Spelar ni något instrument?

Medlem

elgura / akustiskt - trummor bara på skojj ibland
Pysslar lite med egna låtar med guitarport-cubase-ezdrummer.

Medlem

Spelar lite piano och keyboard. Har gjort till och från sen jag fick min första och enda keyboard när jag var runt 10. Är dock jävligt dålig för att ha spelat så länge Självlärd

Medlem

Trumpeet


signatur

Freshly dared, the half won.

Medlem
Skrivet av HunterPig:

Trumpeet

Här trodde man att man var unik

Spelade trumpet i mellanstadiet, men tröttnade för att jag inte ville träna hemma och hamnade efter alla andra samt att jag kom till en ton som jag aldrig verkade klara.

Finns det något bra sätt att motivera sig? Älskar filmmusik och dyl med trumpeter men sådan klass känns så långt borta.

Medlem

jag spelar tetris och iPod...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Spelar trummor, har gjort det i ca 1 år och har gått på lektioner under den tiden dessutom. Försöker fixa band osv. men basister är svåra att få tag på

Inaktiv

lira bas är ju lättast


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Lirat trummor i cirkus 10 år, inte jätte mycket i början, eftersom jag bara var 7 bast då, men far min spelade trummor i ett rock band och grejer, så har jag spelat gitarr i cirkus 2-2½ år, tar trum och gitarr lektioner eftersom jag går estet/musik, men det mesta jag har lärt mig innom både gitarr och trummor har jag lärt mig själv, men självklart snappar man juh upp endel grejer under lektionerna. :). Har endel musikprojekt på g med bror min, inget som är klart att läggas upp på intranätet dock. \o/

Medlem

spelat i nästan vad är de? fick min första gura för 4 år sen tror jag till jul sen va de 3 år sen ja fick elguran så spelat gitarr i 4 år nästan varav ett halvår hos lärare resten självlärd. kan la lite låtar å riff å så

Medlem

Jag har snart lirat 3 år! Denna videon är gammal, Men wtf!

http://www.youtube.com/watch?v=Qnp_rEh5nMY

Medlem
Skrivet av Reaction:

Jag har snart lirat 3 år! Denna videon är gammal, Men wtf!

http://www.youtube.com/watch?v=Qnp_rEh5nMY

-fniss-, kände igen Opeth - Deliverance kompet där. :). Helnajs juh. \o/. Lite småmissar och grejer, men man spelar juh inte alltid perfekt. ^^

Medlem
Skrivet av Mykee:
Skrivet av Reaction:

Jag har snart lirat 3 år! Denna videon är gammal, Men wtf!

http://www.youtube.com/watch?v=Qnp_rEh5nMY

-fniss-, kände igen Opeth - Deliverance kompet där. :). Helnajs juh. \o/. Lite småmissar och grejer, men man spelar juh inte alltid perfekt. ^^

Det var ju länge sen Lägger snart upp en ny
^^

Medlem
Skrivet av prikk:

lira bas är ju lättast

finns alltid sätt att göra det svårare än vad det ska också


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av HunterPig:

Trumpeet

Här trodde man att man var unik

Spelade trumpet i mellanstadiet, men tröttnade för att jag inte ville träna hemma och hamnade efter alla andra samt att jag kom till en ton som jag aldrig verkade klara.

Finns det något bra sätt att motivera sig? Älskar filmmusik och dyl med trumpeter men sådan klass känns så långt borta.

Själv så spelar jag ju i en orkester med massa goa snubbar så det gör sitt liksom. Gick ju också musikklass (7-9) så då spelade man ju 5 dar i veckan typ galet, men så var det.


signatur

Freshly dared, the half won.

Medlem
Skrivet av koleny:

Spelar trummor, har gjort det i ca 1 år och har gått på lektioner under den tiden dessutom. Försöker fixa band osv. men basister är svåra att få tag på

Var bor du? Im teh bassman


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Spelat elgitarr i cirka 8 år nu. Nyss startat ett band med en polare som är trummis, måste bara hitta basist och sångare vilket inte är det lättaste när man bor i en liten skitstad (Skövde).

Medlem
Skrivet av cammo:

Keyboard sen 1985, jobbat i musikstudio i 10 år.

