Årets spel 2007!

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Jag har testat Super mario galaxy, och jag gillade det inte alls. Det känns så fjantigt när man springer runt på "planeter". Det som förstörde det mesta, också kontrollerna. Och portal är verkligen inte värd en första plats, finns massa roligare spel.

Alltså, som jag fattat det så handlar det ju inte bara om att ha roligt. Det finns 1000 tals roliga spel. Sen finns det vissa spel som har det där extra att man kommer ihåg dem och spelar dem flera gånger och i min snart 20 åriga spel historia kan jag nog räkna dem på mina tio fingrar. och portal lär hamna bland ett av dem.

Alltså det handlar ju om Nyskapande bra upplägg och rolighetsfaktorn. Därför tror jag Galaxy och portal delar förstaplatsen!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

Sååå bra var inte Portal. Fantastiskt kul verktyg, men Portal är en serie demobanor. Jag väntar med prisandet efter portalbössan implementerats i ett riktigt spel (Episode 3?).

Inaktiv

Vad för andra spel har en sång i slutet?

Inaktiv
Skrivet av dosman:

Vad för andra spel har en sång i slutet?

guitar hero?

Medlem

kanske värt o säga en gång till att denna lista är fz crew personlig smak o tycke , har inget med vad övriga världen tycker om det ena eller det andra spelet.

portal var ju kanon , inte spelat mario en men typ majoriteten tycker mario galaxy är bra så då måste det vara det får kolla sen själv när jag köpt det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Välförtjänt plats till Portal, visar att grafik å sånt inte är allt som crysis cod4 bioshock etc heheh

Aldrig att Bioshock var ett "bara grafik"-spel. Bioshock har en utmärkt, twistad story och helt fantastiska miljöer. Grafiken är utan tvekan vacker, men det förhindrar ju inte att det är ett underbart bra spel, gameplay-mässigt.

Medlem
Skrivet av soda:

Det är inget konstigt med att inte ha en "silvermedalj" om två delar förstaplatsen, det är helt vettigt. Det fungerar alltid så här i sportsammanhang, blir ni lika förvirrade och upprörda då?

Nördar kollar inte på sport Så ja

Inaktiv

Men.. Tvåan då?


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

PaZ
Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av BangBoomBang:

mass effect fick ju brons,
och mario galaxy och portal fick dela på guldet.

men vad hände med silvermedaljen då ?
för en silverplats kan ju inte försvinna bara för att 2 delar på guld.

Eftersom det var en lista över dom 50 bästa spelen 2007 i fz ögon så blir det en plats tom ifall 2 spel delar på en plats. Om det fanns ett silver också så hade det vart 51 spel.

då får dom väl fimpa det sista spelet.

andra platsen är nog viktigare än plats 50.

Men det är så man gör. Man gör så även om vm i olika sportevenemang också. 3an kan inte bli 2a eftersom det finns 2 stycken som är bättre. Dessa 2 har dock exakt samma tid eller poäng om det är en sport, så dom får dela första platsen. Men då får ingen andraplats.
Däremot kan man ju ifrågasätta ifall det är helt omöjligt att dela på portal och smg, det borde gå att kunna välja en etta och en tvåa av dom.

edit: hittade resultat från en sport där dom delat guld. world shampionships swimming 2007.
Två personer som delar förstaplatsen och nästa plats är trean. Delade länken för den sabbade layouten.
http://www.omegatiming.com/swimming/racearchives/2007/
melbourne2007/F73_ResByHeat_119_Finals_Men_100_Free.pdf

Skönt att det finns någon som svarar på ogenomtänkta "men tvåan då?" Förstår inte hur det kunde dröja till sida 4 bara

Medlem
Skrivet av Eottt:
Skrivet av SkarZnik:

Valve triumferar igen?

För mig var årets spel Bioshock, faktiskt. Atmosfären och handlingen är helt underbar.

samma här.

Samma här Underbart spel.

Portal var bra, men skulle det sålts till fullpris som ett eget spel skulle det knappt varit värt det. Hela Orange box må förtjäna förstaplatsen, men Portal? njae.

Aldrig sett tjusningen med Super mario heller, ser det som nåt barnsligt som "låtsasgamers" gillar, mest japaner... fast sen har jag ju aldrig ägt ett Nintendo heller.

Medlem
Skrivet av cammo:

Super Mario Galaxy?

Ett av dom sämsta spelen jag testat, hur fan kan det komma etta?

Samma sak med Portal.

Jag förstår inte vad det är för fel på folk ibland, ifall man tycker att de båda spelen är de sämsta man har prövat, så tycker man att det är bästa spelen också, eftersom att man uppenbarligen, ALDRIG har prövat några andra. Sen så får jag ont i huvudet av alla idioter som säger saker i stil med " SMG? Portal? Hur gamla är ni på redaktionen egentligen". Vad gör människorna på en hemsida dedikerad till spel?

