Spelledaren

Skaparen av scenarion kan antingen välja att delta som vilken annan spelare som helst, eller ta rollen som spelledare. Som spelledare blir man osynlig för andra spelare och rör sig blixtsnabbt över kartorna. Förutom att man kan döda och ge hälsa till varelser, kan man också ta kommandot över monster och styra datorkaraktärernas dialoger. Något för den inbitne rollspelaren som vill se till att scenariot utspelas precis enligt planerna.

Ryzom och Ryzom Ring

Ni har nog förstått vid det här laget att de scenarion man skapar i Ryzom Ring kan ses som begränsade uppdrag. Själva Ryzom är dock som ett vanligt MMORPG med en stor, levande, ständigt pågående värld. Att koppla samman dessa två något separata delar förstår man har varit en utmaning.

En spelare som skapar ett scenario kan välja att ladda upp det till en central server. Han kan därefter ta sig in i själva Ryzom och välja att sätta igång en session. Spelare på alla servrar kan på specifika platser i Ryzoms städer leta efter och hoppa in i uppstartade scenarion. Här kan spelare från alla servrar, som då normalt är åtskilda från varandra, spela samma scenario tillsammans. När uppdraget är slutfört återkommer man till samma plats i Ryzom. Här kan man sedan sätta ett betyg på scenariot och därmed underlätta för andra spelare att se om just det scenariot är värt att spendera tid på eller inte.

Belöningar

Genom att låta spelarna skapa sitt eget innehåll väcker man självklart de notoriska exploaterarna till liv. Därför kan man inte få med sig något från ett scenario tillbaka till själva Ryzom, vare sig föremål eller erfarenhet. För att ändå spelare ska känna att deras karaktärer får ut något av scenarion så får man en bonus som gör att man snabbare får erfarenhet i riktiga Ryzom efter att man spelat scenarion.

FZ: Är belöningen tillräcklig eller är ni oroliga att spelare undviker skapade scenarion för att det inte utvecklar deras karaktär?

Milko: En del spelare kommer kanske at välja att stanna i det riktiga spelet. Men på grund av erfarenhetsknuffen kan spelare spendera en timme i Ryzom Ring och sedan bara behöva spendera en timme i Ryzom istället för två för att få ihop samma mängd erfarenhet. Framöver har vi dock tänkt göra det möjligt att exempelvis spelledaren kan ge föremål som belöning till deltagarna.

Gratis

Det kanske mest intressanta och överraskande med Ryzom Ring är att det faktiskt kommer vara helt gratis. Med verktygen fritt tillgängliga hoppas Nevrax det skall locka folk till Ryzom, istället för att sälja expansionen till en mindre skara spelare. Även de som spelar testversionen av Ryzom kommer få full tillgång till Ryzom Ring. Den enda begränsningen är att man precis som i testvärlden inte kan komma åt varelser och föremål med en alltför hög level.

Slutord

Ryzom Ring är ett helt klart nytt inslag i MMORPG-genren där spelare inte tidigare kunnat skapa eget innehåll på ett lika tydligt sätt som inom andra genrer. Scenarion skapade i Ryzom Ring är ju dock separerade från själva världen i Ryzom även om Nevrax gjort vad de kunnat för att integrera dem. Men det är ett vågat och annorlunda projekt av en på många sätt annorlunda utvecklare. Det skall bli intressant att se hur spelarna tar emot Ryzom Ring när det väl släpps.