Ken Levine tillhörde de mest tongivande då spelhuset #2K Boston snickrade ihop kritikerhyllade #Bioshock. Han har tidigare jobbat hos bland annat numera legendariska, men dessvärre nedlagda, spelstudion #Looking Glass Studios med pc-klassiker som #Thief och #System Shock. Utvecklingen av #Bioshock 2 har lämpats över på #2K Marin - ett hyfsat nytt team bestående av många gamla Bioshock-veteraner. Detta eftersom Levine och hans gäng hellre ville jobba med något helt nytt. Nu har deras projekt börjat ta form och hos Gamespot talar Levine ut om sitt nya spel.

2K Boston är fokuserat på vårt nästa projekt, som förmodligen kommer komma som en stor överraskning för våra fans och samtidigt kännas helt rätt när de ser det. Förutom att leverera den narrativa upplevelse vi är kända för, kommer det inkludera en typ av gameplay som är helt nytt för oss - något som Bioshock-teamet aldrig riktigt utforskat på djupet förut. På alla områden (art, design och programmering) spenderar vi halva dagarna med att vara helt begeistrade, och andra halvan av dagen med att undra vad vi gett oss in på. Vi är ödmjuka inför utmaningen.

Levine säger också att studion för närvarande vägrar visa upp sitt projekt för någon, och att enda sättet att få se det är att skaffa jobb hos 2K. Exakt vad hemlighetsmakarna hos 2K Boston pysslar med är alltså fortfarande strängt topphemligt, men vi kan nog alla vara säkra på att studion har något spännande i görningen. Ambitionsnivån verkar inte fel, i alla fall.

Samtidigt som allt prat om det nya projektet så betonar Levine återigen att han och resten av studion inte har något att göra med Bioshock 2.

Det är helt och hållet i 2K Marins duktiga händer. Ärligt talat försöker jag hålla lite avstånd ifrån det så att jag, som alla andra fans därute, kan få en fräsch spelupplevelse när det är klart.

Bioshock 2 utvecklas till pc, Xbox 360 och Playstation 3, och saknar för tillfället släppdatum. På vår samlingssida har vi all information som läckt ut om spelet hittills.

Bilden kommer ursprungligen från Gamespot.