Att uppnå status som en mäktig utvecklare är komplicerat. Vad som vid en första anblick kan tyckas vara grundläggande kriterier för att nå en topposition - bra och innovativa spel - är långtifrån alltid tillräckligt. Vad kännetecknar då en utvecklare med stor makt? Först och främst måste produkterna förstås sälja hyggligt (konkurs är, som Troika visat, inget styrketecken...). Det ställer krav på kompetent marknadsföring, gärna också att man lyssnar på spelarnas önskemål och ger långtgående support. Ett annat maktkriterium är man skapar spel, teknik eller idéer som får genomslag på bred front, exempelvis motorer som licensieras av andra utvecklare eller spelsätt som kopieras. Nedan följer en genomgång av tio pc-spelutvecklare som i dag lever upp till dessa krav.

id Software

Texasveteranernas dagar som de stora innovatörerna ligger visserligen ett antal år tillbaka i tiden, men John Carmacks tidvis geniförklarade kodande har fortfarande stort genomslag i branschen. Blott fyra spel de senaste tio åren, de tre första hårt hyllade och samtliga med teknik som licensierats gång på gång. Doom 3 uppskattades inte av alla, men när motorn driver flera andra tunga namn (Quake 4, Prey och inte minst Quake Wars) är företagets genomslagskraft svår att blunda för.

EA Sports

Innehållslösa uppföljare varje år. En meningslös ny funktion som enda lockbete i varje ny version det senaste decenniet. Noll nytänkande. Kritiken mot EA Sports idrottstitlar är på många håll massiv. Icke desto mindre hamnar de nya upplagorna på försäljningslistorna - år efter år. Försäljningssiffror säger kanske inget om spelkvalitet, men de visar med skrikande tydlighet att företaget vet vad den stora massan vill ha.

Rockstar Games

Uppmärksamhet genom chock ser olika ut. Postal 2 lät definitivt spelaren gå över gränsen, medan Rockstars hyllade GTA-svit vet exakt var gränsen för det moraliskt acceptabla går. Visserligen blev San Andreas för vågat för de som skräms av sex, men överlag fungerar våldet och sexet som underbara parodier på annan popkultur. Att spelen sedan hyllats närmast enhälligt och att ingen ännu lyckats kopiera konceptet dugligt ger rockstjärnorna en plats i tillverkarnas toppskikt.

Blizzard

Visserligen har Bill Roper och fler ur det gamla gardet lämnat Blizzard, men med monstersuccén World of Warcraft i portföljen lär ingen anställd behöva gråta sig till sömns. Att få sådant genomslag med ett spel som kräver betald prenumeration fyller snabbt kassakistan och säkrar att företaget kan göra vad det vill ett bra tag framöver. Det ryktas om att ett nytt realtidsstrategispel är i görningen, räkna med massiv försäljning också där.

Maxis

Säga vad man vill om The Sims-serien och de oräkneliga expansionerna, ingen annan titel i historien har lyckats fånga köparnas gunst under så lång tid. Bakom succén står geniet Will Wright och vi ska inte glömma att The Sims faktiskt var nyskapande när det släpptes, ej heller att han också ligger bakom klassikern SimCity. Kom också ihåg att herr Wright knåpar på ett nytt projekt, Spore, som ser ut att bli något alldeles extra. Med Maxis tidigare försäljningsframgångar i åtanke lutar det åt att också Spore kan få massivt genomslag.