Byt layout Standard layout Rutor
Senaste nyheterna
  • Åtta minuter svensk stridsvagnsmumma från Strängnäs

    I slutet av förra året fick World of Tanks ett gäng blågula tillskott då flera svenska stridsfordon introducerades. Bland dessa fanns Stridsvagn 74, en rejäl plåtburk som tjänstgjorde i det svenska försvaret från 1957 till så sent som 1984. Detta firade Wargaming genom att besöka Arsenalen, Sveriges Försvarsfordonsmuseum där de bland annat måste ha spelat in en närmare titt just Stridsvagn 74, som visas upp i en åtta minuter lång video.


    I denna första del går man igenom fordones yttre, dess stora torn och hur konstruktionen skulle skydda personalen mot kärnvapen.

  • "Jag lovar, V.A.T.S. i VR är grymt bra!"

    Bethesda berättade i november förra året om arbetet med att bygga om Fallout 4 för virtual reality, och i en ny intervju ger man en lägesuppdatering. Studions exekutive producent Todd Howard säger till Glixel att det är hela spelet man bygger om, däribland det tidspausande stridssystemet V.A.T.S. som ska funka förträffligt i VR.


    – Jag lovar, V.A.T.S i VR är grymt bra! Vi älskar det.


    Howard menar att Fallout 4 funkar utmärkt som VR-spel, mycket tack vare det låga tempot och hur gränssnittet är byggt. 


    – Jag skulle säga att Fallout funkar tack vare gränssnittet. Pip-Boy sitter på din handled och vi har lyckats göra den så att den fungerar som du förväntar dig. Du tittar, och där sitter den. Att vapenhanteringen är lite långsammare än i många spel har sannerligen hjälpt oss, men vi har V.A.T.S. så att du kan sakta ner eller pausa världen.


    Den stora utmaningen med VR-spel är hur man förflyttar sig. Stora, fria första- eller tredjepersonsspel tenderar att medföra illamående för vissa, vilket Howard håller med om och förklarar att man testar flera lösningar. I nuläget arbetar man med teleportering, vilket brukar kunna lösa illamåendefrågan men samtidigt inte ger samma inlevelse som att faktiskt röra sig fritt i världen. 


    Bethesda tänker sig att släppa spelet med så många alternativ som möjligt, så att var och en får testa sig fram till den lösning som passar bäst. Vilket låter klokt.


    – Vi har tur eftersom rörelserna inte är super-ryckiga. Förflyttning är definitivt den svåra biten, det medger jag. Med tanke på världens storlek och hur mycket du förflyttar dig i Fallout 4, blir det svårt eftersom du rör dig massor. Just nu gör vi en teleporteringsgrej och det funkar bra, men vi experimenterar med några andra saker.


    – Vår plan är att skicka med så många vi kan, eftersom det är olika för alla. Det finns massor av indieutvecklare och studenter som jobbar med prototyper och funderar kring förflyttning i VR, och vi kollar massor på dem. 


    Fallout 4 VR har inget releasedatum än.

  • Se 16 aktade spelutvecklare göra upp i Quake!

    DICE Summit är en årlig mässa där spelutvecklare frotterar sig med varandra under ett par dagar i Las Vegas. Vid sidan av konferensande och långrandiga tal kryddas årets upplaga av något högintressant – en 1on1-turnering i Quake!


    16 respektabla namn från spelbranschen ställs mot varandra, och man vågar tro att Tim Willits som jobbat hos Id Software sedan 1995 känner viss press. Eller omvänt: att övriga fruktar att tvingas möta en av skaparna till det hyfsat ikoniska spelet. Bland dessa övriga finner vi bland annat Jeff Kaplan (Blizzard), Randy Pitchford (Gearbox) och Feargus Urquhart (Obisidian). Här på FZ hade vi helst sett John Romero på plats. Nästa år kanske?


    Twitch-kanalen Faceit TV låter dig följa denna prestigetunga sammandrabbning live. Turneringen börjar i morgon, onsdag. Eftersom Las Vegas-tid råder (nio timmar efter oss) lär det bli kvälls- eller nattsändningar för vår del. Seminfinalerna rullar igång 00:15 svensk tid natten mellan torsdag och fredag.


