För tio år sedan skapade han det första stora MMORPG-spelet, nämligen Ultima Online. Ultima är ett av de spel som skapat och etablerat många av de lösningar som fortfarande är en betydande del av genren. Jag fick äran att tala med MMO-kungen Richard Garriott, även känd som "Lord British", som är "executive producer" för Richard Garriott's Tabula Rasa.

Ni vet kanske att ordet Tabula Rasa betyder ungefär blankt papper och beskriver hur barn föds utan förutbestämda egenskaper och att pappret sedan fylls på under barnets uppväxt. Precis så beskriver Richard sin nya titel.

- Tabula Rasa är inte en uppföljare till Ultima Online, i alla fall inte en direkt uppföljare. Vi tog namnet Tabula Rasa för att påvisa att spelet är ett fräscht uppslag som kommer att locka spelare som kanske tidigare hållit sig borta från MMO-spel för att de inte vill levelgrinda eller för att de helt enkelt är solospelare som inte attraherats av genren förut.

Orch-fritt

- Ett onlinelir i Fuglesangs smak

Tabula Rasa är ett science fiction-inspirerat MMO. Spelaren släpps ut i ett universum med olika planeter och här finns en mängd elaka utomjordiska varelser som tillsammans bildar en invasionsstyrka. Alla spelare börjar som människor och kämpar helt enkelt för rasens överlevnad. Man åker till olika planeter och träffar på olika fiender som utmanar dig med olika förutsättningar.

Richard säger att levelgrinding är av mindre vikt än i andra MMO-spel där man dör direkt om en motståndare är mer än tre levlar högre. I Tabula Rasa kan du attackera fiender nästan utan att bry dig om leveln och ingenting hindrar dig från att upptäcka världen, oavsett om du är level ett eller tio. Jag undrar naturligtvis vad Richard tror är den del i spelet som kommer att attrahera spelarna mest?

- Spelarna kommer att upptäcka att det finns så oändligt mycket mer innehåll än i andra MMO-spel på marknaden. Vi har mycket mer story än de andra och vi har lagt till en helt ny möjlighet som kommer att attrahera solospelarna, nämligen att man kan spara och ladda om sin karaktär under spelets gång. Inget annat MMO på marknaden har ännu den funktionen.

Karaktärsutvecklingen är intressant och mycket lockande. Funktionen där du sparar din karaktär under spelets gång innebär att du inte behöver skapa en ny gubbe så fort du vill testa en ny klass. Det betyder att om du startar som spion men efter en stund vill testa att vara sniper, då kan du gå tillbaka tre levlar och hämta upp en sparad klon som du sedan kör vidare i sniperträdet i stället.

Det har tidigare ryktats om att man ska kunna styra sin framtid i spelet genom olika etiska val. För er som tänker på val à la Black & White, där man blir ond eller god, så är det inte riktigt så det fungerar. I Tabula Rasa är man alltid god och där du i andra MMO-spel måste lösa vissa quests för att komma vidare, kan du i Tabula Rasa välja vilken fraktion du vill stödja genom att välja vilka quest du vill ta. Du kommer inte att kunna lösa allas problem så du måste välja en väg som passar dig och sedan kommer NPC:erna (datorstyrda karaktärer) att agera utifrån dina val.

Pacifisternas dröm

- Fajtas när du själv vill

Tabula Rasa är i grund och botten ett PvE-spel (player versus enviroment, du slåss mot ickemänskligt motstånd). Detta poängteras flera gånger och man menar att storyn är spelets hjärta. Visst finns det PvP (player versus player) men du kan bara hamna i strid med en annan spelare om du accepterar hans utmaning. Du kan strida i enkla dueller, som en squad eller som ett helt gille men... du måste som sagt acceptera en utmaning för att någon ska kunna slå dig. PvP-delen ger inte heller några bonusar i form av ryktespoäng eller liknande, den finns där men är inte en huvudingrediens. Tabula Rasa handlar om PvE, strider med NPC:er och story.

Det låter som om det i grund och botten är ett spel som kan ta slut. Det är lite ovanligt för ett MMO. Vad gör man när man har nått högsta leveln och klarat storyn?

- Storyn kommer inte att ta slut, den är massiv och sträcker sig långt redan nu, men vi har även planerat att släppa en expansion varje år och då kommer vi att lägga till massor av nytt content och nya storydelar att uppleva.

Det låter onekligen trevligt och visst blir man nyfiken på ett MMO som detta. Bara det faktum att det är sci-fi gör att jag blir nyfiken. Jag tackar grabbarna för pratstunden och som avslutning säger Richard att han har stora förhoppningar på Tabula Rasa, han tror att det kommer att addera en hel del nya saker som andra MMO-utvecklare kommer att ta efter. Han hälsar också att det är ett spel som får spelaren att känna sig speciell och som en verklig del av storyn.

Jag testade betan, och utan att bryta mot NDAn kan jag säga att det är inte så kul som utlovat :p Ovan nämnda ide om ett Mechwarrior MMO får mina byxor att sitta lite tightare än vanligt dock... 19/10 Efter att ha spelat wow för mycket kan jag inte leva utan tillgång till att döda dom svagare, att ganka :( 23/06 verkar jäkligt najst, skönt att se ett mmorpg som itne fokuserar på pvp utan mer på storyn, sen att det är sci fi är ett stort plus!! hoppas att storyn blir najs och striderna najsa, skönt att man ska kunna NPC backups, kommer nog bli ett skönt spel i... 23/06 Vill också ha mail att man kommit med i betan! Fick upp ögonen på spelet för några dagar sedan men efter att ha sett filmer och bilder från spelet så verkar det inte alls bli så kul som man först trodde. För det andra så är det bara 3:e person! Vill spe... 23/06 Fick nyss mail om att jag kom med i betan, vore jävligt najs att spela men tyvärr är datorn hemma pajj. Blev ännu mer sugen efter intervjun. Misstänker dock att det inte är så lysande som det låter, ser inte så helvetiskt bra ut heller :( 20/06 All hype åsida så är det hur gameplay är utformat som Jag undrar mest över. Är striderna tråkiga så spelar det ingen roll hur innovativt eller stort den gode Garriot påstår att spelet är. 19/06 Det verkar ju coolt! men PvP är mmorpg hjärtat... det går bara inte att begränsa det så mycket... =( 17/06 Hum, vet inte vad jag ska tycka. Sugen på att testa det, men köpa? 15/06 "Oändligt mycket mer innehåll än i andra MMO-spel" Har man inte hört det 1000 gånger tidigare. 15/06 PvE är så jäkla meningslöst, kan man inte direkt påverka spelarna runt en kan man lika gärna köra myst. Det är otroligt hur mycket skit som produceras idag. Fia med knuff är bättre då t.om. det innehåller vissa PvP moment. 15/06
Skicka en rättelse