Kan också spela keyboard
Bild

Helt sjukt. Hela jäkla forumet spelar något! Är förvånad över all dold talang... Jantelagen verkar hålla hårt grepp om er men bra då att trådar som den här dyker upp där folk mer ledigt kan berätta om sina skills

Inaktiv

den uttråkade generationen måste ju göra nåt förutom att skolka och spela tv-spel


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Bump kanske..

Spelar gitarr och har gjort det sen jag fick min första gitarr förra julen, både el och akustisk. Ska önska mig en effektpedal till elguran, vill kunna stämma ned gitarren lätt utan att strängarna blir sladdriga. Effekter skulle också vara trevligt. Någon som har ett tips på en schysst pedal?

Föresten: När man spelar ackord, ska man slå med tummen eller med hela handen? Jag slår så att naglarna nuddar strängarna men har sätt folk lira med tummen.

Inaktiv

Klassiskt piano, klassisk gitarr och dirigerar klassisk musik... spelar jazz gitarr med storbandet samt rock gitarr med mitt eget lilla band.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Nyckelharpa och Elgitarr.Spelar nyckelharpa sen tio år tillbaka och på gitarren i ca ett år.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av Smocko:

Föresten: När man spelar ackord, ska man slå med tummen eller med hela handen? Jag slår så att naglarna nuddar strängarna men har sätt folk lira med tummen.

Man kan spela hur man vill. Tänk på att slår du med naglarna så får du säkert en klarare ton än med tummen, spela som du tycker låter bäst.


signatur

<3

Inaktiv

Klassisk Brödrost.

Jag önskar att jag kunde lira gitarr.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

Klassiskt piano, klassisk gitarr och dirigerar klassisk musik... spelar jazz gitarr med storbandet samt rock gitarr med mitt eget lilla band.

Nice, du verkar ganska erfaren, vet du nån låt som är någolunda "klassisk" som man kan sätta som relativ nybörjare, som jag då? Försökte spela början av Asturias, inte enormt svårt på pappret men man måste ju spela så jävla snabbt.

Medlem

leyenda är inte ett stycke man tacklar i första taget. Lite svårt att rekommendera njublåtar för vem som helst över nätet.. men om du har lust att prova nått så rekommenderar jag "el testament d'amelia" hyffsat lättspelad och smörig som fan. Tyvärr inte så hög coolfaktor.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av Smocko:
Skrivet av DarthZ:

Klassiskt piano, klassisk gitarr och dirigerar klassisk musik... spelar jazz gitarr med storbandet samt rock gitarr med mitt eget lilla band.

Nice, du verkar ganska erfaren, vet du nån låt som är någolunda "klassisk" som man kan sätta som relativ nybörjare, som jag då? Försökte spela början av Asturias, inte enormt svårt på pappret men man måste ju spela så jävla snabbt.

Jag skulle pröva på antingen Bourreé (stavning?) eller Air av Bach. Båda finns skrivna för gitarr och ingen av dom är speciellt svår.

Har noter om du vill att jag ska scanna in (har hela musikskolans notförråd i bakfickan).


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Mjae, Leyenda var lite.. avancerad, iaf om man vill att det ska låta som Leyenda. Tack för låttipsen.
Är självlärd och har aldrig orkat lära mig noter, ska nog ta lektioner sen när jag börjar gymnasiet, men tack ändå DarthZ.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Klassisk Brödrost.

Jag önskar att jag kunde lira gitarr.

Det är bara när du väl börjar göra det du önskar som drömmar kommer bli infriade

Jag föreslår att du nästa vecka åker till närmaste musikaffär, och köper en gitarr med märket Squier, dom brukar oftast göra billiga men ändå prisvärda elgitarrer, och brukar även vara dom som är med i så kallade "nybörjarpaket" där du får en gura, sladd, förstärkare och plektrum.

Dessa paket brukar kosta alltifrån 1,500 till 3000, helt beroende på vad för gitarr och förstärkare som är med, den viktigaste frågan du ska ställa dig är "Vad för sorts musik vill jag spela?"

