Fredagen den 1 november var Lars Gustavsson, producent för Battlefield 1942 hos Digital Illusions, chattgäst i Mediteves SMS-soffa i den pågående Esport-veckan. ESPorten, som satsningen kallas, är producerad av Namni Group för TV4 och sänds i den digitala kanalen Mediteve (kan tas emot av dem som har digital-TV från Com Hem, Canal Digital eller Boxer).

Chattvärd var Lepr0n från Fragfest som även arbetar som redaktör på Mediteve. Han bjöd även in klankollegan E-razor för att hjälpa till med grillningen. För dem som inte kunde se SMS-chatten har Lepr0n nu rensat chattloggarna och gjort en sammanfattning av intervjun för alla som missade den eller inte kan se Mediteve.

Lepr0n: Så Lars, första frågan, När kommer patchen?

Lars: Jag kan säga så mycket som att den är på gång men är ännu inte klar. Det gick rykten på nätet idag om att patchen skulle komma på måndag men så är inte fallet.

E-razor: har ni planer för när ni kommer att bygga in ordentligt stöd för klanmatcher?

Lars: Vi har fått många förfrågningar om stöd för klanmatcher så det är något som vi tittar på för framtiden.

Lepr0n: Jag plågas alltför ofta av plötsliga Fps-drops när jag lirar, och flera vet jag säger samma sak, är det något som är fel hos mig eller är det en bugg?

Lars: Det beror i många fall på att folk har satt upp servrar på maskiner som de även spelar på. Bäst går det på en dedikerad server. Dock så kollar vi nu löpande på vad vi kan göra för att minska droppen.

E-razor: Möjligheten att spela in demos + att ha en matchadmin som kan starta matcher vore väldigt bra.

Lars: Bra förslag båda två som även finns i våra tankar. Det är det svåra med spel - det är så mycket man vill göra med det.

E-razor: Kommer ett GUI för att hantera votes? Det verkar vara för svårt för de flesta att rösta via konsolen. Skulle även vara bra att kunna kicka folk via gui så man slapp ta reda på playerID osv.

Lars: Sant! Vi upptäckte när vi släppte multiplayerdemot att behovet av ett kraftigt vote-system är ytterst viktigt men mer än det som finns nu hanns inte med. Vi kollar även där vad som kan göras frammöver för att underlätta.

Lepr0n: Kommer det göras några förändringar typ som att en jeep som kör in i en tank går sönder men inte tanken också som det är nu? Bättre balans mellan fordonen?

Lars: Får lov att erkänna att Jeepen är en kvarleva från vårt förra spel Codename Eagle där folk verkligen gillade möjligheten att ramma olika fordon med sitt eget - Kamikaze!

Så en fråga: Vilket är ert favoritfordon i spelet?

Lepr0n: Tiger och mustangen

E-razor: Troligen Sherman, går ju att köra i cirklar runt Tigrar i öknen

Lars: Sant! Det gäller att hitta det svaga pansaret i baken på de tunga tanksen. Vet ni dessutom att projektilerna är beroende av vinkel så ett skott i 90 graders vinkel tar bättre än ett i 45 graders?

E-razor: Hur har ni tänkt er fortsättningen för spelet? Fler typer av "fordon"? Hur pass stora kartor kan det vara utan att problem uppstår?

Lars: Vi har tänkarmössorna på oss för stunden och funderar på hur framtiden kommer att se ut. Vi har ju ett expansionspack på gång så det är mera på väg redan nu. Idag så ligger banorna på 4x4 km och vi har inte velat göra dem större för att inte sprida händelserna för mycket i världen så att spelaren inte hamnar utanför all action.

Lepr0n: fallskärmsspawnen på Market Garden som allierade gör ju att man ibland hamnar på kyrktaket och då ramlar skärmen ihop och så glider man ned och dör. är det att betrakta som "genomtänkt slumpmässig casualty of war" eller nåt som bara blev?

Lars: Rätt satsat!

E-razor: Kommer ni att ändra på de små flygolyckorna man kan råka ut för, dvs man dyker ikapp sina bomber och sprängs av dem?

Lars: Vi kollar på att sätta en liten timer på dom så att dom inte kan explodera förrän efter säg 1 sekund. (brukar själv åka dit på den ibland när man störtdyker...)

Lepr0n: tredjepersonsvy på tanks - går den inte att ha så att den följer med tornet, så man kan se lite bättre vad som händer runt omkring? Kamerans fästpunkt borde alltid vara rakt bakom tornet, så roterar tornet, roterar kameran, givetvis ska man snurra på tornet för att kunna se bakom sig.

Lars: intressant tanke - vi har nog mest haft den för att folk lättare ska ha koll på vart dom kör när dom har suttit i firstperson view och fastnar mot ett träd osv. Ska ta med det i mina listor över - to do!

Tiggr: Varför inte göra bomberna verkliga? dvs ärva hastighet av flygplanet..

Lars: hade bomber som ärvde hastighet i förra spelet men minns inte på rak hand vad som gjorde att det inte kom med i detta...skriver upp på min lista.

Lepr0n: vad sägs om att göra en ny class, med mortars. snubbar med granatkastare som myser omkring? Och tunga maskingevärskillar?

Lars: Tankarna finns men det är en del med animationer osv som bör lösas innan det funkar smidigt.

E-razor: Demos borde ni nog prioritera verkar det som, följt av bättre admin-gränssnitt och gärna en möjlighet att köra "tournament mode" - dvs starta när alla är klara. Den där långa väntetiden som man ibland tvingas att sätta för att alla skall hinna bli klara är jobbig speciellt som man inte kan chatta under tiden.

Lars: Vi hade en chat inne under beta tiden men ansåg att den inte var bra nog så vi ansåg att den fick vänta tills vi hade något som funkar som det ska.

Lepr0n: En skoj grej vore färgsmokes, för plan att bomba eller infanteri att gömma sig bakom. hehe. som i Band of Brothers.

Lars: Avslöjade!!

E-razor: Jobbar ni på någon "stormkanon"? Stor kanon på tankchassi utan torn alltså.

Lars: For me to know and you to find out!

Lepr0n: ni borde lägga in automatisk tk-punish. när man blir nedskjuten av noobs när man ska starta med flyget är rätt jobbigt i längden.

Lars: Håller med - TK är ett stort problem och särskilt vid flygplanen då alla gärna vill sno åt sig ett.

E-razor:den bästa lösningen är att admins spelar. Autokickar eller liknande fungerar inte när man kan tk:a genom att någon annan gör något vansinnigt korkat. Eller jag kanske skulle ha skrivit: bästa lösningen är ett enkelt vote-system så man kan bli av med de som tk:ar för sitt nöjes skull.

Lars: Håller med. Ett smidigt GUI som gör att folk inte tvekar att använda sin röst i votesystemet.

E-razor:Kommer skytten i tornet på tanken att kunna ducka ner (typ stänga luckan) och liknande med apc-skytten?

Lars: Ni får ursäkta och jag vet att det låter drygt men vi har funderat på även detta då man numera känner sig som MG-skyttarna i Humwees i BlackHawkDown... väldigt kort tid att leva.

E-razor: jo det enda vettiga att göra när man stöter på infanterister och sitter i tornet är ju att hoppa ur fort som ...

Lars: Håller med. Det lösningen fungerade inte lika bra i verkligheten som på pappret. Vi tittar på lösningar för detta och har ni några förslag så skrik till.

Lars: Kör du med samma ID när du spelar och i så fall på vilka servrar?

E-razor: kör med E-Razor och oftast på FragFests server (FF|E-Razor)

Lars: See you there!

Skicka en rättelse