förbjuda det, och det är easports största marknad i världen.

Mtx i spel som DD2 kan vara tuffare att förbjuda, då det är engångs köp du gör.

Fast det gäller enbart slumpmässiga "vinster", alltså lotterier som MTX va? Köper man något man vet vad det är så är det en vara, eller en valutaväxling oftast. Förbjuder man det i bredare lager, som hela EU, så övergår de nog snabbt till att helt enkelt sälja gubbar som i riktig sport istället.

Däremot borde nog dessa låtsasvalutor regleras. De är designade för att det ska bli abstrakt inte vad man köper, men vad det är värt efteråt. Framförallt är det garanterat design för att barn ska kunna handla mer obehindrat än att ha direkt åtkomst till föräldrarnas kreditkort.

Mja, typ. Det går ju att köpa "samma sak" flera gånger. Men det finns en gräns för köp antar jag. ? Annars hade de nog inte haft samma i butiken med A B C D efter. Men de kan ju såklart lägga till fler senare.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag förstår ärligt talat inte hur du kan tycka att det inte är relevant om man har köpt det eller inte, för det ju gör en rätt stor skillnad på hur man upplever något, särskilt när du ska ge kritik åt något. Kan du rättvist betygsätta något utan att ha tagit del av materialet, utan att ha tittat på filmen/serien, eller spelet igenom ett visst spel? Det skulle ha varit som om man hade gett ett automatisk 1/5 i betyg, oavsett hur bra spelet är, för att man ogillar mtx.

Ja, det stämmer att mitt fokus ligger på spelupplevelsen, för det värderar jag högre och viktigare än att fokusera mig på sådant som inte är ett tillräckligt stort bekymmer eller hinder (som jag nämnde innan så hade jag bojkottat spelet om det vore ett stort hinder och trycktes upp i ansiktet). Ditt fokus verkar enbart ligga på själva mtx aspekten, utan att tänka på kontexten om hur utbrett eller icke utbrett det är i själva spelet, och hur det egentligen, eller om det ens påverkar spelupplevelsen negativt. För dig verkar det vara psykologiskt, mtx = automatiskt dålig upplevelse, trots att du aldrig behöver ta del av det. Och om det skulle finnas jävligt lata personer som faktiskt väljer att köpa vissa små fördelar, hur påverkar det din egna spelupplevelse egentligen?

Vi har ett exempel framför oss.

En grupp personer A: Har inte köpt spelet, vissa tänkte kanske aldrig köpa det oavsett. Hör av andra att det finns mtx i spelet och börjar "gapa" om skandal och bojkott, hittar på och ljuger om att du måste betala för få vissa saker, utan att ta reda på fakta först.

En grupp personer B: Har köpt spelet, spelat igenom allt ifrån 10-50 tim. Nämner att de inte har upplevt några som helst problem, en del visste inte ens att det fanns mtx. Förklarar snällt att allt du kan köpa, kan du få naturligt i spelet och rätt snabbt. Deras största kritik är prestandan till ett annars väldigt bra spel, men säger att reaktionen för mtx är sjukt överdriven för just detta spel, då den är totalt meningslös.

Vem utav dessa grupper tycker du låter mer trovärdiga, grupp A eller B?

För mig känns det som om du förlitar dig mer på grupp A än B, och ignorerar totalt vad den andra gruppen än säger, kan det vara så för att det passar ditt narrativ bättre än att ta reda sanningen? Hade jag bara lyssnat på den ena sidan så hade jag lätt trott att DD2 inte går att spela utan mtx. Men jag kollade upp vad andra hade att säga, de som spelade det, innan jag bildade min egen uppfattning. Det är väldigt viktigt att se båda sidorna av myntet, för att kunna ge rättvis kritik mot något man tycker är dåligt.

Jag har aldrig sagt att man inte får lov att kritiserar, utan nämnde att det är en överreaktion, likt att göra en höna av en fjäder. Men ska man kritisera något på ett rättvist sätt så får man ta reda på all fakta först. Är det fel med mtx? Ja, självklart, och kritiken är befogad, särskilt för ett sp-spel. Problemet vi har här dock, är återigen, att folk hittar på saker, ljuger och sprider missinformation om saker som inte stämmer, och många går automatiskt på det...Att ljuga och förstora upp saker i sociala medier, bara för att det ska passa ens egna narrativ, oavsett vilken sida du står på, är bara fel.

Min känsla är om några få veckor, när prestandan förhoppningsvis har förbättras och fler har tagit del av spelet, så kommer snacket om mtx vara helt bortblåst, när folk inser att det inte var så farligt som det överdrevs om. Igår blev folk upvotade på reddit för sin missinformation, redan idag såg jag personer som försökte spridda samma falska negativitet, bli kraftigt nedröstade.

Och jag förstår ärligt talat inte hur du inte kan förstå att konsumtionen av den enskilda produkten inte är särskilt relevant. Jag kan kritisera att Mondelez har verksamhet i Ryssland, det betyder inte att jag behöver köpa en Marabou-kaka för att den kritiken ska vara precis lika relevant som den hade varit annars. Jag kan kritisera att Apple inte anammar USB-standarden (jag vet att de har blivit bättre, det här är för att illustrera jämförelsen att produkt =/= företagsbeslut och -tillvägagångssätt) utan att köpa en Macbook, och så vidare, och så vidare. Kritiken handlar om saker som går utanför den individuella spelupplevelsen. Det är lite fascinerande att du så konsekvent missar/väljer att flytta fokus från/inte vill förstå/inte accepterar det.

Hela resten av din argumentation handlar just om spelupplevelsen, så den tänker jag inte bemöta - för (förhoppningsvis) sista gången: min. kritik. handlar. primärt. om. mer. övergripande. aspekter. Att du inte vill diskutera dessa, eller tycker dessa är en "överreaktion", "att göra en höna av en fjäder" (om det nu ens är det du menar - då du primärt hela tiden snöar in på spelet och spelupplevelsen i sig är jag inte säker på att du är med på kritiken överhuvudtaget), det får du så klart tycka.

Skrivet av Bullen86:

Men seriöst. Varför skulle flera personer (har läst minst 50 kommentarer som säger samma sak) som har köpt spelet för ca 600-800 kr, inkl mindre kända personer, lagt ner flera timmar på spelet och ljuga för allmänheten? Vad tjänar de på det? Om det hade varit ett så stort problem så hade majoriten varit negativa och försökt kräva återköp. Det folk har mest problem med just nu, är inte mikrotransaktionerna, utan den sketiga prestandan som förstör upplevelsen.

Du tror inte på allvar att folk som aldrig ens tänkt köpa spelet från allra första början, går ut och sprider falsk dynga för att de inte förlorar något på det? Du tror alltså mer på dem än de som faktiskt har spelat spelet? Då litar du förmodlingen inte heller på några recensioner heller?

Säg att samtliga recensenter hade nämnt mikrotransaktionerna i detta spel, och påtalat att de inte påverkar eller är påtvingande på din spelupplevelse. Hade du litat på dem eller mig om jag hade ägt spelet? För det tror jag inte att hade du gjort med den attityden du har, för du har redan bestämt dig på förhand om vad du tycker om saken.

Det handlar inte nödvändigtvis om att ljuga - då du fokuserar på spelupplevelsen behöver du i någon mån inse att den är subjektiv. Att 100 personer (eller egentligen vilket antal som helst) som spelat spelet inte tycker MTX, deras förekomst, hur de marknadsförs, vad de innefattar etc. etc. etc. är något problem för deras spelupplevelse betyder inte så mycket annat än att just dessa upplevt det så.

Däremot är det intressant att kika närmare på det där med hur MTX integrerats och kommunicerats före release, och vad som stämmer där och inte - där är det problematiskt att det verkar gått ut varierande information före release till ex. recensenter. Jag väljer att lita på FZ när de säger att de inte fått någon information om DLCerna i förväg, för de har faktiskt möjlighet att vara ärliga med det. Om du väljer att lita på någon annan recensent/influencer/streamer som uttalar sig å andras vägnar ("alla har fått den här informationen") säger det ganska mycket, denne kan liksom omöjligen veta det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast det gäller enbart slumpmässiga "vinster", alltså lotterier som MTX va? Köper man något man vet vad det är så är det en vara, eller en valutaväxling oftast. Förbjuder man det i bredare lager, som hela EU, så övergår de nog snabbt till att helt enkelt sälja gubbar som i riktig sport istället.

Däremot borde nog dessa låtsasvalutor regleras. De är designade för att det ska bli abstrakt inte vad man köper, men vad det är värt efteråt. Framförallt är det garanterat design för att barn ska kunna handla mer obehindrat än att ha direkt åtkomst till föräldrarnas kreditkort.

Mja, typ. Det går ju att köpa "samma sak" flera gånger. Men det finns en gräns för köp antar jag. ? Annars hade de nog inte haft samma i butiken med A B C D efter. Men de kan ju såklart lägga till fler senare.

Anledningen till att det räknas som gambling, är för att det är slumpmässiga priser du får av fotbollsspelare. Bara för att du betalar, så innebär det inte att du automatiskt får världens bästa spelare varje gång, som ligger på 90+. Oftast får du spelare som är lägre rankade.

Om ditt sista stycke handlar om Fifa eller DD2 är jag inte säker. Men i DD2 kan du endast köpa föremålen en gång. Dessa föremål är från deluxe-utgåvan av spelet, som du då kan köpa seperat.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det handlar inte nödvändigtvis om att ljuga - då du fokuserar på spelupplevelsen behöver du i någon mån inse att den är subjektiv. Att 100 personer (eller egentligen vilket antal som helst) som spelat spelet inte tycker MTX, deras förekomst, hur de marknadsförs, vad de innefattar etc. etc. etc. är något problem för deras spelupplevelse betyder inte så mycket annat än att just dessa upplevt det så.

Däremot är det intressant att kika närmare på det där med hur MTX integrerats och kommunicerats före release, och vad som stämmer där och inte - där är det problematiskt att det verkar gått ut varierande information före release till ex. recensenter. Jag väljer att lita på FZ när de säger att de inte fått någon information om DLCerna i förväg, för de har faktiskt möjlighet att vara ärliga med det. Om du väljer att lita på någon annan recensent/influencer/streamer som uttalar sig å andras vägnar ("alla har fått den här informationen") säger det ganska mycket, denne kan liksom omöjligen veta det.

Från egen erfarenhet så har jag själv spelat ett par capcom spel genom åren, spel som de omgjorda Resident Evil-spelen och DMC5, och jag hade absolut ingen aning att det fanns mtx i dessa, för jag la aldrig märke av det. Därav kan jag relatera mig lite till den grupp som säger att det inte är så problematiskt.

Så många capcom-spel har haft dessa mtx genom åren, och jag kan inte minnas att de fick lika mycket kritik som DD2, så varför just detta spel av alla, för att det är mindre populärt än de andra större serierna, prestandan? I ett av RE-spelen, så la dem in mtx två veckor senare, men reaktionen var mildare och 1/3 av kommentarna här. Även Freakon som har kommenterat här, tyckte inte det var "no big deal" då men dåligt att de la till i efterhand. Så vad har förändrats sedan dess?

https://www.fz.se/forum/trad/453778-capcom-har-smygit-in-mikr...

Det känns som den svidande kritiken skulle ha kommit för ca nio år sedan, när de väl implementerade det första gången och inte "först" nu när skeppet seglade för längesen.

Edit: Sedan kan man fråga sig om inte samtliga deluxe-utgåvor av spel, borde klassas som indirekt mtx, inpackat i ett finare omslag? De kostar mer, innehåller ofta starkare utrustning/vapen, in-game valuta och ger ett visst försprång. Ta t.ex. bort all mtx från DD2, lägg in allt i deluxe-versionen och inte många hade sagt ett pip. Varför får inte dessa utgåvor, som man betalar på förhand i ett paketpris, lika mycket kritik?

Det var någon sida som undersökte de 25 största spelsiterna i världen, endast två av dessa valde att nämna mikrotransaktionerna. En site erkände att de fick guiden om mtx, men valde att inte ta med det i recensionen, då de i princip ansåg att mtx i spelet var meningslöst, även grundat på tidigare capcom-spel och hur mild mtx var utformat i dem. Sedan är frågan hur många som fick guiden, Fz var inte utav dem, och tror inte GR fick någon heller.

ZF
Medlem
Skrivet av Bullen86:

Anledningen till att det räknas som gambling, är för att det är slumpmässiga priser du får av fotbollsspelare. Bara för att du betalar, så innebär det inte att du automatiskt får världens bästa spelare varje gång, som ligger på 90+. Oftast får du spelare som är lägre rankade.

Om ditt sista stycke handlar om Fifa eller DD2 är jag inte säker. Men i DD2 kan du endast köpa föremålen en gång. Dessa föremål är från deluxe-utgåvan av spelet, som du då kan köpa seperat.

Ja. Har sett liknande i en del andra genrer. Man öppnar en låda och får nån slumpmässig pryl. Inland går det tydligen att panta den för att minska förlusten lite. Borde det inte alltid vara helt öppet köp på prylarna förresten. Man köper dem ju rimligen online.

Det jag menade med "samma" i DD2 är att det går att köpa exakt samma sak några gånger, men det blir begränsat hur många då varje köp som resulterar i exakt samma resultat bara kan köpas en gång var. Tror det var fyra av varje kristallhög med lika många i varje.

Dessa är även märkta med A i deluxe. Så jag antar att det eventuellt inte går att köpa dessa separat om man valde den. Då återstår B C D att köpa för de som vill spela spelet så lite som möjligt.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Från egen erfarenhet så har jag själv spelat ett par capcom spel genom åren, spel som de omgjorda Resident Evil-spelen och DMC5, och jag hade absolut ingen aning att det fanns mtx i dessa, för jag la aldrig märke av det. Därav kan jag relatera mig lite till den grupp som säger att det inte är så problematiskt.

