Efter år av väntan fick vi tidigare under månaden äntligen en officiell bekräftelse på att en uppföljare till Beyond Good & Evil är på gång. Nu berättar Michel Ancel, skaparen bakom originalet, varför det har tagit sån tid.

I ett inlägg på Ancels Instagram förklarar han att den ursprungliga versionen (som han även lägger upp en bild från, ovan) som läckte ut för ett antal år sedan var spelbar med ett flertal prototyper, men hade ett stort antal problem som utvecklingsteamet aldrig lyckades åtgärda.

Han berättar att de hade storslagna planer, med möjlighet att utforska olika planeter, rymdresor och flera städer att besöka. Detta var tänkt att finnas med redan i originalet, men var inte möjligt vid tidpunkten när det släpptes.

Han berättar att de under utvecklingen av Beyond Good & Evil 2 märkte att de hade två val, antingen att dra ned på ambitionerna och inte göra sitt "drömspel" eller vänta på att tekniken skulle komma ikapp. De valde att göra det senare och arbetade bland annat på #Rayman Origins och #Rayman Legends under tiden.

Han avslutar med att säga att teamet fortfarande har väldigt mycket arbete framför sig, men att de nu med ny teknik kan göra det Beyond Good & Evil 2 de drömt om.