Byt layout Standard layout Rutor
Senaste nyheterna
  • GameStop planerar att stänga 225 butiker runt om i världen

    I ett pressmeddelande annonserar GameStop att de kommer stänga två till tre procent av sina 7500 butiker runt om i världen. En effekt av 2016 låga siffror.


    Beslutet lär inte förvåna någon som har hållit ett öga på butikskedjan. Enbart under sista kvartalet förra året rapporterade de en förlust med 13 procent, jämfört med 2015. En utveckling som fick företagets aktier att dippa med nästan en tredjedel.


    Vad som däremot verkar gå bra är butikens olika collectibles-erbjudande. Något som dels har att göra med Pokemon-intresset och dels samlingstrenden som på senare år har vuxit sig allt starkare.

  • Årets E3 blir stort enligt Nintendo

    Det var ett tag sedan Nintendo höll en traditionell E3-konferens. Något som i år kommer att ändras på om vi får tro Nintendos amerikanska VD Reggie Fils-Aime. I en intervju med Fox News kunde han avslöja ytterligare detaljer om deras planer inför årets spelmässa i Los Angeles.


    "And we're gonna have a big E3 this year. We're going to be showcasing a variety of games. We will have experiences for… consumers will be able to attend the show for the very first time."


    Just vilka spel de kan tänkas visa upp är ännu oklart. Men fokus kommer ligga på titlar till Nintendo Switch men även Nintendo 3DS. 

  • RPG-legendaren Chris Avellone pratar Fallout: New Vegas, Doctor Who och hur man bäst skriver ett rollspel

    Chris Avellone kan skryta med att ha varit delaktig i några av de bästa rollspelen som någonsin gjorts. På Obsidian Entertainment skrev han bland annat Planescape: Torment, Fallout 2 och Pillars of Eternity. Mannen är kort sagt något av en legendar.


    Avellone slutade hos Obsidian för två år sen och idag arbetar han som frilansare. Nu senast har han jobbat på Divinity: Original Sin 2 och Arkane Studios Prey, och i en ny intervju med Glixel berättar han om både nya och gamla projekt, sin erfarenhet som game writer och hur branschen ser ut idag - något som bjuder på väldigt intressant läsning.


    Bland annat understryker han hur bakgrunden som spelledare har hjälpt honom bli en bättre författare.



    The best technique I ever learned was to try and figure out what each character's power fantasy is. Do they want to be the strongest hero? Do they want to be the cleverest guy? Do they want to be like John Constantine? Do they want to be like the Gray Mouser? You figure out what their power fantasy is, and you design the adventure so there's always an element where they can shine, and then they walk away from that event going, "You know what? I contributed. I felt awesome, and I helped the whole group achieve their objective."


    Han nämner också Doctor Who och hur han använt sig av samma äventyrskänsla och storyuppbyggnad - mycket mystik och visuella ledtrådar där spelaren måste utforska för att ta reda på vad som händer. Den sortens spelarfrihet var enligt honom något som funkade speciellt bra i Fallout: New Vegas.



    It often wasn't the actual storyline of the game [that stayed with people], it was things they were sharing online that they thought were cool, that their characters had done. That was their story and that's what they were excited about.


    Klicka här för att läsa hela intervjun.

  • Starcraft får officiell remaster-utgåva!

    I år är det drygt 19 år sedan RTS-spelet StarCraft släpptes till PC. Blizzard Entertainments sci-fi-saga introducerade spelare till en värld av Zerg, Protoss och Terran, och har sen dess fått en ikonisk status.


    Oavsett hur bra ett spel är kan det inte undgå att visa några ålderstecken efter så pass många år. Moddar finns det gott om, men ibland krävs det officiellt stöd för att göra verklig skillnad. Och det är precis vad Starcraft nu har fått. Så sent som imorse annonserade Blizzard att de har gjort en officiell remaster-version av det episka strategispelet från 1998.


    Remaster-utgåvan innehåller Starcraft-expansionen StarCraft: Brood War som släpptes samma år, nya texturer, stöd för 4K och matchmaking-uppdateringar i och med flytten till Blizzards egna klient - som precis bytt namn från Battle.net. Det finns alltså gott om motivation för spelare som velat återvända till äventyret som kickade igång den klassiska RTS-serien.


    Pris och släppdatum är ännu hemligt men troligtvis kommer du kunna lägga dina digitala vantar på utgåvan senare i år.