Så många capcom-spel har haft dessa mtx genom åren, och jag kan inte minnas att de fick lika mycket kritik som DD2, så varför just detta spel av alla, för att det är mindre populärt än de andra större serierna, prestandan? I ett av RE-spelen, så la dem in mtx två veckor senare, men reaktionen var mildare och 1/3 av kommentarna här. Även Freakon som har kommenterat här, tyckte inte det var "no big deal" då men dåligt att de la till i efterhand. Så vad har förändrats sedan dess?

https://www.fz.se/forum/trad/453778-capcom-har-smygit-in-mikr...

Det känns som den svidande kritiken skulle ha kommit för ca nio år sedan, när de väl implementerade det första gången och inte "först" nu när skeppet seglade för längesen.

Edit: Sedan kan man fråga sig om inte samtliga deluxe-utgåvor av spel, borde klassas som indirekt mtx, inpackat i ett finare omslag? De kostar mer, innehåller ofta starkare utrustning/vapen, in-game valuta och ger ett visst försprång. Ta t.ex. bort all mtx från DD2, lägg in allt i deluxe-versionen och inte många hade sagt ett pip. Varför får inte dessa utgåvor, som man betalar på förhand i ett paketpris, lika mycket kritik?

Det var någon sida som undersökte de 25 största spelsiterna i världen, endast två av dessa valde att nämna mikrotransaktionerna. En site erkände att de fick guiden om mtx, men valde att inte ta med det i recensionen, då de i princip ansåg att mtx i spelet var meningslöst, även grundat på tidigare capcom-spel och hur mild mtx var utformat i dem. Sedan är frågan hur många som fick guiden, Fz var inte utav dem, och tror inte GR fick någon heller.

Det finns bra och dåliga mikrotransaktioner i min värld. Skins stör inte mig medans att kunna köpa fast-travel/xp-boostar/liknande gör. Då speciellt i singelplayer spel. Sen ändras man ju som människa genom åren och det påverkar ens åsikter.

Det jag är rädd för är att utvecklare medvetet gör moment sega och tråkiga för att på så sätt "tvinga" spelare att öppna börsen. Om så ej är fallet så spelar det ingen roll om där finns skins, pets, annan kosmetika att köpa i mina ögon. Förutsatt att dessa inte säljs som lootboxar/på något slumpat vis.

Går väl att sammanfatta som att kosmetika är okej medans funktioner inte är det. Typ.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Men seriöst. Varför skulle flera personer (har läst minst 50 kommentarer som säger samma sak) som har köpt spelet för ca 600-800 kr, inkl mindre kända personer, lagt ner flera timmar på spelet och ljuga för allmänheten? Vad tjänar de på det? Om det hade varit ett så stort problem så hade majoriten varit negativa och försökt kräva återköp. Det folk har mest problem med just nu, är inte mikrotransaktionerna, utan den sketiga prestandan som förstör upplevelsen.

Du tror inte på allvar att folk som aldrig ens tänkt köpa spelet från allra första början, går ut och sprider falsk dynga för att de inte förlorar något på det? Du tror alltså mer på dem än de som faktiskt har spelat spelet? Då litar du förmodlingen inte heller på några recensioner heller?

Säg att samtliga recensenter hade nämnt mikrotransaktionerna i detta spel, och påtalat att de inte påverkar eller är påtvingande på din spelupplevelse. Hade du litat på dem eller mig om jag hade ägt spelet? För det tror jag inte att hade du gjort med den attityden du har, för du har redan bestämt dig på förhand om vad du tycker om saken.

Jag ser att jag kanske inte var tillräckligt tydlig här. Jag syftade på ditt antagande om att folk som inte hade köpt spelet skulle kunna ha en uppriktig åsikt om det, utan att dessa människor bara klagade för klagandets skull. Detta samtidigt som du själv inte spelat det, men hänvisar till andrahandsinformation. Jag misstror antagligen inte deras information om spelet heller, huruvida mtx känns påtvingade sett ur gameplay perspektiv etc.

Det jag kraftfullt opponerar mig emot är att de finns där överhuvudtaget. Mtx i ett single player-spel, till fullpris dessutom, som "erbjuder" spelets basfunktioner är en ren styggelse som inte har något i spelvärlden att göra. Folk som hävdar att "det inte är så farligt" verkar inte förstå allvaret i utvecklingen vare sig för sig själva eller någon annan.
Nu finns skiten där för alla att se och acceptera, och vissa röster, som dina, argumenterar för att det är helt acceptabelt. Så säg att fler spelare lyssnar på dessa röster och köper spelet, vet du vad det öppnar för då?

Jag ska ge dig ett par enkla scenarion:
Det "minsta" som kan hända är att de som trycker in sådant här skräp flyttar fram sina positioner ytterligare...det blir liiite mer normalt med sånt här i spel. Den naturliga utvecklingen är naturligtvis att fortsätta flyta fram "normen". Det här är ingenting jag gissar, utvecklingen ärt löjligt tydlig...och ifall du bara tänker efter en smula så ser du det själv ifall du bara frågar dig; "var lägga till något sånt här ifall det är så lätt att spela sig till det...speciellt när de mycket väl vet hur det kommer att mottagas?".
Nästa scenario är så förrädiskt enkelt...de måste inte göra så, men när fler ha köpt spelet så kan du ju gissa dig till att via vanliga patchar minska chansen att grinda sig till dessa "fördelar" som utvecklarna vill ha betalt för liiiite varje gång. Även denna metod är något som används flitigt i mobilspelsträsket vi snart har till PC. Det finns ingenting någon kan säga emot sådana justeringar då utvecklaren bara kan svara med "balanseringar", eller "det var aldrig tänkt att det skulle vara så lätt att tjäna in sakerna/materialen/valutan.
Då spelet redan är betalt så finns det ingenting någon kan göra åt det...returmöjligheterna är förbrukade och folk har slutat bry sig.

Sammanfattningsvis så bryr jag mig inte om hur bra eller inte spelet är, och då är jag egentligen helt ointresserad över huruvida spelet är optimerat eller inte, sånt brukar utvecklarna lösa med tiden ifall...i alla fall då det kan påverka försäljningen negativt. Att de väljer att införa mikrotransaktioner av basfunktioner i ett spel som detta är ett helt nytt lågvattenmärke som sänker spelet till 1/10.
Blah...vi bäddar för vår egen framtid, även om det är i något så trivialt som spel, men det ska fan till om jag bara ska acceptera skiten som storföretagen vill överösa mig med.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag ser att jag kanske inte var tillräckligt tydlig här. Jag syftade på ditt antagande om att folk som inte hade köpt spelet skulle kunna ha en uppriktig åsikt om det, utan att dessa människor bara klagade för klagandets skull. Detta samtidigt som du själv inte spelat det, men hänvisar till andrahandsinformation. Jag misstror antagligen inte deras information om spelet heller, huruvida mtx känns påtvingade sett ur gameplay perspektiv etc.

Det jag kraftfullt opponerar mig emot är att de finns där överhuvudtaget. Mtx i ett single player-spel, till fullpris dessutom, som "erbjuder" spelets basfunktioner är en ren styggelse som inte har något i spelvärlden att göra. Folk som hävdar att "det inte är så farligt" verkar inte förstå allvaret i utvecklingen vare sig för sig själva eller någon annan.
Nu finns skiten där för alla att se och acceptera, och vissa röster, som dina, argumenterar för att det är helt acceptabelt. Så säg att fler spelare lyssnar på dessa röster och köper spelet, vet du vad det öppnar för då?

Jag ska ge dig ett par enkla scenarion:
Det "minsta" som kan hända är att de som trycker in sådant här skräp flyttar fram sina positioner ytterligare...det blir liiite mer normalt med sånt här i spel. Den naturliga utvecklingen är naturligtvis att fortsätta flyta fram "normen". Det här är ingenting jag gissar, utvecklingen ärt löjligt tydlig...och ifall du bara tänker efter en smula så ser du det själv ifall du bara frågar dig; "var lägga till något sånt här ifall det är så lätt att spela sig till det...speciellt när de mycket väl vet hur det kommer att mottagas?".
Nästa scenario är så förrädiskt enkelt...de måste inte göra så, men när fler ha köpt spelet så kan du ju gissa dig till att via vanliga patchar minska chansen att grinda sig till dessa "fördelar" som utvecklarna vill ha betalt för liiiite varje gång. Även denna metod är något som används flitigt i mobilspelsträsket vi snart har till PC. Det finns ingenting någon kan säga emot sådana justeringar då utvecklaren bara kan svara med "balanseringar", eller "det var aldrig tänkt att det skulle vara så lätt att tjäna in sakerna/materialen/valutan.
Då spelet redan är betalt så finns det ingenting någon kan göra åt det...returmöjligheterna är förbrukade och folk har slutat bry sig.

Sammanfattningsvis så bryr jag mig inte om hur bra eller inte spelet är, och då är jag egentligen helt ointresserad över huruvida spelet är optimerat eller inte, sånt brukar utvecklarna lösa med tiden ifall...i alla fall då det kan påverka försäljningen negativt. Att de väljer att införa mikrotransaktioner av basfunktioner i ett spel som detta är ett helt nytt lågvattenmärke som sänker spelet till 1/10.
Blah...vi bäddar för vår egen framtid, även om det är i något så trivialt som spel, men det ska fan till om jag bara ska acceptera skiten som storföretagen vill överösa mig med.

Tro mig, jag är definitivt emot mikrotransaktioner, och förbjud skiten om det bara går. Som du säger så ska det inte existera i spel, speciellt inte i ett spel som DD2. Men så länge det inte förbjuds, och folk fortsätter köpa mtx, så lär det inte försvinna när det tydligen finns en marknad för det.

