4. Cliff Bleszinski

Cliff Bleszinski, eller CliffyB som han också är känd som, är trots sin relativt ringa ålder på 31 år en veteran i spelbranschen. Hans första erkännande kom så tidigt som 1988 i Nintendo Powers första nummer. Visserligen hade det väldigt lite med spelutveckling att göra, han låg överst på highscore-listan i Super Mario Bros, men det visar ändå på en av de egenskaper som gör honom så framgångsrik: kärleken till spel. Det är därför inte så konstigt att han tio år senare slog igenom med ett spel i samma genre som Super Mario skapat. Cliff var bara 19 år gammal då han skapade det väldigt framgångsrika Jazz Jackrabbit. Spelet gavs ut av företaget som nu heter Epic Games och han har sedan dess varit det trogen.

Det var också på Epic som hans karriär tog nästa steg tack vare Unreal-serien som han hjälpte till att utveckla till en av spelvärldens mest framgångsrika någonsin. I dagsläget är han hjärnan bakom Gears of War till Xbox 360, spelet som Microsoft hoppas ska sälja konsoler på samma sätt som Halo gjorde. Det är nu inte bara spelen som gör Cliff till en av branschens mäktigaste speldesigners utan även hans andra åtaganden. Han skriver ett flertal välbesökta bloggar och framträder oftare än sina övriga kollegor i TV och andra sammanhang där han inte är sen att framföra sina åsikter på ett väldigt underhållande sätt. Han faller utanför den "mall" som annars plågar spelindustrin, vilket i kombination med hans talang och skicklighet ger honom en fjärdeplats på vår lista.

3. Gabe Newell

Newell startade sin karriär med 13 år på Microsoft där han blev en så kallad "Microsoftmiljonär", något som gjorde det möjligt att 1996 starta Valve Software tillsammans med Mike Harrington. Det vore fel att påstå att Newell är ensam ansvarig för Valves Half-Life-serie, men han är den klart drivande kraften bakom framgångarna. Han är en visionär med en otrolig blick för vad det är som fungerar, inte bara för Valve själva utan kanske framförallt vad det är som fansen vill ha.

Den egenskapen har hjälpt Valve att skapa två av de bästa PC-spelen någonsin. Newell nöjer sig dock inte där utan fortsätter arbetet med Half-Life-sagan och för bara någon månad sedan kom också det första livstecknet från evighetsprojektet Team Fortress 2. Under utvecklingen av Half-Life 2 drog Newell också igång arbetet med distributionssystemet Steam. Ett minst sagt riskfullt projekt som trots att det fick mycket skit till en början nu hyllas av både spelare och utvecklare som ett stort steg för hela branschen. Newell har revolutionerat spelbranschen på fler än ett sätt och han visar inga som helst tecken på att trappa ner. Förhoppningsvis kan han fortsätta att förverkliga sina egna och många gamers drömmar.