Miles Jacobson på Sports Interactive var på plats i Stockholm för att prata Football Manager 2012. Och vi ville så klart mer än gärna prata med honom om det nysläppta mästerverket.

#Football Manager 2011 var det bästa spelet hittills i serien enligt många fans (och Miles själv). Ändå fick det viss kritik för att vara både för långtråkigt och för svårt för mainstream-publiken. Viktigt var alltså att få tillbaka känslan att vilja spela FM för att det är kul, inte för att det känns som ett måste.

– Vi försöker alltid få spelet spelbart för alla, säger Jacobson. För de som är riktigt hardcore finns det nya "add-remove leagues" (det vill säga, att kunna lägga till och ta bort länder och ligor under spelets gång) och massvis med möjligheter om du vill göra spelet komplicerat. För de som är mer mainstream finns det till exempel det nya "news merge", där liknande nyheter klumpas ihop, eftersom folk klagade på att det var för mycket nyheter att gå igenom. Vi har gjort det lättare att hitta saker i spelet, också. Många spelare har kommit till mig efter att ha spelat demot och sagt "det roliga är tillbaka i FM12". De kände att FM11 var lite som ett jobb, som en påtvingad syssla. Och vi har verkligen tagit ett steg tillbaka och fått ett flyt i spelet.

Miles Jacobson är mäkta stolt över sin nya bäbis.

Ja, Football Manager 2011 var för mig ett riktigt bra spel, men om man har ett 40-timmar i veckan-jobb och en flickvän, så finns inte tiden att lägga ner på ett sånt tidskrävande spel. Så jag har gått över till att bara spela i min Ipod.

– För en del har pc-spelet blivit för komplicerat. De vill ha en lättare upplevelse. Så vi tittade tillbaka på gamla titlar, de med namn jag inte kan nämna då vi inte har det varumärket längre, och hittade inspiration i dem. Handheld-versionen var egentligen ett experiment. Vi berättade inget om spelet för #Sega förrän två månader innan det kom ut. Men alla var väldigt förtjusta, och det sålde dubbelt så mycket som vi trott. Sen gjorde vi en uppföljare, och även den sålde dubbelt så mycket som vi trott. Det kommer ut en tredje version före jul, men just nu får jag inte prata om spelet. Men jag kan berätta att vi har många ess i rockärmen som kommer förvåna folk, inklusive ett nytt spelläge. Jag ser fram emot folks reaktion, spelet är verkligen perfekt för Iphone-formatet. Och kanske även perfekt för pc och Mac också, i längden.

För spelserier som får uppföljare år efter år brukar det vara ett problem att hitta på nya saker att lägga till de nya versionerna. Detta är inte ett problem #Sports Interactive har i sin utveckling. Hade de bara haft tiden, skulle det finnas bra många fler nya funktioner per spelsläpp.

– Vissa av våra funktioner är revolutionära, de flesta är evolutionära. Vi ändrade vårt sätt att producera spelet för ett par år sen, eftersom vi tenderade att försöka oss på för mycket ett visst år, och bara jobba med att finslipa allt vi var missnöjda med året därpå. Nu är vi mindre slarviga i utvecklingen. Vi sätter oss ner som ett team i november när spelet släpps och har möten om nästa spel, om allt vi vill göra. Nu har vi planerat för tre år i förväg. I början av året visste vi redan vad vi ville göra till FM 12, samt vad vi ville göra för FM 13 och FM 14 från en revolutionär ståndpunkt. Sedan är allt evolutionärt beroende på hur mycket tid vi har över.

Att välja ton i sin kommunikation är en av nyheterna i spelet. Övriga läser ni om i recensionen (länk nederst i denna text).

Men var kommer alla idéer från? Varje gång jag hör att ett nytt Football Manager kommer ut, och får veta att de lagt till hundratals nya grejer, tänker jag "va, hur har de fått in dem?".

- Vi får dem själva som grupp och i våra forum, och från event som detta, och ibland råkar jag höra folk med bra idéer på puben. Allt detta matas in i en gigantisk funktionsdatabas, som för tillfället innehåller ungefär 2500 funktioner som vi ännu inte använt, som är redo för kommande år. Och detta är enbart för pc-spelet, vi har separata möten för Iphone-spelet och #Football Manager Online, som främst är stort på den asiatiska marknaden.

Din röst räknas!

Många, liksom jag själv, har tröttnat på utvecklingsteam som inte lyssnar på sina mest hängivna fans. Så fungerar det inte hos Sports Interactive, om man får tro Miles. Där tar de kundfeedback på allvar.

– Det måste vi! Vi ser att folket som spelar spelet är likadana som vi är. Särskilt om du tittar på strukturen hos Sports Interactive, många från teamet kommer från spelarcommunityt. Själv brukade jag göra uppdateringar till spelet för länge sen. Nu är jag Studio Director och regisserar detta spel, samt är producent för de andra.

Han fortsätter:

– Mark Duffy, som är Senior Producer och projektledare för FM Online, gjorde den inofficiella hemsidan till spelet när han var 14 år gammal. När jag gjorde mina datauppdateringar skapade en kille i Norge editorn jag använde för det. Och när jag blev en viktigare del av Sports Interactive letade vi programmerare och jag sa "det finns en kille i Norge som är ett massivt fan av spelet, som klarade av att fixa vad ni inte kunde göra, han skapade en editor innan ni gjorde det". Vi anställer folk från communityt, så givetvis måste vi lyssna på vad spelarna tycker. Men vi måste också vara uppmärksamma på faktumet att det inte bara är SI-forumen som gäller längre. Vår Facebook-grupp har fler personer som postar inlägg än våra forum har.

När Sports Interactive förbättrar FM-spelen väger fansens åsikter tungt.

Okej, så om en spelare har Football Manager 2011 och är hyfsat nöjd med det, bör han eller hon då också köpa tolvan?

- Det finns poäng i feedbacken vi fått från folk som spelar demot, att även om många funktioner som verkar evolutionära på papper, tweetar folk mig och säger att det är ett helt nytt spel. Det känns så fräscht detta år. Jag tror att det är en summa av alla delar hopsatta, när du lägger ihop alla nya funktioner till det gamla spelet känns det nytt och revolutionärt. Bara för att vi har så många evolutionära tillägg.

---

FZ recenserade Football Manager 2012 tidigare i veckan. Om du gillar serien finns få giltiga skäl att inte skaffa det.

Skicka en rättelse