Men det jag tycker är ytterst märkligt, är varför just detta spel av så många andra där ute, får så mycket skit helt plötsligt? Varför får andra spel som har 10 ggr värre mtx inte lika eller mer skit? Ta fifa eller NBA-spelen, där du verkligen måste grinda eller betala dig fram för att göra framsteg. Shadow of war hade liknande grind med mtx. Du har CoD,GTA (2 spel som drar in miljarder av mtx), Diablo. Det senaste Yakuza har lika meningslösa mikrotransaktioner som DD2, inte ett pip om det från vare sig media eller personer. Resident evil, där mtx lades till 2 veckor efter (läs igenom reaktionerna jag länkade till den andra medlemmen, och hur milda dem var jämfört med denna tråden), och Monster Hunter (MH har värre mtx än DD2), fick inte lika mycket kritik heller. Listan av exempel kan göras längre...

När vi ändå är igång. Varför kritiseras inte deluxe-utgåvorna av spel (ser aldrig någon kritik mot dessa utgåvor), när de praktiskt taget är indirekta mtx inpackade i ett finare omslag tillsammans med spelet, som du betalar på förhand. Få t.ex. starkare utrustning/vapen, in-game valuta och ett visst försprång etc. Jag nämner deluxe-utgåvan, för att DD2 har en sådan version som innehåller just mtx sakerna, som du kan köpa separat, inte i själva spelet, utan måste gå ut ur spelet och in till PS-storen för att ens hitta dem.

Så återigen, varför helt plötsligt just detta spel där bägaren rann över och varför är vissa så selektiva med sin kritik?

Edit: Läste precis i tråden om ångrade köp, att du köpte Diablo 4 (ironiskt ingen kritik som helst mot mtx i det inlägget), som innehåller kosmetiska mtx (i princip lika meningslösa mtx som i DD2, som du aldrig behöver ta del av) inslag för det sjuka värdet av $357, om man skulle köpa allt. Jag trodde ju att vi skulle bojkotta och inte stödja spel som har mtx i sig? Men det verkar bara gälla vissa spel...Vem säger att de inte gör det värre och sprider det vidare in i själva basfunktionerna i nästa spel, som var en utav dina farhågor?

#4490609

https://nordic.ign.com/diablo-iv/67882/news/now-diablo-4-is-o...

Det är t.ex. helt ok för vissa (trots att de är emot mtx) att Helldivers 2 har mtx, bara för att det är ett liveservicespel för 449 kr (har säkert sålt minst 10 milj kopior, mycket mer än vad de förväntade sig och tjänat kosing så de badar i pengar). Men tänk om Arrowhead bestämde sig för öka på grinden längre fram, så att folk känner sig tvungna att använda mtx. Är detta inte lika dåligt då? Jag tycker att om man är helt emot mtx, så ska man vara det i alla former, oavsett spel. Enda undantaget jag kan tänka mig, skulle vara f2p, då de måste tjäna pengar på något sätt när spelet är gratis.

Jämför man mikrotransaktionerna i DD2 (saker du dessutom samlar på dig inom de första tim) med vissa ovan, så är de milda i jämförelse. Men av reaktionerna att döma så kan man nästan tro att DD2 är det allra första spelet i världen som implementerade mtx och att det är det mest aggressiva mtx vi någonsin skådat...Det är just därför vissa tycker att det hela är uppblåst med just detta spel, när det finns så många värre exempel.

Medlem

Har nog dryga 40 timmar i spelet nu och börjar närma mig endgame, kan utan tvekan säga att alla microtransactions dom säljer är mer eller mindre meningslösa. Man får allt man behöver och mer i spelet, och man kan köpa samtliga saker in-game som dom säljer förutom halsbandet, men du kan åstadkomma samma sak med 3 min gathering av blommor i spelet.

Det ända jag kan tänka mig är att portcrystal grejen ger en ett pyttlitet försprång i början, men dom första 15 eller så timmarna så åkar man emellan Melve och huvudstaden konstant ändå, och där finns det en oxcart.

För min del så känns detta mer som att Capcom har ett direktiv att samtliga spel ska ha mtx, och DD2 utvecklarna bara uppfyllde det kravet men inte mer. Riftcrystals flödar i spelet så man måste inte alls köpa dom, character reskin kostar typ 15 min gameplay att få så många crystals i spelet runt midgame. Känns mer som utvecklarna med flit gjorde alla microtransactions så onödiga som möjligt för att inte göra folk sura.

Det konstigaste är att dom säljer nycklar för att öppna fängelset också, i spelet ganska tidigt i storyn så kan man få en oändlig användning nyckel. Som sagt känns mer som att dom gjorde alla mtx så snälla som möjligt. nästan allt dom säljer kan man åstadkomma med typ 5-15 min gameplay

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Tro mig, jag är definitivt emot mikrotransaktioner, och förbjud skiten om det bara går. Som du säger så ska det inte existera i spel, speciellt inte i ett spel som DD2. Men så länge det inte förbjuds, och folk fortsätter köpa mtx, så lär det inte försvinna när det tydligen finns en marknad för det.