    Blizzard har tidigare pratat om att återuppliva andra klassiska titlar. Vilken annan remaster skulle du vilja se från företaget?

  • The Franz Kafka Videogame tar spelare till en underlig och surrealistisk värld

    Det är ingen direkt hemlighet vilken författare som inspirerat ryska utvecklaren Dennis Galanin, också känd som mif2000. Som namnet antyder dyker hans senaste indietitel The Franz Kafka Videogame ner i en väldigt Kafka-inspirerad värld. Det märkliga äventyret lovar vackra vyer och logiska pussel, där betoningen ska ligga på just logik och inte en massa annat runtom. Till exempel finns det "inga inventarier, inga strider mot bossar, inga rollspelsfunktioner". En avskalad upplevelse med andra ord.


    Spelet vann redan för två år sen största pris på Intels "Level Up" 2015, där bland andra Chris Avellone och Tim Schafer satt som domare. Sen dess har det varit rätt tyst kring äventyret, annat än nyheten att Daedalic Entertainment hoppat på som utgivare.


    Men nu har spelet fått ett releasedatum, och det ligger inte långt i framtiden. Enligt Daedalics twitter släpps The Franz Kafka Videogame till PC och iOS den 6:e april.


    Om du har missat releasetrailern kan du se den nedan:

  • Niohs senaste patch bjuder på nya sidouppdrag och titlar

    Dark Souls-inspirerade Nioh har blivit en riktig Playstation-succé och det är tydligt att det är många som gillar att ta sig an närmast oövervinnliga fiender och möta döden i mörka miljöer.


    Det är sen alltid kul när bra spel får fortsatt stöd efter release. Vanligtvis innehåller såna patcher buggfixar, (i mer sällsynta fall nya ansiktsanimationer), men ibland har de ju som bekant också extra innehåll. När det gäller Nioh har utvecklarna varit duktiga på att underhålla spelet och den senaste patchen, 1.06, bjuder dessutom på några nyheter.


    Team Ninja har dels lagt till nya sidouppdrag och dels lite andra godsaker såsom nya titlar och möjligheten att pausa spelet. De extra uppdragen är endast tillgängliga för spelare som har tagit sig till slutet av spelet dock, så om du inte nått dit än lär just det tillägget kännas mindre aktuellt.


    Kolla in rutan nedan för att se hela listan med detaljer.


    Klicka för mer information


    Additions




    • Added new Sub Missions.



      • To play the new missions, you need to have reached the final part of the game.

      • These new missions do not affect the trophy requirements for "Samurai of Legend."




    • Added new Titles. (Obtainable in additional missions.)




    • Added new Smithing Texts. (Obtainable in additional missions.)




    Adjustments and Improvements



    • Pressing the Options button in the status menu will now pause the game. (Unable to use during multiplayer mode and summoning visitors.)


    • Added the following settings to "Basic Game Settings" in the system menu:



      • Enabled on/off function for "Reset Camera When Pressing Lock-On without a Target."

      • Enabled on/off function for "Display Item Level (Not Multiplayer) in Equipment List."

      • "Rarity Color Patterns" allows you to change the text color for each rarity.




    • Raise the limit for the number of smithing materials that can be carried to 9,999.




    • Can now skip through items using the left and right keys in the equipment screen.




    • Changed the rate at which the living weapon gauge recovers while a living weapon is triggered.




    • The amount the gauge recovers now gradually reduces according to how much of the gauge has been depleted.




    • In accordance with the above, the living weapon recovery rate for the "Extraction Talisman" has been increased.




    • The abilities of the guardian spirit "Suzaku" have also been adjusted.




    • Buffs and debuffs are reset when the living weapon of guardian spirit "Suzaku" is automatically triggered at zero health.




    • Buffs and debuffs are reset when using a quick-change scroll.




    • Adjusted the increased attack rate and duration for Talismans.




    • Adjusted the increased attack rate and duration for Power Pills.




    • Adjusted the increased damage rate for axe mystic art "Intesity."




    • Adjusted the increased damage rate for katana mystic art "Sword of Execution."




    • Adjusted the amount of ki used for the kusarigama skill "Blade Spin."




    • Adjusted the damage caused by each type of shuriken, kyaku-dama, horoku-dama has been adjusted, and the parameters of their effects.




    • Adjusted the damage caused by "Fire Shot," "Water Shot," "Lightning Shot," "Wind Shot," and "Earth Shot," and the parameters of their effects.




    • Adjusted the damage range of the axe skill "Earth Carver."




