Battlefield 1942 är ett storstilat försök att göra FPS-spel av Andra världskriget. Och svenska Digital Illusions är på god väg att lyckas med sitt uppdrag. FZ kom på besök till DICE under de hektiska sista dagarna före releasen av BF 1942 och fick en pratstund med spelets producent Lars Gustavsson.

Lars Gustavsson är egentligen på semester, men så här i slutspurten av maratonloppet som kallas Battlefield 1942, har han fått avbryta sin ledighet för att ta hand om de sista detaljerna innan spelet släpps (den 19 september i Sverige). Lars jobbar som producent för Battlefield 1942 och när FZ kommer på besök till Digital Illusions kontor på Södermalm i Stockholm springer han mellan intervjuerna - i rummet bredvid finns ZTV medan Electronic Arts pressfolk vänligt men bestämt förklarar att det inte går att lämna ut fler förhandsexemplar av spelet.

Lars har inget emot uppståndelsen. Med det enorma gensvar som Battlefield 1942 fått av publiken är han övertygad om att det kommer att bli en framgång även i butikshyllorna. Och det är inte lätt att ta semester från ett projekt som slukat all tid de senaste 2,5 åren, alltfrån det att den första idén till BF 1942 dök upp.

- Från början var BF 1942 egentligen var det som en vidareutveckling av vårt tidigare spel Codename Eagle, säger Lars Gustavsson.

- Codename Eagle blev ingen storsäljare, men vi märkte att det snabbt skapades en liten men lojal skara spelare som tyckte att multiplayerdelen av spelet var det bästa någonsin. Så vi började med att utveckla Battlefield med spelmotorn från Codename Eagle.

EA kom med en kasse pengar...

Det där minns jag faktiskt. Senast jag var på besök hos Dice (på någon Xbox-relaterad releasefest vill jag minnas) var för ungefär ett år sedan, och jag satt större delen av festen klistrad framför Battlefield 1942, som vid denna tid var grafiskt betydligt blygsammare. Men det var otroligt kul att spela, minns jag.

Det spel som möter mig idag är dock otroligt mycket mer välpolerat, med bländande ny 3D-grafik och en spelmotor som utvecklats från scratch de senaste 1,5 åren. Denna metamorfos har möjliggjorts sedan Electronic Arts bestämde sig för att gå in i projektet vilket också innebar en större budget. Det syns tydligt på resultatet - bara animationerna i spelet har sannolikt tagit flera manår att producera, och totalt är det mellan 15 och 25 personer som jobbat heltid med spelet sedan år 2000. De allra flesta i Stockholmslokalerna, med undantag för animatörerna som sitter nere i Växjö och ljud- och musikproduktionen som görs i Göteborg.

Battlefield 1942 är ett av Electronic Arts största PC-titlar i höst, och det skiljer sig rejält från bolagets andra spel på så sätt att det bygger uteslutande på multiplayer - och sådana spel brukar traditionellt sett vara svårsålda i butik eftersom de riktar sig till "hardcore gamers". Visserligen finns det möjlighet att spela det i singelvariant, men det fungerar ungefär på samma sätt som Q3 Arena eller Unreal Tournament, dvs att singeluppdrag finns inte i egentlig mening utan man spelar samma multiplayerscenarier mot datormotståndare, "bottar".

Lars Gustavsson är dock inte särskilt orolig.

- Hade det varit för några år sedan, så hade det kanske varit tveksamt att släppa en ren multiplayertitel som denna. Men sedan Counter-Strike kom, har det blivit så vanligt att spela på nätet och det är inte längre förbehållet bara dem som är elit att spela online. OK, gemene man åker inte på LAN-fester, men nästan alla har spelat på nätet nån gång.

Nybörjare och proffs tillsammans

Battlefield 1942 är dessutom designat med tanke på att det inte ska skrämma bort nybörjare.

- Det ska finnas en roll för alla att spela, oavsett skicklighet.

