Megahertz och minne är två faktorer #Nintendos konsoler i princip aldrig haft det särskilt gott ställt med. På grund av detta har spel som behövt lite mer kräm många gånger, mestadels med all rätt, utvecklats till de konkurrerande formaten. Men det finns en hel radda spelknåpare som trots bristande råstyrka lyckats krama både graciös grafik och fantastisk spelkänsla ur raddan av helyllejapanska mysmaskiner, och #Codemasters ska ha en klapp på axeln för att de vågar sig på något inte alla törs.

Jag ligger sist för att få coolast skal. Eller var det nåt annat spel...?

Mittemellan arkad och simulation

Det ska direkt klargöras att #F1 2009 skiljer sig något från de galet verklighetstrogna racingspel som ligger ute i hyllorna idag. För även om spelet är ett officiellt sådant avseende tävlingar, förare och regler drar bilarna lite väl mycket åt arkadhållet för att upplägget ska kunna kallas för helhjärtad simulation. Dock ska det tydligt påpekas att spelet trots detta verkligen inte är någon lätt uppgift att ta sig igenom och att det behövs en hel del träning och erfarenhet för att få till ett perfekt lopp. Samtidigt bidrar det, i sammanhanget, lite enklare upplägget säkerligen till att spelets målgrupp vidgas något då den annars rätt komplexa upplevelsen blir lite lättare att ta till sig - på gott och ont.

Spelet kontrolleras i sedvanlig Wii-stil antingen med kontrollen på tvären eller med nunchuken inkopplad. Båda varianterna är någorlunda dugliga men rent subjektivt känns det betydligt lättare att undvika övergradiga rattutslag med styrspaken i ena handen. Annars fungerar manövreringen faktiskt bra och med lite träning blir de perfekta loppen efter ett tag riktigt belönande. Ett exempel på att spelet trots allt har lite simulation under huven torde vara att jag helt enkelt inte kunde låta bli att hångla med den söta betongväggen i första kurvan.

Önskas en knepigare upplevelse rekommenderas följande kameraplacering.

Nåja, ser man till upplägget står ett relativt välgjort karriärläge i centrum. Här gäller det att enligt F1:s alla regelböcker kvalificera sig till tävlingarna i 2009 års racingsäsong för att sedan passera så många motståndare som möjligt under det verklighetskopierade spelåret. F1 2009 innehåller även ett Challenge Mode vilket låter dig genomgå ett sjuttiotal mindre utmaningar såsom en-mot-en-tävlingar, köra genom numrerade portar, genomföra knepiga omkörningar med mera. Challenge Mode är faktiskt ett ganska trevligt inslag som både bidrar till en del utveckling av körförmågan samtidigt som det ökar spelets livslängd något. Vad som däremot amputerar många speltimmar är den totala frånvaron av ett onlineläge. Multiplayer finns representerat, både som enskilda tävlingar och i karriärläget, men endast på samma konsol och med ett maximum av två spelare på delad skärm, vilket känns riktigt trist.

Inga genier hos Codemasters

Trots ovanstående känns innehållet ändå hyfsat godkänt. Vad som dock drar spelet ganska långt ner i dyn är det faktum att Codmasters verkar ha anställt betatestare som endast kan räkna till 59 - en mycket dålig egenskap när man producerar spel som ska rulla i 60 Hz. Det hackar med andra ord lite sporadiskt under samtliga lopp. Att förekomsten av dessa oregelbundna skutt i bilduppdateringen hos ett spel som bygger på hög fart inte är särskilt önskvärt är knappast svårt att räkna ut. Att grafiken till råga på detta också är ganska platt och många gånger ledsamt tom samt att motorljuden helt saknar riv bidrar till att hypotesen om underutbildade problemlösare alltigenom verkar vara helt korrekt.

För att spela två måste du ha verkliga vänner. Tusan!

Som instegsmodell i F1-världen kan F1 2009 till Wii trots allt anses vara ett hyfsat substitut och den knackiga bilduppdateringen till trots finns det faktiskt lite känsla bakom den tråkiga grafiken och vissa lopp tenderar att bli tämligen spännande. Äger du däremot någon av de lite mer välutrustade konsolerna gör du förmodligen bättre i att vänta på dessa versioner av spelet, som sägs släppas i början av 2010. Dock är F1 2009 utan tvekan ett av de bättre verklighetsbaserade racingspelen till Wii i dag - hur mycket det säger går dock givetvis att diskutera. En trea åt Codemasters för ett halvlyckat försök i alla fall.

[video=4098]