    Även förra året hölls Quake-turning på Dice. Den vanns av Sean Dunn  från Sparkypants. Årets turneringsschema följer:



    • Sean Dunn (Sparkypants) – Shekhar Dhupelia (Wargaming)

    • Feargus Urquhart (Obsidian) – Patrick Hudson (Robot Entertainment)

    • Randy Pitchford (Gearbox) – Leo Olebe (Facebook)

    • Ted Price (Insomniac Games) – David Wood (Bandai Namco)

    • Min Kim (Bonfire Studios) – Sheloman Byrd (Tencent)

    • Kate Edwards (IGDA) – Tim Willits (id Software)

    • Niccolo Maisto (FaceIt) – Matt Firor (Zenimax Online)

    • Jeffrey Kaplan (Blizzard) – Steve Ellmore (Disbelief)

  • PS4 Pro-patch gör Final Fantasy XV hackigare

    Square Enix har nu släppt en tidigare utlovad patch som ger högre framerate i PS4 Pro-versionen av Final Fantasy XV. Kruxet är att framerate-ökningen sker på bekostnad av stabilt bildflyt.


    Final Fantasy XV har haft två grafikalternativ: lite och high, där det första låst frameraten till 30 bilder/sekund och det andra levererat snyggare grafik till priset av att bildflytet vandrat upp och ner. I 1.05-patchen låser man upp frameraten i det enklare grafikläget, men eftersom den inte når 60 stabila fps – snittet ligger snarare kring 45, skriver Digital Foundry som hårdtestat – blir resultatet hackigt. Det beror på att tv-apparater vanligtvis körs i 60 Hz, och när spelets bilduppatering matchas mot det (eller möjligen 30 bilder/sekund, det vill säga hälften av 60) ger det en mer följsam upplevelse. Men eftersom PS4 Pro inte orkar skicka ut 60 bilder/sekund känns det hackigare, och du kan alltså inte längre falla tillbaka på läget låst till 30 fps.


    Det innebär i nuläget att Xbox One- och den vanliga PS4-versionen av Final Fantasy XV flyter mjukare än PS4 Pro-utgåvan, skriver Digital Foundry. Med andra ord: den dyraste och kraftigaste maskinen ger den sämsta spelupplevelsen. Åtminstone tills Square Enix fixar det hela med en ny patch.

  • Svenska Yoku's Island Express är flipper i en "öppen värld"

    Indiescenen i Sverige fodras och Yoku's Island Express är ännu ett exempel på detta. Om ett flipperspel kan ta Villa Gorilla till samma höjder som Dice vet vi inte ännu, men debutspelet ser onekligen intressant ut.

    Läs mer

  • Spana in nya spelläget "Frontlines" från Battlefield 1

    I slutet av förra månaden berättade Dice mer om den kommande expansionen They Shall Not Pass. Nu har vi fått en liten film som visar det nya spelläget Frontlines.

    Läs mer

  • Träd in i Ghost Recon: Wildlands förlorade land redan nu

     Om två veckor släpps Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands och du ska med några få utvalda människor rädda Bolivia från några av de värsta tänkbara dräggen. I väntan på spelet har Ubisoft Entertainment släppt ett minispel, som du kan testa gratis.

    Läs mer

  • Se Black Canary sparka skiten ur Deadshot i Injustice 2

    Black Canary är en av DC Comics äldsta hjältinnor och kan bland annat stoltsera med att ha varit ordförande i Justice League. Självklart är hon en av kämparna i fightingspelet Injustice 2 och nu kan du se henne sparka loss i en ny film från spelet.

    Läs mer

  • Erik Wolpaw, manusförfattaren bakom Portal 2, lämnar Valve

    Vad hade Portal-serien varit utan den torra och välskrivna humorn som gav liv åt karaktärer som Glados och Cave Johnson? Vad kommer Valve bli utan manusförfattaren Erik Wolpaw?


    Det lär vi få veta de kommande åren då Wolpaw valt att lämna företaget han arbetat på sedan 2004. Det är det andra stora avhoppet från Valves skribentfalang då Marc Laidlaw, ansvarig för Storyn i Half-Life-serien, slutade på företaget i början av förra året. Med tanke på att Valve verkar fokusera på multiplayerspel (det var sex år sedan Portal 2 släpptes) är det kanske inte så konstigt, samtidigt som det såklart skapar frågetecken kring siffran tre som inte får nämnas.


    Wolpaw har den senaste tiden varit delaktig i utvecklingen av Pshychonauts 2 hos Double Fine Productions men vi vet i dagsläget inte om det är hans nästa fasta arbetsgivare.