Men det jag tycker är ytterst märkligt, är varför just detta spel av så många andra där ute, får så mycket skit helt plötsligt? Varför får andra spel som har 10 ggr värre mtx inte lika eller mer skit? Ta fifa eller NBA-spelen, där du verkligen måste grinda eller betala dig fram för att göra framsteg. Shadow of war hade liknande grind med mtx. Du har CoD,GTA (2 spel som drar in miljarder av mtx), Diablo. Det senaste Yakuza har lika meningslösa mikrotransaktioner som DD2, inte ett pip om det från vare sig media eller personer. Resident evil, där mtx lades till 2 veckor efter (läs igenom reaktionerna jag länkade till den andra medlemmen, och hur milda dem var jämfört med denna tråden), och Monster Hunter (MH har värre mtx än DD2), fick inte lika mycket kritik heller. Listan av exempel kan göras längre...

När vi ändå är igång. Varför kritiseras inte deluxe-utgåvorna av spel (ser aldrig någon kritik mot dessa utgåvor), när de praktiskt taget är indirekta mtx inpackade i ett finare omslag tillsammans med spelet, som du betalar på förhand. Få t.ex. starkare utrustning/vapen, in-game valuta och ett visst försprång etc. Jag nämner deluxe-utgåvan, för att DD2 har en sådan version som innehåller just mtx sakerna, som du kan köpa separat, inte i själva spelet, utan måste gå ut ur spelet och in till PS-storen för att ens hitta dem.

Så återigen, varför helt plötsligt just detta spel där bägaren rann över och varför är vissa så selektiva med sin kritik?

Edit: Läste precis i tråden om ångrade köp, att du köpte Diablo 4 (ironiskt ingen kritik som helst mot mtx i det inlägget), som innehåller kosmetiska mtx (i princip lika meningslösa mtx som i DD2, som du aldrig behöver ta del av) inslag för det sjuka värdet av $357, om man skulle köpa allt. Jag trodde ju att vi skulle bojkotta och inte stödja spel som har mtx i sig? Men det verkar bara gälla vissa spel...Vem säger att de inte gör det värre och sprider det vidare in i själva basfunktionerna i nästa spel, som var en utav dina farhågor?

#4490609

https://nordic.ign.com/diablo-iv/67882/news/now-diablo-4-is-o...

Det är t.ex. helt ok för vissa (trots att de är emot mtx) att Helldivers 2 har mtx, bara för att det är ett liveservicespel för 449 kr (har säkert sålt minst 10 milj kopior, mycket mer än vad de förväntade sig och tjänat kosing så de badar i pengar). Men tänk om Arrowhead bestämde sig för öka på grinden längre fram, så att folk känner sig tvungna att använda mtx. Är detta inte lika dåligt då? Jag tycker att om man är helt emot mtx, så ska man vara det i alla former, oavsett spel. Enda undantaget jag kan tänka mig, skulle vara f2p, då de måste tjäna pengar på något sätt när spelet är gratis.

Jämför man mikrotransaktionerna i DD2 (saker du dessutom samlar på dig inom de första tim) med vissa ovan, så är de milda i jämförelse. Men av reaktionerna att döma så kan man nästan tro att DD2 är det allra första spelet i världen som implementerade mtx och att det är det mest aggressiva mtx vi någonsin skådat...Det är just därför vissa tycker att det hela är uppblåst med just detta spel, när det finns så många värre exempel.

Haha. då är vi på samma spår. Jag tror bara att du missuppfattar det du upplever som folks tystnad kring vissa spel. Jag har sedan lång tid öst galla över spel med dåliga MTX, och kommer fortsätta göra det. De gångerna när jag inte har något att säga är när det rör spel jag aldrig skulle få för mig att spela...inte för att de inte heller förtjänar skit, bara att informationen kring spelets betalmodeller passerar i periferin, tillsammans med allt annat kring det.
Jag tenderar att läsa nyheter kring spel jag kan tänka mig att spela, även om jag brukar kliva in och ge en känga åt sådant ointressant junk som FIFA och dylikt när det skrivs om det i nyheten. Tro mig, jag är inte selektiv i min kritik. Jag har t ex ingen aning om hur Helldivers 2 sköter sina MTX, och har därför inte uttalat mig, och jag gissar att samma sak gäller för många andra också.
Sedan är jag lite nyfiken hur du menar när du säger att D4 inte fått kritik, för jag har gett dem mer galla än jag har i magen, även om det mest kretsat kring de idiotiska spel valen de gjort och deras BP, men även för att de (som jag nämnt tidigare) säljer en lightversion, då mycket av spelinnehållet, även ifall det bara är skins, finns en en sketen shop från dag ett...för att inte tala om att tvinga på delux-skiten för att få spela tidigare...fredag istället för tisdag! Jävla gamar!

