Delad etta - #Super Mario Galaxy

Det här är Shigeru Miyamotos storverk, precis som alla hans andra Super Mario-titlar. Super Mario Galaxy är allting gott i en liten ask. Tänk dig barnslig enkelhet med åldersoberoende charm. Tänk dig vackra och rogivande färger och inspirerande musik. Vad sägs om självklara kontroller och aldrig längre än en sekunds nödvändig betänketid? Super Mario Galaxy är allt. Utom våldsamt. Utom larvigt. Utom fjantigt, överdådigt eller opolerat. Super Mario Galaxy spöar inte sina konkurrenter, istället får utmanarna varsin varm kram och ett Miyamoto-leende serverat. Hur kan det misslyckas?

Super Mario Galaxy är nog det mest omväxlande spel jag någonsin spelat. Användningen av gravitation är förstås briljant och ingen värld är lik någon annan. Varje värld lär dig något nytt och samtidigt som kunskapen du får inte repeteras överdrivet glömmer du den aldrig. Spelet lyckas förmedla känslan av att jag som spelare lär mig något, vare sig det är att rädda de utsatta och svaga svamparna eller att läxa upp de motståndare som är elaka.

   

Det krävdes en insats från Nintendo för att definiera sin egen konsol. Det behövdes att de själva gick in och visade andra studior vad meningen med kontrollerna var, hur hårdvaran ska utnyttjas och hur konceptet med stilren enkelhet kan vändas till spelets fördel. Nintendo gjorde allt detta och fler kommer att följa efter. Shigeru Miyamoto kommer inte sluta le och vi slutar inte vara tacksamma över vad vi får.

Delad etta - #Portal

Föga anade vi att Valve skulle förvandla en väldigt enkel grundidé till ett formidabelt mästerverk. Eller, vi förstod att företaget som egentligen aldrig har misslyckats skulle göra något extra av minispelet och förebilden Narbacular Drop. Men inte att det skulle bli så sanslöst bra.

Portal är en pusselresa undan dödens käftar, packad med innovation, cynism och berättande i absolut världsklass. Det är ren och skär spelmagi. Resan genom Aperture Science-laboratoriet utförs med portalbössan som enda hjälpmedel. Den avfyrar två portaler; kliv in i den ena och du kommer ut genom den andra. Behövs fart? Datorguiden GLaDOS bistår: "Speedy thing goes in, speedy thing comes out." Lär dig att resonera bortom vardagens fysik och du snappar tänket i ett nafs.

Du ska ta dig igenom nitton banor med stigande svårighetsgrad. Klarar du det väntar tårta, vilket GLaDOS lockar med i särdeles dödliga situationer. Tårta, och försäkringar om att ingen fara föreligger.

   

   

Konceptet i sig är smått genialt. Parat med manuset, en örfil på alla som (med rätta) ser spelvärldens berättarteknik som ganska tafflig jämfört med andra underhållningsformer, blir resultatet kronjuvelen i det mästerliga paket som Half-Life 2: The Orange Box är. För svaret på frågan hur Valve kan lyckas så fenomenalt med till synes enkla förutsättningar får vi än en gång använda oss av GLaDOS oförglömliga visdomsord:

"We do what we must, because we can."

Årets spel 2007 - plats 3
Årets spel 2007 - plats 4 - 10
Årets spel 2007 - plats 11 - 20
Årets spel 2007 - plats 21 - 30
Årets spel 2007 - plats 31 - 40
Årets spel 2007 - plats 41 - 50
Årets spel 2007 - tre tragiska bottennapp