Slutet är kanske det allra viktigaste i en berättelse. Det är här de lösa trådarna ska knytas samman, det är här berättelsens poäng ska cementeras, det är här dess sanna natur ska avslöjas. Det är mycket som hänger på slutet, och därför är det kanske inte så konstigt att en del inte pallar trycket – utan istället flippar fullständigt. Då hamnar man på den här listan.

OBS: Artikeln innehåller förstås de flesta spoilers i världen.

10. Skitsamma-slutet
(Ghostbusters, NES)

Det allra första försöket att förvandla ett av 80-talets största varumärken till spel gick väl… sådär. Eller rättare sagt: man lyckades helt enkelt skapa en manifestation av ALLT som var dåligt med det unga spelmediet. Ghostbusters är brutalt repetitivt, och tyvärr är spelmomenten det repeterar astråkiga redan första gången man prövar dem. Varenda sekund i spelet är ful, förfärlig och fruktansvärd – men spelets slutnivå lyckas ändå på något sätt vara fulare, förfärligare och mer fruktansvärd än allt det andra tillsammans.

Spökfångargänget ska ta sig till toppen av ett 22 våningar högt höghus genom att vandra i snigelfart uppför lika många trappor. Till saken hör att man måste hamra A-knappen för att få dem att gå framåt, och att hela trappen är fylld av spöken som du inte kan försvara dig mot, och som dessutom dödar dig om de bara lyckas snudda vid dig tre gånger. Och då får du förstås börja om hela det fula, förfärliga och fruktansvärda spelet från allra första början.

Men vad får du då för otrolig belöning om lyckas överkomma denna otroliga utmaning? Vilken fin överraskning har utvecklarna förberett för sina mest lojala spelare? Hur väljer de att hylla denna övermänskliga insats? Jo, genom följande meddelande:

Det märks verkligen att de brydde sig.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse