EA:s köp av bilspelsutvecklaren Codemasters är nu defintivt klart. I ett uttalande välkomnas den brittiska bilspelsutvecklaren till EA-familjen, som säger att målet är att bli en betydande kraft i racingsegmentet.

Lustigt nog (för EA i alla fall) var Take-Two inne och sniffade på Codies i höstas, och det lät nästan som att ett köp var klart. Men då kom plötsligt beskedet att EA blir studions nya ägare.

Codemasters-köpet ger goda förutsättningar för det: studion står bakom serierna Dirt Rally (hardcore-rally), Dirt (halvsnäll offroad-racing), Formula 1 (du fattar), Grid (arkadbanracing) och Project Cars (halv- till helseriös banracing). Och EA själva har ju sin långlivade Need for Speed-serie, men också Burnout och Real Racing. Är väl egentligen bara en Mario Kart-klon som saknas för att täcka hela bilspelsgenren.

EA säger att köpet ger dem möjlighet att "ge oss ännu fler racingspel, ännu oftare". Några nya spel tillkännages dock inte än, det kommer senare.

Det är inte känt vad notoriskt ojämna Codemasters har på gång härnäst. De fick ur sig hela tre halv- eller heltrötta spel under andra halvan av 2020 (Dirt 5, Project Cars 3 och svårt sågade Fast & Furious: Crossroads). Bara någon månad tidigare släppte de det utmärkta F1 2020, och året innan det lika vassa Dirt Rally 2.0. Kan med andra ord bli precis vad som helst.

Nästa Need for Speed-spel ska hursomhelst göras av redan EA-ägda Criterion Games, åtminstone var det planen för ett år sedan. De fyra senaste NFS-spelen kodades av Ghost Games i Göteborg, men de får alltså inte förnyat förtroende.