- Den som inte har spelat förut, kan sätta sig tillrätta i en väl bepansrad kustkanon som är lätt att styra och sikta med, medan de mer avancerade spelarna sätter sig i en tung stridsvagn eller blir fallskärmsjägare.

Det ska alltså vara möjligt för den totala nybörjaren att spela i samma spel som en avancerad spelare, de olika rollerna gör att alla kan hitta sin position i spelet och växa med det.

Battlefield 1942 skiljer sig ganska mycket från de titlar som DICE utvecklat tidigare, och det bryter också ny mark i och med att det är den första action-shooter där striderna sker på en så stor skala och med så många fordon och vapen.

- Vi har idag 35 fordon som alla går att köra, alltifrån jeepar till tunga stridsvagnar, japanska störtbombare och ubåtar, säger Lars Gustavsson.

- Men det är inte omöjligt att det blir fler i kommande tilläggspaket, jag besökte bland annat USS Hornet [hangarfartyg, Red anm] och Imperial War Museum under min semester nyligen, och där hittade man ju en hel del roliga grejer som skulle vara kul att ta med i spelet...

Verkliga krigsskådeplatser

Trots att det utspelar sig på verkliga krigsskådeplatser, gör inte Battlefield 1942 anspråk på att vara autentiskt. De multiplayer-arenor som man valt alla har visserligen verkliga förlagor under andra världskriget, som Guadalcanal, Battle of the Bulge, Berlin och Kharkov.

- Ja, vi har utgått från verkliga kartor när vi designat nivåerna, men sedan har vi ofta fått modifiera eller krympa dem för att de ska bli roliga att spela. Ambitionen är att det ska vara historiskt rättvisande, men det måste i första hand vara ett roligt spel.

Hur fick ni egentligen idén till Battlefield 1942? Det är ju ganska stort och invecklat jämfört med allt som ni gjort tidigare.

- Redan efter Codename Eagle bestämde vi oss för att vi skulle göra nåt bättre och större. Så här i backspegeln kan man väl säga att vi kanske borde begränsat oss lite, kanske nöjt oss med att ha med en front i kriget istället för fyra som nu, med unika byggnader och fordon för var och en av dem. Men man lär sig väl av sina misstag...

Det här är ju en av Electronic Arts största titlar nu i höst - är du orolig för hur det ska tas emot av spelköparna?

- Nej. Än så länge har ju spelet sålt sig självt - det intresse som spelarna visat för både det singel- och multiplayerdemo som släppts är större än både vi och EA kunnat hoppas på. Sedan återstår det förstås att se hur många som köper det och fortsätter att spela, och där kommer vi förstås att behöva arbeta hårt framöver med uppdateringar och vara lyhörda för förändringar som spelarna vill ha.

Förr i tiden var ju spelutvecklarens jobb klart när spelet stod i butikshyllan. Idag är det snarare tvärtom - då börjar det. Hur kommer ni att följa upp Battlefield 1942 efter releasen?

- Det där har vi inte riktigt bestämt oss för, men vi har ju redan nu fått så pass mycket feedback från alla som spelat demoversionen att vi redan gjort en del ändringar. Vi släppte ju en demopatch för bara ett par dagar sedan till exempel.

- Nästa steg är att lägga till nya godbitar i spelet, och det som vi fått mest frågor om är väl att lägga till någon slags åskådarfunktion i spelet så att det går att spela inför publik. Dessutom tittar vi mycket på mod-sidan, och det kommer nog inte att dröja alltför länge innan det kommer en baneditor.

- Men som jag ser det utvecklingsmässigt är den stora utmaningen att öka antalet spelare. Från början var vi inne på stöd för 128 spelare, vilket naturligtvis skulle öka "krigsupplevelsen" i spelet.

Soldatsimulatorer finns ju i parti och minut nuförtiden. Vad är den främsta skillnaden om man jämför Battlefield 1942?

