Han har skrivit en helt ny trilogi om jediriddarna, den kanske mest efterlängtade av alla The Old Republics åtta klasser. Hall Hood berättar om arbetet med Biowares största satsning någonsin och varför det kommer att leva upp till dina förväntningar.

När Hall Hood skriver en historia utgår han från vilka slags känslor som han vill väcka hos publiken. En saga måste börja med ett första steg och någonstans mellan kärlek och sorg hittar han sin inspiration. För spelare i allmänhet och jedifans i synnerhet kommer Hall inom kort att spela en viktig roll, då han har skrivit jediriddartrilogin i #Star Wars: The Old Republic. Som de flesta vet består #Biowares monumentala mmo av åtta vitt skilda klasser, var och en med en unik trilogi och specifika författare bakom sig.

– Det var ett av våra mål, att varje klass skulle kännas distinkt. Men det var också viktigt att de passade in, det krävs en helt annorlunda för smugglaren än för exempelvis sithkrigaren. Genom att rekrytera individuella författare fick vi det unika perspektivet.

Varje klass motsvarar en trilogi. We do the math = 24 filmiska spelupplevelser.

Hall är egentligen ingen nykomling i branschen, trots att det här kommer vara det första spelet han jobbat på som faktiskt släpps. Som han uttrycker det har han tidigare "flirtat" med spelbranschen då han jobbade med numera nedlagda #Ultima Online 2. När Hall långt senare fick veta att Bioware skulle öppna kontor i Austin, Texas och hörde talas om The Old Republic kände han att tiden var mogen för ett nytt försök.

– Det är så längesedan. Faktum är att jag var den andra författaren som rekryterades av vår lead writer.

Exakt hur lång tid vill han och Bioware inte avslöja men gör ingen hemlighet av att spelet varit en del av hans vardag under många år. I vanliga fall skulle arbetet snart vara över men mmo är ingen vanlig genre. Hall hoppas att The Old Republic kommer finnas med i leken under de kommande tio åren och längre än så.

– 20 år... jag skulle älska att se ett mmo klara sig så länge.

The Old Republics inte så hemliga vapen stavas story.

Redan med sin mmo-debut hoppas Bioware således att göra ett ordentligt avtryck. Högmod går före fall, eller? Hall håller givetvis inte med men ser viktiga skillnader för berättandet.

– Du kan inte spara och göra misstag för att sedan göra ett nytt försök. I vanliga fall vill spelaren hitta en "optimal" väg men eftersom allt händer i realtid så tvingas du att leva med dina beslut. Det låter oss, författare, skapa underbara ögonblick där spelaren måste tänka länge och väl på sina val ur ett långsiktigt perspektiv. För mig är det som att lägga ett stort pussel, så mycket av kreativt skrivande handlar om problemlösning.

If it ain't broke...

Men bortsett från berättandet och rymdtemat är det förvånansvärt mycket som känns "WoW i Star Wars-kostym". Att spelets mekanik, menyer och framtoning är ytterligare ett i raden som påminner starkt om #World of Warcraft är inget Hall förnekar.

– Men varför ska man laga det som redan fungerar? Och sanningen är den att World of Warcraft har högvis med fantastisk game design, det gör många saker otroligt bra. Vi skulle vara korkade om vi ignorerade de bitarna. Därmed säger jag inte att det inte finns plats för innovation. Vi valde att förnya med historien och gjorde detta till huvudingrediensen.

För många blir The Old Republic den "riktiga" mmo-debuten. Kanske har man provsmakat av WoW och luktat lite på #Guild Wars innan – men aldrig nått fram till hardcore-kärnan. Det står också klart att många av Biowares inbitna fans av singleplayer-rollspel kommer att lockas att testa sitt kanske första mmo. Hur ska de sätta sig in de olika ting som är vardagsmat för de rutinerade spelarna?

Den 20 december är det äntligen dags.

– Det är redan välkomnande eftersom det innehåller något de är vana vid – en story. De kommer att svepas med av dialogerna och filmsekvenserna de hunnit vänja sig vid i Dragon Age och Mass Effect. Vi har tagit precis alla saker vi gör så bra i våra singleplayer-rpg och placerat dessa i ett mmo. Vi har fått höra av våra spelare hur de saknat berättandet i andra mmo. De flesta har ju ingen historia som känslomässigt utmanar spelaren.

En ekvation som jag har svårt att få ihop är hur Bioware ska kunna expandera spelet. Åtta klasser och åtta trilogier leder till den hisnande slutsatsen: 24 spel i samma storlek som #Knights of the Old Republic.

– Vi har absolut långgående planer. Vi brukar säga att vi inte gör en film – utan en tv-serie. Det finns alltid mörka moln som hotar galaxen och kriget mellan imperiet och republiken kommer inte att lösas i en handvändning. Plussa på med hjältarna på båda sidorna som kommer att slåss till sista blodsdroppen för sin sak. Star Wars är en underbar meta-genre och jag tror aldrig att vi kommer få slut på saker att säga.

Tycker det är ännu sorgligare med alla kommentarer om att WOW inte är världens första MMO... De flesta vet men då WOW är störst på marknaden så är det lättast att referera detta då de flesta som är intresserade av mmos idag har spelat wow. Till skillnad... 29/10 Varför måste folk jämföra med WOW så fort ett nytt MMO kmr ut? verkar fortfarande som om dom flesta små ungar tror att WOW var världens första MMO?... riktigt sorgligt... x) 29/10 Kan vara sant, men enligt mig så överskattar de som gillar sandbox spelen, komplicerade effekten. Jag baserar detta helt på min egen omgivning där folk annars lirar komplicerade spel, som paradox spel etc. Felet är att de mmo som är sandbox oftast är... 29/10 Snarare så har Sanbox spelen varit för kompliserade att spela för stora massan av spelare och därför inte fått så många att börja lira, det är ju ingen slump att wow blev så populärt när det kom genom sin enkelhet att levla sin gubbe, simpel crafting... 29/10 Klart ;) Allt är dennadens fel ;) 29/10 jo var precis det jag menade :) 28/10 Ligger mycket i det du säger. Sandbox är lite av en nisch av spel, inte alla som går igång på det. Dock, för alla sandbox fans kan det vara en tanke att spana in ArcheAge. Det är ett kommande spel som verkar sikta in sig på att bli den spirituella uppfö... 28/10 Han menar nog att sandboxspelen sällan drar mer än ett par 100k spelare, medan themeparkspelen ofta drar fler, iaf till en början innan folk återgår till det stora spelet i genren. SWG var ju ett sandbox i Star Wars universum men misslyckades att levere... 28/10 Vad dillar du oM? 28/10 Hoppas Sith warrior tomtarna har en bra storyförfattare också :D Jedi må vara coola, men det har alltid varit roligare att spela som ett douchebag sith i Kotor, så tror nog samma sak gäller i Tor :D 28/10
Skicka en rättelse