FZ begav sig Texas för att besöka Quakecon och prata med Id Software om mässan som blivit deras kärleksförklaring till fansen – och vice versa.

I år firar FZ 15 år och som de flesta vet inleddes vår bana som renodlad #Quake-sajt. Men med tiden har vi breddats och täcker idag det mesta om det bästa. Quakecon fyller också 15 och mässan har vandrat en liknande väg. Årets upplaga i det stekheta Dallas gästades av tusentals besökare som ville se den första allmänna visningen av #Skyrim, testa multiplayer i #Rage, lyssna till John Carmacks årliga tal och delta i samtal om spel med sina största idoler. Eller så ville de, helt enkelt, bara delta i Amerikas största LAN-partaj.

1996 var mycket sig olikt – fast ändå inte. Initiativet för Quakecon växte fram hos en grupp trogna Quake-spelare som ville träffas och spela med och mot varandra i verkligheten. Då som nu tog spelarna med sig sina egna datorer och slöt upp i ett hotell. Men skillnaden var att dagens 8000 besökare då var blott 30 stycken tappra själar. Men är det något vi lärt oss av de senaste 15 åren är att aldrig underskatta kraften hos internet. Vid helgens slut hade ryktet spridit sig och ytterligare 70 entusiaster anslutit. Men den stora chocken kom sista dagen när hela #Ids team gjorde ett överraskande besök. John Carmack höll hov för fansen, något han gjort varje år sedan dess.

Marty Stratton är övergripande producent hos Id och gör sitt tolfte raka Quakecon. Hans ansvar har vuxit i takt med mässan.

– Det har naturligtvis blivit mycket större, men många av våra grundvärderingar är desamma. Det är ett event för fansen. Byoc-delen (bring your own computer) är otroligt viktig och fortfarande är det 100 volontärer som ser till att mässan rullar på som den ska. Det är enormt mycket arbete som läggs ner men du kan inte låta bli att inte gilla det. Att jobba hårt är halva nöjet.

Dubbel fanservice

"För fansen", säger Marty. Men på samma sätt som spelarna får träffa sina stora idoler är det ett gyllene tillfälle för Id att träffa människorna som de själva beundrar för deras fantastiska stöd och aldrig sinande kärlek. Det är fanservice åt båda hållen.

– Vi får en speciell kontakt med människor som spelar våra spel. Id-representanter går omkring överallt på hela mässgolvet. Just nu, nere vid båsen, spelar folk Rage och guidas av människor som varit med och gjort spelet. Det känns så bra. Att utveckla spel är ensamt och du spenderar mycket tid på att diskutera samma problem och svårigheter gång på gång. Att få se spelare njuta av din titel är den ultimata belöningen efter allt slit.

Även om Amerikas största LAN-party är stort är det såklart inte i närheten av svenska Dreamhack.

Och samtidigt är det coolt för besökaren att höra "den där bilen gjorde jag" eller "jisses, vad jag arbetade hårt med den animationen". Stratton är nöjd med hur deras mässa har vuxit men betonar att de inte jagar några stora drömmar eller planerar för omvälvande förändringar.

– För oss har det aldrig handlat om att planera fem år framåt. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men jag gillar det vi gör just nu. Samarbetet med #Bethesda betyder mycket, att de tar hit sina spel och gör en stor grej av dem, gör en stor grej av producenterna och ger besökarna fantastiska möjligheter.

I år visades bland annat #Prey 2, Skyrim och Rage upp, flera turneringar med stora penningpriser hölls och legendarer som Harvey Smith och Matt Hooper samtalade om vilka spel som influerar deras arbeten. Det fanns, för att nyttja en sliten klyscha, något för alla. Och när portarna stängs påbörjas arbetet med 2012 års mässa.

– Vi pratar om det som var bra, saker som fungerade mindre bra. Jag tror att vi måste bli bättre på att marknadsföra oss, berätta tidigare om vilka stora spel som kommer så att spelarna redan tidigt markerar oss i sina kalendrar.

Rage har varit under utveckling i sex år och självklart varit en stor del av mässan de senaste upplagorna. Men nu släpps snart titeln och ett av de stora dragplåstren försvinner. Visst låter det som att Quakecon 2012 vore ett lysande tillfälle för #Doom 4 att träda fram i rampljuset?

–Quakecon är en fantastiskt plattform för oss, det är ett bra ställe för oss att demonstrera våra bästa sidor. Vi får se.

Multiplayer i Rage stod på menyn för besökarna. Bland annat.

Nej, Marty trivs bäst med att leva i nuet, spatsera runt bland besökarna, montrarna och fungera som spindeln i nätet. Om han inte skulle få chansen att träffa de trogna volontärarbetarna lovar han att se till att få göra det på något annat sätt. Starka vänskapsband har knutits under alla år som passerat. Men självklart är Quakecon mer än en arbetsplats för Marty. Senare i eftermiddag ska han få se en efterlängtad visning av Skyrim.

– Jag har redan sett presentationen på olika ställen, i flera sammanhang. Men jag kommer att se den igen. Skyrim är så otroligt, så otroligt...

Skicka en rättelse