    • Adjusted the camera in the London stage.




    • Adjusted the values for special effects activated when in a critical condition.




    • Adjusted clan battle rewards:



      • Individual rank (clank) rewards have been greatly increased.

      • Camp rewards for victories / losses have been decreased.




    • Adjusted the Crest Protections for the following clans:



      • Toyotomi

      • Ukita

      • Murakami

      • Mohri

      • Saika

      • Mori




    Bug Fixes



    • Fixed a bug where some missions would be considered completed even if you fell to your death before finishing them.

    • Fixed a bug where the Glory you obtained while playing online was not reflected in The Glory Contributed Counter.

    • Fixed a bug where players would be given rewards different from their rank when receiving rewards for individual ranks in clan battles.

    • Enemies sent flying into the air by a groundfire trap will no longer fly into the air again after being hit by a follow-up attack.

    • Fixed a bug where Mujina would remain the same strength regardless of the mission level.

    • Fixed a bug where "Titles Earned" in the gameplay records would not reach 100 percent.

    • Fixed a bug where other players could still see your headgear when playing online. Even when it was set not to display.

    • Fixed a bug with Sakata Kintoki's movements.

    • Fixed a bug where the player would be launched too high into the air when they were hit by a certain characters' attacks while falling.

    • Fixed a bug where depleting Nobunaga's ki with backwave would cause him to move in strange ways.

    • Fixed a bug where boss characters in certain missions would not appear in the player had their bow drawn.

    • Fixed other minor bugs.



    Är du fortfarande intresserad av mer kan du glädja dig åt att spelets första riktiga DLC, "Dragon of the North", samt ett PVP-läge, kommer ut i april.

  • Tidigare utvecklare på Bioware förklarar tekniken bakom Andromedas ansiktsanimationer

    Kontroversen kring Mass Effect: Andromedas förskräckliga animationer har nog inte undgått någon vid det här laget. Det uppmärksammades bland annat i vår recension av spelet och har även lett till en häxjakt av en av spelets påstådda utvecklare.


    Nu har den före detta Bioware-utvecklaren Jonathan Cooper, som bland annat arbetade med animationer på den första och andra delen i serien, försökt förklarat vad som ledde till den undermåliga animationskvalitén. Tydligen har det en hel del att göra med algoritmer.


    Enligt Cooper, ska utvecklarna från en början haft ambitionen att de skulle justera de olika sekvensera för hand. Men att det i slutändan visade sig helt enkelt ta för lång tid. Så istället försökte de förlita sig på olika algoritmer att sköta jobbet åt dem. Tyvärr visade det sig att koden var bristfällig vilket resulterade i spektaklet som ni kan se nedanför.


    Jonathan Cooper tillägger också att det finns två sidor av myntet.


    "The one positive to come out of all this is that AAA story-heavy games can't skimp on the animation quality with a systemic approach alone. The audience has grown more discerning, which makes our job more difficult but furthers animation quality (and animators) as a requirement."


    Huruvida animationerna kommer fixas inom en snar framtid är ännu oklart. Men enligt utvecklarna är det något som i alla fall undersöks. 

  • Författaren till The Witcher tjänar inga pengar på spelförsäljningen

    I en humoristisk intervju av Eurogamer med den polska Witcher-författaren Andrzej Sapkowski får vi en inblick i hur serien kom till. Enligt honom har han alltid gillat fantasy men att genren under dåtidens Polen ansågs vara ämnade, enligt honom, för "barn som var för dumma att ens onanera ordentligt."


    Men efter många om och men tillslut fick han sin första bok Blood of Elves publicerad år 1994. Något som visade sig vara en succé. Tillräckligt så att lägga grunden till vad som idag är The Witcher.


    När de kommer till frågan om hur mycket han har tjänat in på spelserien visar det sig att han knappt dragit in något alls. Även om Sapkowski är väldigt imponerade av CD Projekt Reds presetation tycker han personligen att spel är korkade och hade därför väldigt lite tilltro i projektet. Något som ledde till att han valde att ta pengarna i hand, snarare än alternativet att få en procentuell vinst av intäkterna.


    "Det var korkat. Jag var korkad nog att ge över allt till dem eftersom jag inte trodde på deras framgång. Men vem kunde förutse att det skulle bli så? Inte jag."


    Nu nästan 18 år efter hans senaste bok Lady of the Lake (1999) i serien ska den äntligen översättas till engelska. 