Inaktiv

Men pliiixx Smg på delad första :S? så underbart var det inte.. tillochmed bioshock var värdare en förstaplats mer än SMG... Portal däremot, glad att den kom på första, Unndderbart spel fastän det antagligen bara var ett test på hur publiken skulle gilla en Portal-gun i nästa Half-life spel eller liknande.

Medlem

SMG är för överigt Sub Machine Gun haha! Kanske inte i detta fallet dock. Jag gillar värkligen alla 100 tals olika förkortningar vissa spel får. Utvecklarna kunde ju döpt det så från början. Q1, Q2, Q3, Q4, ET, ET:QW, D2, W3 mm...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av dosman:

Vad för andra spel har en sång i slutet?

CoD4

edit: vilket är spelet som borde hamnat #1

Medlem

Tycker det var för många konsol och bil spel i listan.

IGN lista var bättre!
Kanske mäst fär att Best RPG: The Witcher
http://bestof.ign.com/2007/

Medlem

Vad är Mario nu för tiden ? Om inte grafikkåt som någon tidigare nämnde?

Och vad nämns om spelglädje och originalitet så vinner nog Portal STORT. Mario är same old, same old

Inaktiv

Portal var helt sanslöst roligt och Mario är säkert värt det med kolla på gametrailers awards tex.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

sluta gnäll om listan nu för i helvete, det är vad redaktionen(?) här på fz tycker, ingen jävla lista som alla måste följa som är huggen i sten

tycker portal förtjänade förstaplatsen. var en helt ny spelstil (för de flesta, tror inte så många här har lirat Narbacular Drop), skön, lite mystisk story med en sjukt härlig twist i mitten, härlig belönings-känsla (eller vad man ska kalla't) när man klarar nått (nån mer än jag som kände mig jag-överlistade-systemet när man "vann" över eld-gropen? ).

speltiden var inte så lång nej, men skulle ni inte ha tröttnat rejält på spelet ifall ni var tvugna att springa runt ytterligare 5 timmar i skumma korrider å hoppat på gigantiska rör som åker ur väggarna lite då och då?
tycker längden var bra, fick en att vilja spela lite mer när man till slut nått det underbara slutet, istället för att tröttna på spelet i förtid å inte ens nå slutet som i många andra spel.

å vill man nöta mer portal så kör igång med challenge-grejerna vettja, om ni behöver motivation så kolla youtube, packat med filmer där.
http://youtube.com/watch?v=i7rbgMhF4BY

_78
Medlem

Nu vart jag ju tvungen att lubba ner till köpcentrat på nyårsafton och allt bara för att införskaffa The orange box!
Den lilla tid jag hunnit lira Portal gör att jag börjar fatta varför det tycks vara så uppskattat, grymt trevligt lir!

Tack för 07 btw...


signatur

Dell XPS M1730 till salu!

Medlem

Det var mig ett jävla tjat...
Ingen bryr sig om vad ni tycker. Om vi hade gjort det så skulle vi vara inne på era sidor och kolla på era listor. Men det här är FZ-listan, och som det redan har beskrivits ett flertal gånger så är det vad redaktionen tycker.. håller ni inte med? Inte så konstigt, alla tycker olika.

och angående snacket om en andraplats, det gör mig lite mörkrädd att så många faktiskt inte vet hur det går till vid en prisutdelning. Delad etta betyder att det blir ingen "silvermedalj". Det är inte så konstigt.

Medlem

Helt värdelös 1:a och 2:a tycker jag. Tröttnat på mario sedan länge och portal vad fan är det för skit?

Inaktiv
Skrivet av lyrael:
Skrivet av soda:

Det är inget konstigt med att inte ha en "silvermedalj" om två delar förstaplatsen, det är helt vettigt. Det fungerar alltid så här i sportsammanhang, blir ni lika förvirrade och upprörda då?

Nördar kollar inte på sport Så ja

Kan faktiskt inte fatta att folk inte förstår varför inte det finns någon 2:a.

Inaktiv

Alltså herregud för grafikkåta människor, förstår inte hur folk kan vara så himla instängda. Spelglädje handlar inte grafik, visst är det trevligt med bra grafik, men skulle spelglädjen ökats om tex Mario eller Portal hade lika bra grafik som Crysis? Tror inte det. Mario och Portal har enkel och funktionell grafik som passar spelen.

Sen att folk tjatar om att Portal var kort, så tror jag faktiskt inte att det skulle bli så himla mycket bättre om det var längre. De kanske kunde lagt till någon mer utmanande bana, men jag gillar att spelet var kort.

Aja, Portal är ett väldigt bra spel som förtjänar sin plats tack vare sitt koncept som känns fräscht och storyn gjorde en engagerad. Mario har jag inte testat, men vad jag har sett och hört så verkar det också förtjäna sin plats.

Medlem
Skrivet av _78:

Nu vart jag ju tvungen att lubba ner till köpcentrat på nyårsafton och allt bara för att införskaffa The orange box!
Den lilla tid jag hunnit lira Portal gör att jag börjar fatta varför det tycks vara så uppskattat, grymt trevligt lir!

