Huruvida spel är ett format som passar alla former av emotionella utlopp är en fråga som får olika svar, beroende på vem du frågar. Globala #2K Games-chefen Cristoph Hartmann menar på att det i nuläget inte är lönt att försöka kämpa mot filmindustrin ännu för att, well, tekniken inte är där ännu.

– Att återskapa en Mission Impossible-upplevelse i gamingvärlden är lätt; att återskapa känslorna från Brokeback Mountain kommer att bli svårt, eller åtminstone väldigt känsligt i det här landet... det kommer bli väldigt svårt att skapa väldigt djupa känslor som sorg eller kärlek, saker som för filmerna framåt, säger Hartmann till GI.biz.

– Innan spel är fotorealistiska kommer det bli väldigt svårt att öppna upp för nya genrer. Vi kan egentligen bara fokusera på action- och shootertitlar; sådana passar konsolerna vi har idag.

– För att dramatiskt förändra industrin till något där vi kan applicera en mängd olika känslor, tror jag att det endast kan hända när vi nåt punkten att spel är fotorealistiska; då har vi nått en slutpunkt och det kanske blir den slutgiltiga konsolen.

Hur Hartmann ser på titlar som #Heavy Rain, #Journey eller andra titlar som anammar speciella känslor framkommer däremot inte.

Vad tänker du?