  • Diskutera: Vad är bäst och sämst med Mass Effect: Andromeda?

    Mass Effect: Andromeda lanserades i torsdags, och mottagandet har varit något av en bergochdalbana. Mest uppmärksamhet har de stundtals rätt kackiga animationerna fått, medan positivt beröm getts till stridssystemet och multiplayer.


    Nu undrar vi vad ni FZ-läsare som plockat upp spelet tycker! Vad tycker du är det bästa och det sämsta med spelet så här långt, och hur står det sig i förhållande till de tre tidigare delarna? Dela med dig av dina åsikter i kommentarerna.

  • Röjig trailer visar nyversionen av Bulletstorm

    Bulletstorm är ett actionspel med konstant spelglädje och supertajt kontroll. Det tycker i alla fall Fredrik Eriksson som plitade ihop vår recension av spelet för några år sedan.

    Läs mer

  • World of Warcraft får "största uppdateringen någonsin" nästa vecka – se filmisk trailer!

    Demonkriget fortsätter i World of Warcraft: Legionoch nästa vecka går konflikten in i ett nytt skede. Då släpps patch 7.2, som Blizzard beskrivit som den största uppdateringen till spelet någonsin.

    Läs mer

  • Super Mario Run säljer inte som väntat

    Efter mycket om och men har Nintendo tagit klivet till mobilspelsbranschen. Mario gjorde IOS-debut i december förra året med spelet Super Mario Run. Intresset var stort och spelet drog in 45 miljoner kronor första dygnet. Det slog även rekord i App Store och i slutet av januari hade titeln laddats hem 78 miljoner gånger.

    Läs mer

Sök i nyhetsarkivet

2017-03-24 16:14

Omfamna döden med lanseringstrailer för Dark Souls III: The Ringed City

6
2017-03-24 15:12

Fredagsstream – Nysläppta Battlegrounds

8
2017-03-24 14:45

Sista fredagsquizen på gamla sajten!

21
2017-03-24 13:17

Blizzard har bytt namn på Battle.net

23
2017-03-24 11:37

Youtuber petad från röstskådespeleri efter kontroversiella uttalanden

67
2017-03-24 10:23

WW2-shootern Day of Infamy släppt på Steam

14
2017-03-24 08:44

Mass Effect: Andromedas multiplayer-uppdrag är igång

11
2017-03-24 08:06

World of Warcrafts extratjänster blir dyrare

20
2017-03-23 19:51

Titanfall 2 får gratishelg och DLC nästa vecka

17
2017-03-23 18:40

Telltale's The Walking Dead: Season 2 gratis med Xbox Live Gold i april

3
2017-03-23 17:55

Playerunknown's Battlegrounds släppt i early access

39
2017-03-23 17:22

MMO-troll undkom ban med erotisk novell

18
2017-03-23 16:01

Bildbevis – Destiny 2 släpps tidigt i höst

20
2017-03-23 15:38

Du kan spendera 6 500 kronor på grannlåt i For Honor

20
2017-03-23 15:06

Tim Willits bekräftar klassiskt läge till Quake Champions

30
2017-03-23 11:32

Lira Arma 3 Apex med andra läsare

20
2017-03-23 09:47

Ställ dina frågor till Tim Willits på id Software

17
2017-03-23 08:59

Assassin's Creed blir tv-serie

17
2017-03-23 08:06

Super Mario Run nu släppt på Android

18
2017-03-22 21:15

Äntligen! Nu kan alla spela kalkonspelet Plumbers Don't Wear Ties

11
2017-03-22 20:31

Diablo III-säsonger kommer till konsol nästa vecka

10
2017-03-22 20:15

Nintendo förklarar problemen med joycon-kontrollerna

20
2017-03-22 19:43

Quake Champions – skicklighet krävs på Burial Chamber-kartan

19
2017-03-22 18:47

Du kan äga Super Mario Bros Värld 1-1 broderad i korsstygn

15
2017-03-22 16:52

Overwatch patchat med flera hjältejusteringar

0
2017-03-22 16:39

Pc-emulerade Zelda gör snabba framsteg

32
2017-03-22 15:56

Se Stockholm återskapat i Cities: Skylines

30
2017-03-22 14:37

Spelutvecklare kontrar internettroll med välgörenhet

19
2017-03-22 13:44

Castlevania-släktingen Bloodstained släpps till Switch istället

2
2017-03-22 11:37

Spela klassiska UT99-banan Facing Worlds i Counter-Strike: GO

13
FZ