I november får krigssugna gamers svar på om Infinity Wards nästa lever upp till förväntningarna. Enligt Grant Collier är saken självklar - Call of Duty 4 kommer hamna högst upp på shootertronen.

Det är en rättfram man som sitter mitt emot mig och smuttar på en välförtjänt öl efter tre långa Games Convention-dagar. Månne är han trött, kanske är det pilsnern i kombination med ovanligt hal tunga som ligger bakom utgångssmockan. Eller så vet han något andra inte vet.

- Att multiplayer-grafik måste skalas ner är skitsnack!

Infinity Ward/Activision har slitit som djur med att marknadsföra Call of Duty 4: Modern Warfare på alla upptänkliga vis. Premiärdatumet har avslöjats. Det ordnades en fest för hundratals speljournalister på en gammal militärflygplats i mässans närhet. Grant Collier, som producenten på andra sidan bordet heter, har ägnat åtskilliga timmar åt att besvara frågor från nyfikna murvlar. Och när jag får en pratstund med honom tar han alltså tillfället i akt att såga många utvecklares syn på hur grafik fungerar strax ovanför fotknölarna; nedskalad onlinegrafik klassas som en dålig undanflykt.

Snabbt och snyggt

- Stadigt flyt oavsett hur sällskapligt du lirar

- Det finns ingen anledning att köra sämre grafik online än i solodelen, det handlar bara om att programmera rätt. Call of Duty 4 ser väldigt bra ut, ändå ligger konsolerna på 60 bilder i sekunden i uppdateringsfrekvens och för pc är minimumkravet 30. Då är grafiken förstås likadan i solokampanjen som i nätdelen.

Det är raka besked som gäller. Så är han också amerikan, en nationalitet som påstås vara sällsynt rättframma. Svaret på nästa fråga - vilken målsättning de har med spelet - är lika spikrakt:

- Målet är att göra världens bästa multiplayerspel. Det har extremt djup och rörelserna är gjorda med målsättningen att du ska känna dig som en soldat på slagfältet.

Lite som första halvtimmen av Spielberg-rullen Rädda meninge Ryan, alltså. Om det inte vore för att undertiteln sätter käppar i jämförelsehjulet. Den avslöjar skoningslöst att andra världskriget är över, det handlar om nutida krigsföring med moderna vapen och förutsättningar.

Utvecklingen har pågått i nästan två år, men storyn började skrivas redan innan seriens andra del. Detta val gjordes för att kunna "återuppfinna varumärket". Varför? Jo, utvecklarna siktar på att ge spelarna samma aha-upplevelse som när de satte tänderna i seriens första del. En svår uppgift med tanke på att ettan var företagets debut; förväntningarna på fyran är redan uppskruvade till max. Men såna petitesser bekymrar inte det goda självförtroendet på andra sidan bordet märkbart.

Jag frågar om vilken av föregångarna han gillar bäst.

- Svår fråga att ge ett rakt svar på... Jag säger tvåan. Men hjärtat finns hos Call of Duty, det var lite av en underdog när det släpptes.

Demo eller beta på gång?

- Det bubblar för fullt i hemliggrytorna

I samband med intervjun släpptes nyheten att en betaversion för Xbox 360 var på gång. I skrivande stund pågår den för fullt, under samtalet passade jag på att fråga om det finns demo- eller betaplaner för övriga plattformar. Svaret är kanske inte helt tillfredsställande om du inte äger en 360, men å andra sidan inget blånekande.

- Xbox 360 har högsta prioritet. Vi har en hemlighet för pc och Playstation 3 på gång, men jag kan inte avslöja några detaljer nu. Vi kommer berätta mer senare i höst.

Som vältränad pr-människa vet han hur man gör för att hålla nyfikenheten vid liv. En demo eller publik beta är något de flesta pc- och Playstation 3-ägare med smak för action modell intensiv håller tummarna för, och så länge inget dementeras lever hoppet. Men det kan förstås handla om något helt annat också.

Många tror och hoppas intensivt att Call of Duty 4 ska vässa en redan hårt hyllad spelserie ytterligare och om vi vågar lita på tidiga intryck har det stor potential. Hur stor hösthemligheten är återstår att se. Med lite tur får vi alla sätta tänderna i det nutida Call of Duty innan fullversionen krigar sig in i butik i början av november.

:P spelet rockar :up: 16/10 Låter bra:) 02/10 Detta spel kommer bli snuskigt bra. 5 min med beta verasionen och man är fast. Det blir bara roligare och roligare för varje skott som avlossas Synd nu att man inte kan lira beta längre:( stod att den var nedstängd nu när jag tänkte lira 01/10 Måste bara fråga... Är du rädd för att bli piskad av alla konsollspelare eller menar du det du säger? Anyways, crossplatform mellan konsoll och dator funkar inte däremot mellan PS3 och 360. 23/09 Haha, dem snackar om CoD2 inte CoD4 mutliplayer beta. Läs vad dem snackar om. 23/09 Det där var en väldigt dum kommentar IMO. Att man dör när man går utanför den linje IW har ritat i Stalingrad är ju maskerat på ett hyfsat verklighetstroget sätt. Det är inte bomber från himlen utan minor från marken, ryssarna hade helt enkelt inte rens... 23/09 Trevligt att dom gjort sig av med lean, fann det högst irriterande att bli dödad av en en bit öra som stack from bakom en kant i CoD2. 23/09 För mycke autoaim i 30 versionen dock, satt och skjöt på en snubbe på ca 100 meters avstånd och så springer en annan direkt framför ögonen på mig och givetvis följer siktiet honom ifrån mig så jag missar den andra och blir dödad.. För liten FOV också,... 21/09 det är ett roligt spel men när man börjar bli bra på det finns det rätt så mycket man blir sur på :P typ Stopping power perken gör så man dör för fort, om någon kommer bakom eller i sidan på en så har man 0 chans även mot en dålig spelare. Att man dör... 21/09 "vad menar du med att gå på räls? spelar man bra så blir man ju inte bombad och då blir man ju den som bombar istället,,,,jag har själv bara lyckats komma upp i en killstreak på 14 än så länge,men brukar oftast lyckas med ett iaf en airstrike och efterf... 21/09
Skicka en rättelse