  • Vad kan man lära sig genom att jämföra Starcraft 2 och Pikmin 3?

    Realtidsstrategi, precis som alla andra genrer, är ett brett koncept. Så brett att StarCraft 2 och Pikmin 3 kan inkluderas i samma fack utan ha särskilt mycket gemensamt vid första anblicken. Men börjar man djupanalysera de till synes väldigt olika spelen finns där flera beröringspunkter, något videon här nedan vill visa.

  • Horizon Zero Dawn hyllas i de första recensionerna

    Klockan nio imorse gick embargot ut för Horizon Zero Dawn och de första betygen är minst sagt hyllande, precis som vår egen recension skriven av Fredrik Eriksson. Det är alltid vågat att släppa ett nytt varumärke men det verkar som att Killzone-skaparna Guerrilla Games har lyckats matcha förväntningarna.


    Här följer ett rad andra recensioner från andra etablerade sajter.


  • Vad du än gör, spela inte Skyrim i för hög fps

    Detta är säkert ingen nyhet för Skyrim-veteraner men att påbörja detta äventyr sisådär fem år efter releasen visade sig inte vara helt problemfritt. Det kan vår läsare 73mpl4R intyga i sin blogg. Förutom några rent speldesignmässiga funderingar (varför har merchants så lite pengar, som exempel) är spelet verkligen inte byggt för att köras i högre bilduppdatering än 60 frames per sekund. Man kan lugnt säga att spelet "ballar ur", något du kan se i videon nedan.

Sök i nyhetsarkivet

2017-02-20 10:40

Microsoft lovar pc-exklusiva spel

17
2017-02-20 10:22

Efter snart tre år spelande har TheMexicanRunner klarat nästan alla NES-spel

23
2017-02-20 08:33

Geforce GTX 1080 Ti bekräftat

26
2017-02-19 21:56

Bioshock-filmen var väldigt nära att bli verklighet

5
2017-02-19 16:45

Terraria har sålt i 20 miljoner exemplar

5
2017-02-19 12:53

World of Warcraft-sagan över för äldre operativsystem

18
2017-02-19 11:44

Tidigt levererad Nintendo Switch var stöldgods

8
2017-02-18 21:27

Få en liten glimt av Final Fantasy VII: Remake

26
2017-02-18 15:45

Gabe Newell: Många utvecklare skulle hata att jobba här

36
2017-02-18 13:40

Äntligen – riktigt konto för digitala spel på Nintendo Switch

9
2017-02-18 12:02

Välj ditt vapen i Mass Effect Andromeda

24
2017-02-17 22:42

Dirt Rally kan nu köras i VR på PS4

31
2017-02-17 19:45

Maffigt kaos i story-trailer för Warhammer 40,000: Dawn of War III

31
2017-02-17 18:20

For Honor – första patchen balanserar klasser och dödar buggar

11
2017-02-17 17:27

Crash Bandicoot återuppstår i sommar

14
2017-02-17 15:24

Stora förändringar till Hearthstone i år – Ragnaros och Sylvanas försvinner från standard

13
2017-02-17 14:56

Ni vann Sniper Elite 4!

32
2017-02-17 13:22

Fler NES Mini till Norden i vår – sen kan det vara slut

16
2017-02-17 11:59

Utvecklingen av Payday 3 är officiellt igång

11
2017-02-17 10:20

Realpolitiks – när Trump och Pewdiepie inte är nog

7
2017-02-17 09:41

Lugn, NES Mini-produktionen har inte upphört

7
2017-02-17 09:00

Valve fixar tio år gammal bugg i Team Fortress 2

6
2017-02-17 08:28

Gamer fick en Switch flera veckor innan releasen - visar såklart upp det på Youtube

19
2017-02-16 20:42

Pewdiepie svarar på veckans kalabalik

61
2017-02-16 19:39

Öppen beta och systemkrav för Ghost Recon: Wildlands

11
2017-02-16 18:45

Fina betyg till Halo Wars 2 – co-op-kampanj och multiplayer prisas

11
2017-02-16 18:10

Skjut odöda pirater i huvudet i Sea of Thieves

10
2017-02-16 17:44

Cities: Skylines släpps till Xbox One i vår

10
2017-02-16 16:38

Döda dina darlings med senaste Fulkultur

3
2017-02-16 16:05

Se oss spela första halvtimmen av Prey!

10
FZ