#Nintendo publicerar då och då enormt mysiga Iwata Asks-artiklar, där överhuvudet Satoru Iwata samlas med några välkända Nintendo-utvecklare för att diskutera aktuella spel. Denna gång är Takashi Tezuka (EAD General Manager) och Toshihiko Nakago (SRD President) inbjudna. Oftast så bjuds läsarna på en hel del obskyra Nintendo-fakta om olika spels utveckling, plus att vi får veta att herrarna skrattar en hel del.

I senaste artikeln avslöjas att Shigeru Miyamoto och kompani tog åt sig av kritiken att #New Super Mario Bros. till DS var för lätt, och därför istället gjorde #New Super Mario Bros. Wii apsvårt.

Iwata: Jag kan tänka mig att ni tre antagligen tog det ganska hårt när vissa människor sa att DS-versionen var lite för enkel. Speciellt Miyamoto-san. Tezuka: Jag tror det var extra tufft för Miyamoto-san. Så denna gången har vi en svårighetsgrad som spelaren kan njuta av. Jag vill verkligen att folk ska få uppleva den för sig själva. Det finns gånger man tänker: "Detta spelet är en ganska svår nöt att knäcka!"

Just eftersom New Super Mario Bros. Wii är en "ganska svår nöt att knäcka" så introducerades Super Guide-systemet, där spelarna kan se inspelningar på hur man klarar en viss bana. Tezuka fortsätter:

Ibland är de så bra [spelarna i Mario Club] att du börjar skratta rakt ut! Det är väldigt svårt att spela in dessa filmer dock. Av den anledningen ville vissa medlemmar i teamet att vi skulle låta dem rätta till saker manuellt. Så jag tvingades sätta ner foten. Om inte allt görs av en mänsklig spelare så förlorar man den viktiga realismen.

Iwata har också något att tillägga. Han har en dröm. En dröm för alla spelare därute, duktig som dålig. Gammal som ung.

Jag skulle vilja lägga till något, om det går bra. En väldigt tilltalande sak med Super Mario Bros.-serien är att spelen är lika roliga att spela som att se på när någon annan spelar. Jag tänker på det som en slags tradition som upphållits ända sedan den allra första Super Mario Bros.-titeln. Nu med detta spel kan alla som tittar helt enkelt plocka upp en Wii-kontroll och delta. Därför tycker jag att du ska börja med att titta på. Sen, om du tycker att det ser intressant ut, så kan du delta. Även om du aldrig spelat ett Mario-spel förut och du testar enspelarläget, även om det är lite svårt i början, så finns det massor av features inkluderade för att hjälpa dig ta dig framåt. Jag tror att många människor som aldrig trodde de skulle ha något att göra med ett Mario-spel kommer att absorberas av New Super Mario Bros. Wii, och på grund av detta kommer både människor som aldrig spelat Mario förut och erfarna spelare ha ett gemensamt intresse. Dessutom kommer duktiga spelare att kunna spela tillsammans med spelare som inte är så duktiga. Det är min dröm.

När vi recenserade New Super Mario Bros. Wii var vi smått lyriska. Håller du med om betyget?