I en intervju med Eurogamer berättar spelets producent, Daisuke Uchiyama, att pc-versionen av #Dark Souls inte kommer att vara helt optimerad. Han menar att spelet ska ses som en portning från konsol-versionen.

– För att vara helt ärlig har vi problem med portningen på grund av vår brist av erfarenhet och kunskap när det gäller pc-portningar. Först trodde vi att det skulle vara enkelt, men det visade sig att så inte var fallet. Men vi är fortfarande i utvecklingsfasen och försöker knäcka nöten.

– I Japan är det inte en särskilt stor pc-marknad och vi har inte tagit hänsyn till den målgruppen tidigare. Det är en av anledningarna till varför vi inte har kunnat gå till pc-plattformen förrän nu.

Daisuke Uchiyama släpper den stora bomben när han får frågan om problemen med bilduppdateringen hänger med till datorspelsversionen.

– När det gäller pc-versionen är det snabba svaret nej. Vi kommer inte att fixa problemen med bilduppdateringen. Detta eftersom vi vill få ut pc-versionen så fort som möjligt. Därför blir den snarare en portning från konsol-versionen. Vi har inte lyckats göra någon specifik optimering för pc.

Som tröst till alla pc-spelare som nu har brutit ihop framför sina skärmar säger han:

– Men i utbyte mot detta har vi prioriterat att lägga till nytt material för både originalspelare och nya spelare.

Ser du fram emot nytt material eller är det en klen tröst?