- Det som skiljer vårt spel mot alla andra är framför allt fordonen, som alla går att köra och skjuta med. Dessutom är det betydligt enklare att spela än t ex Operation Flashpoint och Tom Clancy-spelen. De senare kräver mer taktiskt tänkande, medan vi har lagt tonvikten vid att det ska vara roligt att spela - man ska inte behöva vara specialist för att komma in i Battlefield 1942.

Hur många går det att få in samtidigt och fortfarande ha bra spelbarhet?

- Det finns en absolut maxgräns på 64 spelare just nu, men vad vi har sett så ligger det optimala antalet på kanske 40-45, då får man en riktig slagfältskänsla tycker jag. Men det beror också på vilken karta man spelar, vissa av dem fungerar utmärkt med bara ett par spelare - t ex snipernivåer som Kharkov.

Ser ni framför er att det går att spela professionellt i BF 1942?

- Absolut, det är gjort med tanke på teamplay och klanspel. Med tanke på hur många olika spelstilar vi har i Battlefield 1942 och möjligheten att utföra anfall på så många olika sätt med olika taktiker och fordon, så bäddar det för att vi kan få se riktigt stora tävlingar i BF 1942.

Det finns ett antal olika klasser att spela i Battlefield 1942 - vissa offensiva, andra mer defensiva. Till den offensiva sidan hör Assault-klassen (fotsoldater) och Engineer (spränger broar men kan även reparera fordon). Anti-tanksoldaten har en stor bazooka på axeln, medan Medic kan ta hand om sårade kamrater. Sniper/Scout till sist, är den ultimata camper-klassen, precis som i C-S.

Emellertid är klasserna inte låsta till någon speciell strategi - oavsett val går det t ex att sätta sig i vilket flygplan eller stridsvagn som helst.

- Vi funderade på att begränsa klasserna från början, men vi såg snabbt att det skulle bli alltför komplext, säger Lars Gustavsson.

Någon speciell anledning till att andra världskriget är så stort just nu i spelvärlden? Medal of Honor, RtCW och snart kommer Microsoft med Combat Flight Sim 3 som utspelar sig i krigets slutskede.

- För oss styrdes inte valet av någon trend - det var självklart för oss från första början att det skulle utspela sig under Andra världsrkiget. Möjligen beror det på att Andra världskriget är det enda krig som inte är... ska jag säga ideologiskt belastat; Vietnamn är alltför känsligt och det skulle knappast att göra nåt på Gulfkriget eller Afghanistan. Det här känns relativt "ofarligt", lite Kelly's hjältar och Örnnästet över det hela.

I Tyskland är det emellertid fortfarande känsligt att visa något som är relaterat till nazitiden över huvud taget. Sedan den första grafiken till spelet var klar, har man fått måla om de tyska symbolerna både en och två gånger - så numera finns det inga svastikor eller järnkorssymboler någonstans i Battlefield 1942.

Electronic Arts blev ju lite uppmärksammat i vintras i och med att de släppte Medal of Honor: Allied Assault helt fritt från blod. Hur är det för Battlefield?

- Samma sak här, spelet är helt fritt från blod och "gore". Det är ett beslut från Electronic Arts att det inte ska finnas över huvud taget, eftersom det har med märkningen av spelet i butikshyllorna att göra.

Det vill säga - är det blod med i spelet blir det automatiskt 18-årsgräns på det, och då riskerar man att färre köper det. Skolmassakrerna på senare år, både i USA och Tyskland, har förstås också gjort sitt till för att få utgivarna att bli ganska försiktiga med våldsinnehållet i de spel som ges ut.

Vad spelar ni själv när ni inte kör Battlefield 1942 då? Några förebilder?

- Nu var det flera månader sedan jag hann spela själv, men det senaste jag satt med var Max Payne. Sedan blir det ju faktiskt mestadels Battlefield 1942, vi har några i designergänget som är rusktigt bra på det. Tyvärr sitter jag själv på företagets långsammaste dator, så jag har ingen chans mot de andra.

Jojå, det brukar ju heta så...

Skicka en rättelse