Tack för 07 btw...

Eller så köper du det via Steam och spar både pengar (och tid om du har ett bra bredband).

Köpa i butik är ute. Välkommen till 2000 talet

Medlem

SMG är en värdig etta. Nintendo lyckades till slut putta ner M64 från tronen. Bioshock, Portal och dom andra spelen kanske är kul när man är mellan 14-20 år gammal men SMG är kul oavsett om man är 7 eller 90 år gammal.
Tack Nintendo

Medlem

knark arkad och psych-labrått spel. bra fz, bra :>

Medlem
Medlem
Skrivet av MortAlbin:

Portal var väldigt nytt och kul. Men om det ska få bli årets spel vet jag inte. Storyn, som kan tyckas vara cool, saknar egentligen någon riktig betydelse. För vissa gamers kan det vara coolt med tårta etc. Men säg att jag skulle förklara detta för min mamma, att jag måste klara alla dessa livsfarliga banor för att få en tårta som pris så skulle hon tycka att det var hur löjligt som helst.

Dessutom var spelet alldeles för kort. Tyvärr är det många spel som varit korta i år, men jag tycker ändå portal var en aning _för_ kort.

Grafiken är även den åldrad och bygger på några års gammal sourcemotor, som ändock blivit uppdaterad med åren (HDR, Motionblur, aliasing motverkande metoder etc) men det når ändå inte fram till standarden för 2007, nu när Cryengine2 och UE3 äntligen släppts.

Man får inte missförstå mig, jag tyckte portal var kul och som sagt nytt, men att det skulle bli årets spel kunde jag aldrig tänka mig. Det brister på alldeles för många punkter för de utmärkelsen.

Denna tråd gör mig besviken på att det som tidigare upptäckt hänger runt flertalet (antagligen i majoritet) "quakenettare" (syftar på IQ-nivån för er som inte fattar... troligtvis de flesta ) likt det visat sig i andra trådar samt i eran nu ej mer eminenta kanal.

Vad har vad din mamma skulle tycka om storyn i Portal när du berättar den för henne för relevans till hur bra story och hur bra ett spel är? Sure as hell beats me.

Personligen tycker jag också Portal är för kort, fast när man tänker på den hederliga gamla klichén "kvalitet, inte kvantitet" så säger det ju sig självt att det inte borde få komma ivägen.

Att komma och påstå att listan är bra eller ej bara för ni själva har ännu mer vinklade åsikter (såvida inte ni lider av schizofreni och därmed utgör flera personligheter) undgår också mitt förstånd när det gäller logiskt tänkande.

Gillar förövrigt hur folk klankar ner på redaktörernas ålder (när de vet hur gamla de är) samt betygsättningsförmåga (om ni inte håller med så kan ni väl skita i att kolla sidan då? ) för att de inte håller med om placeringarna. Go you!

Bra att folk inte vet hur topplaceringar går till. De spädde ju helt klart ut guldmedaljen med silvermedaljen så det blev guld nog åt båda! o:)

Btw, du som hade en åsikt om att Portal inte skulle bedömas enskilt för att det säljs på en DVD med andra spel, haha... Så om ett spel bara säljs över nätet så är det inte ett spel enligt dig eller? Diablo 2 blev plötsligt inte längre ett spel för att det säljs i paket med expansioner och the like. Du vet att du kan köpa Portal enskilt va?

_78
Medlem
Skrivet av Boldtaar:
Skrivet av _78:

Nu vart jag ju tvungen att lubba ner till köpcentrat på nyårsafton och allt bara för att införskaffa The orange box!
Den lilla tid jag hunnit lira Portal gör att jag börjar fatta varför det tycks vara så uppskattat, grymt trevligt lir!

Tack för 07 btw...

Eller så köper du det via Steam och spar både pengar (och tid om du har ett bra bredband).

Köpa i butik är ute. Välkommen till 2000 talet

mmm, enda anledningen till att jag inte köpte spelet via Steam måste vara att jag är så insnöad att jag inte hade en aning om att detta faktiskt var möjligt. It´s a bloody miracle m8!


signatur

Dell XPS M1730 till salu!

Medlem

Portal: Alldeles för kort, tog lite över 1h att klara "singelplayer-läget" och avancerad var bara en timme extra.
Efter man spelat ut dom båda lägena så avinstallerar man spelet för ingen re-play värde i det tycker jag.

Mario: Har bara sett när folk spelar det och det enda jag såg var samma dryga Mario.
Alla mario efter Snes versionen har varigt mediokra.
Det kanske borde hamna vid top-20.

Min top 10 hade bestått utav (utan att ranka dom):
Halo 3
Crysis
Call of Duty 4
Command & Conquer 3 Tiberium Wars
Assasins Creed
Forza Motorsport 2
Bioshock
Crackdown
World of Warcraft: The Burning Crusade
Gears of War (PC)
---

Att Halo3 inte kom in på eran top10 är ju ett stort "?".
Bra story, gameplay, re-play värde, Co-op och massor med MP.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Skriv svar