Utgivare gör allt för att skydda sina spel mot pirater via kopieringsskydd som exempelvis DRM - en kamp som piraterna ännu så länge vunnit på knockout. En av skaparna bakom indie-fullträffen #World of Goo, Ron Carmel, har nu delat med sig av sina åsikter i frågan under en föreläsning på Game Developers Conference.

Strunta i DRM, det är slöseri med tid. I slutändan ger du bara DRM-tillverkaren pengar. Allt som är av intresse blir crackat, och den crackade versionen ger en bättre användarupplevelse än den lagliga eftersom du inte behöver knappa in någon 32-bokstavsserienummerkod. Vem som helst som vill ha spelet hittar det förmodligen på BitTorrent-sajter. Det kommer crackas även med DRM, det kommer finnas ute väldigt fort, så vi ser ingen poäng i att ha DRM.

Carmel sade också att, enligt #2D Boys efterforskningar, var inte DRM-fria World of Goo mer eller mindre drabbat av piratkopiering än andra spel. Något som isåfall är alarmerande - det lilla independentföretaget publicerade nämligen ett blogginlägg i höstas om att uppskattningsvis 90% av alla World of Goo-spelare hade piratat spelet.

2D Boys pusselspel har inte recenserats på FZ, men har förärats hela 4/5 i snittbetyg av våra läsare.