Unreal Engine 4 kommer troligtvis erbjuda riktigt läckra möjligheter för utvecklare. #Epic Games Mike Capps meddelar i en intervju med Develop att Epic har lärt sig mycket, samt har mål inför nästa konsolgeneration.

– Under de senaste få åren tror jag att vi lärt oss mycket om vår teknologi och hur det fungerar för indie-utvecklare. Även hur vår teknologi fungerar för Iphone-titlar, högkvalitativa AAA-utvecklare och för några få snubbar som gör ett coolt UDK-spel under sommaren.

– Vi kommer tillämpa alla dessa lärdomar vi lärt oss med Unreal Engine 4 och jag tror att du kommer se väldigt mycket skillnadet gentemot UE3 under de sex första månaderna efter släppet.

– Jag tror att ett år efter en konsol lanserats är utmärkt för att släppa ett spel, men inte för att få ut ny teknologi. Vi måste vara där från dag ett eller väldigt tidigt. Det är mitt primära fokus.

– För oss som spelskapare är vi inte särskilt heta på att skeppa ett spel första dagen eftersom det inte finns mycket av användarbas att tala om, eller åtminstone inte så stor som det kommer bli. Fast när det gäller spelmotorn, då är det en helt annan story. Vi vill leverera vår teknologi så tidigt som möjligt även om vårt första utmärkande spel kanske inte finns där förrän efter 12 eller kanske till och med 24 månader efter konsolens lansering.

Vår morgonreflektion till dig är som följer; visst är det logiskt att det från början inte finns användare i samma grad som senare, men vad skulle det innebära om ingen tredjepartstillverkare skeppade spel innan 24 månader?