Ibanez är för den som vill spela lite tyngre musik, olika sorters metal medans t.ex Gibson (för din prisklass som nybörjare är det Epihone som gäller, dom brukar i regel vara dyrare än alla andra nybörjargitarrer men är därmed bättre) som passar sig för både hårdrock, vanlig rock, till punkrock.

Fender (som har lågprisvarianten Squire) är lite allt i allo, du kan hitta alla olika sorters musiker som spelar dom, och kan även vara ett bra val för den som inte riktigt vet vad han vill börja med.

Nu kan det här såklart vara lite fel, eftersom jag själv är en bassist, men såvitt jag förstått så ska det vara åtminstone lite rätt angående dom olika märkena

Ett råd ; När du väl bestämt dig för att köpa en gitarr, kolla inte allt för mycket på vad dina idoler spelar, prova en massa olika sorters innan för du vet aldrig vilken gitarr som passar just dig.

Så vänta inte med att åka till musikaffären, om inte så kan du iallafall prata med folket som jobbar där, dom har haft kunder som dig många många gånger innan och kan säkert ge dig ännu mer råd än just dom råd du fått av mig.

Och en bra sida för dig som (snart kanske?) är nybörjare, http://www.ultimate-guitar.com
Den har ett massivt förråd av tablatur och ackord för nästan alla låtar som finns, och även en massa hjälp för en som vill börja köra egna solon och riffs.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av Sipmo:

Klassisk Brödrost.

Jag önskar att jag kunde lira gitarr.

Det är bara när du väl börjar göra det du önskar som drömmar kommer bli infriade

Jag föreslår att du nästa vecka åker till närmaste musikaffär, och köper en gitarr med märket Squier, dom brukar oftast göra billiga men ändå prisvärda elgitarrer, och brukar även vara dom som är med i så kallade "nybörjarpaket" där du får en gura, sladd, förstärkare och plektrum.

Dessa paket brukar kosta alltifrån 1,500 till 3000, helt beroende på vad för gitarr och förstärkare som är med, den viktigaste frågan du ska ställa dig är "Vad för sorts musik vill jag spela?"

Ibanez är för den som vill spela lite tyngre musik, olika sorters metal medans t.ex Gibson (för din prisklass som nybörjare är det Epihone som gäller, dom brukar i regel vara dyrare än alla andra nybörjargitarrer men är därmed bättre) som passar sig för både hårdrock, vanlig rock, till punkrock.

Fender (som har lågprisvarianten Squire) är lite allt i allo, du kan hitta alla olika sorters musiker som spelar dom, och kan även vara ett bra val för den som inte riktigt vet vad han vill börja med.

Nu kan det här såklart vara lite fel, eftersom jag själv är en bassist, men såvitt jag förstått så ska det vara åtminstone lite rätt angående dom olika märkena

Ett råd ; När du väl bestämt dig för att köpa en gitarr, kolla inte allt för mycket på vad dina idoler spelar, prova en massa olika sorters innan för du vet aldrig vilken gitarr som passar just dig.

Så vänta inte med att åka till musikaffären, om inte så kan du iallafall prata med folket som jobbar där, dom har haft kunder som dig många många gånger innan och kan säkert ge dig ännu mer råd än just dom råd du fått av mig.

Och en bra sida för dig som (snart kanske?) är nybörjare, http://www.ultimate-guitar.com
Den har ett massivt förråd av tablatur och ackord för nästan alla låtar som finns, och även en massa hjälp för en som vill börja köra egna solon och riffs.

Vill ha ett nyckelband va?

Fender och Gibson är från början country gitarrer förresten om någon undrar... kör själv på fender. Tycker dom är sköna att hålla i och låter jävligt bra, väldigt bluesigt sound (som passar till allt egentligen, jazz som hårdrock) till skillnad från de flesta Ibanezer. Gibson har ett ganska fjolligt ljud.

Men visst, Gibson, Ibanez och Fender är de ledande. Du kanske bör kolla på Hagström också.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

När vi ändå är innen på gitarrmärken, är den här något att ha? [http://www.cort.co.kr/english/products/common/view.asp?produc...]

Kostar 2995:- i den lokala musikaffären. Har en halvdan stratakopia som ger ifrån sig ganska mycket oljud även när man inte lirar, ett bakgrundsbrus.

Skriv svar