Att berätta en story i ett sandlådespel som Far Cry 3 är en utmaning. Men storyförfattaren Jason Vandenberghe skrattar den rakt i ansiktet.

Mötet med #Far Cry 3 på Gamescom blev något av en besvikelse. Väl på plats i det lilla mötesrummet möttes jag av precis samma demonstration som #Ubisoft genomförde på E3 och som även visats upp i filmklipp. Som tur var fick jag tag på spelets narrative director Jason Vandenberghe, som ligger bakom storyn i spelet, för att prata om utmaningarna om få spelare intresserad av berättelser i en öppen sandlådevärld.

– Du kommer använda allt jag säger som bevis mot mitt bättre vetande va, flinar han genom skägget och sätter en skön ton för vår pratstund.

Jason Vandenberghes skägg är skäl nog för en intervju

Beskriv vilka utmaningar det innebär att berätta en historia när spelaren kan röra sig fritt över spelvärlden

– Egna val och drama gifter sig inte särskilt väl men det är ingen omöjlig relation. Det finns gott om exempel i spelvärlden där det fungerar utmärkt. Storyn i Far Cry 3 berättas genom uppdrag och vårt fokus har legat på att göra de som ger dig dina uppgifter så trovärdiga som möjligt, genom bland annat använda skådespelare för både rörelser och röst. När du väl fått instruktionerna är du fri att göra vad du vill. Se till exempel Vlad vi mötte i demonstrationen. Fast han är inte direkt en uppdragsgivare, snarare en uppdragsförstörare.

Frihet är ibland att få spränga en helikopter.

Ett populärt grepp är att erbjuda en djupare story genom dagböcker, inspelningar och liknande. Är det något ni använder?

– Absolut, det är en av fördelarna med att berätta en story i en öppen värld, att kunna lämna små ledtrådar i världen, strössla den med bakgrundshistorier. Det är också väldigt belönande för spelaren som gillar att utforska, att hitta små gömda skatter. Jag gillar verkligen att bygga upp en värld på det sättet och det är vad spel gör överlägset bäst, den typen av berättande.

Är det inte svårt för dig att lägga massa energi på sådana saker, som bara en minoritet av spelarna kommer att hitta och framförallt uppskatta?

– Hade jag varit en person som var funtad på det sättet skulle jag inte syssla med det jag gör. För mig räcker det med att en enda person upptäcker en sak och personligen är jag den typen av spelare som ska utforska varenda kvadratcentimeter, se allt. Då känns världen som min egen, ingen annan har hittat det här. Alla små delar berikar storyn, gör den mer verklig, så det stör mig inte alls. Ibland känns det som att jag skapar små ädelstenar för en liten skara elitspelare, samtidigt som jag älskar att de som bara vill följa huvudfåran kan göra det. Spela det som du vill, det är ett spel!

Ordspråket "som att hitta en dagbok i en djungel" på bild.

Berätta mer om storskurken Vlad

– Ånej, han är ingen storskrurk, han är en av flera starka karaktärer du kommer att möta under spelets gång. Han ingår i en grupp pirater som terroriserar ön så du kommer garanterat att få flera anledningar att vilja fly därifrån.

Fler frågor hanns inte med, Vandenberghe får istället gå vidare till nästa intervju med hjälp av sin dödskalleprydda käpp. Far Cry 3 släpps till pc, Xbox 360 och Playstation 3 någon gång under nästa år men håll utkik efter fler intryck innan dess. Varför han ser ut som Lemmy i Motorhead, minus ett kilo vårtor, kom tyvärr aldrig på tal.

Skicka en rättelse