#Mafia II och dess utvecklarna #2K Czech (tidigare #Illusion Softworks) har synts relativt mycket på sistone, vilket kan ses som ett gott tecken för alla som längtar efter att sätta tänderna i företagets hyfsat efterlängtade gangstersimulator. Producenten Denby Grace berättar i en pratstund med Shacknews om vad som skiljer spelet från det sju år gamla #originalet.

En av de största skillnaderna rör eldstriderna. Grace berättar att de kommer bli avsevärt intensivare.

I slutändan är det här ett kriminalactionspel. Den stora skillnaden mellan Mafia 1 och Mafia 2 är de intensiva eldstriderna. För oss känns det mer som en förstapersonsskjutare.

Han fortsätter med att berätta om polisernas beteende. De kommer fortfarande reagera på hur du beter dig: kör du för fort riskerar du böter; viftar du med vapen får du det hett, och så vidare. Men konstaplarna tar ganska milt på mindre brott, du ska slippa oroa dig för intensiva biljakter om du råkar köra mot rött.

Lite annat smått och gott:

  • Som tidigare berättats innebär flyttan från 30-tal till 40- och 50-tal bättre och snabbare bilar.

  • Huvudstoryn är relativt linjär men givetvis finns en mängd sidouppdrag. Och någonstans på vägen genom huvudberättelsen ställs du inför vad som beskrivs som ett stort val.

  • Inga beslut är fattade om huruvida det kommer släppas mod-verktyg till pc-versionen.

Mafia II släpps till Windows, Playstation 3 och Xbox 360. Exakt releasedatum har ännu inte getts men det snackas om premiär under hösten.

[video=2726]