SimBin är i slutskedet av utvecklingen av sitt första spel - racingsimulatorn GTR. Vid sidan av ett 30-tal anställda har man hjälp av ett par förare från FIA GT-serien. Under den gångna helgens racingtävlingar på Mantorp Park passade SimBin tillsammans med utgivaren PAN Vision på att visa upp en förhandsversion av GTR. Tre datorer kopplade till ratt, pedaler och racingstol fanns tillgängliga för spelpress och nyfiken allmänhet att testa. FZ begav sig dit för lite virtuell fortkörning i professionell miljö, men också för en pratstund med utvecklarna.

SimBins holländske medarbetare Jay Ekkel, artist och bandesigner, svarade artigt på våra frågor.

FZ: Vad skiljer GTR från andra racingspel?

Jay: Realismen. Vår ambition är att göra ett så realistiskt spel som möjligt. Eftersom vi har tillgång till data från bilar i FIA GT-tävlingarna kan vi skapa fysik och körkänsla som inte finns i något annat spel. Dessutom har förarna Henrik Roos och Magnus Wallinder deltagit i utvecklingen. Med hjälp av deras kunskap och feedback är GTR ett spel som det inte finns några konkurrenter till.

FZ: Hur ser onlinemöjligheterna ut?

Jay: Man kan ansluta med IP-nummer, köra lokalt nätverk och spela på dedikerade servrar över nätet. Såväl dedikerad som spelbar server ingår.

FZ: Har spelet egen serverbrowser eller använder ni externa, till exempel GameSpy Arcade eller All-Seeing Eye?

Jay: Vi har gjort en egen serverbrowser, inga andra kommer att behövas.

FZ: Maximalt antal spelare?

Jay: I singleplayer är det 56. Online är det i teorin också 56, men det är i mesta laget i praktiken. För en normal dator funkar 12-15 spelare smärtfritt. Dedikerade servrar tar förstås fler.

FZ: Kommer bottar kunna användas online?

Jay: Nej, det är antingen singleplayer med bottar eller rent online-spelande.

FZ: Vad tycker du om andra realistiska bilspel, till exempel Live for Speed?

Jay: Live for Speed är okej, men realismen är sämre än i GTR och det känns som att köra med vanliga bilar. GTR lockar mer eftersom du kör med riktiga racingbilar.

FZ: Andra bilspel som är bra?

Jay: Jag spelade ganska mycket F1 Challenge från Electronic Arts för ett par år sedan. När jag testade nyligen kändes det inte alls lika bra, körkänslan är inte alls densamma längre när man kört GTR, så jag avinstallerade. Need for Speed: Underground är verkligen roligt, även om det är arkad. Duger ett tag men håller inte i längden. Men som sagt, det är kul.

FZ: Hur går utvecklingen? Har ni satt ett releasedatum?

Jay: Vi är i stort sett klara, spelet kommer gå guld vilken dag som helst. Releasedatumet är den 29 oktober.

FZ: Kommer en demoversion att släppas?

Jay: Ja, vi arbetar med en singleplayerdemo nu. Den kommer släppas samtidigt eller strax efter fullversionen. Vi uteslöt multiplayer eftersom det kräver mer jobb och inte var värt den extra tid som det skulle ta att få den klar.

Vi fick också en pratstund med racingföraren Magnus Wallinder, som i pausen mellan två lopp i Porsche Carrera Cup var vänlig nog att ge oss sina synpunkter på GTR.

FZ: Beskriv GTR.

Magnus: Det är så nära verklig racing man kan komma. En del saker är förstås omöjliga att skapa i ett spel, som fartkänslan och känslan av att sitta i en racingbil, men fysiken, körkänslan och hur bilarna beter sig känns precis som på riktigt. En detalj jag reagerade särskilt mycket på är fysiken under regn, bilarna är exakt lika svårkontrollerade som i verkligheten.

FZ: Vilken roll har du i utvecklingsarbetet?

Magnus: Jag och Henrik Roos har bidragit med våra kunskaper om bilar, fysik och körkänsla.

FZ: Spelar du datorracingspel?

Magnus: Nej. Av naturliga skäl har jag inte tid och det känns inte riktigt som samma sak. Men för den som inte kör racing tycker jag att GTR ger en bra bild av hur det fungerar.