Listan är inte gjord på några som helst vetenskapliga grunder utan baseras på personliga åsikter och bör således inte tas som en absolut sanning. Grundkraven för en plats på listan är att personen har åstadkommit något speciellt inom spelbranschen, att de fortfarande är aktiva, att de spelar en avgörande roll i branschens framtida utveckling samt att de givetvis har gjort bra spel och är högaktuella med nya. Med det ur vägen hoppar vi direkt till botten på listan, mannen på plats nummer tio.

10. Ken Levine

För de som gillar spel med stämningsfulla historier, gärna med ett visst moment av skräck, så är det svårt att inte uppskatta Ken Levines spel. 1997 startade han studion Irrational där han, tillsammans med Looking Glass Studios, tidigt utvecklade det koncept och den handling som i slutändan blev det hyllade Thief: The Dark Project. I deras nästa projekt fick Levine för första gången rollen som chefdesigner och han tackade för ansvaret genom att skapa System Shock 2. Det är klassat som ett av de bästa någonsin till PC och en milstolpe när det gäller stämning och historieberättande i ett spel.

Efter den tidiga succén har Levine och Irrational Games fortsatt att leverera bra spel som Freedom Force och SWAT 4, men en uppföljare till System Shock 2 har låtit vänta på sig. Nu verkar dock väntan vara över då Levines senaste projekt Bioshock är på väg att bli något alldeles extra. Spelet, som kommer att se dagens ljus under 2007, fick ett minst sagt entusiastiskt mottagande på årets E3-mässa och fick en imponerande samling utmärkelser från spelpressen. Det kallas redan nu för den spirituella uppföljaren till System Shock 2 och för spelvärldens bästa kan vi bara hoppas att Levine får till det igen.

9. Sam Houser

Houser var med och startade Rockstar Games 1998. Det dröjde inte länge innan de förvärvade DMA Design som bara något år tidigare hade släppt det första spelet i Grand Theft Auto-serien. Det blev startskottet på en framgångssaga som är svår att överträffa och spindeln i nätet bakom succén är Sam Houser. Även om han är inblandad på flera sätt i utvecklingen så är hans viktigaste roll den som exekutiv producent. Han har det övergripande ansvaret för produkten, han är ansiktet utåt, han är den som ska se till att helheten blir så bra som den bara kan bli.

Sony köpte tidigt exklusiva rättigheter till serien vilket hjälpte till att sälja en hel del konsoler. Tack vare Grand Theft Autos succé blev den en viktigt maktfaktor i det allt mer intensiva konsolkriget. Detta blev uppenbart under Microsofts presskonferens på årets E3 då en märkbart stolt Peter Moore visade upp en GTA-logga och proklamerade att Grand Theft Auto IV skulle släppas till Xbox 360 under 2007. Nu släpps spelet även till Playstation 3 och miljontals gamers över hela världen väntar spänt på att få se vad Houser kan åstadkomma till den nya generationens konsoler.