Uppgift: Vissa utvecklare ser inte behovet av PS5 Pro än

Medlem
Skrivet av Balunan:

Från vad jag läst om läckan från Tom Hendersons (jag förmodar att vi skriver om samma läcka) så verkar det eventuellt finnas betydligt bredare/mer generösa krav än 4K60 för att ett spel skall klassas som "PS5 Pro Enhanced":

"According to documents sent to Insider Gaming, games may also be given the ‘PS5 Pro Enhanced’ label if they offer any of the following enhancements:

  • Increased target resolution for titles that run a fixed resolution on the standard console

  • Increased target maximum resolution for titles that run at variable resolution on the standard console

  • Increased target frame rate for titles that target a fixed frame rate on the standard console

  • Inclusion of PS5 Pro Raytracing effects

Men att de spel som dessutom lyckas uppfylla kraven nedan ska få ett exklusivt PS5 Pro-grafikläge:

  • PSSR to upscale resolution to 4K

  • A constant 60FPS

  • Add or increase ray tracing effects

Känns lite luddigt, svårt att förstå vad dem menar.
Om man kör det i samma ordning som artikeln, alltså tvärt om mot hur du skriver så kan man tolka det som att det sista är kraven(FPS 60 etc) och resten är påbyggnad.

Varför ens separera delarna och vad menar dem egentligen? Kommer det finnas Enhanced och något som heter något annat?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Känns lite luddigt, svårt att förstå vad dem menar.
Om man kör det i samma ordning som artikeln, alltså tvärt om mot hur du skriver så kan man tolka det som att det sista är kraven(FPS 60 etc) och resten är påbyggnad.

Varför ens separera delarna och vad menar dem egentligen? Kommer det finnas Enhanced och något som heter något annat?

Ja, jag håller med om att det är luddigt skrivet. Jag är inte säker, men jag tror de har separerat de två sakerna då det är två skilda saker.

Ren gissning baserat på hur det skrivet: vissa spel får ett grafikläge/grafikmeny som man bara får upp i spelet om det fyller kombinationen av dessa kraven:
"For the PS5 Pro PlayStation wants games to offer a PS5 Pro-exclusive graphics mode that will combine:

  • PSSR to upscale resolution to 4K

  • A constant 60FPS

  • Add or increase ray tracing effects

Spel som fyller något av alla dessa saker får en PS5 Pro Enhanced-etikett (automatiska förbättringar, d.v.s. ingen eget grafikalternativ, precis som i fallet med PS4 Pro enhanced-spel) :

"...games may also be given the ‘PS5 Pro Enhanced’ label if they offer any of the following enhancements:

  • Increased target resolution for titles that run a fixed resolution on the standard console

  • Increased target maximum resolution for titles that run at variable resolution on the standard console

  • Increased target frame rate for titles that target a fixed frame rate on the standard console

  • Inclusion of PS5 Pro Raytracing effects

Ren gissning, som sagt. Enig i att det inte är 100% tydligt.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

123
Skriv svar