Nyligen sjösattes del tre i den smått legendariska strategisagan Command & Conquer och inför premiären höll EA pressvisning i Stockholm. Vi lyckades snika åt oss en intervju med spelets producent, som berättar om förväntningar, arvet från föregångarna och den ständigt brännheta potäten piratkopiering.

Vad heter du, vilka arbetsuppgifter har du och hur länge har du hållit på med dem?

- Mitt namn är Amer Ajami. Jag är producent för Command & Conquer 3, en position jag haft sedan projektet inleddes i mitten av 2005, samtidigt som arbetet med Battle for Middle-earth II avslutades. På EA har jag jobbat i fyra och ett halvt år.

Hur många personer har arbetat med spelet?

- Vi har varit närmare 100 personer under de tolv månader utvecklingen pågått i full skala, men under de sex månadernas förproduktion var antalet mycket mindre, omkring sex sju personer.

Hur många medarbetare från det ursprungliga Westwood har medverkat I utvecklingen?

- Louis Castle, en av Westwoods grundare, har varit med. Huvuddelen av kärnmedarbetarna kommer från EA Pacific, som hette Westwood Pacific före sammanslagningen med EA. Westwood Pacific ligger bakom spel som Red Alert 2, Yuri's Revenge, Nox, C&C Generals: Zero Hour och därefter Battle for Middle-earth ett och två.

Vilken "feature" är du mest stolt över?

- Jag är stolt över många saker. Bland annat att "full motion video" är tillbaka och gjort på ett sätt som inte är töntigt eller utdaterat, utan snarare fångar essensen av Command & Conquer. Så hur lyckas vi med detta, samtidigt som det känns fräscht tolv år efter det första spelets tillkomst? Vi ville inte göra något bara för att det var tvunget. Nyckeln ligger i medarbetarna och hög kvalitet på produktionen.

Finns det några saker ni skulle velat ha med men tvingades stryka för att det inte passade in i konceptet?

- Vi ville ha med spelsättet Conquer, som i Battle for Middle-earth II, men på grund av tidspressen valde vi att utesluta det. Men vi förvandlade idén till en "feature" i C&C 3, nämligen i form av möjligheten att spela solouppdrag.

Hur tror du den genomsnittliga Command & Conquer 3-spelaren ser ut och vad kommer de tycka om spelet?

- Främst förväntar vi oss hardcore-spelare. Förhoppningsvis köper de Command & Conquer 3 och blir återigen kära i konceptet. Men det innehåller även en mängd egenskaper som kommer tilltala också mer vardagsnära spelare. När vi gjorde Battle for Middle-earth II försökte vi locka en ny publik till realtidsstrategigenren och vi lärde oss en mängd saker på vägen. Mycket av den lärdomen har används vid skapandet av C&C 3.

Följer singleplayerkampanjen en given tidslinje eller finns alternative slut?

- Till skillnad från övriga C&C-spel följer storyn strikt sitt ursprung och den berättas från två olika perspektiv. Vi har en fantastisk berättelse och med en kampanj som håller sig till sitt ursprung kan vi göra just det. Jag tycker vi lyckats väldigt bra - men det är förstås upp till spelaren att avgöra.

Vad säger du om att konvertera spelet till än fler plattformar, kanske Wii och Playstation 3?

- Vi koncentrerar oss på att göra Xbox 360-versionen färdig, men vi försöker alltid förnya oss, så man vet aldrig...

Piratkopiering är en stor fråga nuförtiden. Vilka åtgärder har ni vidtagit för att få folk att köpa C&C 3 istället för att tanka hem en illegal piratkopia?

- Ja, vi har det senaste kopieringsskyddet, SecuROM, och funktionerna "RTS as a Sport" och "Battlecast". Det är i grund och botten en sajt som ger dig tillgång till repriser online, varje enskild match arkiveras och går att tanka hem. Dessutom kan du kolla live på matcher som körs. Du kan även titta på och schemalägga matcher mot andra. Så om två bra spelare bestämmer sig för att mötas kan andra dels se dem, dels bli påminda om det. Att titta är lika enkelt som att surfa ut på webben och klicka på en länk.

Några avslutande ord?

- Den frågan brukar jag kunna besvara genom att prata i timmar... För egen del anser jag att detta spel är en enorm bedrift. Det bygger på det första C&C och vi använder de gamla enheterna och fraktionerna. Och jag tycker verkligen att vi lyckats fånga andan av ett äkta Command & Conquer-spel. Med i slutändan är det ni, spelarna, som avgör om vi lyckats eller inte.

FZ ber att få tacka Amer Ajami för pratstunden och önskar all välgång med Command & Conquer 3.

Filmerna suger, man ser på ett par, sen är ESC-knappen din vän. Det jag är missnöjd med är SHARED BASE - Finns i StarCraft, varför finns det inte här? Och man skulle kunna köra campaign tillsammans med en polare om man körde shared base, skulle vara ski... 17/04 Dom lyckades bra. Men jag vill hellre sitta och bygga upp en skitfet bas, istället för att bara sitta och tanka fram en jäkla massa tanks hela tiden. Det är det ända jag saknar från Generals. 17/04 Fast, vad som är "äkta" C&C känsla är väl ändå ganska indeviduellt? 17/04 Ni har lyckats göra ett helt OKEY spel, men nej ni har inte lyckats fånga en ÄKTA Command and Conquer anda ALLS enligt mig i spelsättet:down:, Filmerna får ett plus dock.:up: 17/04 Ja exakt jag förbeställde Kane edition och kunde inte spela utan en "nodvd" crack vilket gjorde mig lite (läs mycket) irriterad. :sigh: 17/04 Eller att man överhuvudtaget kan spela online med äkta kopia, döööh ;) SecuROM är den senaste teknologin, sen att folk kan gå runt den är en annan sak. Var glad att det inte var SF helt enkelt. 17/04 Ursäkta men, alla tar sig förbi SecuROM - fast det är bättre att dom kör det än SF, huvvva. Bästa är ju att ha funktioner som piratnissarna inte får tillgång till, precis som det där han sa om repriser och sådant, då vill man gärna köpa spelet istället.... 17/04 ja vad är C&C Spelen utan kane och frankklepackis härliga musik men spelet är bland de bättre ea har lyckas prångla ut på marknaden 17/04 Tycker också att RA2 lyckades bättre med story och FMV medans Generals har bättre gameplay. EA är EA, tyvärr. 17/04 Red Alert nostalgi :heart: 17/04
Skicka en rättelse