1, 2, 3, 4, 5, 6...andas...

DD2 är inte det enda spelet som har MTX, men det är den första stora titel , som jag själv varit intresserad av, som säljer ett dyrt SP-spel med MTX för spelets basfunktioner...DET är utöver någonting jag sett tidigare, och förtjänar därför långt mer kritik än de fått hittills. Inte lika mycket för deras påverkan på gameplay, utan för att de smyger in det överhuvudtaget.
Med det sagt så finns det MTX som är helt ok, eller i alla fall så nära det går att komma. Jag förstår också att vi aldrig kommer bli av med eländet och skulle välkomna alla lagar dom reglerar dem, men alla är inte rena bedrägeriförsök heller. Jag vill minnas att Dota2 var rätt ok då de kosmetiska sakerna såldes med vinst till kreatörerna av skinnen, även ifall det togs ut någon avgift Valve? Var länge sedan jag spelade det..
Både Fortnite och PoE är andra exempel...har inte spelat PoE på ett tag, så jag är lite osäker, men den stora skillnaden här är att båda spelen är gratis och finansieras med dessa inköp. Det som sänker betyget är att skinnen är lika orimligt dyra som i de flesta spel. Däremot gör de en bra sak med battle pass som borde vara standard (ifall man ska ha fanstyget), och det är att ett inköpt battle pass låter en tjäna ihop tillräckligt med in-game valuta till nästa.

Slutligen tror jag du behöver bekanta dig i min forumhistorik ifall du tror att jag inte har gett min beskärda del till D4 och deras förfall vad gäller corporate greed...jag kan bara inte upprepa samma tjat i varje post, utan skriver någorlunda efter artikelämnet...när jag lyckas bita ihop irritationen d.v.s.

Summarum. Jag vet inte vad mer jag kan säga...spelet är nytt nu, därför kommer kritiken direkt. Jag vet inte hur kritiken har varit mot Helldivers 2, men jag är medveten om att det finns väldigt många olika MTX/battle pass, och även ifall få är önskvärda av spelarna så är alla inte lika illa. Det Capcom försöker göra här är någonting otroligt lömskt, speciellt för att det kan verka så obetydligt, men som under ytan är långt värre än all skinnmarknad som jag nämnt tidigare. Det här att att sälja spelets basfunktioner som en slags Quality of Life, något som skall bemötas med yttersta förakt, för när företagen väl tar DET steget fullt ut så kommer det förändra spelen som vi känner dem idag i grunden.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Har nog dryga 40 timmar i spelet nu och börjar närma mig endgame, kan utan tvekan säga att alla microtransactions dom säljer är mer eller mindre meningslösa. Man får allt man behöver och mer i spelet, och man kan köpa samtliga saker in-game som dom säljer förutom halsbandet, men du kan åstadkomma samma sak med 3 min gathering av blommor i spelet.

Det ända jag kan tänka mig är att portcrystal grejen ger en ett pyttlitet försprång i början, men dom första 15 eller så timmarna så åkar man emellan Melve och huvudstaden konstant ändå, och där finns det en oxcart.

För min del så känns detta mer som att Capcom har ett direktiv att samtliga spel ska ha mtx, och DD2 utvecklarna bara uppfyllde det kravet men inte mer. Riftcrystals flödar i spelet så man måste inte alls köpa dom, character reskin kostar typ 15 min gameplay att få så många crystals i spelet runt midgame. Känns mer som utvecklarna med flit gjorde alla microtransactions så onödiga som möjligt för att inte göra folk sura.

Det konstigaste är att dom säljer nycklar för att öppna fängelset också, i spelet ganska tidigt i storyn så kan man få en oändlig användning nyckel. Som sagt känns mer som att dom gjorde alla mtx så snälla som möjligt. nästan allt dom säljer kan man åstadkomma med typ 5-15 min gameplay

Själv gissar jag på att de mycket väl vet att det skulle dra upp till storm kring det här, och att det viktigaste var att få in det i spelets (och kommande spels) ekosystem så smärtfritt som möjligt. När det väl är bättre optimerat är så vitt jag förstått DD2 ett helt ok spel, och då blir det ju lättare att trycka in det här än i något mediokert skräp. Det är garanterat ingen slump alls kring någonting av det här. Vad gäller nycklarna man kan köpa så står det ju i DLC't att: "Få en fängelsenyckel. Den är ganska dåligt tillverkad och går sönder när den använts.", så ifall de inte pudlat eller missat något så är det en engångsprodukt.

Hur som helst, att acceptera det här med motiveringen att "det inte är så farligt" är att omfamna principen med öppna armar.

Skriv svar