Varför spelar folk fortfarande Counter-Strike? Med ständigt nya fusk/buggar, ett utvecklarteam som enligt egen utsago börjar tröttna och en grafikmotor som känns ungefär lika fräsch som mina strumpor efter ett långt LAN ser framtiden inte så värst ljus ut för allas favoritmod till Half-Life.

Det finns ju dock ett par saker som talar till CS' fördel. Den avgjort mögliga grafikmotorn t ex går ju utmärkt även på en dator från tiden då varken MMX eller nVidia var namn som den genomsnittlige gamern kände till. Att spela CS är också barnsligt enkelt - inget fifflande med precisa vapenjusteringar a la Delta Force Land Warrior, inga runor eller sånt tjafs (Quake III Team Arena) och inga fordon som faktiskt går att använda till något (Tribes 2). Counter-Strike är lätt att lära sig och även den mest oerfarne spelare upptäcker snart att man knappast behöver sikta för att få poäng - sno en kalashnikov som någon tappat, skjut vilt omkring dig så kan du meja ner hela fiendelaget om du har tur. Tvärtemot vad många av fansen tycker så är Counter-Strike på Internet minst lika mycket tur som skicklighet, i alla fall för nybörjarna - det spelar ingen roll hur bra du är, vem som helst kan få ett slumpskott och träffa dig i huvudet, sen är du i princip död. Visst är det realistiskt, men inte särskilt trovärdigt.

Realism, ja. Counter-Strikes ankomst startade en flodvåg av "realistiska" moddar till alla mer eller mindre populära förstapersionsspel. Vi fick den grafiskt godkända men allmänt stentråkiga Urban Terror till Quake III, den obalanserade men desto snyggare Tactical Ops till Unreal Tournament, samt HL-moddar som Front Line Force, Firearms och Day of Defeat. Av alla dessa har nog WW2-modden DoD lyckats bäst, den spelas av ungefär 1000 personer enligt GameSpy. Tactical Ops till UT har ungefär hälften så många anhängare och de övrigas fans får tillsammans plats i en telefonkiosk, nästan. Etta i statistiken ligger naturligtvis Half-Life med CounterStrike, följt av Quake III Arena, Unreal Tournament och nykomlingen Tribes 2, i den ordningen.
Gemensamt för alla "realistiska" moddar är dock bristen på egentlig realism - varken Quake- eller Unreal-motorerna är särskilt bra för verkligt realistiska spel, vilket ger de mer verklighetstrogna soldatliren (Rouge Spear, Project IGI, Delta Force) desto större publik. Half-Life är ju bättre ur den synvinkeln eftersom även det omodifierade spelet använder relativt realistiska kartor, vapen och fiender. Motorn var redan tweakad för realism när CS-teamet satte klorna i den.

På tal om grafikmotorer .. med sina lågupplösta texturer, fula sprites och alla andra arv från den första Quake-motorn är ju Half-Lifes grafikmotor som sagt ganska underlägsen moderna motorer såsom V12 och Serious Engine. Även jämförd med äldre motorer såsom Unreal och Quake3 får den ganska mycket pisk, allt på grund av sin "höga" ålder: tre eller fyra år beroende på hur man räknar. Huruvida detta sedan spelar någon roll kan debatteras i evighet; grafisk kvalitet är uppenbarligen inget som alla värderar särskilt högt - många av dom som fortfarande lirar Quake tweakar ju spelet för att få praktiskt taget enfärgade väggar, allt i syfte att få flera frags. Detta trots att deras datorer knappast skulle svettas av GLQuake i 1280x1024...

Att hitta saker at irritera sig på i Counter-Strike är inte särskilt svårt. Ta dödtiden mellan varje runda t ex - är man inte bland de bättre på serven får man räkna med att titta på när resten av ens lag blir skjutna under sisådär 50% av sin speltid. Därför campar många, vilket ger relativt många frags med relativt liten ansträngning på bekostnad av alla andras spelglädje. Eller så fuskar man, med samma resultat. De få som försöker efterlikna ett "riktigt" terrorist/anti-terroristteam blir snabbt nedskjutna av de som skiter i det och utnyttjar spelets inbyggda svagheter och kryphål istället. På tal om svagheter, av någon anledning verkar CS' fans inte bry sig så mycket om variation. De flesta spelar CS som ett slags deathmatch med verklighetstrognare vapen, vilket leder till att varje omgång i stort blir den andra lik - förutom i annorlunda spellägen såsom "Escape", där man skall forsla en spelare i laget till säkerhet. Just denna variant är dock ungefär lika populär som BBQ-sås hos de tre små grisarna.

Trots uppenbara svagheter är det dock ingen som helst fråga om att Counter-Strike för närvarande är oerhört populärt - utvecklarna har lyckets skapa ett spel, ursprungligen en mod, som tilltalar den stora massan mer än superhypade elefantproject såsom Quake III Arena och Unreal Tournament. Tiotusentals gamers kan inte ha fel, även om det faktum att Counter-Strike i sig är gratis nog också har hjälpt till ganska rejält. Som spel betraktat har dess popularitet varat oerhört länge - kanske på grund av bristen på värdiga ersättare. Kanske har dock en sådan dykt upp i och med Tribes 2, som på bara några veckor snott fjärdeplatsen på GameSpys lista. Hur framtiden blir för Counter-Strike vet ingen, men en sak är säker:

Ingenting varar för evigt.

Skicka en rättelse