I höstas fick #Square Enix rejält med kritik för sin reklamtrailer för #Hitman: Absolution som innehöll ett gäng nunnor i utmanande latexunderställ. Nu är utgivaren i blåsväder igen efter en reklamkampanj där folk uppmuntrades att beställa mord på sina Facebook-vänner.

Enligt Gamasutra skulle personen du ville likvidera beskrivas med ett par förvalda attribut, bland annat "stora öron", "små bröst" eller "liten penis". Såväl allmänheten som andra spelutvecklare reagerade starkt, med hänvisning till det allt större problemet med nätmobbning. Särskilt med Amanda Todds självmord i färskt minne. Kampanjsajten stängdes därför ner inom ett par timmar och senare kom också ett uttalande från Square Enix till Kotaku.

Earlier today we launched an app based around Hitman: Absolution that allowed you to place virtual hits on your Facebook friends. Those hits would only be viewable by the recipient, and could only be sent to people who were confirmed friends.

We were wide of the mark with the app, and following feedback from the community we decided the best thing to do was remove it completely and quickly. This we've now done.

We're sorry for any offense caused by this.