Till min och säkerligen flera andras stora glädje har den svenska censuren varit väldigt restriktiv de senaste årtiondena. Tack vare det behövde vi i Norden inte se ett sönderstyckat Carmageddon. Varför detta till synes alldagliga och blodiga spel, dess tillägg och uppföljare blev ett av mina absoluta favoritspel och moraltanternas fiende nummer ett ska jag nu försöka förklara.

Ett klassiskt koncept

- fast med mycket originalitet

Bortser man från ultravåldet var konceptet i stora delar av spelet långt före sin tid. Istället för att köra runt på enkelspåriga banor kunde man nu köra i en öppen miljö med flera vägar och stora ytor. Den snart tio år gamla fysikmotorn är imponerande än idag och kan på ett någorlunda verklighetstroget sätt presentera skador på de olika fordonen.

I grund och botten är Carmageddon ett racingspel där ditt mål är att komma först i mål eller förstöra dina motståndares bilar. Från racets start har du inga egentliga måsten förutom att motverka tidens nedräkning vilket kan kureras med att köra över oskyldiga fotgängare, krascha motståndarnas bilar, göra spektakulära stunts eller bara vara allmänt tråkig och söndagsköra genom olika checkpoints på den utmarkerade banan. Du börjar längst ned på karriärstegen, på placering 99, och får därifrån arbeta dig sakta uppåt.

Inspirationskällan för detta vrickade spel är den kultförklarade 70-talsrullen Death Race 2000 med Sylvester Stallone i huvudrollen. Filmen fick, liksom spelet fick censurfolket att tappa hakan och blev ett hett diskussionsämne i Staterna när den släpptes. Carmageddon var dock inte det första spelet som baserades på filmen. 1976 kom nämligen Death Race och skapade stora rubriker i USA. Spelet var egentligen ganska oskyldigt, men konceptet med att köra över streckgubbar med en bil från topdown-vy var tydligen för mycket för allmänhetens klena nerver.

Precis som i filmen står dessa fotgängare till ditt förfogande och bara väntar på att inkasseras, ungefär som mynt som utslängda på en gata väntar på att samlas ihop. Förutom tidsbonusar får du pengar som kan spenderas på olika uppgraderingar (armor, offensive och power) till ditt fordon. Det finns även olika power ups som ökar gravitationen till max, förblindar fotgängare med mera. Ett par race och förstörda fordon senare får du möjlighet att köpa de fordon som dina motståndare tidigare kört. I fordonsstallet finns en stor mängd olika skapelser - allt ifrån snabba och smidiga fartvidunder till tunga och hemska monsterbilar.

För sin tid var ursprungsformen av Carmageddons grafik en ganska alldaglig historia. Fordon och miljöer var spartanskt utsmyckade, banorna plågades av ständig dimma och kort sikt. Senare samma år släpptes en uppdaterad Windows 95-version med SVGA-stöd vilket botade en del av den massiva pixelöverdos som existerade i originalet. Ett par månader senare släpptes även en 3DFX-patch som mjukade upp den kantiga grafiken ytterligare.

Tio år gammalt

- och fortfarande något att räkna med

Carmageddon hade sin charm i singleplayer men multiplayerläget är där jag har de bästa spelminnena. Racingen hade sina höjdpunkter men mest nöje hade vi med att åka runt och köra över fotgängare, utforska banor, göra diverse stunts och "klättra" på byggnader. Det finns ett trettiotal banor i olika miljöer, alltifrån futuristiska industristäder till öppna ökenlandskap vilket är alldeles tillräckligt för att skapa en känsla av variation.

Kör du Windows XP eller Vista kan det vara lite bekymmersamt att få Carmageddon att fungera som det ska. I Vista fungerade Windows 95-portningen bara med kommandoraden "-hires", dock med väldigt låg bildfrekvens som följd. Lösningen för mig var att dra hem nyaste Virtual PC, installera Windows 98 och sen dra igång spelet.

Har Carmageddon fortfarande någonting som lockar efter tio år? Enspelarläget bjuder fortfarande på en rejäl utmaning, och får du igång flerspelarläget slår det mycket av det som kommit ut på marknaden under det senaste seklet. Dessutom har ju möjligheten att göra försvarslösa fotgängare till meterlånga blodspår sin unika tjusning. Betyget blir fyra FZ-loggor av fem möjliga.

Testdator:

Intel Core 2 Duo E6700
Asus 7950GX2 1 GB
2 GB RAM Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2
Windows Vista, Virtual PC 2007, Win98SE
Soundblaster X-Fi